Ogrody.PDF
(
716 KB
)
Pobierz
kurier_nr_7.indd
analizy i materiały
•
kurier konserwatorski
7
2010
Dobory materiałowe
w ogrodach zabytkowych
Barbara Furmanik
*
Ogród zabytkowy jest unikalnym rodzajem zabytku,
do którego powinno się stosować odrębne przepisy
specjalne, zarówno w kwestii jego badania, jak i prac
rewaloryzacyjnych. Jak deiniuje Karta Florencka, za-
bytkowy ogród jest
zabytkiem żywym
(art. 3),
kompo-
zycją architektoniczną, której podstawowym materiałem
jest roślinność, a więc materiał żywy podlegający znisz-
czeniu i odrodzeniu
(art. 2)
.
Kompozycja architektonicz-
na ogrodu historycznego obejmuje: jego rozplanowanie
włącznie z rzeźbą terenu, zespoły roślinne, ich rozmiary,
grę kolorów, ich zgrupowanie i zróżnicowanie wysokości
w każdej z grup, elementy konstrukcyjne i dekoracyjne,
wody ruchome i stojące, w których odbija się niebo
(art.
4).
Autentyczność ogrodu historycznego dotyczy w jed-
nakiej mierze jego rysunku i wielkości poszczególnych
jego części, jak i jego dekoracji, wyboru roślin lub minera-
łów, z których się składa
(art. 9)
.
Na przestrzeni dziejów kształtowały się różne
mody i podejście do sztuki ogrodowej. W zależności
od stylu ogrodowego, który określał charakterystycz-
ne cechy kompozycji ogrodowej, zmieniały się też ma-
teriały i formy poszczególnych elementów budujących
ogród. Prawidłowo prowadzony proces rewaloryzacji
zabytkowego ogrodu jest możliwy tylko przy jak naj-
wierniejszym odtwarzaniu wszystkich jego elemen-
tów kompozycyjnych, tj. roślinności, ukształtowania
układu drogowego, układu wodnego oraz architektu-
ry ogrodowej i wyposażenia. Każdy z tych elementów
powinien składać się z odpowiedniego budulca oraz
mieć odpowiednią formę charakterystyczną dla dane-
go stylu sztuki ogrodowej.
ogrody średniowiecza (xi-xv w.)
Ogrody średniowieczne stawiały przede wszystkim
na użytkowość. Były miejscem uprawy roślin – drzew
owocowych, warzyw i roślin leczniczych. Z upływem
czasu coraz bardziej zwracano uwagę na estetyczną
stronę ogrodów, które stały się ozdobą domów i rezy-
dencji. Stosowano rośliny rodzime.
1
2
1-2. Ogród zabaw
Ogród Edenu,
autor nieznany, malowidło ok.
1410, Niemcy, reprod za: www.wga.hu, oryginał w Städelsches
Kunstinstitut we Frankfurcie] i ogród warzywny
(rycina, reprod. za: www.cpx.republika.pl, oryginał w: M. Siennik,
Herbarz ziół
, Kraków (1568).
Zioła, rośliny lecznicze i przyprawowe stoso-
wano zarówno w ogrodach użytkowych (zielniki),
jak i ozdobnych (wirydarz, ogrody opackie,
hortus
conclusus,
ogrody zabaw, łąki kwietne). Uprawiane ro-
śliny to: mięta, koper, hyzop, melisa, majeranek, pie-
truszka, szałwia, tymianek, lawenda, rozmaryn, ruta,
konwalia, mieczyk, kminek, malwa, cząber, polej,
rzeżucha, boże drzewko, wrotycz, krzew balsamowy,
bazylia, kolendra.
Podobne zastosowanie miały rośliny kwiatowe
i pnącza: różne gatunki róż – róże czerwone, róże da-
1. ROŚLINNOŚĆ
Roślinność jest podstawowym budulcem, bez niej
ogród praktycznie by nie zaistniał.
*
Autorka jest pracownikiem Pracowni Kształtowania Poli-
tyki Konserwatorskiej KOBiDZ.
23
instrukcje
•
analizy i materiały
analizy i materiały
masceńskie, róże muszkatołowe, winorośle, jaśmin,
bluszcz, lilie, irysy, iołki, nagietki, goździki, lewkonie,
stokrotki, orliki, dzwonki, krokusy, konwalie, pier-
wiosnki, przebiśniegi, malwy, piwonie, rumiany.
W ogrodzie warzywnym rosły: bób, groch, socze-
wica, cieciorka, mak, czosnek, ogórki, rzepa, dynia,
boćwina – buraki liściowe. W winnicach i chmielni-
kach: pnącza winorośli i chmielu.
Z drzew owocowych
hodowano: jabłonie, grusze,
śliwy, wiśnie, leszczynę, a także pochodzenia obcego:
orzech włoski, brzoskwinie, winorośl, pigwy, morwy.
Krzewy stosowano na cięte żywopłoty, wysokie
labirynty i topiary: bukszpan, cis.
Drzewa sadzono najczęściej jako solitery (w wi-
rydarzach, ogrodach opackich,
hortus conclusus,
czy
ogrodach zabaw), a także w labiryntach i żywopło-
tach, w alejach i gajach: lipy, dęby, jawory, graby, buki,
jesiony.
jako solitery w kwaterach i parterach ogrodowych
jako aleje i boskiety
(boschetto)
.
Oprócz rodzimych owoców i warzyw, pojawiły się
warzywa zwane potocznie włoszczyzną, które pojawi-
ły się w Polsce wraz z królową Boną: seler, por, rzod-
kiew, kalaior, koper włoski, sałata głowiasta i rzym-
ska, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona,
marchew, pietruszka, buraki ćwikłowe i cebula.
Rośliny introdukowane sprowadzano głównie
z Holandii i Włoch. Poza wspomnianymi warzywami,
owocami i ziołami były to cytrusy: cytryny, pomarań-
cze, a także: pasilora, szairek, korona, śniedek, lobe-
lia, nowe odmiany irysów i róż.
ogrody baroku (xvii-xviii w.)
Moda na ogrody barokowe dość szybko rozpowszech-
niła się w naszym kraju. Podstawą były ogrody wło-
skie, które rozbudowywano. Zakładano też nowe
ogrody przy nowo powstających zamkach i rezyden-
cjach magnackich. Natura – roślinność musiała pod-
porządkować się człowiekowi i jego nowej kreacji. Po-
szukiwano nowych walorów i efektów plastycznych
poprzez organizowanie wnętrz przestrzennych ogro-
ogrody renesansu (xvi w.)
Polskie ogrody Renesansu w dużej mierze wywodziły
się z tradycji ogrodów średniowiecznych i bardzo je
przypominały. Były ściśle powiązane z otaczającym
krajobrazem, regularne, podporządkowane archi-
tekturze i łączyły funkcje ozdobne z użytkowymi.
Stosowano głównie roślinny krajowe. Wraz z nasta-
niem panowania Bony Sforzy, dzięki sprowadzeniu
licznych włoskich architektów i ogrodników, w Polsce
rozpowszechniły się nowe gatunki i odmiany roślin
ozdobnych i użytkowych.
Ogród ziołowy
(giardio de semplici)
przypominał
średniowieczne
herbarium
. Dobór ziół i roślin przy-
prawowych był taki sam jak w ogrodach średnio-
wiecznych.
Dobór roślin kwiatowych obejmował przede
wszystkim gatunki rodzime: lilie, irysy, iołki, goź-
dziki, róże, lawendę, pierwiosnki, hiacynty, mieczyki,
orliki, niecierpki, niezapominajki, czarnuszkę, kon-
walie, bluszcz, winorośl, nagietki, malwy, barwinek,
szpikanard, kocimiętkę, marzankę.
W ogrodach renesansowych ceniono sobie gatun-
ki zimozielone, które dawały zamierzony efekt przez
cały rok oraz rośliny, które znoszą silne cięcia for-
mujące: bukszpan, cis, rozmaryn, grab. Formowano
z nich żywopłoty, szpalery i topiary (strzyżone w róż-
ne kształty drzewa i krzewy).
Cienniki i
bindaże – kryte tunele i chodniki, utwo-
rzone z odpowiednio prowadzonych drzew sadzo-
nych w szpalery bądź prowadzonych po półkolistym
drewnianym stelażu, wykonywano głównie z grabów,
czasami lip. Pergole i
trejaże obsadzano winoroślą,
chmielem i fasolą.
Drzewa głównie krajowe: graby, lipy, dęby, sosny
i cisy, a także platany, orzechy włoskie wprowadzano
3-4. Parter haftowy oranżeriowy i bindaż
(berso)
, ogród Het Loo.
Wszystkie fot. B. Furmanik.
3
4
24
analizy i materiały
•
kurier konserwatorski
7
2010
du, zestawienie brył i płaszczyzn, kontrastowanie
barw i faktur roślin i materiału architektonicznego.
Proste renesansowe kwatery i partery ogrodowe zo-
stały rozbudowane i znacznie wzbogacone w okazałą
ornamentykę. Wnętrza ogrodowe miały być kolejny-
mi salami i gabinetami domu.
Dobór roślinny obejmował głównie gatunki ro-
dzime, z domieszką drzew i krzewów obcych (przede
wszystkim hodowanych w oranżeriach, które wysta-
wiano jako rośliny kubłowe). Formy kompozycyjne
i elementy roślinne cechowało większe bogactwo
i urozmaicenie niż we wcześniejszych stylach.
Partery haftowe były oparte na ornamencie hafto-
wym inspirowanym kobiercami orientalnymi. Orna-
ment stanowił żywopłot z wolno rosnących odmian
bukszpanu lub ligustru. Tło parteru wysypywano
kruszywem o różnych kolorach.
Partery rabatowe były to przeważnie symetrycz-
ne wydzielone rabaty kwiatowe, otoczone ścieżkami
z piasku lub kolorowego materiału. Rabaty otaczał
niski żywopłot z bukszpanu. Wypełnienie kwiatowe
rabat zmieniano co najmniej trzykrotnie w sezonie,
aby cały czas dawały efekt bogactwa i przepychu.
Stosowano kwiaty roczne i dwuletnie: aksamitki,
balsaminy, grzebionatki, lewkonie, nagietki, lwie
paszcze, ostróżki, pachnotki, rączniki, szarłaty, by-
liny: bławatki, ciemierniki, jaśminy, heliotropy, cha-
bry, cyklameny, dyptamy, dzwonki, iołki, bodzisz-
ki, goździki, heliotropy, irysy, jaskry, margerytki,
naparstnice, niedźwiedzie uszy, tuberozy, piwonie,
pierwiosnki, rumianki, słoneczniki, stokrotki, za-
wilce oraz rośliny cebulowe: tulipany, hiacynty,
narcyzy, żonkile, korony cesarskie, krokusy, szair-
ki, śniadki, zimowity, lilie. Czasami stosowano też
róże: stulistną, damasceńską i francuską. Partery
zdobiono też ciętymi krzewami: cisami, żywotnika-
mi, świerkami .
Partery oranżeriowe to najczęściej partery gazo-
nowe wzbogacone o rośliny kubłowe: pomarańcze, cy-
tryny, granaty, mirty, laury, jaśminy, rozmaryny, róże
miesięczne, palmy daktylowe, imbir, aloesy i inne.
Szpalery i labirynty formowano z grabów, lip,
wiązów, buków, klonów polnych, cisów, ligustrów,
ostrokrzewów, bukszpanów, jałowców, robinii i kasz-
tanowców.
Topiary, rzeźby roślinne, formowano głównie z ci-
sów, a także żywotników, świerków, lip i jabłoni.
Aleje obsadzano wiązami belgijskimi, lipami ho-
lenderskimi, kasztanowcami białymi, bukami, kasz-
tanami jadalnymi, topolami czarnymi, robiniami
białymi, wierzbami, jabłoniami, świerkami, żywotni-
kami, jodłami.
Boskiety sadzono z: lip, grabów, wiązów, kaszta-
nowców, buków, dębów, jesionów, brzóz, olch, wierzb,
topól. Do podsadzeń stosowano: głóg, leszczynę,
wierzbę krzewiastą, ostrokrzew, bukszpan i inne.
Pojawiły się też kolejne
rośliny introdukowane:
moszeniec, złotokap, ligustr, jaśminowiec, lilak po-
spolity, judaszowiec południowy, juka, juka karoliń-
ska, sumak octowiec, cyprysik błotny, judaszowiec
kanadyjski, perukowiec, lilak perski, sosna wejmut-
ka, kasztanowiec krwisty, tulipanowiec amerykański,
iglicznia trójcierniowa, magnolia drzewiasta, hor-
tensja drzewiasta, kłęk kanadyjski, miłorząb chiński,
żywotnik wschodni, tulipany w ponad stu nowych
odmianach.
ogrody krajobrazowe (k. xviii – pocz. xx w.)
Nowy styl ogrodów krajobrazowych był diametral-
ną zmianą w sztuce ogrodowej, przede wszystkim
w kwestii podejścia do przyrody. Natura stała się wzo-
rem dla sztuki. Roślinność, w swej naturalnej formie
i wyglądzie, stała się najważniejszą częścią ogrodów
i parków z pełnią swych walorów, niezależną od ar-
chitektury. Większość roślin sprowadzanych w okre-
sie Baroku tak naprawdę rozpowszechniła się dopiero
w ogrodach krajobrazowych.
Podstawowym i najważniejszym materiałem bu-
dującym ogrody krajobrazowe były drzewa, rodzi-
me i sprowadzane. Tworzyły różnorodne elementy
przestrzenne – od lasków, promenad, alej, masywów
obrzeżających założenie ogrodowe, przez grupy, kępy
i klomby, po samotnie stojące solitery. Najczęściej
stosowano: lipy, brzozy, dęby, buki zwyczajne i od-
mianę purpurową, cedry, sosny wejmutki, choiny ka-
nadyjskie, miłorzęby, platany, magnolie, tulipanowce,
surmie, topole, świerki, jodły, jesiony, klony, jarzębi-
ny, modrzewie, kasztanowce.
Krzewy sadzono przy architekturze, jak też w gru-
pach, kępach i klombach do uzupełnienia drzew, po
kilka tego samego gatunku: bez czarny, lilaki, berbe-
rysy, kaliny, dzikie róże, róże pełne w różnych odmia-
nach, kłokoczki, maliny, agrest, tawuły, rododendro-
ny i azalie, hortensje drzewiaste, peonie drzewiaste,
jaśminowce, jałowce sabińskie, bukszpany etc.
Kwiaty, trawy i pnącza występowały głównie przy
architekturze. Używano ich przede wszystkim do wy-
pełniania wolnego miejsca w grupach i klombach oraz
w rabatach zakładanych wokół pałacu czy dworu:
malwy, piwonie, tulipany, przylaszczki, iołki, rezedę,
barwinki, róże, nachyłki, przetaczniki, naparstnice,
dzwonki, ubiorki, aksamitki, niecierpki, pysznogłów-
ki szkarłatne, nagietki lekarskie, powoje, nasturcje,
loksy, psianki, krwawniki, laki, mydlnice, korony ce-
sarskie, lilie, trachelium, ukwapy, krąglatki, koleusy,
pelargonie i wiele innych.
Często stosowano rośliny w kubłach i donicach:
pomarańcze, cytryny, bielunie, agawy, fuksje.
25
instrukcje
•
analizy i materiały
analizy i materiały
5
6
jest często stosowany motyw – pojedyncze drzewo
na tle białej ściany. Wprowadzono dużo nowych ga-
tunków i odmian. Rośliną przewodnią były pnącza,
które porastały pergole. Równie ważnym elementem
były ogródki skalne i alpinaria budowane z natural-
nych kamieni, z roślinami okrywowymi, alpejskimi
oraz iglastymi. Ogródki te miały imitować krajobraz
górski. Te same rośliny stosowano do obsadzenia
murków, skarp kamiennych, oczek wodnych, scho-
dów ogrodowych; kępy bylin i ziół przerastały płyty
tarasów i dróg. Rabaty kwiatowe, o prostych i geo-
metrycznych kształtach oraz bogactwie wypełnienia,
przywoływały partery barokowe. Duża różnorodność
dostępnych gatunków i odmian kwiatów umożliwiała
ich komponowanie. Głównym materiałem roślinnym
były przede wszystkim byliny. Drzewa, jako rośliny
duże, stosowano rzadziej. Pojedyncze malownicze
drzewa sadzono na dziedzińcu. Czasami drzewa były
włączane w architekturę budynku – przenikały lekkie
dachy.
Dobór gatunków roślin dla ogrodów Secesji i Mo-
dernizmu jest ten sam. Poza roślinami stosowanymi
w poprzednich stylach ogrodowych, które zostały już
wymienione, obejmuje też gatunki, odmiany i hy-
brydy, które pojawiły się w Polsce bądź zostały wy-
hodowane po 1900 r. Bogactwo gatunków i odmian
dostępnych w Polsce w owym okresie jest widoczne
w dostępnych katalogach szkółkarskich. Z roślin
nowo sprowadzonych najczęściej stosowane gatunki
to: kalina sztywnolistna, suchodrzew chiński, kol-
kwicja chińska, kalina koreańska, lilak zwisłokwia-
towy, irga rozkrzewiona, robinia nowomeksykańska,
jabłonie ozdobne. Znacznie wzrosła hodowla i liczba
stosowanych bylin: lilie, dużo nowych odmian irysów,
lilii wodnych, liliowców, ostróżek, łubinów, loksów,
orlików etc. Najczęściej stosowanymi gatunkami róż
były: róża bukietowa, róża Lamberta.
5-6. Ogród modernistyczny
(park Szczytnicki we Wrocławiu)
i ogród secesyjny w Krakowie
(„
Czerwona parasolka”,
J. Mehofer,
1917, reprod za:
www.pinakoteka.zascianek.pl,
oryginał – własność prywatna)
Nowo sprowadzone rośliny to: loksy roczne, lok-
sy trwałe, nachyłki9, nawłocie kanadyjskie, łubiny,
astry chińskie, liliowce, chryzantemy, dalie, cynie, pe-
largonie; kamelie, ananasy, storczyki, daglezje zielo-
ne, sekwoje wieczniezielone, mamutowce olbrzymie,
jałowce chińskie i inne.
ogrody secesji (1900 – lata 20. xx w.)
i modernizmu (okres międzywojenny)
Styl ogrodowy Secesji nie naśladował przyrody,
a przeobrażał ją artystycznie. Ogrody kipiały roślin-
nością, starano się bowiem na małej powierzchni
wprowadzić jak najwięcej różnorodnych gatun-
ków i odmian. Powstało nawet pojęcie „kamienica-
ogród”, gdzie owym ogrodem były pnącza popro-
wadzone po murach budynku; najczęściej były to
winobluszcz i bluszcz. Wzrosło znaczenie rodzimych
roślin kwiatowych, szczególnie bylin, a także kwit-
nących krzewów. Chętnie wprowadzano też rośliny
introdukowane, ich nowe odmiany i hybrydy, które
były łatwo dostępne w wielu istniejących ówcześnie
szkółkach.
Ogrody modernistyczne stawiały na funkcjonal-
ność. W kompozycjach nastąpił nagły powrót do
geometryzacji, która była przejawem nowoczesno-
ści. W przeciwieństwie do Secesji, gdzie roślinność
bujnie opływała architekturę, stawiano na kontrasty
pomiędzy architekturą a ogrodem, czego przykładem
2. UKŁAD DROGOWY
Układ drogowy ogrodów, jego przebieg i położenie,
był ściśle powiązany ze stylem ogrodowym, kom-
pozycją i zasadami, jakie w owej epoce panowały.
Zmieniał się wraz z nastaniem nowej mody. Jednak
materiał, jaki stosowano do budowy dróg i placów
ogrodowych, przez wieki nie uległ większym zmia-
nom. Przede wszystkim stosowano materiały natu-
ralne (ziemia, glina, piasek, żwir, tłuczeń, kamień),
występujące w danej okolicy (względy ekonomiczne
i praktyczne).
ogrody średniowiecza (xi – xv w.)
Charakteryzował je prosty rysunek dróg, przecinają-
cych się pod kątem prostym. Drogi wyznaczały kwa-
tery ogrodowe obsadzane roślinami.
26
analizy i materiały
•
kurier konserwatorski
7
2010
Nawierzchnie: ziemne (najczęstsze, jednak nie-
praktyczne ze względu na powstające błoto czy kurz),
żwirowe, trawiaste (najtańsze, ale gromadziły rosę),
ceglane lub brukowe (przy budynkach, w wirydarzach,
ogrodach miejskich). Brak obrzeży.
ogrody modernizmu
(okres międzywojenny)
W przebiegu dróg nastąpił powrót do geometryzacji,
prosty układ dróg nawiązywał do architektury (zwa-
no je ogrodami architektonicznymi). Największe zge-
ometryzowanie widoczne było w małych ogrodach,
natomiast w średnich i dużych tylko koło domu i przy
wejściu, reszta ogrodu pozostawała naturalistyczna.
Nawierzchnie: ziemne, żwirowe, tłuczniowe, ce-
glane, kamienne (kostka, płyty, bruk), z bali drew-
nianych, z płyt i kostki betonowej, trylinki, mozaiki
ceramicznej. Bardzo popularne były płyty kamienne
lub betonowe wpuszczane w murawę czy kolorowy
żwir. Stosowano krawężniki.
ogrody renesansu (xvi w.)
Podstawą kompozycji ogrodowej była prosta siatka
dróg i placów, silnie połączona z głównym budynkiem
i pozostałą architekturą ogrodową.
Nawierzchnie: ziemne, żwirowe, ceglane (chod-
niki z cegieł układano na cienkiej podlewce zaprawy
budowlanej wapiennej), brukowe. Brak obrzeży.
ogrody baroku (xvii – xviii w.)
Podobnie jak w Renesansie, prosta siatka dróg i pla-
ców była podstawą kompozycji ogrodowej, silnie po-
łączona z głównym budynkiem i pozostałą architek-
turą ogrodową.
Nawierzchnie: ziemne, piaskowe, żwirowe, ce-
glane, bruk. Czasami stosowano różne kolory żwiru
i piasku (popularna była
biała aleja
wysypana białym
piaskiem). Zakładano też
aleje zielone
– o nawierzch-
ni trawiastej.
Drogi posiadały czasem obrzeże – rzędy kamieni
brukowych lub deski, a także kamienne rynsztoki.
3. UKŁAD WODNY
Układ wodny w historycznych ogrodach przechodził
znaczne przemiany, od stosowania zbiorników natu-
ralnych (stawy, źródła, jeziora), przez budowane (pro-
ste kanały czy baseny), po fontanny i skomplikowane
urządzenia hydrauliczne.
ogrody średniowiecza (xi – xv w.)
Woda w ogrodzie była przede wszystkim elementem
użytkowym, potrzebowano jej do podlewania roślin,
pojenia zwierząt, hodowli ryb. Architektoniczna
i plastyczna oprawa wód ogrodowych wywodziła się
z przesłanek praktycznych (łatwy dostęp) i technicz-
nych. Dopiero z czasem zauważono jej znaczenie jako
elementu dekoracyjnego, coraz bardziej zdobiono
studnie i bortnice fontann.
Wykorzystywano naturalne źródła i zbiorniki
wodne: strumyki i rzeki często wpadały do kwadrato-
wego basenu lub kamiennej rynny/koryta, z którego
woda mogła być pobierana i dalej stosowana. Wody
płynące spełniały funkcje sanitarne (odpływ nieczy-
stości, pranie). Siłę wody wykorzystywano do napędu
w młynach. Jeziora, stawy i sadzawki zasilane przez
źródła i strumienie dawały wodę pitną, do mycia oraz
były miejscem hodowli ryb. Sadzawki rybne często
lokalizowano między warzywnikiem a sadem lub na
obrzeżach ogrodu. Miały one prostą oprawę – darnio-
wane brzegi, czasami były otoczone niskim płotkiem
z dyli.
Innymi elementami były studnie, baseny i fontan-
ny. Cembrowinę studni, kolistą lub kwadratową, za-
zwyczaj robiono z kamienia, rzadziej z drewna. Nad
nią mocowano urządzenie wyciągające. W Polsce czę-
sto nad studnią budowano dachy brogowe wsparte na
słupach, aby chroniły ludzi i wodę przed zanieczysz-
czeniami. Z czasem kamienne cembrowiny oraz całe
konstrukcje zaczęto zdobić. Baseny
wodne miały pro-
stą formę (okrąg, kwadrat), niską kamienną bortnicę.
Fontanna usytuowana w środku ogrodu, wirydarza
ogrody krajobrazowe (k. xviii – pocz. xx w.)
W tym okresie nastąpiła całkowita zmiana kompozy-
cji układu drogowego. Typowe były naturalnie wijące
się drogi i ścieżki, najczęściej dostosowane do ukształ-
towania terenu, które prowadziły do najważniejszych
miejsc w parku (budynków, punktów widokowych
itp.). W ogrodach k. XIX w. i pocz. XX w. układ dróg
wokół głównego budynku był regularny, natomiast
w parku – naturalistyczny. W ogrodach dworskich 2.
poł. XIX w. charakterystyczny był schemat dróg ob-
wodnicowych (2-3 okręgi czy elipsy obiegające ogród,
połączone bocznymi ścieżkami), tworzący tzw. ogro-
dy obwarzankowe.
Nawierzchnie: ziemne, żwirowe, tłuczniowe, gli-
niaste, bruk, mieszane. Często stosowano kamienne
rynsztoki. Brak obrzeży.
ogrody secesji (1900 – lata 20. xx w.)
Przy budynku układ dróg, placyków i tarasów był re-
gularny, natomiast w samym ogrodzie drogi biegły po
łukach, krzywiznach, serpentynach, najczęściej wzo-
rowanych na świecie roślin.
Nawierzchnie: ziemne, żwirowe, tłuczniowe, ce-
glane, kamienne (kostka, płyty, bruk), z drewnianych
bali, z płyt i kostki betonowej, trylinka. Częste było
mieszanie materiałów, np. żwiru, trawy czy bruku
w ramach z cegły. Stosowano krawężniki.
27
instrukcje
•
analizy i materiały
Plik z chomika:
mwojtowicz1987
Inne pliki z tego folderu:
Sztuka Dalekiego Wschodu- Ikebana.pdf
(338 KB)
Ogrody.PDF
(716 KB)
ikebana sztuka układania kwiatów.PDF
(616 KB)
Przedłużanie trwałości kwiatów ciętych.pdf
(150 KB)
florysta1.pdf
(518 KB)
Inne foldery tego chomika:
28. Kwiaciarstwo, florystyka
Bukiety- kompozycje i wzory
BUKIETY-kompozycje kwiatowe
El arte de las flores secas
floristika
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin