Audyt_wewnetrzny__skrypt.doc

(56 KB) Pobierz
Audyt wewnętrzny

1

 

Audyt wewnętrzny

 

Podstawa prawna

                    Przepis art. l pkt 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych, wprowadził do ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych „Rozdział 5. Kontrola finansowa i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych".

 

Definicja audytu

                     ogół działań, przez które kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności.

                     Audyt stanowi monitorowanie systemu kontroli zarządczej i dokonywany jest przez funkcjonalnie niezależnych, aczkolwiek umiejscowionych w ramach jednostki, audytorów.

 

Audyt wewnętrzny obejmuje, w szczególności:

                    badanie dowodów księgowych oraz zapisów w księgach rachunkowych,

                    ocenę systemu gromadzenia środków publicznych,

                    dysponowania i gospodarowania mieniem oraz ocenę efektywności i gospodarności zarządzania finansowego.

 

Jednostki zobligowane do prowadzenia audytu

                      Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Kancelaria Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Konstytucyjny, sądownictwo powszechne, Najwyższa Izba Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowe Biuro Wyborcze, Państwowa Inspekcja Pracy,

                      ministerstwa,

                      Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,

                      urzędy centralne,

                      urzędy przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów,

                      Rządowe Centrum Studiów Strategicznych,

                      Rządowe Centrum Legislacji,

                      urzędy wojewódzkie, urzędy celne, urzędy skarbowe,

                      fundusze celowe (stanowiące wyodrębnione jednostki organizacyjne),

                      Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zarządzane przez nią fundusze,

                      kasy chorych,

                      należące do sektora finansów publicznych państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

 

 

 

 

 

Audyt wewnętrzny został podzielony na:

                     audyt finansowy (badanie dowodów księgowych oraz zapisów w księgach rachunkowych),

                     audyt systemu (ocena systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem),

                     audyt   działalności   (ocena efektywności i gospodarności zarządzania finansowego).

 

Audyt wewnętrzny jest narzędziem zarządzania służącym kierownikowi JSFP do uzyskania racjonalnego zapewnienia, czy:

                     cele postawione przed jednostka są wykonywane

                     zasady i procedury wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego lub przyjęte przez kierownika jednostki są wdrażane i przestrzegane,

                     mechanizmy i procedury stanowiące system kontroli wewnętrznej są adekwatne i skuteczne dla prawidłowego działania jednostki.

 

Audyt wewnętrzny może być przeprowadzany w postaci:

                     Badania wiarygodność sprawozdania finansowego oraz sprawozdania  z wykonania budżetu (audyt finansowy),

                     Oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli, zarządzania ryzykiem i kierowania (governance) jednostką sektora finansów publicznych (audyt systemu),

                     Oceny przestrzegania zasady celowości i oszczędności w dokonywaniu wydatków (audyt gospodarności).

 

Celami audytu wewnętrznego są:

                     analiza ryzyk, przed jakimi stoi dana organizacja oraz środowiska kontroli wewnętrznej.

                     składanie sprawozdań z poczynionych ustaleń.

                     wyrażanie opinii na temat skuteczności mechanizmów kontrolnych w badanym systemie;

                     dostarczenie, w oparciu o ocenę systemu kontroli wewnętrznej, racjonalnego zapewnienia, że jednostka działa prawidłowo

 

Odpowiedzialność za audyt wewnętrzny w JSFP (schemat)

 

Zasady działania audytu wewnętrznego

                      zapewnienie wysokiej jakości audytu - zadania audytowe należy zawsze realizować w sposób rzetelny, z zachowaniem zasad etyki

                      przełożenie zasobów KAW na obszary ryzyka,

                      profesjonalizm audytorów,

                      odpowiedzialność kierownika JSFP za system kontroli wewnętrznej - audytorzy wewnętrzni nie powinni być uprawnieni do podejmowania decyzji o charakterze władczym

                      ukierunkowane podejście na poprawę działania jednostki

                      wyznaczenie poziomu istotności

                      Obiektywizm

                      swobodny obieg informacji

                      ustawiczne doskonalenie zawodowe pracowników.

 

Odpowiedzialność audytora

                     przeprowadzanie czynności audytowych zgodnie z zasadami i trybem przewidzianym w przepisach prawnych, powszechnie uznawanymi standardami oraz metodyką przyjętą w danej KAW,

                     dokonywanie w sposób obiektywny ustaleń oraz rzetelne ich dokumentowanie,

                     sporządzanie wszelkich dokumentów w trakcie realizacji zadania audytowego,

                     wykonywanie innych zadań zleconych przez Koordynatora zadania audytowego.

 

Procedury audytu

                    Planowanie audytu i ocena ryzyka

                    Audytowanie / badanie / ocena

                    Komunikowanie wyników / sprawozdawczość

                    Późniejsze czynności sprawdzające / ocena wykonania zaleceń audytu

 

(Schemat)

 

Definicja ryzyka

                     Ryzyko jest prawdopodobieństwem wystąpienia dowolnego zdarzenia, działania lub braku działania, którego skutkiem może być szkoda w majątku lub wizerunku danej jednostki lub które przeszkodzi w osiągnięciu wyznaczonych jej celów i zadań, np. podjęcie błędnej decyzji, wynikające z wykorzystania nieprawdziwych, nieaktualnych czy niepełnych informacji, niewłaściwe zaksięgowanie środków, itp.

                     Ograniczenie ryzyka w zakresie działalności jednostki jest podstawowym celem audytu wewnętrznego.

 

Identyfikacja obszarów ryzyka

                    Audytor wewnętrzny identyfikuje wedle własnej zawodowej oceny (professional judgement) obszary ryzyka.

                    Zbierając informacje niezbędne przy identyfikacji obszarów ryzyka audytor powinien brać pod uwagę:

                   cele i zadania jednostki,

                   przepisy prawne dotyczące działania jednostki (ewentualne zmiany w tych przepisach), itd

 

Analiza ryzyka

                     Audytor wewnętrzny może wykorzystać wiele metod oceny ryzyka.

                    ustalić jego znaczenie wyłącznie na podstawie opisu ryzyka.

                    tworzyć matryce oceny operujące wieloma kryteriami, do których przypisana jest odpowiednia waga (lub punktacja).

                     Innymi metodami, jakie audytor wewnętrzny może wykorzystać przy ocenie ryzyka są:

                    mapa ryzyka 

                    kwestionariusz oceny ryzyka.

 

 

 

Czynniki oceny ryzyka

                     Model ryzyka opiera się na następujących sześciu czynnikach, lub elementach, ryzyka:

                                   1. Ustalenia poprzednich audytów

                                   2. Ocena wrażliwości

                                   3. Środowisko kontrolne

                                   4. Zaufanie do kierownictwa operacyjnego

                                   5. Zmiany w ludziach lub systemach

                                   6. Złożoność.

(Obliczenia)

 

Plan strategiczny audytu

                    Plan strategiczny audytu jest zalecany, lecz nie jest wymagany przez przepisy prawa. Plan taki powinien nakreślać funkcje i obszary pracy KAW w perspektywie średniookresowej i długookresowej. Powinien być sporządzony na co najmniej trzy lata i powinien podlegać corocznemu przeglądowi oraz aktualizacji w miarę potrzeb.

 

Roczny plan audytu

                     Audyt wewnętrzny powinien być prowadzony według rocznego planu audytu i opierać się na ocenie ryzyka.

                     Kierownik KAW powinien przygotować roczny plan audytu obowiązujący dla audytu w następnym roku. Zanim zostanie podjęta decyzja o przyjęciu planu audytu, należy przeprowadzić konsultacje z Kierownikiem danej JSFP. Kierownik KAW zatwierdza plan swoim podpisem nie później niż do końca października. Roczny plan audytu należy także przesłać do Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego

 

Zadania audytowe (schemat)

 

Etapy zadania audytowego

                     PLANOWANIE ZADANIA AUDYTU

                     CZYNNOŚCI AUDYTOWE

                     TESTOWANIE

                     SPRAWOZDANIE Z PRZEPROWADZENIA AUDYTU

                     WEWNĘTRZNA OCENA JAKOŚCI

                     CZYNNOŚCI SPRAWDZAJĄCE

                     ZAMKNIĘCIE AKT ZADANIA AUDYTOWEGO

 

Techniki badania

                    Rozmowy, wywiad

                    Analiza porównawcza

                    Graficzna analiza procesów

                    Procedury analityczne

                    Testy kroczące

                    Rozpoznawcze badanie próbek

                    Obserwacja

 

Program zadania audytowego

                      oznaczenie zadania audytowego ze wskazaniem jego numeru i tematu,

                      cel zadania audytowego,

                      analizę ryzyka,

                      podmiotowy i przedmiotowy zakres zadania audytowego,

                      wskazówki metodyczne, w tym:

                    techniki przeprowadzania zadania audytowego,

                    sposób przeprowadzania zadania audytowego,

                    problemy, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach,

                    dowody niezbędne do dokonania ustaleń i sposób ich badania,

                    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin