Tim Ash strona docelowa. optymalizacja, testy, konwersja ebook.pdf

(30804 KB) Pobierz
708435519 UNPDF
Strona docelowa.
Optymalizacja, testy,
konwersja
Autor: Tim Ash
ISBN: 978-83-246-2102-6
The Definitive Guide to Testin g
and Tuning for Conversion s
Format: 180x235, stron: 416
Poznaj metody optymalizacyjne i zwiêksz swoje zyski
Jakie elementy na stronie s¹ najwa¿niejsze?
Jak klienci podejmuj¹ decyzje?
Jak opracowaæ skuteczny plan optymalizacji?
Optymalizacja stron docelowych staje siê obecnie najpotê¿niejsz¹ metod¹ zwiêkszania
zysków. Siêgaj¹ po ni¹ specjaliœci, chc¹cy zbudowaæ sta³¹ przewagê konkurencyjn¹.
Istotna jest nie tylko optymalizacja treœci zawartej na stronie (powinna ona byæ czytelna
i przejrzysta), ale tak¿e struktura linków, nag³ówków i tagów. Jeœli chcesz zdobyæ
nowych klientów i zatrzymaæ dotychczasowych, powinieneœ sprawiæ, ¿eby Twoja strona
WWW by³a czytelna zarówno dla u¿ytkownika, jak i przegl¹darek.
Ksi¹¿ka „Strona docelowa. Optymalizacja, testy, konwersja” zawiera opis najlepszych
metod identyfikowania problemów ze stronami docelowymi oraz szczegó³owe
informacje dotycz¹ce zasad oceniania i wyboru tych elementów strony, które daj¹
najwiêksze szanse na zwiêkszenie skutecznoœci. Dziêki temu podrêcznikowi dowiesz
siê, jak wykorzystywaæ testy i metody optymalizacyjne, aby unikn¹æ pu³apek, które
mog¹ opóŸniæ lub nawet wstrzymaæ realizacjê Twojego planu zwiêkszania dochodów
z prowadzenia witryny internetowej.
Konwersja
Strony docelowe
Projektowanie zorientowane na u¿ytkownika
Proces decyzyjny
Identyfikacja problemów
Źród³a ruchu na stronie
Najwa¿niejsze dzia³ania konwersyjne
Optymalizacja – aspekty praktyczne
Metody optymalizacyjne
Budowanie zespo³u i pozyskiwanie wsparcia
Opracowanie planu dzia³ania
Skoncentruj siê na kliencie, zoptymalizuj swoj¹ stronê i patrz, jak rosn¹ Twoje zyski!
708435519.001.png 708435519.002.png
Spis treści
Wprowadzenie ................................................................................................................19
Część I
Wprowadzenie ............................................................................. 23
Rozdział 1 Zagadnienia ogólne .............................................................................. 25
Kilka cennych chwil… ................................................................................................26
Trzy kluczowe czynniki w marketingu internetowym ..................................................30
Akwizycja ................................................................................................................................... 31
Konwersja .................................................................................................................................. 38
Retencja ..................................................................................................................................... 46
Mit konwersji doskonałej .............................................................................................48
Co jest nie tak na tym obrazku? ..................................................................................50
13
Rozdział 2 Strony docelowe .................................................................................... 53
Rodzaje stron docelowych .............................................................................................54
Które elementy Twojej strony są najważniejsze? ...........................................................56
Dla kogo została zaprojektowana Twoja strona docelowa? ............................................57
Na czym polega pożądane działanie konwersyjne? ........................................................58
Jaka jest wartość działania konwersyjnego w czasie? .....................................................61
Podnoszenie wartości wskaźnika konwersji a wyniki finansowe firmy ...........................................61
Rozdział 3 Zrozumieć swoich odbiorców ................................................................... 75
Empatia, czyli element kluczowy ..................................................................................76
Od początku do końca .................................................................................................77
Dane demograficzne i segmentacja ...............................................................................78
Statystyki strony ......................................................................................................................... 79
Zróżnicowanie źródeł ruchu generowanego na stronie .................................................................80
Style behawioralne .......................................................................................................84
Myers-Briggs ............................................................................................................................... 85
Keirsey-Bates .............................................................................................................................. 87
Model Platinum Rule .................................................................................................................. 88
Projektowanie zorientowane na użytkownika ...............................................................90
Testy użyteczności .......................................................................................................................90
Archetypy ................................................................................................................................... 91
Role ............................................................................................................................................. 95
Zadania ....................................................................................................................................... 95
Macierz ........................................................................................................................ 96
14
Rozdział 4 Proces decyzyjny .................................................................................... 99
Proces decyzyjny — informacje ogólne .......................................................................100
Świadomość (uwaga) ..................................................................................................102
Bannery reklamowe ................................................................................................................... 103
Wyskakujące okienka przy wejściu na stronę .............................................................................104
Wyskakujące okienka przy opuszczaniu strony ..........................................................................104
Świadomość a strona główna .....................................................................................................105
Kluczowe czynniki w budowaniu świadomości ..........................................................................108
Zainteresowanie .........................................................................................................109
Autoselekcja .............................................................................................................................. 109
Identyfikacja potrzeby ............................................................................................................... 110
Potrzeba ..................................................................................................................... 112
Czy masz to, czego szuka odwiedzający? ....................................................................................113
Działanie ....................................................................................................................122
Czy odwiedzający powinien pozyskać to, co go interesuje, właśnie od Ciebie? ............................122
Transakcja ................................................................................................................................. 131
Część II
Co i jak optymalizować ................................................................. 143
Rozdział 5 Dlaczego Twoja strona nie jest doskonała? ............................................. 145
Twoje dziecko jest brzydkie ........................................................................................146
Identyfikacja problemów ............................................................................................147
Analiza ról odwiedzających ........................................................................................................148
Statystyki WWW ..................................................................................................................... 150
Wyszukiwanie na stronie ........................................................................................................... 160
Testy użyteczności .....................................................................................................................162
Analizy użyteczności ..................................................................................................................162
Wywiady zogniskowane ............................................................................................................ 163
Badania okulograficzne .............................................................................................................. 163
Pracownicy zajmujący się obsługą klientów ...............................................................................164
Badania ankietowe .................................................................................................................... 165
Fora i blogi ................................................................................................................................ 165
Oto Twój mózg ..........................................................................................................166
Masz trzy mózgi ........................................................................................................................ 166
Uczenie się ................................................................................................................................ 169
Konwencje i ograniczenia .......................................................................................................... 170
Podstawowe kwestie związane z użytecznością ...........................................................171
Struktura informacji .................................................................................................................. 172
Osiągalność informacji ...............................................................................................................172
Język ......................................................................................................................................... 175
Wygląd strony .......................................................................................................................... 180
Rozdział 6 Wybór elementów do testowania .......................................................... 185
Informacje ogólne .......................................................................................................186
Zakres oddziaływania ................................................................................................................186
Uszczegółowienie ...................................................................................................................... 190
Zasięg ....................................................................................................................................... 193
Spójność .................................................................................................................................... 193
Segmentacja odbiorców ............................................................................................................. 195
Trwałość .................................................................................................................................... 196
Bagaż ........................................................................................................................................ 197
Wybór elementów do testowania ...............................................................................198
Budowa strony .......................................................................................................................... 198
Struktura informacji .................................................................................................................. 199
Prezentacja treści .......................................................................................................................200
Rozkład akcentów ..................................................................................................................... 200
Optymalizacja przepływu odwiedzających przez szereg stron ......................................201
Systematyczność ........................................................................................................................202
Związki ..................................................................................................................................... 202
Elastyczność .............................................................................................................................. 204
Ponadczasowe motywy testowe ..................................................................................205
Mniej znaczy więcej ...................................................................................................................205
Personalizacja ............................................................................................................................ 209
Testowanie oferty ...................................................................................................................... 210
Testy cenowe ..............................................................................................................211
Metody jakościowe ....................................................................................................................211
Metody ilościowe .......................................................................................................................212
15
Rozdział 7 Optymalizacja — aspekty praktyczne ..................................................... 217
Zaciśnij zęby i brnij naprzód .......................................................................................218
Kłamstwa, bezczelne kłamstwa, statystyki .................................................................218
Ignorowanie części danych .........................................................................................................219
Niereprezentatywne próby ........................................................................................................ 219
Nadmierne uogólnianie ............................................................................................................. 222
Zwodnicze pytania .................................................................................................................... 222
Fałszywa przyczynowość ............................................................................................................223
Punkt wyjścia .............................................................................................................224
Rachunek prawdopodobieństwa ................................................................................................224
Metody statystyczne .................................................................................................................. 230
Statystyka stosowana ................................................................................................................. 231
Czy znalazłem coś lepszego? .......................................................................................232
Jak duża pewność jest mi potrzebna? ..........................................................................234
Zebranie niewystarczającej ilości danych ....................................................................................234
Czy „ważne” oznacza to samo co „statystycznie istotne”? ...........................................................237
Zrozumieć uzyskane wyniki .......................................................................................................237
O ile lepsza jest ta strona? ..........................................................................................238
Jak długo powinien trwać test? ..................................................................................241
Przepustowość danych ...............................................................................................................241
Wartość znalezionych usprawnień .............................................................................................242
Zakres prowadzonego testu ....................................................................................................... 243
Współzależność zmiennych ........................................................................................244
16
Rozdział 8 Metody optymalizacyjne ...................................................................... 249
Wprowadzenie do optymalizacji .................................................................................250
Zmienne wejściowe i wyjściowe .................................................................................................250
Zmienna .................................................................................................................................... 250
Wartość .................................................................................................................................... 251
Współczynnik rozgałęzienia .......................................................................................................252
Układ ........................................................................................................................................ 252
Zakres przestrzeni wyszukiwania ............................................................................................... 253
Budowa testu ............................................................................................................................ 253
Kwestie ogólne ...........................................................................................................255
Pomiary i obliczenia .................................................................................................................. 256
Zmiany w składzie odwiedzających ............................................................................................262
Zmiany technologiczne .............................................................................................................. 267
Uwagi ogólne .............................................................................................................268
Testy A/B ...................................................................................................................269
Zalety testu A/B ........................................................................................................................ 269
Wady testu A/B ........................................................................................................................ 270
Testy wieloczynnikowe ...............................................................................................272
Gromadzenie danych ................................................................................................................. 273
Analiza danych .......................................................................................................................... 274
Parametryczne cząstkowe testy czynnikowe ...............................................................................278
Parametryczne kompletne testy czynnikowe ..............................................................................290
Nieparametryczne kompletne testy czynnikowe ........................................................................293
Część III
Do dzieła! .................................................................................... 297
Rozdział 9 Budowanie zespołu i pozyskiwanie wsparcia ......................................... 299
Krąg podejrzanych .....................................................................................................300
Doświadczenie użytkownika ......................................................................................................302
Menedżer produktu ................................................................................................................... 304
Administrator strony ................................................................................................................. 305
Administrator systemu .............................................................................................................. 306
Grafik ....................................................................................................................................... 307
Copywriter ................................................................................................................................ 308
Menedżer do spraw marketingu ................................................................................................309
Programista ............................................................................................................................... 310
Kontroler jakości .......................................................................................................................311
Zgłoś jeśli naruszono regulamin