full-version-coreldraw-12-cwiczenia-praktyczne_cwco12.pdf

(52946 KB) Pobierz
668029087 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
CorelDRAW 12.
SPIS TRECI
Æwiczenia praktyczne
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Roland Zimek
ISBN: 83-7361-627-6
Format: B5, stron: 196
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
CorelDRAW 12 to kolejna wersja jednego z najpopularniejszych programów do
edycji grafiki wektorowej. Obecny na rynku od ponad 10 lat cieszy siê zas³u¿on¹
popularnoci¹ ze wzglêdu na ³atwoæ obs³ugi, mnogoæ narzêdzi i ogromne mo¿liwoci.
Nadaje siê zarówno do projektowania prostych rysunków, jak i rozbudowanych
publikacji. Filozofia pracy z nim jest zdecydowanie inna ni¿ w przypadku takich
programów, jak Paint, Photoshop czy Paint Shop Pro. Aby w pe³ni wykorzystaæ
jego mo¿liwoci, nale¿y opanowaæ zasady pracy z narzêdziami wektorowymi.
Ksi¹¿ka „CorelDRAW 12. Æwiczenia praktyczne” to podrêcznik dla tych, którzy
chc¹ poznaæ mo¿liwoci tej aplikacji od podstaw. Dziêki ksi¹¿ce zrozumiesz zasady
tworzenia grafiki wektorowej i nauczysz siê optymalnie wykorzystywaæ narzêdzia
oferowane przez CorelDRAW 12. Dowiesz siê m.in. jak tworzyæ kszta³ty podstawowe,
u¿ywaæ wype³nieñ, przypisywaæ efekty i wprowadzaæ tekst.
Ksi¹¿ka opisuje:
• Instalacjê programu
• Pracê z plikami
• Tworzenie obiektów
• Edycjê w³aciwoci obiektów — transformacje, nadawanie kolorów,
wyrównywanie i rozk³adanie na stronie
• Stosowanie narzêdzi tekstowych
• Wype³nienia i kontury
• U¿ywanie linijek, siatki i prowadnic
• Edycjê krzywych i modyfikowanie kszta³tów obiektów
• Pracê z mapami bitowymi
• Efekty
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
668029087.001.png 668029087.002.png 668029087.003.png
Spis treci
Rozdział 1. Wstp...............................................................................................................................................................7
Opis programu CorelDRAW 12................................................................................... 7
Co nowego w programie?............................................................................................. 8
Wymagania systemowe ................................................................................................ 9
Rónice mi!dzy rysunkiem rastrowym a wektorowym ............................................... 9
Rozdział 2. Pierwsze kroki..........................................................................................................................................13
Instalacja programu CorelDRAW 12 ......................................................................... 13
Uruchamianie programu............................................................................................. 17
Wygl*d ekranu............................................................................................................ 18
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków...................................................... 21
Zapisywanie rysunków ......................................................................................... 21
Otwieranie rysunków............................................................................................ 23
Drukowanie rysunków.......................................................................................... 24
Przydatne informacje.................................................................................................. 25
Rozdział 3. Podstawy rysunku wektorowego...................................................................................................29
Rysowanie prostych obiektów.................................................................................... 29
Prostok*ty, elipsy, wielok*ty i spirale .................................................................. 29
Kształty podstawowe ............................................................................................ 33
Obiekty z 3 punktów............................................................................................. 34
Uproszczone rysowanie ........................................................................................ 34
Nadawanie kolorów obiektom.................................................................................... 36
Transformacje obiektów............................................................................................. 38
Tworzenie kopii obiektu............................................................................................. 40
Kolejno89 obiektów .................................................................................................... 41
Wybieranie obiektów.................................................................................................. 42
Grupy obiektów .......................................................................................................... 43
Blokowanie obiektów................................................................................................. 44
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów..................................................................... 45
Przykładowe rysunki .................................................................................................. 48
4
CorelDRAW 12. wiczenia praktyczne
Rozdział 4. Praca z tekstem.......................................................................................................................................57
Wprowadzanie i formatowanie tekstu........................................................................ 57
Okno Format Text ...................................................................................................... 59
Wyrównywanie obiektów wzgl!dem tekstu.................................................................. 66
Przykłady.................................................................................................................... 67
Rozdział 5. Nadawanie wypełnie" i konturów..................................................................................................71
Zmiana ustawie> domy8lnych .................................................................................... 72
Wypełnienie jednolite (Uniform Fill)......................................................................... 73
Wypełnienie tonalne (Fountain Fill) .......................................................................... 76
Wypełnienie deseniem (Pattern Fill).......................................................................... 78
Wypełnienie tekstur* (Texture Fill) ........................................................................... 80
Wypełnienie postscriptowe (PostScript Texture)....................................................... 81
Okno dokowane (Color Docker Window) ................................................................. 82
Kontury obiektów....................................................................................................... 82
Przykłady.................................................................................................................... 86
Rozdział 6. Precyzyjne rysowanie.........................................................................................................................89
Linijki .........................................................................................................................89
Siatka ..........................................................................................................................92
Prowadnice ................................................................................................................. 94
Dynamiczne prowadnice ............................................................................................ 96
Przyci*ganie do obiektów........................................................................................... 98
Przykłady.................................................................................................................. 101
Rozdział 7. Edycja krzywych...................................................................................................................................109
Rysowanie linii......................................................................................................... 109
Rysunek odr!czny (Freehand Tool).................................................................... 110
Krzywe Béziera (Bezier Tool)............................................................................ 112
Pisak (Artistic Media Tool) ................................................................................ 112
Pióro (Pen Tool).................................................................................................. 115
Narz!dzie Polyline (Polyline Tool) .................................................................... 115
3-punktowa krzywa (3 Point Curve Tool).......................................................... 116
Ł*cznik (Interactive Connector Tool)................................................................. 116
Krzywe Béziera ........................................................................................................ 118
Zmiana kształtu krzywych........................................................................................ 119
Zmiana kształtu obiektów......................................................................................... 124
Przykłady.................................................................................................................. 125
Rozdział 8. Modyfikacje obiektów.......................................................................................................................131
Narz!dzia kształtu..................................................................................................... 131
Nó (Knife Tool)................................................................................................. 131
Gumka (Eraser Tool) .......................................................................................... 132
P!dzel rozmazuj*cy (Smudge Brush)................................................................. 133
P!dzel chropowaty (Roughen Brush) ................................................................. 134
Inteligentne usuwanie segmentów (Virtual Segment Delete) ............................ 135
Ł*czenie obiektów.................................................................................................... 136
Spis treci
5
Kształtowanie ........................................................................................................... 137
Spawanie (Weld) ...................................................................................................... 138
Przycinanie (Trim).................................................................................................... 139
Cz!89 wspólna (Intersect)......................................................................................... 140
Proste przycinanie (Simplify) ............................................................................. 140
Przód bez tyłu (Front Minus Back)..................................................................... 141
Tył bez przodu (Back Minus Front) ................................................................... 141
Przykłady.................................................................................................................. 141
Rozdział 9. Praca z bitmapami...............................................................................................................................149
Rozdział 10. Efekty..........................................................................................................................................................155
Dopasowanie kolorów (Adjust),
przekształcenia (Transform) i korekcja (Correction) ............................................ 156
Metamorfoza (Blend) ............................................................................................... 157
Przykłady uycia metamorfozy .......................................................................... 162
Obrys (Contour)........................................................................................................ 165
Przykłady uycia konturu ................................................................................... 167
Obwiednia (Envelope).............................................................................................. 168
Przykłady uycia obwiedni................................................................................. 171
Gł!bia (Extrude) ....................................................................................................... 172
Soczewka (Lens)....................................................................................................... 177
Perspektywa (Add Perspective)................................................................................ 182
Kadrowanie (Power Clip)......................................................................................... 183
Efekty interakcyjne................................................................................................... 185
Interakcyjna metamorfoza .................................................................................. 185
Interakcyjny obrys .............................................................................................. 186
Interakcyjna obwiednia....................................................................................... 186
Interakcyjna gł!bia.............................................................................................. 186
Interakcyjne zniekształcenie (Interactive Distortion Tool) ................................ 187
Interakcyjny cie> (Interactive Drop Shadow Tool)............................................ 188
Interakcyjna przezroczysto89 (Interactive Transparency) .................................. 189
Dopasowanie tekstu do 8cieki................................................................................. 192
Obwiednia i oblewanie tekstem obiektów.......................................................... 195
Rozdział 6.
Precyzyjne rysowanie
Aby tworzony rysunek był dopracowany, musimy nauczy si dokładnego umiejscawiania
obiektów na kartce. O pewnych moliwo!ciach automatycznego układania obiektów
wspominali!my ju wcze!niej, w rozdziale 3., gdzie omówiono wyrównywanie i rozmiesz-
czanie. CorelDRAW oferuje jednak znacznie wiksze moliwo!ci w tym zakresie. A s) to:
linijki,
siatki,
prowadnice (oraz dynamiczne prowadnice),
przyci)ganie do obiektów.
O tym, czy linijki, siatki b)d- prowadnice s) wy!wietlane (widoczne) w dokumencie,
decydujemy za pomoc) gór neg o menu View — rysunek 6.1. Gdy z lewej strony danej
pozycji znajduje si symbol , to ta o pcja jest wybrana. Kliknicie jej spowoduje wy-
ł)czenie (a tym samym zniknie symbol z lewej strony). Sam fakt, i dana opcja jest
widoczna, nie oznacza wcale, e jest te aktywna.
Przyci)ganie do siatki, prowadnic lub obiektów wł)czamy take w górnym menu View,
jak równie na pasku wła!ciwo!ci (rysunek 6.2), gdy nie jest zaznaczony aden obiekt.
Musimy pamita jednak, e dana opcja moe by aktywna, a niekoniecznie widoczna,
gdy jest wył)czone jej wy!wietlanie.
Linijki
Linijki wy!wietlane na ekranie umoliwiaj) zorientowanie si w rozmiarach i połoeniu
rysowanych obiektów na kartce. Dodatkowo bie)ca pozycja myszy oraz bie)cy rozmiar
rysowanego obiektu s) wy!wietlane na pasku stanu (dolna cz! okna). Pasek stanu moe
by widoczny lub nie, gdy jest niezaleny od linijek (rysunek 6.3).
668029087.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin