Realizacja § 9 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 01 grudnia 2004r.
Sprawozdanie z ostatnich 3 lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój kierowanej przeze mnie szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem wyników mierzenia jakości pracy szkoły oraz programu rozwoju szkoły.
SPRAWOZDANIE Z OSTATNICH 3 LAT PRACY OBEJMUJĄCE W SZCZEGÓLNOŚCI CHARAKTERYSTYKĘ I ROZWÓJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RUDZIE Z UWZGLĘDNIENIEM WYNIKOW MIERZENIA JAKOŚCI PRACY PLACÓWKI ORAZ PROGRAMU ROZWOJU PLACÓWKI
We wrześniu 1983r rozpoczęłam pracę w Szkole Podstawowej w Rudzie, która jeszcze wtedy była punktem filialnym Szkoły Podstawowej w Krypnie. Pracowałam jako nauczycielka klas 0-III. Obowiązki dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej w Rudzie pełniłam w okresach: od 01.05.1991r. do 15.10.1991r., od 01.03. 1993r. do 25.06.1993r., od 14.02.1994r. do 19.06.1994r. oraz od 18 maja 1999r. do 31 sierpnia 2005r. Od 01 września 2005r. jestem dyrektorem Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Kobylańskiego w Rudzie.
Pracuję jako nauczycielka kształcenia zintegrowanego a po ukończeniu studiów podyplomowych z przyrody uczę tego przedmiotu w klasach IV-VI.
Organem prowadzącym Niepubliczną Szkołę Podstawową im. Jana Kobylańskiego w Rudzie jest Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Ruda.
Szkoła jest wspomagana finansowo przez darczyńcę – Pana Jana Kobylańskiego – prezesa Unii Stowarzyszeń i Organizacji Polskich Ameryki Łacińskiej. Dzięki jego darowiznom mogliśmy zakupić wiele pomocy oraz dokonać kilku remontów. Budynek ma nowy dach, odnowiony został korytarz i wewnętrzna klatka schodowa. W 2004r. otwarta została sala gimnastyczna, wymieniono 8 okien, zakupiliśmy sprzęt do zabaw na terenie szkolnym. W 2005r., dzięki pozyskaniu środków finansowych z Europejskiego Funduszu Społecznego, szkoła otrzymała wyposażenie pracowni komputerowej. W tym też roku został przeprowadzony remont pomieszczenia, w którym w roku szkolnym 2005/2006 utworzony został bezpłatny Wiejski Ośrodek Edukacji Przedszkolnej dla dzieci 3 – 5 letnich, zorganizowany przez Społeczno – Oświatowe Stowarzyszenie „Edukator”, w ramach programu wyrównywania szans. Na działanie tego ośrodka, od marca 2007r. zostały pozyskane środki z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wymienione zostały drzwi wejściowe do szkoły oraz 1 okno.
W 2006r. przeprowadzony został remont kapitalny łazienki szkolnej oraz instalacji kanalizacyjnej. W 2007r. przeprowadziliśmy remont holu przy wejściu do szkoły.
Szkoła mieści się w budynku powstałym w 1952 roku. Znajdują się w nim 3 sale lekcyjne, biblioteka, pracownia komputerowa, niewielka stołówka przeznaczona do spożywania przez dzieci II śniadań, pokój nauczycielski oraz 3 mieszkania komunalne.
Do szkoły uczęszczają dzieci ze wsi Ruda i kolonii Ruda oraz Gminy Dobrzyniewo – ze wsi Kobuzie. Środowisko, z którego wywodzą się dzieci jest typowo rolnicze.
Szkoła w zakresie podstawowego programu nauczania:
1. Prowadzi nauczania na dwóch wyraźnie wyodrębnionych metodycznie poziomach:
a. kształcenia zintegrowanego (kl. I-III)
b. nauczania lekcyjnego (kl. IV-VI).
2. Działalność edukacyjną szkoły określają wybrane programy nauczania.
3. Zapewnia program zajęć uzupełniających podstawowy program nauki – wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, spektakle teatralne itp.
W zakresie dodatkowej oferty zajęć szkoła umożliwia korzystanie z zajęć kół zainteresowań. Są to:
- koło plastyczne,
- koło sportowe „Rudnia”,
- koło teatralne „Obłoczki”,
- koło języka angielskiego,
- koło miłośników przyrody,
- drużyna zuchowa i harcerska.
Szkoła oferuje zajęcia dodatkowe o charakterze wyrównawczym dla uczniów mających kłopoty w nauce i rozładowujące napięcie ruchowe i emocjonalne dla dzieci nadpobudliwych.
- umożliwia korzystanie z biblioteki szkolnej,
- umożliwia korzystanie z pracowni komputerowej z dostępem do Internetu,
- umożliwia udział w imprezach turystycznych, rekreacyjnych i rozrywkowych organizowanych przez nauczycieli i same dzieci.
W roku szkolnym 2006/07 do szkoły uczęszczało 26 uczniów oraz 5 dzieci sześcioletnich zgrupowanych w IV oddziałach. W organizacji nauczania stosujemy klasy łączone: 0-I, II-III, IV-V, VI, wf- kl. IV-VI.
W szkole zatrudnionych jest 2 nauczycieli pełnoetatowych oraz 6 nauczycieli w niepełnym wymiarze godzin. 7 nauczycieli posiada wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym, nauczyciel j. angielskiego ma licencjat. Trzej nauczyciele ukończyli studia podyplomowe. Wszyscy uczestniczą w różnych formach doskonalenia kwalifikacji zawodowych.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Jana Kobylańskiego w Rudzie jest placówką, której celem nadrzędnym jest stworzenie sytuacji, w której najważniejszą sprawą staje się szeroko rozumiane dobro dziecka Wychodzę z założenia, że nowoczesna szkoła ma być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, umiejętności i nowych doświadczeń, ale również miejscem rozwijającym twórcze zdolności ucznia i jego zainteresowania, pomagając mu przyswoić umiejętności samodzielnej pracy i wszechstronnego działania.
Bardzo ważna jest dla nas problematyka edukacji regionalnej. Zorganizowaliśmy „Szkolne muzeum”, gdzie gromadzimy pamiątki sztuki ludowej. W roku szkolnym 2005/2006 w szkole został zrealizowany projekt „Poznajemy Podlasie”, w czasie którego uczniowie wykonali katalog ludowych zbiorów szkoły oraz opisali przydrożne krzyże znajdujące się w Rudzie. Do tradycji naszej szkoły należy organizowanie dnia „Raz na ludowo”, podczas którego uczniowie prezentują stroje ludowe, piosenki, a zaproszeni mieszkańcy wsi przybliżają dawne zwyczaje i tradycje ludowe.
Kolejną ważną dla nas sprawą jest ekologia. Od 4 lat bierzemy udział w programie edukacyjnym „Bocian”, który uczy dzieci poszanowania przyrody i przeżywania jej piękna. Uczniowie klas IV-VI wykazali dużą wiedzę o bocianie podczas konkursu wewnątrzszkolnego. W roku 2005/06 dzieci zgromadziły informacje o parkach narodowych Podlasia oraz uczestniczyły w bezpłatnej wycieczce do Białowieży. W roku szkolnym 2006/07 podczas zajęć koła miłośników przyrody realizowaliśmy cele ogólnopolskiego konkursu „Czysty las”, do którego przystąpiliśmy w kategorii –„Leśna edukacja”. Kształtowanie szacunku do przyrody odbywało się poprzez obchody „Światowego Dnia Dobroci dla Zwierząt” oraz realizację ogólnopolskiego programu „Każdy uczeń wie, co robić z ZSEE”. W 2007r.dzieci wzięły udział w bezpłatnej wycieczce po Suwalszczyźnie.
Ekologia i zdrowie człowieka to dwa nierozerwalne elementy. Co roku uczniowie kl.V biorą udział w wojewódzkim konkursie „Nasze bezpieczeństwo”. W klasach I-III realizowany jest program „Bezpieczna Szkoła z PZU” W 2007 roku dzieci wykonały plakaty zachęcające do pomocy zwierzętom oraz przygotowały prezentacje wybranych owoców i warzyw. Efektem naszego działania powinno być ukształtowanie takiej jednostki, która nie będzie bezmyślna, samolubna i konsumpcyjna wobec przyrody.
W roku 2005/06, w ramach edukacji globalnej, w kl. II i III przeprowadzony został cykl zajęć upowszechniających wiedzę o Ameryce Łacińskiej, historii, kulturze państw, sztuce, tradycjach i zwyczajach. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród dzieci.
Miarą sukcesu szkoły jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami, uzyskiwany w toku realizacji odpowiednio dobranych programów kształcenia. Absolwenci są w stanie sprostać wymaganiom kolejnego etapu kształcenia. Nasza szkoła bada osiągnięcia edukacyjne uczniów i wykorzystuje wyniki podnoszenia efektywności kształcenia.
Na podstawie:
- analizy ankiet „Moje miejsce w szkole” skierowanych do uczniów,
- analizy ankiet „Nasza szkoła” skierowanych do rodziców,
- „Standardów jakości pracy szkoły w województwie podlaskim”, ustalono następujące wewnętrzne standardy jakości pracy placówki na rok szkolny 2004/2005:
1. Szkoła osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami, uzyskiwany w toku realizacji odpowiednio dobranych programów nauczania. Absolwenci są w stanie sprostać wymaganiom kolejnego etapu kształcenia.
2. Organizacja procesu kształcenia umożliwia pełną realizację zadań szkoły oraz zmierza do osiągnięcia celów edukacyjnych i realizacji treści programowych. Organizacja procesu w szkole zapewnia każdemu uczniowi szansę rozwoju.
Poniżej przedstawiam wyniki wewnętrznego mierzenia jakości pracy placówki w roku szkolnym 2004/2005 w poszczególnych obszarach wskazywanych przez w/w standardy:
Obszar działalności szkoły – KSZTAŁCENIE – efekty kształcenia
Standard – Szkoła osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami, uzyskiwany w toku realizacji odpowiednio dobranych programów nauczania. Absolwenci są w stanie sprostać wymaganiom kolejnego etapu kształcenia.
L.p.
Wskaźniki
Sposób badania
Źródło informacji, dowody świadczące o stopniu osiągnięcia standardu.
1.
Szkoła systematycznie diagnozuje poziom wiedzy i umiejętności uczniów.
1.Zaplanowanie diagnozy.
2.Przygotowanie testów, sprawdzianów.
3.Dokumentowanie wyników.
1.Testy, sprawdziany.
2.Protokoły z posiedzeń RP
2.
Osiągnięcia edukacyjne uczniów na każdym etapie kształcenia są zbieżne z przyjętymi celami, założeniami i treściami programowymi.
1.Analiza dokumentacji.
2.Opracowanie wniosków z analizy.
1.Protokoły z posiedzeń RP
3.
Uczniowie rozwiązują problemy w sposób twórczy.
Hospitacje diagnozujące.
Arkusze hospitacji, protokoły z posiedzeń RP
Poniżej przedstawiam wyniki przeprowadzonych sprawdzianów:
miesiąc
Rodzaj sprawdzianu
wyniki
wnioski
grudzień 2004r.
Sprawdzian wiadomości z j. angielskiego – kl. V
Średnia ocen -3,3
Procentowe wyniki, jako stopień opanowania poszczególnych umiejętności przez ogół klasy: AD1- 43%, AD2 – 100%, AD3-48%, AD4-62%, AD5-78%
Ogólny poziom wiedzy reprezentowany przez kl.V oraz stopień opanowania poszczególnych umiejętności jest zadowalający.
styczeń 2005r.
Test kompetencji uczniów kl.VI opracowany przez Instytut Badań Kompetencji w Wałbrzychu.
Średnia populacji liczącej 8115 uczniów wynosi 22,66 pkt. Na 40 możliwych.
Średnia klasy -24,50 pkt.- poziom wyżej średni.
Na lekcjach j.polskiego należy zwiększyć liczbę ćwiczeń kształtujących: umiejętność interpretacji tekstu literackiego.
Na lekcjach matematyki wskazane jest utrwalenie wykonywania obliczeń związanych z czasem oraz w zbiorze liczb naturalnych, obliczeń procentowych, obliczeń dotyczących powierzchni i pieniędzy.
maj 2005r.
Sprawdzian zewnętrzny po kl. VI
Największa liczba pkt.-36 na 40 możliwych do uzyskania. Najmniejsza liczba pkt. -18
Średnia klasy to 30,12 pkt.
Średnia w kraju – 28,97 pkt.
Należy położyć nacisk na kształcenie umiejętności poprawnego pisania – wykorzystywania wiedzy gramatycznej i ortograficznej oraz na korzystanie z informacji.
Test kompetencji uczniów kl. V- Instytut Badań Kompetencji w Wałbrzychu.
Średnia populacji liczącej 259992 uczniów wynosi 31,99pkt. Na 54 możliwych.
Średnia klasy – 24,40 poziom najniższy.
Z analizy wyników wynika, że w ramach programu naprawczego w tej klasie należy w pierwszej kolejności powtórzyć;
j.polski- odróżnianie zdań pojedynczych od złożonych
matematyka- analizowanie diagramu kołowego, posługując się ułamkami.
Test kompetencji uczniów kl.III
Średnia populacji liczącej 36567 uczniów wynosi: 51,01 pkt.na 71 możliwych.
Średnia klasy wynosi-38,40 poziom bardzo niski.
W ramach programu naprawczego w tej klasie należy w pierwszej kolejności powtórzyć:
j.polski- wskazywanie bohaterów, porządkowanie informacji, odczytywanie istoty przeczytanego tekstu, rozpoznawanie wyrazów pod względem znaczenia pisowni, łączenie wyrazów i zdań w tekst spójny i sensowny, zwiększyć liczbę ćwiczeń kształtujących umiejętność...
pedagog107