ISLAM KROTKI ZARYS02.doc

(46 KB) Pobierz

stwie, a także dla usunięcia fałszu, zła i nieobyczajności. Modlitwa
wyrabia u wiernych samodyscyplinę, wytrwałość i posłuszeństwo
Prawdzie, czyni ich uczciwymi, prawdomównymi i odważnymi.

Pięć razy w ciągu dnia modlitwa stwarza cudowną okazję do
uregulowania i naprawy sposobu życia. Jest ona zarówno ducho-
wym, jak i cielesnym ćwiczeniem, utrzymującym wiernego w praw-
dziwym posłuszeństwie wobec swego Stwórcy.

W ciągu dnia odmawia się pięć następujących modlitw:

sałat al-fadżr      -o świcie

sałat az-zuhr      - wczesnym popołudniem

sałat al-asr         - późnym popołudniem

sałat al-maghrib - po zachodzie słońca

sałat al-isza         -wieczorem

3.              Żaka

Trzeci obowiązek to składka na opiekę społeczną, obowiąz-
kowa oplata od rocznych oszczędności każdego muzułmanina.
Wynosi ona 2,5% wartości gotówki, biżuterii i cennych metali (inna
jest proporcja opłat od zwierząt i produktów rolnych). Nie jest to ani
datek na cele dobroczynne, ani też podatek - dobroczynność
bowiem zależy od dobrej woli, nie jest obowiązkowa, zaś podatki
mogą być użyte na jakiekolwiek cele państwowe. Zakę natomiast
można wykorzystać jedynie w ściśle określony sposób: na niesienie
pomocy ubogim i potrzebującym, niepełnosprawnym i samotnym,
na wykupienie jeńców i dłużników oraz na niektóre inne cele. pod-
noszące dobrobyt powszechny.

Żaka jest aktem nabożnym, a jednocześnie jest ona jedną z fun-
damentalnych zasad muzułmańskiej ekonomiki, zmierzającej do
rozwoju społeczności równych, w której każdy ma obowiązek wno-
sić swój wkład i prawo, by z niego korzystać. Zakę piąci się ze świa-
domością, że bogactwo ludzkie naprawdę należy tylko do Boga, a
człowiek nim dysponuje wyłącznie na zasadzie powiernictwa ze
strony Boga

4.              Saum

Czwartym obowiązkiem jest post w Ramadanie, wypełniany
przez wiernego dla przypodobania się Stwórcy. Od brzasku do
zachodu każdego dnia przez cały okres Ramadanu, dziewiątego mie-
siąca w kalendarzu muzułmańskim, wierny powstrzymuje się od
jedzenia, picia i palenia oraz obcowania cielesnego. Jest to sposób na
osiągnięcie samoopanowania, na wyniesienie wartości moralnych i
duchowych ponad samolubstwo, zachłanność, lenistwo i inne wady.
Post jest dorocznym programem ćwiczeń, odnawiających i utrwala-
jących dążenie człowieka do wypełnienia swoich obowiązków wobec
Boga, Stwórcy i Żywiciela.

5.              Hadżdż

Piąty obowiązek to pielgrzymka do Domu Bożego (Baji Altan).
Obowiązek ten, do którego okazja pojawia się co roku, nałożony
jest na tych muzułmanów, których stać na wypełnienie go przynaj-
mniej raz w życiu. Wierny ma odbyć podróż do Domu Bożego czyli
świątyni Al-Kaby w Mekce, w Arabii Saudyjskiej. Pielgrzymka sym-
bolizuje jedność ludzkości, jest corocznym zgromadzeniem całej
muzułmańskiej społeczności (umma). Hadżdż jest najszczytniej-
szym z obowiązków, uprzytamniającym muzułmaninowi, że nie
należy do nikogo innego tylko do swego Stwórcy. Pielgrzymka pod-
kreśla też równość wszystkich ludzi, niezależnie od rasy i narodowo-
ści.

KORAN

Koran (Al-Kuran) jest Świętą Księgą muzułmanów. Jest to
ostatnia Księga Wskazówek, zesłana przez Boga i przekazana
Mahometowi (s) za pośrednictwem archanioła Gabriela (Dżi-

3
 

Risala jest to sposób komunikowania się Boga z ludźmi. Bóg Stworzyciel nie zostawił człowieka własnemu losowi w życiu na zie- mi, bez kierownictwa (hidaja). Od początku stworzenia zsyłał On swoje wskazówki wybranym ludziom, by ci przekazywali je następ- nie wszystkim bliźnim. Ci wybrani ludzie nazywają się prorokami lub wysłannikami Bożymi. Łańcuch risali- posłannictwa, rozpoczyna- jący się od Adama i obejmujący Noego, Abrahama, Izmaela, Izaaka, Lota, Jakuba, Józefa, Mojżesza oraz Jezusa skończył się na Mahomecie (pokój z nimi wszystkimi). Przesłanie wszystkich proro- ków i wysłanników zawsze było i jest takie samo. Wszyscy oni wzy- wali ludzi swoich czasów do wiary i posłuszeństwa Bogu Jedynemu i nikomu innemu. Wysyłanie proroków w różnych epokach było konieczne, by wciąż na nowo sprowadzać błądzących ludzi na Prostą Drogę (As-Sirat al-Mustakim).

Stwórca Miłosierny wysyłał nie tylko proroków i wysłanników,
by nami kierowali; zsyłał również księgi, zawierające w sobie wska-
zówki. Księga Koranu, Objawiona Mahometowi (s) , jest ostatnią z
takich ksiąg kierujących ludzkością.

Achira oznacza życic po śmierci. Ta prawda wiary ma doniosłe
znaczenie dla sposobu doczesnego życia wiernego. Wynika z niej
bowiem, że wierny będzie za swe czyny odpowiadał przed Stwórcą w
Dniu Sądu Ostatecznego. Wiara w życie po śmierci oznacza, że wszy-
stkie nasze czyny zostaną osądzone przez Boga w Dniu Sądu Ostate-
cznego. Człowiek, który był posłuszny Bogu przez całe swe życie,
zostanie nagrodzony wiecznym szczęściem w Raju; natomiast czło-
wiek osądzony jako złoczyńca zostanie ukarany i zesłany do Piekła,
miejsca cierpień.

Ten, kto wierzy w życie po śmierci, nie powinien postępować
wbrew woli Bożej. Zawsze będzie pamiętać, że Bóg obserwuje wszy-
stkie jego czyny, a Aniołowie je zapisują. Wiele problemów świata
współczesnego przestałoby istnieć, gdyby tylko wszyscy w swoim
postępowaniu kierowali się tą prawdą wiary.

PIĘĆ FILARÓW - GŁÓWNYCH OBOWIĄZKÓW
W ISLAMIE

Islam nakłada na wiernych pięć podstawowych obowiązków,
zwanych filarami Islamu (arkan Al-Islam). Muzułmanin, który
wypełnia je sumiennie i regularnie, ze świadomością ich związku z
życiem codziennym, przybliży sposób swego życia do ideału, pożą-
danego przez Pana i Stwórcę. W ten sposób może zmieścić się w
systemie Islamu, którego celem jest ustanowienie Prawdy oraz
wykorzenienie fałszu i nieprawdy. Rzeczywiście, wykonywanie tych
obowiązków we właściwy sposób może radykalnie zmienić całą kon-
cepcję życia i nadać mu właściwy sens i cel.

1.              Szahada

Pierwszym z podstawowych obowiązków jest powtarzanie w
sposób świadomy i dobrowolny, z przekonaniem o jego prawdziwoś-
ci, pierwszej formuły (kalima), znanej jako wyznanie wiary:

la ilaha ill Allah Muhammadu-r-rasul Allah,
czyli     nie ma bóstwa oprócz Boga Jedynego,
Mahomet jest Wysłannikiem Bożym.

Wyznanie to zawiera dwie omówione już powyżej podstawowe
koncepcje tauhidu i risali. Pozostałe cztery filary Islamu są jakby
ustawione wokół tego filaru centralnego, fundamentalnego.

2.              Sala

Drugi obowiązek to modlitwa, która powinna być odprawiana
pięć razy dziennie, indywidualnie lub w grupie. Stanowi ona prakty-
czny wyraz wyznawanej wiary. Została przepisana po to, by z jednej
strony utrzymać wiernego w stałym kontakcie ze swym Stwórcą, z
drugiej zaś, by ugruntować w nim przekonanie o podstawowym obo-
wiązku pracy dla ustanowienia prawdziwego porządku w spoleczcń-


2

W IMIĘ BOGA MIŁOSIERNEGO, LITOŚCIWEGO

ISLAM

Islam stanowi kompletny kodeks postępowania we wszystkich
dziedzinach życia, który mówi nie tylko o celu stworzenia i bytu czlo-
wieka.o pozycji wśród innych stworzeń i jego ostatecznym przezna-
czeniu, lecz, co najważniejsze, daje mu wskazówki jak wieść życie
pożyteczne, które będzie nagrodzone w życiu przyszłym.

Arabski wyraz Islam oznacza dobrowolne poddanie się. woli
Boga i posłuszeństwo wobec Jego przykazań. Arabski wyraz Allah
oznacza Boga; niektórzy muzułmanie wolą użyć tego słowa, niż
mówić Bóg.

Muzułmański sposób życia polega na całkowitym posłuszeń-
stwie Bogu. Jest to jedyny sposób na osiągnięcie pokoju w życiu
doczesnym i pozagrobowym. Dlatego też Islam znaczy również
pokój.

MUZUŁMANIN

Muzułmaninem - po arabsku muslim - jest każdy, kto świado-
mie i z własnej woli akceptuje muzułmański sposób życia, a także go
praktykuje.

PODSTAWOWE ARTYKUŁY WIARY

Są trzy podstawowe prawdy wiary muzułmańskiej
tauhid- jedyność Boga,
risala - posłannictwo,
achira - życie pozagrobowe.

Tauhid jest najważniejszą z prawd wiary. Wynika z mej. iż
wszysko na Ziemi jest dziełem jednego jedynego Stwórcy, który jest
też Opiekunem i jedynym Źródłem Wskazań. Wiara ta ma zasadni-
czy wpływ na wszystkie aspekty życia ludzkiego.

Islam traktuje życie jako integralną całość i odrzuca jego
podział na poszufladkowane elementy. Stwórca, który jest zarazem
jedynym Źródłem Wskazań, zasługuje na uwielbienie i posłuszeńs-
two wszystkich ludzi. Nie ma tu miejsca na partnerstwo, na przyda-
wanie Bogu towarzyszy. Tauhid oznacza czysty monoteizm; oznacza
to, że ani sam Bóg się nie rodził, ani też nikt z niego nie został zro-
dzony. Nie ma On ani syna, ani córki, a wszystkie istoty ludzkie są
Jego poddanymi. On jest najwyższym i wciąż czynnym Panem
Wszechświata. On jest Bogiem Jedynym.

Tauhid określa życiową drogę wiernego. Wiara ta powoduje, że
czci on tylko Stwórcę Jedynego, który widzi wszystkie czyny czło-
wieka na Ziemi. Człowiek musi starać się, by wola Boża przewodziła
we wszystkich dziedzinach jego życia i czyniąc tak, osiąga główny cel
swego życia - łaskę Bożą.

1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin