stwie, a także dla usunięcia fałszu, zła i nieobyczajności. Modlitwawyrabia u wiernych samodyscyplinę, wytrwałość i posłuszeństwoPrawdzie, czyni ich uczciwymi, prawdomównymi i odważnymi.
Pięć razy w ciągu dnia modlitwa stwarza cudowną okazję douregulowania i naprawy sposobu życia. Jest ona zarówno ducho-wym, jak i cielesnym ćwiczeniem, utrzymującym wiernego w praw-dziwym posłuszeństwie wobec swego Stwórcy.
W ciągu dnia odmawia się pięć następujących modlitw:
sałat al-fadżr -o świcie
sałat az-zuhr - wczesnym popołudniem
sałat al-asr - późnym popołudniem
sałat al-maghrib - po zachodzie słońca
sałat al-isza -wieczorem
3. Żaka
Trzeci obowiązek to składka na opiekę społeczną, obowiąz-kowa oplata od rocznych oszczędności każdego muzułmanina.Wynosi ona 2,5% wartości gotówki, biżuterii i cennych metali (innajest proporcja opłat od zwierząt i produktów rolnych). Nie jest to anidatek na cele dobroczynne, ani też podatek - dobroczynnośćbowiem zależy od dobrej woli, nie jest obowiązkowa, zaś podatkimogą być użyte na jakiekolwiek cele państwowe. Zakę natomiastmożna wykorzystać jedynie w ściśle określony sposób: na niesieniepomocy ubogim i potrzebującym, niepełnosprawnym i samotnym,na wykupienie jeńców i dłużników oraz na niektóre inne cele. pod-noszące dobrobyt powszechny.
Żaka jest aktem nabożnym, a jednocześnie jest ona jedną z fun-damentalnych zasad muzułmańskiej ekonomiki, zmierzającej dorozwoju społeczności równych, w której każdy ma obowiązek wno-sić swój wkład i prawo, by z niego korzystać. Zakę piąci się ze świa-domością, że bogactwo ludzkie naprawdę należy tylko do Boga, aczłowiek nim dysponuje wyłącznie na zasadzie powiernictwa zestrony Boga
4. Saum
Czwartym obowiązkiem jest post w Ramadanie, wypełnianyprzez wiernego dla przypodobania się Stwórcy. Od brzasku dozachodu każdego dnia przez cały okres Ramadanu, dziewiątego mie-siąca w kalendarzu muzułmańskim, wierny powstrzymuje się odjedzenia, picia i palenia oraz obcowania cielesnego. Jest to sposób naosiągnięcie samoopanowania, na wyniesienie wartości moralnych iduchowych ponad samolubstwo, zachłanność, lenistwo i inne wady.Post jest dorocznym programem ćwiczeń, odnawiających i utrwala-jących dążenie człowieka do wypełnienia swoich obowiązków wobecBoga, Stwórcy i Żywiciela.
5. Hadżdż
Piąty obowiązek to pielgrzymka do Domu Bożego (Baji Altan).Obowiązek ten, do którego okazja pojawia się co roku, nałożonyjest na tych muzułmanów, których stać na wypełnienie go przynaj-mniej raz w życiu. Wierny ma odbyć podróż do Domu Bożego czyliświątyni Al-Kaby w Mekce, w Arabii Saudyjskiej. Pielgrzymka sym-bolizuje jedność ludzkości, jest corocznym zgromadzeniem całejmuzułmańskiej społeczności (umma). Hadżdż jest najszczytniej-szym z obowiązków, uprzytamniającym muzułmaninowi, że nienależy do nikogo innego tylko do swego Stwórcy. Pielgrzymka pod-kreśla też równość wszystkich ludzi, niezależnie od rasy i narodowo-ści.
Koran (Al-Kuran) jest Świętą Księgą muzułmanów. Jest toostatnia Księga Wskazówek, zesłana przez Boga i przekazanaMahometowi (s) za pośrednictwem archanioła Gabriela (Dżi-
3
Risala jest to sposób komunikowania się Boga z ludźmi. Bóg Stworzyciel nie zostawił człowieka własnemu losowi w życiu na zie- mi, bez kierownictwa (hidaja). Od początku stworzenia zsyłał On swoje wskazówki wybranym ludziom, by ci przekazywali je następ- nie wszystkim bliźnim. Ci wybrani ludzie nazywają się prorokami lub wysłannikami Bożymi. Łańcuch risali- posłannictwa, rozpoczyna- jący się od Adama i obejmujący Noego, Abrahama, Izmaela, Izaaka, Lota, Jakuba, Józefa, Mojżesza oraz Jezusa skończył się na Mahomecie (pokój z nimi wszystkimi). Przesłanie wszystkich proro- ków i wysłanników zawsze było i jest takie samo. Wszyscy oni wzy- wali ludzi swoich czasów do wiary i posłuszeństwa Bogu Jedynemu i nikomu innemu. Wysyłanie proroków w różnych epokach było konieczne, by wciąż na nowo sprowadzać błądzących ludzi na Prostą Drogę (As-Sirat al-Mustakim).
Stwórca Miłosierny wysyłał nie tylko proroków i wysłanników,by nami kierowali; zsyłał również księgi, zawierające w sobie wska-zówki. Księga Koranu, Objawiona Mahometowi (s) , jest ostatnią ztakich ksiąg kierujących ludzkością.
Achira oznacza życic po śmierci. Ta prawda wiary ma doniosłeznaczenie dla sposobu doczesnego życia wiernego. Wynika z niejbowiem, że wierny będzie za swe czyny odpowiadał przed Stwórcą wDniu Sądu Ostatecznego. Wiara w życie po śmierci oznacza, że wszy-stkie nasze czyny zostaną osądzone przez Boga w Dniu Sądu Ostate-cznego. Człowiek, który był posłuszny Bogu przez całe swe życie,zostanie nagrodzony wiecznym szczęściem w Raju; natomiast czło-wiek osądzony jako złoczyńca zostanie ukarany i zesłany do Piekła,miejsca cierpień.
Ten, kto wierzy w życie po śmierci, nie powinien postępowaćwbrew woli Bożej. Zawsze będzie pamiętać, że Bóg obserwuje wszy-stkie jego czyny, a Aniołowie je zapisują. Wiele problemów światawspółczesnego przestałoby istnieć, gdyby tylko wszyscy w swoimpostępowaniu kierowali się tą prawdą wiary.
PIĘĆ FILARÓW - GŁÓWNYCH OBOWIĄZKÓWW ISLAMIE
Islam nakłada na wiernych pięć podstawowych obowiązków,zwanych filarami Islamu (arkan Al-Islam). Muzułmanin, którywypełnia je sumiennie i regularnie, ze świadomością ich związku zżyciem codziennym, przybliży sposób swego życia do ideału, pożą-danego przez Pana i Stwórcę. W ten sposób może zmieścić się wsystemie Islamu, którego celem jest ustanowienie Prawdy orazwykorzenienie fałszu i nieprawdy. Rzeczywiście, wykonywanie tychobowiązków we właściwy sposób może radykalnie zmienić całą kon-cepcję życia i nadać mu właściwy sens i cel.
1. Szahada
Pierwszym z podstawowych obowiązków jest powtarzanie wsposób świadomy i dobrowolny, z przekonaniem o jego prawdziwoś-ci, pierwszej formuły (kalima), znanej jako wyznanie wiary:
la ilaha ill Allah Muhammadu-r-rasul Allah,czyli nie ma bóstwa oprócz Boga Jedynego,Mahomet jest Wysłannikiem Bożym.
Wyznanie to zawiera dwie omówione już powyżej podstawowekoncepcje tauhidu i risali. Pozostałe cztery filary Islamu są jakbyustawione wokół tego filaru centralnego, fundamentalnego.
2. Sala
Drugi obowiązek to modlitwa, która powinna być odprawianapięć razy dziennie, indywidualnie lub w grupie. Stanowi ona prakty-czny wyraz wyznawanej wiary. Została przepisana po to, by z jednejstrony utrzymać wiernego w stałym kontakcie ze swym Stwórcą, zdrugiej zaś, by ugruntować w nim przekonanie o podstawowym obo-wiązku pracy dla ustanowienia prawdziwego porządku w spoleczcń-
2
W IMIĘ BOGA MIŁOSIERNEGO, LITOŚCIWEGOISLAM
Islam stanowi kompletny kodeks postępowania we wszystkichdziedzinach życia, który mówi nie tylko o celu stworzenia i bytu czlo-wieka.o pozycji wśród innych stworzeń i jego ostatecznym przezna-czeniu, lecz, co najważniejsze, daje mu wskazówki jak wieść życiepożyteczne, które będzie nagrodzone w życiu przyszłym.
Arabski wyraz Islam oznacza dobrowolne poddanie się. woliBoga i posłuszeństwo wobec Jego przykazań. Arabski wyraz Allahoznacza Boga; niektórzy muzułmanie wolą użyć tego słowa, niżmówić Bóg.
Muzułmański sposób życia polega na całkowitym posłuszeń-stwie Bogu. Jest to jedyny sposób na osiągnięcie pokoju w życiudoczesnym i pozagrobowym. Dlatego też Islam znaczy równieżpokój.
Muzułmaninem - po arabsku muslim - jest każdy, kto świado-mie i z własnej woli akceptuje muzułmański sposób życia, a także gopraktykuje.
Są trzy podstawowe prawdy wiary muzułmańskiejtauhid- jedyność Boga,risala - posłannictwo,achira - życie pozagrobowe.
Tauhid jest najważniejszą z prawd wiary. Wynika z mej. iżwszysko na Ziemi jest dziełem jednego jedynego Stwórcy, który jestteż Opiekunem i jedynym Źródłem Wskazań. Wiara ta ma zasadni-czy wpływ na wszystkie aspekty życia ludzkiego.
Islam traktuje życie jako integralną całość i odrzuca jegopodział na poszufladkowane elementy. Stwórca, który jest zarazemjedynym Źródłem Wskazań, zasługuje na uwielbienie i posłuszeńs-two wszystkich ludzi. Nie ma tu miejsca na partnerstwo, na przyda-wanie Bogu towarzyszy. Tauhid oznacza czysty monoteizm; oznaczato, że ani sam Bóg się nie rodził, ani też nikt z niego nie został zro-dzony. Nie ma On ani syna, ani córki, a wszystkie istoty ludzkie sąJego poddanymi. On jest najwyższym i wciąż czynnym PanemWszechświata. On jest Bogiem Jedynym.
Tauhid określa życiową drogę wiernego. Wiara ta powoduje, żeczci on tylko Stwórcę Jedynego, który widzi wszystkie czyny czło-wieka na Ziemi. Człowiek musi starać się, by wola Boża przewodziławe wszystkich dziedzinach jego życia i czyniąc tak, osiąga główny celswego życia - łaskę Bożą.
1
wojtas007