pytania na prawo.doc

(37 KB) Pobierz
1

1.Podaj definicje przedsiębiorstwa.

- jest to podstawowa komórka życia gospodarczego. Jako złożona organizacja i dynamiczna struktura wytwarzania dóbr, jest ono jedna z podstawowych form życia zbiorowego,

- forma prawna grupy ludzi zebranych w celu osiągnięcia zysku (osobowość prawna),

- owoc przedsiębiorczości, czyli indywidualnej lub grupowej inicjatywy,

- miejsce racjonalnie skoordynowanej pracy i współpracy ludzi,

- instrument wytwarzania dóbr w oparciu o umiejętności ludzi, przy racjonalnym, skutecznym i optymalnym wykorzystaniu posiadanych środków.

Przedsiębiorstwo jest organizacja prawnie określona, która:

- prowadzi swoje rachunki,

- jest podmiotem zarządzanym przez władze wierzchnia, którą może być osoba fizyczna lub prawna,

- prowadzi w 1 lub więcej miejscach 1 lub, więcej działalności polegających na produkcji dóbr lub świadczeniu usług,

- posiada minimalny stopień autonomii decyzji, które podejmuje w odniesieniu do swojej działalności podstawowej.

Przedsiębiorstwo jako zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, w szczególności:

- nazwę, znaki towarowe, oznaczenia indywidualizujące przedsiębiorstwo,

- księgi handlowe,

- nieruchomości i ruchomości należące do przedsiębiorstwa w tym produkty i materiały,

- patenty, wzory użytkowe i zdobnicze,

- zobowiązania i obciążenia związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

- prawa wynikające z najmu, dzierżawy lokali zajmowanych.

2.Wymień cechy przedsiębiorstwa.

- przedsiębiorczość (działalność zmierzająca do zysku),

- racjonalność działania,

- samofinansowanie,

- samodzielność decyzji gospodarczych.

3.Cele działania przedsiębiorstw.

a) cele stanowią wskazówkę i nadają jednolity kierunek działaniom pracujących w przedsiębiorstwie ludzi,

b) skuteczne ustalanie celów sprzyja dobremu planowaniu,

c) dobrze ustalone cele mogą być źródłem motywacji,

d) stanowią podstawę do oceny i kontroli działalności.

Na cele można patrzeć w 3 przekrojach:

a) kierownictwo przedsiębiorstwa - cele strategiczne,

b) średni szczebel kierowniczy - cele taktyczne,

c) niższy szczebel kierowniczy - cele operacyjne.

Klasyfikacja celów: maksymalizacja zysku, przychód ze sprzedaży, rozwój przedsiębiorstwa, osiągnięcie zakładanego udziału w rynku, przetrwanie firmy, osiągnięcie równowagi finansowej, jakość, dobro pracowników, odpowiedzialność społeczną, odpowiedzialność pracowników, maksymalizacja zysków właścicieli.

Mogą być one podzielone na cele: rynkowe, efektywnościowe, finansowe, socjalne, prestiżowe.

4.Funkcje przedsiębiorstwa.

Określa się jako zbiór (zakres) możliwych, zwykle powtarzalnych, typowych i sformalizowanych proceduralnie zadań.

a) funkcje podmiotowe:

·         kierownicze: planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie.

·         wykonawcze: funkcje związane z zasilaniem produkcji w czynniki wytwórcze, technicznym przygotowaniu produkcji, związane z produkcja właściwą, czyli transformacja zasileń w wyroby; związane ze zbytem wyrobów (magazynowanie, transport, sprzedaż, funkcje pozaprodukcyjne np. socjalne).

b) funkcje przedmiotowe: badania i rozwój, logistyka, marketing, produkcja, finanse.

5.Co to jest rynek?

a) to proces, za pomocą którego kupujący i sprzedający określają co chcą sprzedać i na jakich warunkach,

- można również zdefiniować jako miejsce spotkań sprzedawców i nabywców, gdzie oferuje się towary i usługi, które w wyniku transakcji kupna - sprzedaży zmieniają swoich właścicieli,

b) ogół stosunków pomiędzy sprzedającymi i kupującymi przy czym sprzedający oferuje albo towary albo usługi, reprezentującymi podaż, kupujący zgłasza zapotrzebowanie na określone towary i usługi poparte odpowiednimi środkami płatniczymi, reprezentującymi popyt

c) zespól wszystkich kupujących i sprzedających, których decyzje nawzajem od siebie uzależnione kształtują podaż, popyt i określają poziom cen.

d) uczestnicy, którzy posiadają określone potrzeby i pragnienia i w celu ich zaspokojenia dokonują wymiany. Konieczne jest w tym celu spełnienie 5 warunków: uczestnikami wymiany muszą być conajmniej dwie osoby, każda z nich musi mieć jakąś wartość ceniona przez siebie i druga stronę, każda ze stron ma swobodę dokonywania transakcji i odrzucenia oferty, uczestnicy porozumiewają się ze sobą, dostarczają przedmioty transakcji i regulują należność, każda ze stron ocenia korzyści transakcji, co skłania ja do dalszych kontaktów rynkowych.

6.Podaj definicje kooperacji.

To forma współdziałania samodzielnych podmiotów gospodarczych oparta na swobodnie podjętej umowie kontraktowej stron, wspólne i scharmonizowane wykonywanie działań gospodarczych zorientowanych na dany cel.

7.Podaj definicje oligopolu.

Model rynku, na którym występuje niewielka liczba - od dwóch (dwupol) do kilkunastu - producentów, których decyzje cenowe są wzajemnie uzależnione. Uzależnienie to przyjmuje 2 formy: paralelizm cenowy - jedna firma podaje swoja cenę, pozostałe ją nakładają, umowy - umowa dżentelmeńska, syndykat

8. Podaj definicje monopolu.

To sytuacje rynkowe, w której istnieje tylko jeden dostawca danego towaru lub usługi.

9.Co to jest marketing i jego cele.

To zintegrowany zespół działań związanych z badaniem rynku, jego kształtowaniem przy użyciu zintegrowanego zbioru instrumentów, opartych na rynkowych reglach postępowania. Działania te dotyczą sprzedaży, dystrybucji, reklamy, planowania produkcji, badań rynku. Celem marketingu jest z jednej strony przystosowanie przedsiębiorstwa do zmiennych warunków rynku, a z drugiej strony kształtowanie i oddziaływanie na rynek.

10.Schemat istoty marketingu.

              Kanały dystrybucyjne             System sprzedaży            Badania rynkowe         Segmentacja rynku

 

              Współpraca z nabywcami i otoczeniem               { Klient, nabywca, konsument }                             Produkt

             

              Promocja                                Usługa                              Cena                     Opakowanie                     Znak towarowy

11.Czego dotyczy marketing.

Jest to planowanie i realizacja koncepcji produktów, cen, promocji oraz dystrubucji pomysłów i produktów.

Marketing dotyczy: planowania procesów wytwarzania, realizacji procesów wytwarzania, oferowania produktów, sprzedawania produktów, konsumowania produktów, korzystania z usług

12.Definicja marketingu-mix.

Marketing-mix jest programem zintegrowanych projektów i działań przedsiębiorstwa tworzącym wzajemnie powiązane przedsięwzięcia obejmujące produkty, ceny, dystrybucje i promocje, jest także kompleksowa oferta przedsiębiorstwa kierowana do nabywców dla pozyskania ich aprobaty i wywołania pożądanego zakupu.

Idealna koncepcja marketingu-mix wyraża taką strukturę marketingu, która umożliwia uzyskanie w danych warunkach maksymalnych efektów ekonomicznych w procesie zaspokajania potrzeb i ksztaltowania aspiracji nabywców.

Marketing-mix 4P (7P): Product, Price, Product distribution, promotion (personnel, physical environment, procedures).

13.Pojęcie dystrybucji, zinterpretuj ja własnymi słowami.

Dystrubucja to jedno z największych ogniw w łańcuchu logistycznym, które ma za zadanie udostępnienie produktu w miejscu i czasie odpowiadającym potrzebom oraz oczekiwaniom nabywców.

Z marketingowego punktu widzenia dystrybucja to proces przemieszczania towaru od wytwórców do finalnych odbiorców.              

14.Rodzaje i kierunki przepływu strumieni w procesie obsługi rynku(schemat).

              Producenci towarów i usług              Pośrednicy (hurt, detal)               Konsumenci ostateczni, użytkownicy      _________________________________________________________________________________________________________

                            <--                                          Informacje                                                        -->

                            <--                                          Negocjacje                                                        -->

                            <--                                          Ryzyko                                                                      -->

                                                                      Promocja i reklama                                          -->

                                                                      Prawa własności                                                        -->

                                                                      Fizyczny przepływ towarów                            -->

                            <--                                          Zaplata

                            <--                                          Zamówienia, umowy

15.Co to są kanały dystrybucji.

1) Zbiór środków materialnych i informacyjnych, który umożliwia fizyczne przemieszczanie surowców i towarów przez system. Równocześnie odbywa się sprzedaż.

2) Sposób połączeń i kolejność w jakiej występują agencje i instytucje pośredniczące

16.Podział kanałów dystrybucji.

1) Konwencjonalne                               }, wg

2) Zintegrowane pionowo               }` powiązań

Zintegrowane pionowo:

a) własne

b) administrowane

c) kontraktowe: dobrowolne organizacje łańcuchów detalistów, hurtownie patronackie, systemy franchisingowe.

Konwencjonalne:

Sposób powiązań miedzy podmiotami gospodarczymi w sferze dystrybucji wynika z zawartych umów kupna - sprzedazy.

                            Wytwórca --> Hurtownik --> Sprzedawca

Kanały własne charakteryzują się tym, że jednostki działające na różnych szczeblach dystrybucji podporządkowane są jednemu kierownictwu

Kanały administrowane:

Jeden uczestnik rynku ma tak silna pozycje, że spełnia rolę koordynatora dystrybucji

Kanały kontraktowe:

Długoletnie umowy zawierane pomiędzy niezależnymi przedsiębiorstwami w sensie ekonomicznym i prawnym

Podział ze względu na stopień IDT: intensywna, selektywna, wyłączną.

Dystrybucja intensywna polega na dostarczeniu produktów gr. I , II do wielu dystrybutorów.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin