WYKúAD VI.doc

(53 KB) Pobierz

WYKŁAD VI

 

Ekspresja emocji autentycznych i udawanych

Badanie Landisa

Zapraszał do badania ochotników i polecał im wykonywanie okropnych czynności np. obcięcie głowy żaby, ale też mieli miłe rzeczy: oglądanie koncertów czy pism pornograficznych

Fotografował twarze z emocjami (uzyskiwał żywe emocje)

-potem prosił też o udawanie emocji:

te prawdziwe są trudniejsze do rozpoznania, bo są mieszanką różnych emocji, a udawana jest jedna i konkretna

 

Rozpoznawanie emocji :

-skala Woodworth-Schlossberg

dwie osie emocji-

-przyjemność i przykrość

-uwaga i odrzucenie

-zdjęcia : te leżące na krańcach skali są łatwe do rozpoznania zaś te na jej środku – bardzo trudne

-źródła błędów przy rozpoznawaniu emocji na podstawie wyrazu mimicznego:

Dla różnych emocji wyrazy mimiczne mogą być bardzo podobne.

 

Spostrzeganie własnych emocji

TEORIA JAMESA- LANEGO

Emocje są odczuciem zmian w organizmie, produktem fizjologicznego pobudzenia, np.

„jestem smutny, Bo płaczę”

„jestem wściekły, Bo drżę”

w emocjach nie ma nic poza fizjologią – psychologia polega na nazywaniu ich

 

KRYTYKA przez Cannona (1929)

-różnym emocjom towarzyszy ten sam stan narządów wewnętrznych – nie jest on specyficzny dla pewnych emocji

-narządy wewnętrzne są zbyt mało wrażliwe, aby ich zmiany były zauważalne i wykorzystywane jako sygnały emocji – zmiany w nich są zbyt wolne

 

Lata 60 Koncepcja Schachtera i Simpler (1962):

Dwuczynnikowa teoria emocji:

Emocje określane przez:

- uświadomienie sobie i rozpoznanie pobudzenia fizjologicznego

- poznawcza ocena, wyjaśnienie tego pobudzenia (dlaczego serce bije teraz szybciej?)

EKSPERYMENT:

Osoby badane zostały poinformowane, że mają testować nowy lek wpływający na wzrok:

-gr. kontrolna -> dostała placebo

-gr. Eksperymentalna ->adrenalinę (powodującą pobudzenie:

szybsze bicie serca, szybszy oddech, drżenie, napływ krwi do twarzy)

Grupę eksperymentalną podzielono następnie na 3 mniejsze grupy:

E1- „ areno - poinformowani” (o efektach ubocznych)

E2-„ areno - niepoinformowani” (brak efektów ubocznych)

E3-błędne poinformowanie, (że odczują swędzenie skóry i bóle głowy)

Czyli E2 i E3 nie mieli wyjaśnienia swojego stanu, a E1 wie, dlaczego są pobudzeni.

Hipoteza: Jeśli ludzie nie mają wyjaśnienia własnego stanu wewnętrznego, to szukają tego wyjaśnienia w środowisku zewnętrznym: czyli alternatywnym otoczeniu

MANIPULACJA II

W poczekalni spotykają innego rzekomego badanego:

   Rozbawionego                                                         zdenerwowanego

  Euforycznego                                                         gniewnego

 

E2 i E3 (pobudzeni, ale nie wiedzą dlaczego) – są podatni na wpływ à upodobniają się do zachowania podstawowej osoby à im bardziej nie wiemy, co się z nami dzieje, tym bardziej jesteśmy konformistyczni

 

CZY zainteresowanie sexualne może być wywołane w laboratorium, gdy umożliwi się interpretację stanu osby badanej w kategoriach sexualnych?

Badanie: Stuart Valins:

Czy dla uczuć natury sexualnej wystarczy samo przekonanie (nawet mylne), że jest się pobudzonym ?

Procedura: pokazywanie zdjęć z „playboya”

+ słuchanie wzmocnionego odgłosu bicia serca (rzekomo własnego)

Wniosek: Im szybsze bicie serca słyszeli podczas oglądania danego zdjęcia, tym bardziej ta akurat oglądana kobieta im się spodobała

 

(Mężczyznom jakaś kobieta podobać się będzie bardziej w chwili następującej bezpośrednio po przeżyciu zagrożenia)

Z kim chcemy pogadać dłużej. Czy zależy to od tego kogoś?, czy nasze pobudzenie powoduje, że interesujemy się tym kimś bardziej lub mniej?

 

* fałszywa interpretacja pobudzenia

Badanie: w pewnym parku krajobrazowym przeprowadzono badanie. Kobieta atrakcyjna podchodziła do mężczyzn w dwóch sytuacjach, pierwszej, gdy przechodzili przez niebezpieczny most, w drugiej podchodziła, gdy spacerowali. Zagadywała do nich i mówiła że jest ankieterką i robi badanie, gdy badani chcieli robić, podawała im swój telefon, i mówiła że dalsza część badania odbędzie się gdzie indziej, pierw trzeba zadzwonić i umówić się.

Okazało się, że więcej mężczyzn, którzy byli wcześniej w sytuacji zagrożenia oddzwaniało.

Eksperyment tłumaczy, dlaczego tak dużo ludzi zakochuje się, gdy dzieje się coś ekstremalnego, nadzwyczajnego

 

Co uniwersalne, a co kulturowe w percepcji emocji?

1.Podstawowe emocje przenoszone przez wyraz twarzy są uniwersalne. Wszyscy ludzie, wszędzie wyrażają (lub) kodują te emocje w ten sam sposób, wszyscy potrafią je zinterpretować (odkodować)

Darwin 1872 : Niewerbalne formy komunikowania emocji (poprzez ekspresje mimiczną) są „gatunkowo specyficzne”

Testowanie hipotezy Darvina

Przez P.Ekmana i W.Friesena (1971)

Wykonali badanie w Nowej Gwinei, było to odczytywanie emocji przez członków niepiśmiennego plemienia Fore.

Materiał bodźcowy: fotografie Amerykanów i rysunkowe opowiadanie wydarzeń z kontekstem emocjonalnym

Zadanie osób badanych: dopasowanie zdjęć do historyjki oraz ekspresja własnych emocji

Wyniki: Fore byli równie dokładni w percepcji, jak ludzie kultury zachodniej

6 podstawowych emocji [gniew, szczęście, zaskoczenie, strach, niesmak, smutek ]

 

Reguły ujawnienia emocji: określające, jakie zachowania niewerbalne nadają się do ujawnienia, czyli są „kulturowo specyficzne” (badanie Ekman i Friesen 1969)

Np.” kiedy (można) to pokazać?”

 

Emblematy – niewerbalne gesty, dobrze zdefiniowane w danej kulturze -> mają słowny odpowiednik, np. OK. , zwykle mają słowne odpowiedniki ( odmienne w różnych kulturach)

 

ROLA KOLEJNOŚCI ODBIERANYCH INFORMACJI:

Efekt pierwszeństwa (Ahs 1952) – trudność pogodzenia dwóch sprzecznych zestawów informacji: (inteligentny, pracowity, impulsywny) + (krytyczny, uparty) / w grupie 1 najpierw podano pierwszy, potem drugi zestaw informacji, w grupie 2 odwrotnie / najczęściej dana osoba opisywana była na podstawie pierwszego zestawu informacji

Interpretacja: Informacje odebrane jako pierwsze wyznaczają kierunek spostrzegania danej osoby, do którego później asymilowane są wszystkie inne informacje, pierwsze wrażenie, dlatego powtarza się później, bo blokuje spostrzeganie niezgodnych z nimi danych.

Oprócz pomijania, ignorowania czy redukowania ważności informacji rozbieżnych z pierwszym wrażeniem – stosujemy technikę „relatywizowania”, – czyli zmiany znaczenia informacji rozbieżnej z pierwszym wrażeniem lub założenia o dodatkowych cechach osoby czy sytuacji, wyjaśniających rozbieżność.

Przykład badania

Pokazano film o bardzo inteligentnym, młodym człowieku – grupa 1, zaś w grupie 2 pokazano film o tym samym człowieku, ale zachowującym się podczas przyjęcia jako głupiec

Były 2 grupy i pojawiły się 2 różne obrazy tej samej osoby:

1.      inteligentny

2.      2. zły, głupi

np. grupa 1 w sytuacji 2 pewnie szukałaby usprawiedliwienia dla głupiego czy niestosownego zachowania danej osoby

np. może pochodzić z mniejszości etnicznej, może nie znać reguł

WNIOSEK: występuje zjawisko sztywności poznawczej, tzn., gdy utrwalamy sobie jakąś opinię o człowieku – trudno nam ją zmienić

 

Tendencja do kształtowania spójnego obrazu zwiększa się, gdy jest nastawiona na transmisję własnego sądu, bądź, gdy wstępna ocena jest bardzo pozytywna (efekt Polyanny lub łagodności)

Wartość +- spostrzeganego człowieka a spójność jego reprezentacji ( Lewicka 1978). Efekt Polyanny ( ludzie oceniają inne osoby pod względem cech, to ocena ta jest zgodna z ogólnym wrażeniem – dobrym lub złym)

Wyjaśnienie asymetrii: obiekty pozytywne – bardziej spójne obrazy (reprezentacje) niż obrazy obiektów negatywnych

 

Hipoteza czujności Biernego (1971)

Obiekty negatywne są zagrażające, lepsze ich poznanie jest ważniejsze niż obiektów pozytywnych; wątpliwości: przy silnym pobudzeniu emocjonalnym człowiek nie jest w stanie budować złożonych relacji z osobami negatywnymi lub, jeśli może – zrywa z nimi kontakt

 

Hipoteza Crocketta (1965) – bardziej złożone są reprezentacje obiektów, z którymi mamy więcej kontaktów, obrazy osób pozytywnych mogą być, więc bardziej rozbudowane

 

Hipoteza psycholingwistyczna ( Peabody 1970 ) większa spójność obrazów osób pozytywnych niż negatywnych wynika ze struktury języka, używamy konstruktów językowych – wymiarów, których bieguny opisują dwie autonomiczne, skrajne cechy osobowości, kategorie środkowe tych wymiarów opisywane przez inne cechy, podobne do biegunowych, ale mniej skrajne np. naiwny –ufny – krytyczny – krytykancki. Każdy z takich wymiarów dzieli się na dwie części – znaczeniowo ( deskryptywnie) przeciwstawne, przypisując osobie spostrzeganej cechy z obu połówek – zwłaszcza skrajne

Opisy/obrazy osób pozytywnych są bardziej spójne, niż osób negatywnych -> nie dlatego, że osoby negatywne są bardziej zagrażające, ale dlatego, że struktura języka nie pozwala, by obraz tych dwóch osób był bardziej spójny. /

1 informacja - ktoś jest ufny, dodamy do niego ufny !! – krytyczny , wyraz skrajny

 

Moralność, sprawność: Alternatywne kategorie interpretacji zachowania

Badnie. W Polsce Wojciszke

Opisywanie siebie: częściej w kategoriach sprawnościowych ( czy mamy efekty w osiąganiu celów), opisywanie innych – kategorie moralnościowe (ważne, czy ludzie będą wobec nas uczciwi, rzetelni, dobrzy, przyjacielscy)

Inny przebieg procesu integrowania informacji:

1.      moralność

2.      sprawność

Informacje o moralności decydują o zmianie globalnej oceny człowieka, ważniejsza jest informacja negatywnie moralna, niż pozytywna sprawnościowa

Świat w kategoriach moralnościowych jest bardziej negatywny:

Jeśli mamy informacje z kategorii sprawnościowej szukamy informacji pozytywnych, a nie czy ktoś popełnił błąd -> Błędy popełniają ludzie mądrzy / zaś w kategorii moralnościowej skupiamy się na negatywnych, najważniejsze jest, że ktoś był raz wobec nas nieuczciwy, w kategoriach moralnościowych potknięcia są stanem podstawowym

Np. ludzie na podstawie jakiegoś zachowania przypisujemy innym stałe cechy -> raz zgrzeszył to grzesznik, jeśli się koncentrujemy na sprawności to poszukujemy informacji pozytywnych

 

 

STAN EMOCJONALNY PODMIOTU, a percepcja innych ludzi

(Murray, Reykowski, Frączek)

To co człowiek widzi, zależy od tego, co dzieje się z jego emocjami

Murray:

Pokazywał zdjęcia różnych osób dzieciom, gdy były:

- zrelaksowane

- zestresowane (podniecone)

Wyniki: im większe podniecenie lub zestresowanie u dzieci, tym więcej złych lub przestraszonych osób widziały na zdjęciach

EFEKT PROJEKCJI, czyli rzutowanie własnego stanu emocjonalnego, na to, co widzimy

-asymilacja (ja się boję, to ci na zdjęciu też się boją)

-uzupełniający ( ja się boję, to ci na zdjęciach są straszni)

Krytyka – dzieci subiektywne

Potem przeprowadzono na dorosłych, pokazano im filmy grozy i osoby wprowadzone w stan złości lub strachu -> systematycznie zmieniają widzenie innych (zw. Z wyglądem), ci oglądani stawali się:

-brzydcy

- zagrażający

-nieuczciwi

 

 

 

EKSPERYMENT REYKOWSKI

Reykowski i strelau wykładali na studiach psychologicznych -> ich egzaminy z psychologii ogólnej i osobowości były uważane za najgorsze i straszne

Studenci mieli też zajęcia z asystentkami, które lubili

Reykowski podzielił studentów losowo na 2 grupy:

1 grupa – była opisywana przez studentów na różnych wymiarach

2 grupa – opisywana bezpośrednio po egzaminie, (na którym one też były)

Osoby znane wcześniej, na egzaminie okazały się inne niż w sytuacji naturalnej

->wymiarze fizycznym: okazały się brzydsze

->mnej przystępne, sympatyczne, pomocne

->intelektualnie mądrzejsze się stały

 

Eksperyment: Frączek

- obóz kondycyjny młodych zapaśników. Była z nimi grupa psychologów -> przebywali cały czas blisko -> w trakcie 4 tygodniowego obozu nawiązała się bliska znajomość

- badanie kondycji fizycznej -> lekarze fizjolodzy

- mecz z reprezentacją innego kraju

Osoby opisywane przez zapaśników to towarzyszący im psychologowie:

Opisywali ich w sytuacjach:

- relaksującej : po 2 tygodniach obozu

- stresujących – przed badaniem i meczem

WYNIK: Róznice między osobami nam bliskimi są delikatniejsze/mniejsze niż w przypadku osób nam dalszych

Osoby bliższe są mniej zniekształcone

 

Doraźny stan osoby spostrzegającej, a percepcji:

Badanie Murray’a 1958 – dzieci oglądają fotografie różnych ludzi w sytuacjach pobudzenia emocjonalnego i wyciszenia

Badanie Bostona i Maslowa 1957 – dorośli oglądający film o młodym człowieku otrzymują szoki elektryczne

Badanie Reykowskiego 1968

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin