Banner jest to pasek reklamowy odpłatnie umieszczany na odpowiednio dobranych stronach WWW.
☻ Ma on postać statycznej lub animowanej grafiki o różnych rozmiarach, zarazem jest on hiperłączem do strony WWW reklamodawcy (może być to strona firmowa lub produktowa).
☻ Najczęściej spotykanym formatem bannera w Polsce jest 400x50 pikseli, ale spotyka się także inne wymiary (468x60, 460x55, itp.).
☻ Bardzo często bannery są animowane, animacja składa się zazwyczaj z 3 do 10 klatek i jest zapisana jako animowany obraz w formacie GIF.
☻ Ilość klatek uzależniona jest od wielkości pliku w którym zapisany jest banner (z reguły powinien on zajmować do 10 kB).
☻ Wygląd pasków reklamowych - okna dialogowe z paskami przewijania ekranu. Użytkownik naciskając na banner zostaje przełączony na stronę reklamodawcy.
Poniżej kilka przykładów profesjonalnych bannerów reklamowych:
l. Statyczny banner reklamowy Magazynu komputerowego „Enter" -
2. Animowany banner reklamowy firmy FF Computers
(przedstawione są dwie klatki, które pojawiają się na zmianę)
źródło: www. chip. pl
3. Animowany banner reklamowy firmy IBM
źródło: www. wp. pl
Sposoby na zwiększenie ilości kliknięć w paski reklamowe:
· bannery animowane przyczyniają się do zwiększenia frekwencji o 25%;
· napisy typu „kliknij tutaj" lub „kliknij teraz" zwiększają frekwencję o 18%;
· umieszczenie na bannerze pytania typu „Czy chcesz wiedzieć więcej?" zwiększa frekwencję o 15%;
· obietnica otrzymania prezentu zwiększa frekwencję o 35%.
Odpowiednie umieszczanie bannerów.
Þ na stronach o dużej popularności - np. strony Wirtualnej Polski (http://www.wp.pl);
Þ odpowiednie audytorium, tzn. witryny powinny być
· tematycznie związane z reklamowanym produktem,
· często oglądane przez grupę docelową;
Þ serwisy świadczące usługi typu „banner exchange"-
· wzajemna wymiana bannerów pomiędzy użytkownikami danego serwisu,
· udostępnianie własnej strony WWW dla obcych bannerów;
serwisem tego typu jest Bannermania (http://www.bennermania.nom.pl);
Þ dobór stron - dodatkowe nakłady finansowe –
· ceny uzależnione od czasu ekspozycji bannera;
· cena oparta na ilości kliknięć w banner;
· najczęściej mierzona na podstawie wskaźnika zwanego klikalnością (clickthrough) - efektywna liczba naciśnięć na banner, faktyczna ilość przeniesień na stronę reklamodawcy - kwota za każde kliknięcie.
Reklama wykorzystująca pocztę elektroniczną może przybrać wiele form:
l. Odpowiedzi na listy konsumentów - odpowiadanie na listy osób zainteresowanych produktem (nie później niż w ciągu 2 dni).
2. Automatyczne odpowiadanie na listy - coraz częściej spotykana forma utrzymywania kontaktu z użytkownikami Internetu
(automatyczny system odpowiadający na przychodzące pocztą elektroniczną listy - podziękowanie za wysłanie listu oraz zapowiedź odpowiedzi).
3. Rozsyłanie informacji o promocjach, produktach, itp. - rozsyłanie informacji reklamowych do szerokiego grona użytkowników Internetu – baza danych adresów e-mail użytkowników sieci:
· formularz dla konsumentów na firmowej stronie WWW - adres e-mail
· karty rejestracyjne produktów, kart gwarancyjnych, itp.
4. Rozsyłanie reklam w elektronicznych biuletynach - polega na wykorzystaniu ukazujących się wyłącznie w sieci elektronicznych biuletynów i magazynów -
· docierają do określonej i łatwo definiowalnej grupy internautów;
· przykładem magazynu w Polsce jest Web Kurier (http: / /webkurier. pdi. net).
5. Wysyłanie listów poprzez listy dyskusyjne – narzędzie marketingu
· każdy list wysłany na adres danej listy jest automatycznie rozsyłany do wszystkich jej subskrybentów.
· listy stanowią niemal gotową bazę adresatów o określonych kryteriach (bardzo niemile widziana).
· branie udziału w dyskusjach tematycznych, a jedynym elementem promocyjnym powinien być podpis listu.
6. Wysyłanie listów do grup dyskusyjnych - przydatność i skuteczność tej formy jest bardzo zbliżona do poprzedniej:
· każda wiadomość wysłana do danej grupy dyskusyjnej umieszczana jest na tzw. news serwerze, z którego każdy może ją pobrać i zapoznać się z jej treścią.
· informacje wysyłane nie powinny być tekstami czysto reklamowymi, lecz niejako udziałem w ogólnej dyskusji (w tytule skrót UCE (Unsolicited Commercial E-mail) lub Ad: (Advertisement).
Ta forma bardzo dobrze nadaje się do reklamowania nowych stron WWW.
Zostały do tego celu specjalnie utworzone grupy dyskusyjne o nowo powstałych witrynach.
7. Umieszczanie podpisów w całej elektronicznej korespondencji firmy - jest to dołączanie podpisu do wszystkich wychodzących z firmy listów elektronicznych.
Podpis powinien zawierać podstawowe informacje o autorze, np.:
· nazwa firmy, adres, telefon i faks (z numerem kierunkowym do kraju i miasta);
· adres firmowej strony WWW, adres e-mail;
· często umieszcza się w nim jeszcze krótką jedno-, dwufrazową charakterystykę firmy;
Reklamując firmę i produkty za pomocą poczty elektronicznej należy mieć na uwadze netykietę („etykietę w sieci").
Definiuje ona pewne ogólnie przyjęte zwyczaje. Zjawiskiem szczególnie groźnym i tępionym przez użytkowników sieci jest spam.
Mianem tym określa się dystrybucję drogą elektroniczną listów o treści reklamowej do adresatów, którzy nie wyrazili wcześniej zgody na ich otrzymywanie.
Firma, która dopuści się spamu może spodziewać się reakcji internautów:
· zablokowanie firmowej skrzynki e-mail olbrzymią ilością listów odsyłanych przez adresatów spamu;
· wpisanie firmy na listę spamerów oraz zła opinia w środowisku internautów.
Reklamę witryny WWW można podzielić na dwie części.
Þ Reklama on-line
· prowadzona jest ona bezpośrednio w łnternecie;
· obejmuje zgłoszenie adresu strony do systemów indeksujących zasoby Sieci;
· zgłoszenie witryny do wyszukiwarek (search engines) i katalogów (directories).
Największymi z nich w świecie są: Yahoo, Altavista, Infoseek, Lycos, HotBot, Webcrawler.
Systemy wyszukiwarek do umieszczenia strony w swoich zasobach potrzebują jedynie adresu URL.
Od chwili rejestracji może upłynąć nawet do sześciu tygodni zanim pojawi się ona w wynikach poszukiwań.
Powyższe systemy same przeszukują zarejestrowane strony a następnie dodają do swoich zasobów automatycznie pobrane słowa kluczowe.
Słowa te powinny być wcześniej podane przez projektanta strony w tzw. metatagach.
Wyszukiwanie strony polega na podaniu przez użytkownika słowa opisującego interesujący go temat. Wynikiem wyszukiwania jest podanie rankingu zindeksowanych wcześniej stron w kolejności ustalonej przez system.
Na kolejność umieszczania strony możemy mieć wpływ poprzez odpowiedni dobór słów kluczowych w opisie strony.
Największym w świecie systemem wyszukiwawczym jest Infoseek, a w Polsce polskojęzyczna wersja AltaYisty, czy też Netoskop, prowadzony przez redakcję miesięcznika Chip (http: //www. chip.pl).
Katalogami natomiast są systemy, w których rejestracja polega na samodzielnym podaniu (najczęściej w formie wypełnienia formularza) informacji - o stronie tzn. adresu i jej opisu - następuje umieszczenie podanych informacji w katalogu na stronie WWW.
Najpopularniejszym katalogiem jest Yahoo.
Największym polskiem katalogiem w Internecie jest Wirtualna Polska (http://www.wp.pl).
Istnieją specjalne serwisy zgłaszające daną stronę automatycznie do kilku lub kilkunastu wyszukiwarek i katalogów ale są one często zawodne i zalecałbym samodzielne rejestrowanie strony w poszczególnych systemach.
Są to m.in. Submit-It (http://www.submit-it.com),
All4one (http://www.all4one.com/all4submit).
Drugą częścią reklamy strony WWW jest tzw.
Þ reklama off-line (jest to promowanie witryny poza Internetem)
Do najczęstszych działań należą:
· umieszczenie adresu strony i poczty elektronicznej we wszystkich materiałach drukowanych firmy tzn. wszędzie tam gdzie się pojawia adres firmy;
(foldery i broszury reklamowe, biuletyny, faktury, druki zamówień, cenniki, papier listowy, koperty, instrukcje obsługi, itp.);
· umieszczenie adresu strony i poczty elektronicznej na wizytówkach pracowników;
· podawanie adresu strony na reklamach w innych mediach (TV, radio, prasa, itp.);
· umieszczenie adresu strony na opakowaniach produktów (szczególnie dotyczy to stron produktowych);
· zamieszczenie adresu strony na innych gadżetach reklamowych (długopisy, zapalniczki, itp.)
· zamieszczanie reklam prasowych zawierających jako jeden z głównych elementów adres firmowej witryny WWW - celem jest odesłanie odbiorcy na stronę WWW po dokładniejsze informacje.
· podawanie adresu strony na opakowaniach produktów (na batonach Snickers, mleku Łaciate i wielu innych produktach) buduje także wśród odbiorców reklamy wizerunek firmy.
· przedsiębiorstwa wykorzystujące Internet w swoich działaniach postrzegane są jako nowoczesne, rozwojowe i potrafiące radzić sobie w dynamicznie zmieniających się warunkach.
JusiaW