dynamiczna.doc

(195 KB) Pobierz

np ze nie widac sygnalow koordynacji w zespole kiedy jest ona najlepsza (odrazu odpowiedz),- mistrzowie tańca towarzyskiego: silna koordynacja

co bedzie jesli czlowiek zacznie sie skupiac i w kontrolowany sposob wykonywac dobrze wyuczone, zautomatyzowane czynnosci, - myśle że zacznie popełniać więcej błędów

bylo cos z atraktorem punktowym i stanem poczatkowym, jeszcze jakies pytania o koordynacje, co to jest uklad dynamiczny (ale wszystkie odpowiedzi byly dziwne), dlacze dynamiczna psychologia nie byla popularna w przeszlosci, byly ze dwa latwe pytania o poziom indentyfikacji, jak negatywne emocje wplywaja na poczucie kontroli i wykonywanie jakiegos zadania itp. Tyle pamietam.
Czym jest układ dynamiczny
dlaczego ludzie w czasie pożaru pchają się wszyscy na raz do wyjścia(że nie mogą przez emocja sie skoordynować w przeciwfazie)
co trzeba założyć,żeby uznać postawę za atraktor
kiedy mamy do czynienia z dynamika postaw
kiedy jest największa dynamika postaw osoby o niepewnym ja(w zależności od primingu)
dlaczego ktoś ma niepewne ja
o poziomach integracji działania
jak coś robię i mi się zaczyna mylić, to czy przejdę na wyższy czy niższy poziom - wyższy
o automatach komórkowych i sieciach społecznych (jak jest przewaga sieci nad automatami)
o modelu nowak, latane i jakiś koleś na s (nie pammiętam,ale takie charakterystyczne )
o murze w automatach komórkowych

 

Dynamiczna psychologia społeczna

 

Umysł-  najważniejsza jest świadomość, a jej istotą jest zmiana, jednak mimo tego człowiek potrafi budować spójny obraz świata.

Lewin- konflikt sił psychologicznych, zmiana w wyniku działania różnych sił.

Dynamika grup- są to związki przyczynowo skutkowe. Np. związek ilości posiadanych przyjaciół z szczęściem – prawo korelacyjne.

Psychologia dynamiczna łączy podejście naukowe z praktycznym.

1.      Poziom mózg- umysł- dynamika samokontroli

Celem jest zrozumienie sposobu myślenia i działania człowieka.

Ludzki umysł jest najbardziej złożonym zjawiskiem we znanym wszechświecie , bardziej skomplikowana jest jedynie grupa społeczna.

„Strumień świadomości” nigdy się nie powtarza, zdolność człowieka do samorefleksji znacznie zwiększa złożoność ludzkiego umysłu.

Mózg w przybliżeniu- 1 neuron- w dwóch stanach pobudzony; nie pobudzony

( 1 chwila psychologiczna trwa pół sekundy- czas synchronizacji bodźców- pojawienie się świadomości obiektu)

Mózg sam zwiększa swój poziom złożoności, w miarę dojrzewania układ poznawczy znacznie się komplikuje- człowiek jest istota nieprzewidywalną.

Często działanie człowieka nie ma innych przyczyn niż wewnętrzne stany: cele, uczucia, plany, myśli itp.

Ludzie są aktywnymi podmiotami zdolnymi do kierowania swoim własnym działaniem, reagują również na wpływy zewnętrzne.

Wpływy zewnętrzne łączą się z procesami wewnętrznymi.

Jednakże ludzie okazują się być w miare odporni na wpływy – stabilność ludzkich zachowań.

Ludzie doświadczają ciągłej potrzeby działania nawet wobec braku zewnętrznych sił i bodźców.

Przestrzeń psychologiczna- osoba ważna dla jednostki jest jej  „bliska”

Zmiana psychologiczna dokonuje się w 3 etapach: rozmroź przesuń i zamroź.

Np. skuteczny trening dla organizacji:

1)     organizowany w nietypowym nowym miejscu, nie poprzez pracę tylko zabawę -> wybić z rutyny

2)     „Przesunięcie”

3)     Wszystko wraca do normy

2 zasada zmiany społecznej: analiza sił psychologicznych

Przyjrzeć się jakie siły działają, motywacje osoby, zdarzenia.

Skutecznie wprowadzona zmiana, selektywnie starać wzmocnić pewne procesy, wpływy.

Człowiek reaguje tylko wtedy jak zrozumie co na niego działa np.: szczery uśmiech czy ironia?

Człowiek konstruuje znaczenie sytuacji i układ bodźców na które reaguje.

Konstruuje własne „ja” w odbiciach oczu innych, patrzy jak inni na niego reagują.

Struktura „JA” jest najważniejszą strukturą człowieka.

Freud- teoria psycho-dynamiczna energia i jej transformacje

Asch- sądy społeczne są odzwierciedleniem dynamicznej gry myśli i uczuć na podstawie której tworzą się niepowtarzalne całości.

Obszarem psychologii społecznej jest ciągła rekonfiguracja

Konfliktowe siły-> spójność poznawcza

Zmienny umysł-> struktury poznawcze

Dynamika grupowa-> typy przywództwa

Dynamika osobowości-> cechy

 

Wykład 2

 

Efekt motyla- Lorenz

Dwa komputery, identyczne programy , inne wyniki.

Wyobraźmy sobie strumyk wody i dwa źdźbła trawy płynące obok siebie, w pewnym momencie wpadają w wir i się rozdzielają; jeden w lewo drugi w prawo. (model chaosu)

Czyli: Są układy które możemy opisać ale w pewnym momencie tracimy możliwość przewidywania.

Złożoność nie jest przeciwnością prostoty, zaczynamy ją rozumieć.

Niewielkie zmienne – silne przewidywania

Proste zjawiska- niezwykłe złożoności i na odwrót

Układ dynamiczny- zbiór połączonych ze sobą elementów które zmieniają się w czasie.

Zmiana jest efektem wzajemnego wpływu wielu elementów.

Umysł- wzajemne oddziaływanie między elementami poznawczymi i afektywnymi.

Bliskie związki: to co czuje jedna osoba jest silnie związane z drugą.

Wzajemne oddziaływanie między partnerami.

 

Wyobraźmy sobie że otwieramy restauracje.

x- to liczba klientów

zmienia się od 0 do 1

0- nie ma gości   1- full

R- ile osób jest zachęconych w wyniku wizyty

X0

X(t+1) = Rx(t)

X(t+1)=(1-xt)

X(t+1)=Rx(t)=(1-xt)

 

m- motywacja  - n (wartość motywu) x PS – prawdopodobieństwo sukcesu.

Restauracja: zasada im bardziej tym mniej : Im więcej gości odwiedza restauracje tym większy tłok i ścisk- tym mniej osób po czasie będzie odwiedzało – i na odwrót: im mniej osób odwiedza tym przyjemniej a następnie coraz więcej będzie odwiedzało.

Inny przykład: Im większa satysfakcja rozwiązania trudnego zadania tym mniejsze prawdopodobieństwo jego rozwiązania.

atraktor- stan przyciągający np. poczucie własnej wartości.

Ktoś z traktorem wysokiej samooceny będzie miał negatywne myśli na swój temat ale nie będą one trwałe.

atraktor myślenia negatywnego- nie można utrzymać pozytywnych mysli na swój temat.

 

Wykład 3

Dyskretne układy- zmienne nieciągłe.

Stan koloru zielonego po pewnym czasie przyjmie taki kolor jak stany znajdujące się obok niego.

Stan konkretnego elementu zależy od stanów sąsiednich.

Nonkonformizm- postawa odwrotna od stanów sąsiadujących.

Modele sieciowe- najszybsze , najpopularniejsze modele formalne mogą modelować zjawiska społeczne na różnych poziomach.

Nasze przekonania i postawy są połączone w „sieci”, zatem to co dzieje się w grupach społecznych można przedstawić jako sieć.

Im więcej połączeń tym mniej osób ich ma. (np. mało jest osób które mają na liście gg ponad 200 aktywnych kontaktów, przeciętna osoba ma ich 6-7)

Algorytmy genetyczne: symulacja modelu ewolucji; modelowanie rywalizacji kooperacji.

Np. Kiedy spotykasz nową osobę kooperacja- 1 krok twój następny krok zależy od reakcji tej osoby na krok 1, może to być rywalizacja bądź kooperacja.

Ten który rywalizuje ma więcej jednakże dwie jednostki rywalizujące tracą, chęc korzyści przyczyną współpracy tzw. „dylemat więźnia”

 

Atraktory- Jeżeli mamy układ w dłuższym okresie czasu; układ zaczyna dążyć do traktora-> punktu równowagi; w obszarze zjawisk społecznych wszystko jest płynne.

 

Kiedy myślimy o sobie (np. poczucie własnej wartości) jest to ciąg myśli na swój temat -> spośród tego daje się wyłapać elementy stałe.

Myślenie o sobie można przedstawić jako proces dynamiczny: negatywne; pozytywne.

Dłuższy okres czasu -> atraktor wartości do której dąży traktor negatywny- najczęściej negatywne myśli. A pozytywny-> najczęściej myśli pozytywne.

 

Postawy- pozytywna -> można mieć negatywne myśli ale są one nietrwałe w czasie.

atraktor periodyczny -> dziennej np. noc = sen; dzień= działanie.

Atraktor chaotyczny- mimo iż wszystko rozumiemy; w dłuższych okresach czasu  staje się nieprzewidywalny (słomki płynące na rzece).

Pojęcie atraktora nadaje się do opisow celów, jest to działanie zorientowane.

Przykład Nowaka: wyciągnijcie przed siebie rękę, połóżcie na niej drugą -> kontrola zachowania, mimo ciężaru i bodźców będziemy się starali utrzymać rękę dalej przed sobą.

Model behawiorystyczny- bodziec- reakcja

na poziomie neurologicznym- dążenie do isagnięcia celu, gdy cel zostaje nieosiągnięty następuje zmianaplanu.

Teoria regulacji zachowania: Zachowanie człowieka jest skierowane na osiągnięcie celu.

Cel= atraktor (stan przyciągający)

Cele są atraktorami periodycznymi (np. w ciągu dnia nie jest celem spanie).

Bliskie związki: rozpad związku jest najczęściej wynikiem negatywnego atraktora np. stan emocjonalny jednej osoby nie wpływa na drugą.

Patologia- z punktu widzenia psychologii dynamicznej są to zaburzenia dynamiki.

Normalni ludzie- zachowania adaptacyjne; osoba paranoidalna: uniknięcie zagrożenia; odporna na informacje o braku zagrożenia.

Depresja może być rozumiana jako zaburzenie samoregulacji nastroju, zaburzony mechanizm obronny stabilizują stan negatywny np. zamiast poszukać rady u przyjaciół zachowują się wobec nich agresywnie.

U zdrowego człowieka nastrój podstawowy jest lekko pozytywny.

Ludzie się od siebie różnią złożonościa poznawczą np. człowiek nie widzi sprzeczności w swoich sądach.

Nasza wiedza tworzy się z uogólnienia różnych sytuacji (doświadczeń).

 

Wykład 4.

 

Postawa oznacza pewien zakres sądów, czasami postawa zachowuje sie jak punkt na skali bądź kategoria.

Jeżeli postawa jest pewną organizacją poznawczą nie może się przemieszczać na skali.

Teoria katastrof:

Katastrofa: nieliniowa odpowiedź na liniową zmianę.

Teoria bifurkacji ( np. piecyk gazowy skokowe przejście ze stanu niepalenia do palenia tzw. Mini katastrofa)

 

(a propos tego skan str. 1 i str.2 )

 

W sprawach ważnych albo kocham albo nienawidzę- nie ma środka i trudno zmienić postawę.

Nie ważna sprawa- łatwo modyfikować postawy.

Problemy związane ze zmiana postawy np. dwie firmy nie mogą się dogadać w sprawie ceny transportu towarów. Rozwiązanie : rozbić jedną ważną sprawę na parę mniejszych: cena partii, cene transportu, cene towaru. Wtedy łatwiej się dogadać.

Lub: manipulacja na rzecz spadku ważności kwestii.

Skąd biorą się postawy?

1)podział – tworzy się na bieżąco bądź na podstawie wspomnień.

Np. Czy chciałabym Brada Pitta w swojej drużynie? – udzielenie odpowiedzi na to pytanie zmusza do utworzenia nowej postawy.

Reasumując jeżeli mamy postawę- pytani przypominamy ją sobie jeżeli nie mamy postawy – wymyślamy ją i jest ona raczej nietrwała.

Postawy ulegają zmianie pod wpływem presji społecznej, również przy braku reakcji z zewnątrz.

Postawa musi być albo na TAK albo na NIE, nie można jej uśrednić ponieważ wtedy byłaby neutralna.

Postawy bardzo negatywne tworzą się najczęściej wobec obiektów które kiedyś były bardzo pozytywne. Jeżeli osoba jest ważna np. Mój mistrz, odrzucam wszystkie złe informacje na jego temat. Jednakże odrzucone nie przestają istnieć. Zaczyna się tworzyć możliwość zintegrowania w sprzeczny schemat, a następnie zaczynają się nawzajem do siebie odnośić. Powstaje 2 alternatywna wizja „jeszcze nie wierzę ale dopuszczam taką możliwość”.

Uśrednianie postaw w tym przypadku byłoby bez sensu, zatem ta wersja bardziej prawdopodobna staje się ważniejsza.

Postawy są dynamiczne gdy są oparte na ważnych informacjach lub sprzeczne ze sobą.

Wraz z ważnością zmienia się liczba traktorów jest to nazywane bifurkacją.

 

Z jednego stabilnego punktu tworza się dwa w miare wzrostu ważności sądu. Początkowy punkt stabilny (atraktor) traci stabilność -> kształt wideł ; oscylacja dwóch schematów

Teoria katastrof – oś Z

 

Różne układy które działają bez wpływu z zewnątrz

Zaczyna jedną z 3 możliwych scenariuszy

1)     Układ przestaje się zmieniać i osiąga stan – atraktor punktowy

Zastosowania – najłatwiejszy

Equilibrium – stan równowagi

2)     Układy mogą oscylować okresowy atraktor periodyczny

Np. Gdy populacja zajęcy rośnie, rośnie również proporcjonalnie populacja rysi.

Ale im więcej rysiów tym mniej zajączków…

3)     atraktor chaotyczny (przykład restauracji)

equilibrium- atraktor punktowy, konflikt pomiędzy ciągłą zmianą a stałością. Ciągle zmieniają się po to by osiągnąc stałość. Ogólna teoria wyjaśniająca ludzkie zachowania

homeostaza- stan najedzenia- zaburzenie

aktywna tendencja do przywrócenia stanu zadowolenia.

Organizmy pragną uzyskać pewien optymalny poziom stymulacji.

Poziom fractali do mierzenia złożoności struktur

Np. utwór muzyczny Jazzman’a ma większą złożoność niż Dody ;)

Redukcja pobudzenia ßà aktywność poznawcza

                              Optymalizacja

To prowadzi do oscylacji wokół punktu optymalnego.

Koncepcja teori samoregulacji Powers; Carner ; Scheier

Podejście dynamiczne dominujące

Atraktor jest celem; cel to jest atraktor.

TOTE- organizm skierowany na utrzymanie stanu.

Np. palenie- łatwiej palaczowi nie myśleć o szkodliwości niż rzucić (dysonans poznawczy)

Ludzie dążą do zrównoważonych relacji z innymi.

Tendencja do unikania powstaje szybciej, tendencja do przybliżania wolniej.

W układzie może być więcej niż jeden stan, każdy ma pasek przyciągania.

Atraktor- minimalizacja funkcji energii (niewygody).

 

Wykład 5.

Działania i kontrola.

Podstawową rolę gra znaczenie zachowania, które zależy nie od fizycznych warunków tylko od celu.

Społeczna reprezentacja- uzgodnione między sobą co jest złe a co dobre.

Działanie to jest zachowanie plus reprezentacja w umyśle.

Zachowanie struktura: a)planów b) schematów procedur wykonawczych.

Człowiek ucząc się czynności uczy się procedur wykonawczych.

Tworzą się nie tylko motorycznie ale i umysłowo (np. rozwiązywanie zadania matematycznego)

Schematy wykonawcze niższego rzędu łączą się ze schematami wyższego rzędu np. jazda samochodem. W miarę rozwoju umiejętności powstają coraz wyższe schematy.

Powstają pozytywne emocje kiedy schemat jest udany (skuteczny).

Tzw. „Flow” pozytywny stan związany z wykonywaniem trudniejszego zadania, poczucie samorealizacji.

Emocje negatywne powstają gdy następuje zatrzymanie działania , dekonstrukcja schematów poznawczych.

Dwa różne rodzaje wiedzy: deklaratywna i proceduralna.

Deklaratywna: zawiera opis tego co musimy zrobić (ale brak jest schematów wykonawczych)

o umiejętnościach praktycznych decyduje zaś wiedza proceduralna. (nie nauczymy się jeździć na nartach przeczytawszy tylko książke o tym)

Dorośli: najpierw teoria potem praktyka  etap poznawczyà proceduralizacja à skojarzeniowy (wypracowanie metody).

Jon Andersen ACT „productions” wiedza proceduralna ma logiczną formę implikacji „jeżeli to”  1) cel à jeżeli chcę przyśpieszyć

Wysokie obroty silnika à wrzucić wyższy bieg

Na każdy cel przysługuje inna czynność.

Następującym czynnikiem implikacji jest pewna procedura np. przeprowadzenie rozmów z podwładnymi. Np. w jakich warunkach można udzielić reprymendy, szkolić samą procedurę poznawczą.

Automatyczna czynność à przestaje myśleć jak ją wykonywać.

Dynamika uczenia: na początku szybka (przyswajamy dużo nowych informacji)

W momencie dużego zaawansowania musimy długo się uczyć aby być trochę lepszym (poziom mistrzowski)

Z czasem treningu efektywność zmniejsza się.

„coaching” każdy może być lepszy od średniej kiedy jest uczony indywidualnie.

Dzieci w Brazylii doskonale potrafily liczyć sprzedając gazety na ulicy ale zabrane do laboratorium nie potrafiły liczyć à wniosek: uczymy się poprzez tworzenie skojarzeń.

Nie zapominamy treści tylko „klucze” dostępu do treści, tracimy skojarzenia.

Nowy kontekst.

Badania na nurkach: nauczone treści pod wodą są lepiej pamiętane niż te nauczone na brzegu.

Kontekst uczenia się musi przypominać kontekst  wykorzystania.

Co wyróżnia mistrza?

Mistrz szachowy się dramatycznie różni od nowicjusza ( nie IQ).

Jest to pamięć ustawień szachownicy, pamięta więcej schematów.

ACT ID- identyfikacja działania

 

Kiedy najłatwiej wywierać skuteczny wpływ społeczny?

Zmiana jest możliwa jedynie na niskim poziomie wtajemniczenia, na wysokim już nie.

Zmiana we wpływie społecznym à wprowadzenie na niski poziom.

Przykład z sektą: nieskuteczna sekta tłumaczy jaki jest sens, natomiast skuteczna sekta: wyznacza reguły zachowania, członka sekty traktuje jak dziecko które nic nie wie.

Należy wybić z rytmu aby wywołać zmianę.

 

Wykład 6  ( zastępstwo z Kuleszą)

 

Związek: czym jest to „coś” co sprawia ze dana osoba jest dla mnie wyjątkowa?

Jest to teoria koordynacji: lubimy osoby które są podobne do nas, z którymi przeżywamy podobnie podobne sytuacje. Tzw. „Taniec emocjonalny”.

Jednak może to być również doskonałe przeciwieństwo np. jestem smutny to osoba bliska mnie pociesza, taniec (koordynacja ruchów)

Zatem mamy koordynacje w fazie: przeżywamy dokładnie to samo

W antyfazie: naprzeciwstawne np. pocieszanie

 

Wykład 7

 

Ja- najważniejsza struktura psychiczna, ale jaka jest różnica między ja a osobowością?

Ja= osobowość – temperament

2 znaczenia struktury „ja” świadomość! „obraz ja” „ja jestem” przedmiotowe.

Ja subiektywne „I”  „Me”

Ja jestem podmiotem które przeżywa świat.

Strumień świadomości- myślenie o sobie.

Przedmiotowe ja patrzy na podmiotowe.

Skupia nas na sobie dopływ informacji o nas.

Człowiek znajdujący się naprzeciwko lustra zaczyna się zachowywać zgodnie z tym co myśli o sobie ( cel montowania luster w sklepie: żeby ludzie myśleli „jaki jestem kiedy nie kradnę”)

Jednakże kiedy człowiek traci „twarz” zaczyna się zachowywać sprzecznie ze schematami.

W procesie autorefleksji człowiek buduje swoje wyższe warstwy.

Walter ; Mishell : osobowość- zestaw cech.

Ludzka stałość zachowania jest bardzo nietrwała „osobowość” jest iluzją.

Ludzie w różnych sytuacjach zachowują się bardzo różnie zatem transytuacyjna stałość zachowań jest niewielka.

Obraz siebie- człowiek uczy się różnych zachowań w rożnych sytuacjach.

Wielość JA- obraz JA np. w roli ojca: ja realne; idealne; ja którego się obawiam.

Człowiek dąży do integracji całości.

Człowiek staje się takim jakim widzą go inni ludzie.

Jeżeli ja wykonuje pewne zachowanie à kontynuacja „autoetykietowanie” ja obserwując swoje zachowanie przyczepiam sobie etykietkę – taki jestem.

Przykład. Ofiara klasowa z której się wszyscy śmiali, zaczęto do niej mówić „szefie” w ramach dowcipu po czasie ofiara wyszła na przewodnika klasy.

Mechanizmy etykietowania są zatem bardzo silne.

Paradoks: Przyklejenie komuś etykietki np. ty leniu, pogłębia lenistwo tej jednostki.

Jest to samospełniające się proroctwo.

Obraz JA ma silną właściwość regulującą.

Badanie: czy ludzie koncentrują się na sobie- przy lustrze ludzie pomagali komyś ponieważ takie są normy , bez lustra: czysto empatycznie.

Bardzo silna motywacja do pokazania „Ja jestem lepszy”

Zachowywać się zgodnie ze swoim obrazem np. osoba z niskim poczuciem własnej wartości pokazuje „ja jestem do niczego” i vice versa (osoba z wysokim).

Jednocześnie występują dwie tendencje: dane zachowanie sprzeczne z JA IDEALNYM bądź z JA REALNYM.

Tryby regulacji ja- podział na tryb promocji i premencji

1.      Osoby z trybem promocji są nastawione na osiagnięcie sukcesu i szukają okazji do tego.

2.      Osoby z trybem premencji są nastawione na uniknięcie porażki.

Dynamika emocjonalna 2: zagrożenia stracenia tego co mam; wyzwanie szansą na porażke.

Pozytywne emocje w trybie promocji : radość w premencji : ulga (udało się uniknąć porażki)

Zachowania ekonomiczne: Ludzie nadają inną wartość towarom zależnie od tego jak są one zaprezentowane.

Reklama kubka w trybie promocji lub premencji

Dla osób którym zareklamowano kubek w trybie pierwszym był wart 8

Dla osób którym zareklamowano kubek w trybie drugim : 4

Sprzedawanie ubezpieczenia- teoretycznie powinno być w trybie premencji jednakże ubezpieczają się często ludzie zamożni zatem nastawieni na promocję.

 

Przeżuwanie- osoba „przeżuwa” negatywne treści, niektórzy nieudana próba zidentyfikowania negatywnych treści.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin