Mikołaj z Damaszku - Żywot Cezara Augusta.pdf

(659 KB) Pobierz
Microsoft Word - Mikołaj z Damaszku.doc
M i k o ł ła j z D a m a s z k u
Ży w o t C e z a r a A u g u s t a
( V i t a A u g u s t i )
M M I I I ®
12007825.001.png 12007825.002.png
2
Miko ł łaj z Damaszku (o k. 64 p.n.e. – po 14 n.e.) pochodzi ł ł z jednej z
najznakomitszych rodzin w Celesyrii; by ł ł przyjacielem i zaufanym
dyplomatą Heroda Wielkieg o. Jeździ ł ł u boku Heroda po ca ł łej ówczesnej
oikumene, pomagając mu w jego dyplomatycznych misjach, m.in. do
królowej egipskiej Kleopatr y, gdzie przez pewien czas by ł ł wy chowawcą
dzieci jej i M. Antoniusza. Bardzo lubiany przez cesarza Oktawiana
Augusta [daktyle syryjskie, przysy ł łane mu cz ę ęsto przez Miko ł łaja,
nazywa ł ł „miko ł łajkami”], który g ł łównie na swą s ł łabo ś ś ć ć do Miko ł łaja
przywróci ł ł do ł łask Heroda, kiedy to Miko ł łaj przyjecha ł ł d o Rzymu i
prosi ł ł o t o cesarza. Mik o ł łaj mia ł ł i ś ście „renesansowe” z ainteresowania,
pisa ł ł komedie, tr agedie, interesowa ł ł si ę ę na ukami ś ścis ł łymi w duchu
perypatet yckim. Dzi ś ś znany jest jednak g ł łównie wąskiemu gronu
specjalist ów, przede wszystkim z powodu tego, iż jeg o dzie ł ła zachowa ł ły
si ę ę jedynie we fra gmentach. Miko ł łaj z Damaszku jest autorem Historii
Powszech nej (Hist oriai) w 144 ksi ę ęgach, autobiografii p.t. O moim ż życiu i
zachowaniu si ę ę , w której, chcąc pozost awa ć ć obiektywny, pisa ł ł o sobie w 3
os., na ś śla dując Juliusza Cezara, oraz Żywota Cezara Augusta . Zachowane
fragmenty dzie ł ła Żywot Cezara Augusta ( Vita Augusti), pochodzą
z wyciągu sporządzonego przez cesarza bizantyjskiego Konstantyna
Porfirogenet ę ę (905 - 959). Z arówno a utobiografia Mik o ł łaja z Damaszku,
jak i Żywot ... wzorowane są na topice zaczerpni ę ętej z biografii
perypatet yckich.
(źród ł ło: T. Sinko, Zarys historii literatury greckiej, t. II, Warszawa 1959, s. 160 – 164)
3
Żywot Cezara Augusta
FGrH F 125 : (1) Ludzie dali mu te imię 1 , aby go zaszczycić
i uszanować i rozniosło się to poprzez wyspy i kontynenty, poprzez
miasta i plemiona; ludzie szanują go i czczą przez budowanie mu
świątyń i składanie mu ofiar. W ten sposób odpłacają mu za jego wielkie
męstwo i liczne dowody dobroci wobec siebie, których od niego doznali.
Człowiek ów, osiągnąwszy wielką moc i rozsądek, panował nad
największą liczbą ludzi, jak daleko sięga pamięć ludzka, ustanowił
najdalsze granice dla Imperium Rzymskiego i bezpiecznie osiedlił nie
tylko same plemiona Greków i barbarzyńców, ale okiełznał również ich
charakter najpierw zbrojnie, a później nawet bez broni wręku,
przyciągając ich do siebie z ich własnej wolnej woli. Poprzez to, iż dał
się poznać przez swą dobroć, ludzie ci przekonali się do niego i chcieli
go słuchać. Imion niektórych z nich nigdy wcześniej nie słyszano, ani też
nie byli oni przedmiotem czyjegokolwiek zainteresowania, on wszakże
podbił ich: wszystkich tych, którzy mieszkają tak daleko, kędy płynie
Ren i poza Morzem Jońskim i Ilirami. Ci są zwani Panończykami i
Dakami.
FGrH F 126 : (2) Dalej wymieniając całą potęgę mądrości i cnoty
tego człeka, zarówno w zarządzaniu państwem, w którym szkolił się był
w Rzymie, jak i w prowadzeniu wielkich wojen, tak domowych, jak
i obcych, należy zaznaczyć, że jest to zadanie na konkurs krasomówczy,
czy rozprawkę, dzięki któremu wygrywający, poprzez dobre sprawienie
się, może osiągnąć sławę. Ja muszę opowiedzieć o jego czynach, aby
prawda była dobrze wszystkim znana. Na początku zatem powiem o jego
urodzeniu i wychowaniu, jego rodzicach i jego kształceniu i edukacji od
1 Augustus – imię mówiące, „wywyższony przez bóstwo”, „uświęcony”, stało się później swoistym
tytułem cesarza rzymskiego.
4
dzieciństwa, dzięki czemu doszedł on do takiej swojej pozycji. Ojcem
jego był Gajusz Oktawian, człowiek ze stanu senatorskiego 2 . Przodkowie
jego, sławni zarówno swym bogactwem, jak i sprawiedliwością,
zostawili mu swe dobra, kiedy go osierocili. Jego opiekunowie
roztrwonili jego majątek, ale on w swej łagodności zadowolił się
pozostałymi mu resztkami.
FGrH F 127 : (3) Oktawian 3 , w wieku lat około dziewięciu 4 był już
obiektem niemałego podziwu wśród Rzymian, ukazując w pełni całą
doskonałość swej natury, choć jeszcze młodej, albowiem popisał się
przed wcale pokaźnym tłumem mową, za którą zebrał wiele oklasków i
uznania od zebranych mężów 5 . Po śmierci swej prababki został zabrany
przez swoją matkę Atię i jej męża Luciusa Philippusa 6 , potomka tego,
który podbił był Filipa Macedońskiego. W domu Philippusa, tak jakby w
domu swego ojca, Oktawian został wychowany i ukazane mu zostały
wielkie nadzieje [co do jego osoby], już widoczne przez szacunek,
zjakim traktowali go jego towarzysze, chłopcy pochodzący z
najwyższych sfer. Wielu z nich trzymało się z nim i to wielu takich,
którzy mieli w przyszłości nadzieję na wzięcie spraw państwa w swoje
ręce. Każdego dnia wielu szlachetnie urodzonych młodzieńców,
mężczyzn i chłopców w jego wieku towarzyszyło mu, czy jechał konno
za miasto, czy też gdy udawał się do domu swych krewnych, czy
jakichkolwiek innych osób; ćwiczył swój umysł w najsubtelniejszych
sprawach, takoż i swe ciało, aby umieć zachować się zarówno w sposób
dystyngowany, jak i wspaniały w czas wojny i szybciej od swych
nauczycieli opanowywał zadane ćwiczenia. Także z tego powodu
2 Caius Octavius , ojciec cesarza Augusta, pretor z 61 r. przed n.e., prokonsul Macedonii 60/59, umarł w r.
58 przed n.e. i osierocił pięcioletniego chłopca, G. Oktawiana, przyszłego cesarza Augusta.
3 Początkowo Oktawian August zwał się Caius Octavius Thurinus , zaś po adopcji przez J. Cezara - Caius
Iulius Caesar Octavianus .
4 Swetoniusz podaje, że August miał wówczas lat dwanaście (por. C. S. Tranquillus, De vita Caesarum, II
8).
5 Mowę tę wygłosił August na pogrzebie swej babki Julii (Por. wyżej).
6 Lucius Marcius Philippus , konsul z r. 56 przed n.e., drugi mąż (po Balbusie) Atii, siostrzenicy dyktatora
Cezara.
5
przyniosło mu to wiele sławy w Mieście. Zarówno matka jego – Atia, jak
i Philippus roztoczyli nad nim opiekę, każdego dnia dowiadując się od
nauczycieli i opiekunów, u których chłopiec był umieszczony, czego
dokonał, jakie uczynił postępy, jak spędził dzień i z kim się spotykał.
(4) W czasie gdy nad Miastem zawisła wojna domowa, matka jego –
Atia i ojczym Philippus wysłali go cichcem do jednej z posiadłości
ziemskich jego ojca.
Wstąpił na Forum mając lat około czternastu, aby zdjąć młodzieńczą
togę i założyć togę męską 7 , co było jego oficjalnym zaliczeniem
w poczet dorosłych mężczyzn. Następnie, kiedy wszyscy obywatele
zgromadzili się i oglądali, jak dokonywał tego obrządku, ze względu na
jego urodę i szlachetne pochodzenie, dokonał on uroczystych ofiar dla
bogów i został zaliczony w poczet świętego kolegium w miejsce
zmarłego Lucjusza Domicjusza. Lud w rzeczy samej niezwykle ochoczo
i szybko wybrał go na to stanowisko. Stosownie do tego, ów dokonał
ofiary ozdobiony zarówno togą męską i w tym samym czasie również i
odznakami wysokiego kapłana – urzędnika.
Pomimo tego jednak, że zgodnie z jego wiekiem urzędowo
zaliczano go już w poczet mężów, matka jego nie pozwalała mu na
opuszczanie domostwa inaczej, niż kiedy nie był jeszcze dorosły;
trzymała go wciąż w ten sam sposób i spał on w tych samych pokojach,
co poprzednio [gdy był niepełnoletni]. Był on bowiem pełnoletni tylko w
majestacie prawa, zaś w innych sytuacjach wychowywano go wciąż jak
dziecko. Nie zmienił stylu ubierania się, ale nadal ubierał zwykły,
rzymski strój.
(5) Uczęszczał do świątyń w przepisanych dniach, ale po zmroku, ze
względu na swój młodzieńczy urok, gdyż widział, że podobał się licznym
kobietom, kuszonym jego urodą i wysokim rodem; nigdy jednak, jak się
wydaje, nie został przez nie uwiedziony. Sprawiła to nie tylko uważna
7 Starodawny rzymski zwyczaj nakazywał, aby młodzieniec wstępując w wiek męski zdejmował togę
bramowaną purpurą, przywdziewając togę białą.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin