LuK-Sprzęgło samonastawne.pdf
(
1765 KB
)
Pobierz
Sprzęgło samonastawne (SAC)
Technika
Narzędzia specjalne / Porady dla użytkowników
Spis treści
Strona
1 Sprzęgło samonastawne (SAC)
3
1.1 SAC poprawia komfort jazdy
3
1.2 Dłuższa eksploatacja sprzęgła dzięki sprężynie czujnikowej
3
1.3 Dalsze doskonalenie układu poprzez nowo opracowane SAC II
3
1.4 Optymalizacja układu dzięki specjalnej konstrukcji
4
2 Informacje o sprzęgle
5
2.1 Zasada działania samonastawnego sprzęgła (SAC)
6
2.2 Wielotarczowe sprzęgło samonastawne (SAC)
7
3 Specjalne narzędzia do bezsiłowego montażu SAC
8
4 Centrowanie tarczy sprzęgła
9
4.1 Uniwersalny trzpień centrujący – możliwe zastosowania
9
4.2 Centrowanie tarczy sprzęgła w modelach BMW
10
5 Montaż SAC
11
5.1 Przykładowy montaż – wspornik trójramienny
11
5.2 Przykładowy montaż – wspornik czteroramienny
13
5.3 Instrukcje montażowe do modeli BMW
16
5.3.1 Modele z łożyskiem pilotującym w wale korbowym
16
5.3.2 Modele z łożyskiem pilotującym w wałku sprzęgłowym
18
5.4 Instrukcje montażowe do modeli Audi, Seata, Skody i Volkswagena
20
6 Demontaż SAC
22
7 Krótki poradnik do katalogów produktów rmy Schae ler
24
2
Technika
1 Sprzęgło samonastawne (SAC)
1.1 SAC poprawia komfort jazdy
Wszystkie sprzęgła ulegają ciągłemu zużyciu. Dzięki intensyw-
nym badaniom nad systemem kompensacji zużycia, LuK jako
pierwszy producent sprzęgieł na świecie, wprowadził to rozwią-
zanie do seryjnej produkcji w 1995 roku.
Od tego czasu technologia SAC (Self Adjusting Clutch) znalazła
zastosowanie w szerokiej gamie pojazdów. W szczególności w
modelach z silnikami o dużej mocy, sprzęgło SAC pozwala uzy-
skać większy komfort eksploatacji.
1.2 Dłuższa eksploatacja sprzęgła dzięki sprężynie czujnikowej
SAC używa czujnika obciążenia (sprężyny czujnikowej) aby ak-
tywować funkcję regulacji zużycia, poprzez obrót pierścienia
regulacyjnego. Ta funkcja regulacji zużycia redukuje niezbędną
siłę wysprzęglania, a jednocześnie wydłuża żywotność sprzę-
gła o 50%. Dodatkowo siła wysprzęglania pozostaje prawie nie-
zmienna przez cały okres eksploatacji sprzęgła. System SAC,
który składa się ze sprężyny czujnikowej (czujnik obciążenia) i
głęboko tłoczonego profilu w korpusie docisku – cechuje duża
dokładność działania. Z uwagi na fakt, iż zapewnienie wyso-
kiego komfortu użytkowania, oprócz małej siły wysprzęglania
wymaga harmonicznej krzywej tej siły, SAC umożliwia jej do-
stosowanie do charakterystyki każdego pojazdu. To zadanie
spełnia sprężyna czujnikowa, pozwalająca uzyskać płaską cha-
rakterystykę siły wysprzęglania.
1.3 Dalsze doskonalenie układu poprzez nowo opracowane SAC II
W nowym SAC II sprężyna czujnikowa nie ma zastosowania ja-
ko czujnika obciążenia. Zredukowaną charakterystykę uzyskano
dzięki odpowiednio uformowanym końcówkom czujnikowym
w głównej sprężynie talerzowej i specjalnym sprężynom stycz-
nym.
3
Technika
1 Sprzęgło samonastawne (SAC)
1.4 Optymalizacja układu dzięki specjalnej konstrukcji
Zmodyfikowana budowa SAC II pozwala na jeszcze większą
redukcję siły nacisku i/lub na optymalizację jej charaktery-
styki. Z tym rodzajem sprzęgła charakterystyka pracy czujnika
obciążenia jest tak zmodyfikowana, że czyni mechanizm sa-
monastawny mniej podatnym na większe skoki łożyska. Jest to
możliwe dzięki zastosowaniu sprężyn stycznych o zredukowa-
nej charakterystyce i sprężyny czujnikowej o liniowym przebie-
gu charakterystyki sięgającej poza oś obrotu głównej sprężyny
talerzowej.
W wielu przypadkach sprężyna czujnikowa występuje w postaci
specjalnych zakończeń uformowanych wprost na sprężynie ta-
lerzowej. Oddzielna sprężyna czujnikowa jest tu zbędna. Nowy
typ SAC II pozwala zredukować siłę wysprzęglania nawet o 15
%, bez wpływu na wielkość przenoszonego momentu obroto-
wego. Alternatywnie, siła wysprzęglania pozostaje bez zmian
a dodatkowy potencjał jest wykorzystany do optymalizacji cha-
rakterystyki.
Siła wysprzęglania
SAC I - dla manualnego rozłączania
SAC II - dla manualnego rozłączania
SAC II - dla automatycznego rozłączania
Standardowe
sprzęgło
Skok łożyska [mm]
4
Technika
2 Informacje o sprzęgle
Samonastawne sprzęgło ze sprężyną talerzową SAC
1
Korpus sprzęgła
2
Pierścień nastawczy
3
Sprężyna nastawcza
4
Sprężyna talerzowa
5
Sprężyna czujnikowa
6/7 Nity
8
Sprężyna styczna
9
Docisk
10 Ogranicznik
W ostatnich latach sprzęgła samonastawne stały się standardowym wyposażeniem dla modeli z dużym momentem obrotowym silnika,
albo ze zwiększonym zapotrzebowaniem na rezerwę zużycia.
Główne zalety SAC wobec sprzęgieł standardowych to:
• Niewielkie siły wysprzęglające, niezmienne przez cały okres
eksploatacji sprzęgła.
• Dzięki temu, wysoki komfort jazdy przez cały okres użytko-
wania sprzęgła.
• Zwiększona rezerwa na zużycie i dłuższa żywotność dzięki
automatycznej kompensacji zużycia.
Wynikające stąd dalsze zalety SAC to:
• Uproszczenie konstrukcji systemu wyprzęgania.
• Krótszy skok pedału sprzęgła.
• Nowe możliwości konstrukcyjne pozwalające na redukcję
średnicy sprzęgła (przeniesienie momentu obrotowego).
•
Krótszy skok łożyska wyprzęgającego w czasie użytkowania
sprzęgła.
•
Ochrona przed nadmiernym wysunięciem łożyska dzięki za-
stosowaniu ogranicznika.
5
Plik z chomika:
pg2464
Inne pliki z tego folderu:
KasperskyWorld2.exe
(1014 KB)
Mieczysław Feld-Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn.pdf
(261137 KB)
Wstęp do analizy błędu pomiarowego.pdf
(12710 KB)
Wybrane zagadnienia projektowania i eksploatacji maszyn i urządzeń.pdf
(11302 KB)
Budowa pojazdów samochodowych.pdf
(55322 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akustyka
Audiobooks
Cykl Artykułow(polecam)
GregaW-AlgorytmySterowaniaCyfrowegoWykład
Inne notatki zadania itp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin