LuK-Sprzęgło samonastawne.pdf

(1765 KB) Pobierz
Sprzęgło samonastawne (SAC)
Technika
Narzędzia specjalne / Porady dla użytkowników
819568688.061.png 819568688.069.png 819568688.078.png 819568688.089.png 819568688.001.png 819568688.012.png 819568688.015.png 819568688.016.png 819568688.017.png 819568688.018.png 819568688.019.png 819568688.020.png 819568688.021.png 819568688.022.png 819568688.023.png 819568688.024.png 819568688.025.png 819568688.026.png 819568688.027.png 819568688.028.png 819568688.029.png 819568688.030.png 819568688.031.png 819568688.032.png 819568688.033.png
Spis treści
Strona
1 Sprzęgło samonastawne (SAC)
3
1.1 SAC poprawia komfort jazdy
3
1.2 Dłuższa eksploatacja sprzęgła dzięki sprężynie czujnikowej
3
1.3 Dalsze doskonalenie układu poprzez nowo opracowane SAC II
3
1.4 Optymalizacja układu dzięki specjalnej konstrukcji
4
2 Informacje o sprzęgle
5
2.1 Zasada działania samonastawnego sprzęgła (SAC)
6
2.2 Wielotarczowe sprzęgło samonastawne (SAC)
7
3 Specjalne narzędzia do bezsiłowego montażu SAC
8
4 Centrowanie tarczy sprzęgła
9
4.1 Uniwersalny trzpień centrujący – możliwe zastosowania
9
4.2 Centrowanie tarczy sprzęgła w modelach BMW
10
5 Montaż SAC
11
5.1 Przykładowy montaż – wspornik trójramienny
11
5.2 Przykładowy montaż – wspornik czteroramienny
13
5.3 Instrukcje montażowe do modeli BMW
16
5.3.1 Modele z łożyskiem pilotującym w wale korbowym
16
5.3.2 Modele z łożyskiem pilotującym w wałku sprzęgłowym
18
5.4 Instrukcje montażowe do modeli Audi, Seata, Skody i Volkswagena
20
6 Demontaż SAC
22
7 Krótki poradnik do katalogów produktów rmy Schae ler
24
2
819568688.034.png 819568688.035.png
 
 
819568688.036.png 819568688.037.png 819568688.038.png 819568688.039.png 819568688.040.png 819568688.041.png 819568688.042.png 819568688.043.png 819568688.044.png 819568688.045.png 819568688.046.png 819568688.047.png 819568688.048.png 819568688.049.png 819568688.050.png 819568688.051.png 819568688.052.png 819568688.053.png 819568688.054.png 819568688.055.png 819568688.056.png 819568688.057.png 819568688.058.png 819568688.059.png 819568688.060.png
 
Technika
1 Sprzęgło samonastawne (SAC)
1.1 SAC poprawia komfort jazdy
Wszystkie sprzęgła ulegają ciągłemu zużyciu. Dzięki intensyw-
nym badaniom nad systemem kompensacji zużycia, LuK jako
pierwszy producent sprzęgieł na świecie, wprowadził to rozwią-
zanie do seryjnej produkcji w 1995 roku.
Od tego czasu technologia SAC (Self Adjusting Clutch) znalazła
zastosowanie w szerokiej gamie pojazdów. W szczególności w
modelach z silnikami o dużej mocy, sprzęgło SAC pozwala uzy-
skać większy komfort eksploatacji.
1.2 Dłuższa eksploatacja sprzęgła dzięki sprężynie czujnikowej
SAC używa czujnika obciążenia (sprężyny czujnikowej) aby ak-
tywować funkcję regulacji zużycia, poprzez obrót pierścienia
regulacyjnego. Ta funkcja regulacji zużycia redukuje niezbędną
siłę wysprzęglania, a jednocześnie wydłuża żywotność sprzę-
gła o 50%. Dodatkowo siła wysprzęglania pozostaje prawie nie-
zmienna przez cały okres eksploatacji sprzęgła. System SAC,
który składa się ze sprężyny czujnikowej (czujnik obciążenia) i
głęboko tłoczonego profilu w korpusie docisku – cechuje duża
dokładność działania. Z uwagi na fakt, iż zapewnienie wyso-
kiego komfortu użytkowania, oprócz małej siły wysprzęglania
wymaga harmonicznej krzywej tej siły, SAC umożliwia jej do-
stosowanie do charakterystyki każdego pojazdu. To zadanie
spełnia sprężyna czujnikowa, pozwalająca uzyskać płaską cha-
rakterystykę siły wysprzęglania.
1.3 Dalsze doskonalenie układu poprzez nowo opracowane SAC II
W nowym SAC II sprężyna czujnikowa nie ma zastosowania ja-
ko czujnika obciążenia. Zredukowaną charakterystykę uzyskano
dzięki odpowiednio uformowanym końcówkom czujnikowym
w głównej sprężynie talerzowej i specjalnym sprężynom stycz-
nym.
3
819568688.062.png 819568688.063.png 819568688.064.png 819568688.065.png 819568688.066.png
 
Technika
1 Sprzęgło samonastawne (SAC)
1.4 Optymalizacja układu dzięki specjalnej konstrukcji
Zmodyfikowana budowa SAC II pozwala na jeszcze większą
redukcję siły nacisku i/lub na optymalizację jej charaktery-
styki. Z tym rodzajem sprzęgła charakterystyka pracy czujnika
obciążenia jest tak zmodyfikowana, że czyni mechanizm sa-
monastawny mniej podatnym na większe skoki łożyska. Jest to
możliwe dzięki zastosowaniu sprężyn stycznych o zredukowa-
nej charakterystyce i sprężyny czujnikowej o liniowym przebie-
gu charakterystyki sięgającej poza oś obrotu głównej sprężyny
talerzowej.
W wielu przypadkach sprężyna czujnikowa występuje w postaci
specjalnych zakończeń uformowanych wprost na sprężynie ta-
lerzowej. Oddzielna sprężyna czujnikowa jest tu zbędna. Nowy
typ SAC II pozwala zredukować siłę wysprzęglania nawet o 15
%, bez wpływu na wielkość przenoszonego momentu obroto-
wego. Alternatywnie, siła wysprzęglania pozostaje bez zmian
a dodatkowy potencjał jest wykorzystany do optymalizacji cha-
rakterystyki.
Siła wysprzęglania
SAC I - dla manualnego rozłączania
SAC II - dla manualnego rozłączania
SAC II - dla automatycznego rozłączania
Standardowe
sprzęgło
Skok łożyska [mm]
4
819568688.067.png 819568688.068.png
 
 
819568688.070.png 819568688.071.png 819568688.072.png 819568688.073.png 819568688.074.png 819568688.075.png 819568688.076.png 819568688.077.png
 
Technika
2 Informacje o sprzęgle
Samonastawne sprzęgło ze sprężyną talerzową SAC
1
Korpus sprzęgła
2
Pierścień nastawczy
3
Sprężyna nastawcza
4
Sprężyna talerzowa
5
Sprężyna czujnikowa
6/7 Nity
8
Sprężyna styczna
9
Docisk
10 Ogranicznik
W ostatnich latach sprzęgła samonastawne stały się standardowym wyposażeniem dla modeli z dużym momentem obrotowym silnika,
albo ze zwiększonym zapotrzebowaniem na rezerwę zużycia.
Główne zalety SAC wobec sprzęgieł standardowych to:
• Niewielkie siły wysprzęglające, niezmienne przez cały okres
eksploatacji sprzęgła.
• Dzięki temu, wysoki komfort jazdy przez cały okres użytko-
wania sprzęgła.
• Zwiększona rezerwa na zużycie i dłuższa żywotność dzięki
automatycznej kompensacji zużycia.
Wynikające stąd dalsze zalety SAC to:
• Uproszczenie konstrukcji systemu wyprzęgania.
• Krótszy skok pedału sprzęgła.
• Nowe możliwości konstrukcyjne pozwalające na redukcję
średnicy sprzęgła (przeniesienie momentu obrotowego).
Krótszy skok łożyska wyprzęgającego w czasie użytkowania
sprzęgła.
Ochrona przed nadmiernym wysunięciem łożyska dzięki za-
stosowaniu ogranicznika.
5
819568688.079.png 819568688.080.png 819568688.081.png 819568688.082.png 819568688.083.png 819568688.084.png 819568688.085.png 819568688.086.png 819568688.087.png 819568688.088.png 819568688.090.png 819568688.091.png 819568688.092.png 819568688.093.png 819568688.094.png 819568688.095.png 819568688.096.png 819568688.097.png 819568688.098.png 819568688.099.png 819568688.002.png 819568688.003.png 819568688.004.png 819568688.005.png 819568688.006.png 819568688.007.png 819568688.008.png 819568688.009.png 819568688.010.png 819568688.011.png 819568688.013.png 819568688.014.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin