DLA RODZICÓW.doc

(29 KB) Pobierz

DLA RODZICÓW

Troska o prawidłową adaptację dziecka do nowej dla niego sytuacji jest ważnym elementem nie tylko dla nauczycieli pracujących w przedszkolu, ale także dla bliskich – rodziców. Dziecko trzyletnie przychodzące do przedszkola musi przystosować się do:

·         Nowego dla niego otoczenia i wymagań związanych ze sposobami korzystania z urządzeń i wyposażenia w swojej sali.

·         Przebywania w licznej grupie rówieśników.

·         Wymagań stawianych w zakresie czynności samoobsługowych nie zawsze wykonywanych dotychczas samodzielnie w domu rodzinnym.

·         Sposobu komunikowania się i odnoszenia się do rówieśników i dorosłych.

·         Nowego trybu życia i rozkładu dnia nie zawsze zrozumiałego dla niego.

·         Innej niż w rodzinie pozycji społecznej – w grupie rówieśników jest ono jednym z wielu.

·         Braku oparcia w osobach bliskich w sytuacjach trudnych i osamotnienie.

·         Nawiązywanie kontaktów interpersonalnych z nieznanymi ludźmi.

Bardzo ważne jest, by te pierwsze doświadczenia dziecka z przedszkolem przebiegały w atmosferze bezpieczeństwa, spokoju, łagodności.

Oto kilka propozycji, które ułatwia dziecku start w przedszkolu:

·         Wprowadzajmy w domu stały rytm dnia.

·         Nie mówmy dziecku, że przyjdziemy po niego wcześniej, kiedy jest to niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe.

·         Nie składajmy obietnic, których nie możemy wypełnić.

·         Nigdy nie straszmy dziecka przedszkolem.

·         Przyzwyczajajmy je do urozmaiconych potraw, skończmy z rozdrabnianiem pokarmów, gdyż trzylatek może swobodnie gryźć pokarmy.

·         Wdrażajmy dzieci do przestrzegania umów i zasad.

·         Przyzwyczajajmy do samoobsługi, pozwólmy dziecku samemu załatwiać potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się.

·         Odzwyczajajmy od smoczków, pampersów, nocnika.

·         Pozwólmy dziecku zabrać ze sobą do przedszkola przytulankę.

·         Pozwólmy dziecku uczestniczyć w przygotowaniach do przedszkola ( wspólne zakupy), dajmy możliwość przyzwyczajania się do tych rzeczy w domu, aby w przedszkolu wszystko nie było takie nowe, a już znajome i zarazem łatwe do rozpoznania.

·         Organizujmy dziecku kontakty z rówieśnikami i innymi dziećmi.

·         Stosujmy w przedszkolu krótkie pożegnania. Kiedy je przedłużamy, dzieci cierpią dłużej.

·         Nie okazujmy dzieciom własnych rozterek zostawiając je w przedszkolu, przekazujemy im wtedy swoje lęki.

·         Przygotujmy dla dziecka wygodny strój do samodzielnego ubierania, który można pobrudzić.

 

Dla wielu dzieci pierwsze kontakty z rówieśnikami są źródłem przykrych napięć emocjonalnych utrudniających im przystosowanie. Jednak przedszkole jest dobrym środowiskiem do uczenia dziecka niezależności i uspołecznienia. Kontakty z rówieśnikami uczą norm współżycia w grupie społecznej.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin