& 7 ust.2 pkt. 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
ü Kierowanie uczniów na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
WNIOSEK: W wyniku obserwacji moich uczniów kilkoro z nich skierowałam na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Niestety muszę stwierdzić, iż wyniki badań docierały do mnie po bardzo długim czasie z powodu długich terminów oczekiwania na badanie, jak również nie zawsze satysfakcjonowało mnie to co zostało napisane. Bardzo często zawarte są ogólniki, z których często mało wynika.
ü Współpraca z pedagogiem szkolnym:
§ Na podstawie obserwacji i wywiadów „udzielałyśmy” uczniom dofinansowania np. obiady, podręczniki
§ Wspólnie kierowałyśmy uczniów do Świetlicy Profilaktycznej działającej w naszej szkole
§ Odbyłyśmy wiele rozmów dotyczących problemów wychowawczych i dydaktycznych moich uczniów oraz ich sytuacji rodzinnych
WNIOSEK: Liczne rozmowy z pedagogiem pozwoliły mi w efektywny sposób pomóc swoim wychowankom / nie tylko materialnie/. Po wspólnej analizie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej ustaliłyśmy, jakie działania należy podjąć by pomóc uczniom. Kontakt z pedagogiem szkolnym był zawsze wtedy konieczny i przydatny, gdy pojawiały się problemy z danym uczniem i miały one podłoże typowo psychologiczne. Rozmowa i ukazanie przez panią pedagog problemów dziecka z innej perspektywy pozwoliły mi na zrozumienie wielu dotąd nieznanych zachowań i przygotowania się do dalszej pracy z takim dzieckiem.
ü Rozwiązywanie problemów dotyczących uczniów
§ Indywidualne podejście do ucznia, liczenie się z jego problemami oraz uwzględnianie ich podczas prowadzenia zajęć
§ Dostosowałam tok prowadzenia lekcji do ucznia z nadpobudliwością psychoruchową.
§ Pełnienie roli powiernika problemów i trudności, z którymi bardzo często borykały się dzieci uczęszczające do świetlicy profilaktycznej
WNIOSEK: Nabyte podczas częstych rozmów z pedagogiem umiejętności podejścia do dzieci, szczególnie tych, które sprawiały trudności wychowawcze pozwoliły mi na przekonanie się, że w celu pomocy takiemu dziecku, wiele tak naprawdę zależy od samego podejścia nauczyciela. Indywidualne podejście do każdego z uczniów, zapewnienie dyskrecji i liczenie się z jego zdaniem pozwoliło mi na przełamanie wielu barier w kontaktach z takimi „problemowymi” dziećmi. Dodatkowo po bliższym poznaniu specyfiki choroby ADHD dołożyłem wszelkich starań i udało mi się dostosować tok zajęć właśnie do ucznia naszej szkoły z takim problemem. Oprócz tego, że dało mi to ogromną satysfakcję móc pomóc takiemu dziecku, to przede wszystkim spowodowało to pełne uczestnictwo tego chłopca zajęciach. Innymi umiejętnościami z kolei trzeba było się odznaczać chcąc choć w jakiś sposób pomóc dzieciom uczęszczającym do świetlicy profilaktycznej. Tu liczyły się przede wszystkim umiejętność słuchania, spokój oraz dobre słowo, którego nierzadko oczekują takie dzieci. Dla mnie oznaczało to odnalezienie w sobie ogromnych pokładów cierpliwości i łagodności bez której nie jest tak naprawdę możliwy kontakt z tak doświadczonymi w wielu przypadkach dziećmi.
ü Organizacja wycieczek:
§ Wycieczka do Torunia
§ Ferma strusi w Jaraczu
§ Muzeum Pszczelarstwa w Swarzędzu
§ Wyjścia do kina i teatru
§ Zielona Szkoła w Zakopanem
WNIOSEK: Bardzo liczne wycieczki wynikały z tematyki omawianych zajęć lub/ i czasu w jakim były przeprowadzane. Często wyjścia organizowałam z jakiejś okazji: Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka.
Wyjazd na Zieloną Szkołę miał na celu zintegrowanie klas, gdyż w klasie IV nastąpi przemieszanie klas z powodu organizacji klasy sportowej. Moim zdaniem i w oczach rodziców uczestniczących w wycieczce cel został osiągnięty. Dzieci pomagały sobie nawzajem podczas zadań, na szlaku oraz odwiedzały się w pokojach.
ü Prowadzenie zajęć dla uczniów słabych
WNIOSEK: Zajęcia prowadziłam początkowo dla wszystkich uczniów, którzy mieli jakiekolwiek problemy w nauce. Z czasem wielu uczniów, dzięki równoległej, systematycznej pracy w domu zniwelowali swoje problemy. Pozostało trzech uczniów, którzy w opiniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej mieli określoną dysfunkcję słuchu fonematycznego. Zmobilizowało mnie to do poszukania stosownej literatury oraz rozmowy z pedagogiem szkolnym.
Niestety nie jest to jedyny deficyt tych uczniów. Niestety nie było to opisane w opinii, więc czasami traciłam zapał do pracy z tymi dziećmi. Problemy z zapamiętywaniem wiadomości było największym problemem w pracy z uczniami słabszymi. W jednej chwili potrafiły zapomnieć o czy mówiłam wcześniej.
ü Samodzielne studiowanie literatury naukowej z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki
§ W celu jak najlepszego poznania i wytłumaczenia sobie pewnych zjawisk związanychz rozwojem dzieci pogłębiałam wiedzę poprzez lekturę specjalistycznych książek i podręczników z tego zakresu
WNIOSEK: Specyfika pracy nauczyciela zmusza nijako do ciągłego poszukiwania odpowiedzi na wiele pojawiających się wraz z latami pracy pytań. Mimo tego, iż zasady w szkole są zawsze te same, to tyle ile dzieci, tyle odrębnych problemów i trudności może ale nie musi się pojawić. Mimo, iż studia przygotowują do pracy na takim stanowisku, to w rzeczywistości rozpoczęcie pracy wiąże się nadal z nauką w tymże kierunku. Samodzielne studiowanie lektur poświęconych zachowaniom dzieci, a także wszelkich pomocy dydaktycznych przydatnych podczas prowadzonych przeze mnie zajęć, pozwoliły mi na lepsze przygotowanie się do lekcji, bycie bardziej zrozumiałą przez dzieci oraz nawiązanie z nimi nici porozumienia. Sądzę, że także uczniowie dostrzegają różnicę w moim zachowaniu.
Kekos