Commodore & Aamiga Fan 10.pdf

(30486 KB) Pobierz
COMMODORE & AMIGA
LUTY 2013 numer 10 (1/2013)
&
fan
AMIGA
Amiga w kieszeni 2: Uae4droid
Diagnostyka - nie tylko kombajn
NetSurf - nowa nadzieja
Perełki z Amikit Simple Find 3
Commodore 64
1541-III
Atari ST
Loadery taśmowe cz. 2
Pograjmy jak za dawnych lat ... 1984 cz. 4
Rozmowa z Adamem Pokorą
Sekrety Super Hi-Res
Sposób ma KERNAL
TAPClean Front End
PET
Super-Res Graphics Board
982123015.051.png 982123015.062.png 982123015.073.png 982123015.079.png 982123015.001.png 982123015.002.png 982123015.003.png 982123015.004.png 982123015.005.png 982123015.006.png 982123015.007.png 982123015.008.png 982123015.009.png 982123015.010.png 982123015.011.png 982123015.012.png 982123015.013.png 982123015.014.png 982123015.015.png 982123015.016.png 982123015.017.png 982123015.018.png 982123015.019.png 982123015.020.png 982123015.021.png 982123015.022.png 982123015.023.png 982123015.024.png 982123015.025.png 982123015.026.png 982123015.027.png 982123015.028.png 982123015.029.png 982123015.030.png 982123015.031.png 982123015.032.png 982123015.033.png 982123015.034.png 982123015.035.png 982123015.036.png
COMMODORE & AMIGA
LUTY 2013
numer 10 (1/2013)
&
fan
Hip, hip hura!!! Mamy już dziesiąty numer
pisma, który jest numerem jubileuszowym.
Jesteśmy z Wami nieprzerwanie od grudnia
2007 roku, kiedy to zapoczątkował ten projekt
Arti. Od wydania pierwszego numeru przyję-
liśmy nazwę „Commodore & Amiga Fan”. A co
będzie dalej? Tego sama redakcja nie wie...
Co można znaleźć w numerze? Jak zwykle
artykuły związane z tematyką Amigi i Com-
modore, jednak w przeważajączej części odno-
śnie tego drugiego modelu. Znajdziecie także
przemyślenia o zjawisku zwanym retrocom-
puting. Jest także artykuł o mało spopularyzo-
wanym u nas komputerze Commodore PET.
Jak co numer, nie mogło zabraknąć wywiadu.
Tym razem został przeprowadzony z osobą,
która wniosła wkład w rozwój polskiej demo-
sceny C64, a jest nią Adam Pokora. Zapraszam
także do zapoznania się z artykułem o Atari ST
i związku z irmą Commodore. Jego ocenę po-
zostawiam Wam, drodzy czytelnicy. Na zakoń-
czenie wyliczanki zostawiona została ankieta,
o której wypełnienie i wysłanie na e-mail: fan-
ca@o2.pl składamy szczerą prośbę.
Nie będę już przedłużał, więc zapraszam
do czytania.
W NUMERZE
PET
WSTĘP
Super-Res Graphics Board
21
C64
2
3
Od redakcji
News
Przygotowanie materiałów do
publikacji w C&A Fan
Ankieta
5
14
Pograjmy jak za dawnych lat ... 1984 cz. 4
ATARI ST
1541-III
Sposób na KERNAL
Rozmowa z Adamem Pokorą
TAPClean Front End
Loadery taśmowe cz. 2
Sekrety Super Hi-Res
Galeria Supr Hi-Res
15
19
23
25
28
31
34
39
41
AMIGA
naczelny Ramos
6
8
10
12
Amiga w kieszeni 2: Uae4droid
Diagnostyka - nie tylko kombajn
NetSurf - nowa nadzieja
Perełki z Amikit: Simple Find 3
E-Mail: fanca@o2.pl (w sprawie strony)
ramos@ca-fan.pl (w sprawie magazynu)
Strona: http://ca-fan.pl/
Nasza-Klasa: http://nk.pl/#grupy/84536
Facebook: http://www.facebook.com/pages/Commo-
dore-Amiga-Fan/144894602228504?v=wall
INNE
Retrocomputing
13
Help!!!
Commodore & Amiga Fan
Magazyn użytkowników komputerów irmy Commodore
Mamy wielką prośbę do miłośników
komputerów spod znaku Amigi. Szuka-
my ludzi chętnych do pisania artykułów
o tym komputerze, a także ludzi mo-
gących przeprowadzać wywiady z cie-
kawymi osobami związanymi kiedyś,
lub nawet dziś, z tym sprzętem. Może
także ktoś chce zasilić szeregi redakcji
C&A Fan? Podobnie jak inne pisma po-
święcone podobnej tematyce, cierpimy
na niedobór osób chętnych do pisania
artykułów o Amidze.
Redaktor naczelny : Ramos
Autorzy artykułów : : 11111olo, Advantage, Don Raito, Hery, noctropolis,
p.a., Ramos, Skull
Załoga FanCA : arti, Atreus, Don Raito, MrMat, noctropolis, p.a.,
Ramos, Skull, TOUDIdel, Vegeta
Korekta : Atreus, Ramos
Fotograie w wywiadzie: Adam Pokora
Design, skład i łamanie: 11111olo c64.com.pl
982123015.037.png 982123015.038.png 982123015.039.png 982123015.040.png 982123015.041.png 982123015.042.png 982123015.043.png 982123015.044.png 982123015.045.png 982123015.046.png 982123015.047.png 982123015.048.png 982123015.049.png 982123015.050.png 982123015.052.png 982123015.053.png 982123015.054.png 982123015.055.png 982123015.056.png 982123015.057.png
Newsy Newsy Newsy
Scripted Amiga Emulator v0.8
Rupert Hausbergers stworzył emulator
Amigi przy użyciu języka HTML i JavaScript.
Dzięki temu można go używać przy użyciu
przeglądarek. W tej wersji usprawnił dźwięk,
zarządzanie pamięcią, CPU, CIA i GUI oraz
wprowadził support dla układów ECS i AGA.
Doszły także nowe działające gry: Alien Breed
2, Lemmings, Pinball Fantasies, R-Type, Ru-
bicon, Shadow of the Beast, Silkworm i Stunt
Car Racer.
AEROS v3.5
owanych dodatków. Celem było podniesienie
częstotliwości pracy procesora stacji do 2MHz
oraz zapewnienie większej ilości pamięci
RAM, po przełączeniu trybu pracy całości kon-
strukcji na autorski „1551”. Więcej szczegółów
technicznych i fotorelację z przebiegu bodowy
urządzenia znajdziecie na stronie http://hup.
hu/node/120659 . Całość niestety w języku wę-
gierskim, ale od czego są translatory.
Recorded Amiga Games
Na tej witrynie, zawierającej nagrane
„przejścia” gier, dodano kilka nowych tytułów.
Są to m.in.: Jaws Action, 9 Lives, Ninja Gaiden
Episode II: he dark sword of chaos, Tur-
bo Cup, City Cars, Super Grand Prix, Miami
Chase, Night Walk, Turbo Racer, Tiny Troops,
SQRXZ 2, Ultimate Xtreme Racing i Hägar the
Horrible.
AEROS jest hybrydową dystrybucją AROS
i Linuxa. Działa bardzo wydajnie oraz pozwa-
la na uruchamianie aplikacji napisanych pod
AROSa. Zmiany w tej wersji: dodany FS-UAE
emulator, nowy kernel Linuxa (3.2.0) oraz do-
dane sterowniki dla kart NVidii.
Project:65
Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą?
Zadanie bardzo ambitne, trudne i fascynu-
jące zarazem. Coronax podjął się wyzwania
zbudowania własnego, 8-bitowego komputera
pracującego pod kontrolą procesora 6502 od
kompletnych podstaw. Warto trzymać kciu-
ki i regularnie odwiedzać blog autora ( http://
ry zamieszcza na nim szczegółowe fotorelacje
z postępu prac. Autor bowiem, będący zawo-
dowym programistą, swoje zainteresowania
elektroniką i opisywany tam, a na bieżąco re-
alizowany pomysł, traktuje jako odskocznię od
codziennej pracy.
Smilla Enlarger
Michał Woźniak stworzył MorphOS’ową
wersję programu Smilla Enlarger. Jest to małe
narzędzie przeznaczone do zmieniania wielko-
ści bitmapowych obrazków.
he Company
Rozwija się działalność he Company,
polskiej grupy zajmującej się wydawań kla-
sycznych amigowych gier w wersji.EXE (zinte-
growanych z prekonigurowanym emulatorem
WinUAE). Sierra Soccer: World Challenge
Edition, Wendetta, Lost Dutchman Mine,
Wolfchild, Leander and Jim Power: In Mutant
Planet, to nowości w dostępnej do ściągnięcia
bazie tytułów, która zawiera w sobie już nie-
malże 400 pozycji. Świetna opcja dla osób nie-
radzących sobie zbytnio z niekoniecznie łatwą
koniguracją tego emulatora (przynajmniej
tych, które, na co dzień z Amigą nie mają wiele
wspólnego, a chciałyby tylko raz na jakiś czas
odpalić konkretny tytuł). Tutaj klikamy w sa-
modzielny plik.EXE i od razu mamy odpaloną
amigową gierkę na pełnym ekranie i ze skoni-
gurowanym sterowaniem. Warto wspomnieć,
że grupa do biblioteki gier planuje zacząć do-
rzucać także samo startujące dema.
WHDLoad
Na tej witrynie pojawiło się kilka nowych
installerów gier. Są to: Speedball Cracktro
(Ackerlight), Megademo (Excellence), Eye Of
he Storm (Rebellion) i Colorado (Scoopex).
Poprawiono: Project X - Special Edition (Team
17), he way of the Little Dragon (Parsec So-
tware) i Gunshoot (Micropartner).
1551-II
1551-II to projekt stworzony i wykonany
przez człowieka o ksywce Balázs, będący kom-
binacją oryginalnego hardware pozyskanego
ze stacji 1541-II oraz samodzielnie skonstru-
&
fan
LUTY 2013
3
982123015.058.png 982123015.059.png 982123015.060.png 982123015.061.png 982123015.063.png 982123015.064.png 982123015.065.png 982123015.066.png
Newsy Newsy Newsy
EasyTransfer
HermIRES v1.25
Hermit zaprezentował nam nową wersję
swojego programu, przeznaczonego do two-
rzenia oraz konwersji Commodorowskich
hi-resowych bitmap na komputerze PC. Pro-
gram współpracuje zarówno z systemami Win-
dows, jak i Linux i w stosunku do poprzednich
wersji, prezentuje sporo nowości. Umożliwia
m.in. skorzystanie z plików PNG w eksporcie
i imporcie, dopasowanie rozmiarów okna pro-
gramu do rozdzielczości roboczej, zawiera po-
prawiony mechanizm kopiowania i wklejania,
emulację obrazu CRT, a także kilka mniejszych
poprawek dotyczących przejrzystości i prosto-
ty obsługi.
Replay 64K RAM, Magic Desk, Ocean 1, Fun
Play, Super Games, System 3, Dinamic, Za-
xxon, czy nawet Simons Basic. To ciągle wersja
mocno rozwojowa, więc sporo planowanych
dodatków czeka jeszcze w kolejce.
Hoxs64 v1.0.8.4
Choć na polu emulatorów C64 mamy
dwóch gigantów, VICE oraz CCS64, nie są to
bynajmniej jedyne możliwości poczucia na-
miastki Komcia na naszym PC. Gdzieś tam
w cieniu tej dwójki, między pomniejszymi
„graczami”, David Horrocks cały czas rozwija
swoje własne rozwiązanie (Hoxs64), o którego
najnowszej wersji warto z pewnością słów-
ko skrobnąć. Została w niej, bowiem dodana
możliwość emulacji wielu typów kartridżów,
zarówno tych najpopularniejszych, jak Action
Replay, Final Cartridge III, ale także Retro
Skoe, autor kartridża EasyFlash 3, wypu-
ścił nowe oprogramowanie do współpracy ze
wspomnianym sprzętem. Obsługuje ono bez-
pośrednie połączenie między komputerem PC
(Windows lub Linux), a kartridżem poprzez
kabel USB. Można z PeCeta przesłać pro-
gram na C64 i od razu go uruchomić, a także
w podobny sposób, bezpośrednio lashować
kartridż plikami.CRT. Do skorzystania z Easy-
Transfera konieczna jest wcześniejsza aktuali-
zacja irmware EF3. Tutaj instrukcja, w jaki
sposób dokonać uaktualnienia: http://skoe.de/
HVSC #58
Kolejna, wypuszczona jeszcze przed świę-
tami, a 58-ma już aktualizacja HVSC (High
Voltage SID Collection) przynosi nam 906
nowych SID-ów, oraz podobną ilość popra-
wionych już istniejących, zarówno w kwestii
ponownego ich zrippowania, jak i zaktualizo-
wania samych opisów. Cała kolekcja zawiera
już dokładnie 43116 plików.SID.
NAV
NAV to przeglądarka plików przeznaczo-
nych dla Commodore 64. Umożliwia swoją
obsługę zarówno poprzez wykorzystanie my-
szy lub joysticka w systemie point&click, jak
i oddaje do dyspozycji bardziej standardowy,
klawiaturowy wiersz poleceń (po wciśnięciu
„@”). Program potrai obsłużyć jednocześnie
do pięciu stacji i był testowany przy użyciu na-
stępujących typów napędów: 1541, 1571, 1581,
uIEC, IDE64. Obsługuje też naturalnie system
katalogów i uruchamianie programów jednym
kliknięciem. Autorem tego przydatnego narzę-
dzia jest Alan.
Atreus & noctropolis
4
982123015.067.png 982123015.068.png 982123015.069.png 982123015.070.png
Przygotowanie materiałów do
publikacji w C&A Fan
Niektórym autorom wydaje się, że składa-
jący ma możliwość złożenia jego artykułu, do-
kładnie tak jak sobie to wyobraża. W rzeczy-
wistości wychodzi to różnie, jednak zacznijmy
od początku.
Zanim składający otrzyma jakieś mate-
riały, temat i treść artykułu muszą zostać za-
akceptowane przez redakcję. Gdy to już się
stanie zostaje on oddany do korekty, czyli do
sprawdzenia pod względem poprawności gra-
matycznej oraz stylistycznej. Następnie jest on
ponownie odesłany do redaktora naczelnego
i na koniec do osoby składającej numer.
W zamieszczanych materiałach oprócz
samego opisu powinny znaleźć się materiały
dodatkowe tj. rysunki, zdjęcia, listingi, sche-
maty, tabele oraz inne nie wymienione, które
są ważne dla danego artykułu. Mimo, iż w po-
przednim numerze sporo zostało napisane na
ten temat, nadal wymaga to objaśnienia.
Na rysunku/fotograii (nazwa pliku)
przedstawiono ...
dobrze. Składający stara się dostosować ich
wielkość wizualną, do jakości 300 punktów na
cal – 2,54 cm.
Jak widać na powyższym przykładzie ta-
kie zdjęcie powinno być wielkości 3,37 cm x
2,54 cm – czyli nieco ponad połowę szeroko-
ści kolumny – 59 mm. Niejednokrotnie auto-
rowi nie chce się dostarczać zdjęć, ponieważ
wychodzi z założenia, „że kto inny zrobi to za
mnie”. Dostarcza jedynie sam tekst tłumacząc
się, „że nie ma czasu na szukanie zdjęć”. Jest
to przejaw lenistwa, gdyż napisanie artykułu
wymaga poświęcenia znacznie większej ilości
czasu niż szukanie zdjęć. W przypadku sa-
mych obrazków do gier, można je zrobić, jako
zrzuty ekranu za pomocą emulatora lub zna-
leźć w sieci (gamebase.com dla C-64). Istnieje
też możliwość oblewania tekstem zamieszcza-
nych rysunków. Można to zrealizować na dwa
sposoby: określenie zasłanianego obszaru, jako
wielokąt – zwykle czworokąt lub wykrycie kra-
wędzi i oblanie tekstu wokół nich. Na dole
strony został przedstawiony przykład dwóch
sposobów oblewania tekstem.
W pierwszym przypadku nie wymaga to
żadnych dodatkowych prac od autora. W dru-
gim zaś najlepiej, aby zdjęcia były wycięte lub
zawierały białe jednolite tło. Można też dostar-
czyć rysunki, jako wycięte w programie Adobe
Photoshop – psd lub przedstawione w graice
wektorowej, jako krzywe – Corel Draw lub in-
nym programie – eps. Jeśli ma się znaleźć ja-
kieś dodatkowe tło obrazkowe, proszę je także
dostarczyć.
Każda graika, listing itd. może zawierać
podpis, o czym proszę poinformować składa-
jącego.
Istnieje też możliwość określenia swojej
wizji wyglądu artykułu, czyli jak poszczególne
elementy mają zostać rozmieszczone na stro-
nie.
Autorom wydaje się, że złożony przez
nich artykuł można w bezproblemowy sposób
wkleić do magazynu. Najgorsze jest pisanie,
że „po zdaniu – treść zdania, proszę umieścić
obrazek – nazwa pliku”. Niestety to klasyczny
błąd myślowy. Magazyn to nie strona inter-
netowa, na której jest możliwość rozmiesz-
czenia zdjęcia zaraz po określonym wyrazie,
pomijając estetyczność jej wyglądu. Stosowane
jest rozmieszczenie tekstu w 3 szpaltach – ko-
lumnach, co niejednokrotnie uniemożliwia
zastosowanie się w pełni do zaleceń autorów.
Oto przykład pokazujący, że nie zawsze jest to
możliwe.
Po zdaniu (treść zdania proszę umieścić
obrazek (nazwa pliku)). Wyobraźmy sobie, że
ów obrazek jest szerokości szpalty i wysokości
8 wierszy. Zdanie, po którym ma być umiesz-
czony kończy się trzy wiersze od dołu strony.
Gdzie w takim razie umieścić obrazek? We-
dług autora pod tekstem, czyli na jego połowie
wypadnie pasek w stopce strony lub obrazek
go zakryje. Dodatkowo, jeśli będzie to pierw-
sza kolumna na stronie parzystej lub trzecia na
stronie nieparzystej zostanie zakryta informa-
cja o dacie wydania numeru lub jakiego kom-
putera dotyczy artykuł. W takim przypadku
obrazek dodany jest na samej górze kolejnej
kolumny.
Opis
Proszę nie stosować łamów – kolumn, róż-
nych czcionek oraz formatowań tekstu. Doty-
czy to także nie stosowanie pisania tekstu tylko
wielkimi lub tylko małymi literami. Wyjątkiem
są podrozdziały artykułu – WSTĘP … POD-
SUMOWANIE. Podczas rozmieszczenia tek-
stu w magazynie stosowane są style akapitowe.
Oznacza to, że nawet podczas eksportowania
dokumentu, rozmiar oraz rodzaj czcionki jest
zamieniany na standardową, stosowaną w ma-
gazynie. Jedynie nie zmienia się jej kolor oraz
formatowanie (pogrubienie, podkreślenie lub
pochylenie). Ważne fragmenty proszę wyróż-
nić odpowiednio je formatując lub oznaczając
odpowiednim kolorem. W takim przypadku,
aby nie było niedomówień, najlepiej w osob-
nym pliku podać informację dla składającego.
Gdy w opisie wymagane jest określenie, że
dany rysunek/fotograia odnosi się do danego
fragmentu, proszę o zastosowanie następującej
przykładowej formy:
Rysunki i fotograie
Proszę o nadsyłanie rysunków lub foto-
graii w jak największej rozdzielczości. Nie
chodzi tu o sztuczne zwiększenie ich rozmiaru.
Większości z Was wydaje się, że jak dostarczy
fotograię w rozdzielczości 400x300 to będzie
Listingi
Czasem wymagane jest przedstawienie
opisywanego problemu prezentując go na li-
stingu. Najlepiej, aby był on kolorowy, wów-
czas jest bardziej czytelny. Tutaj sprawa jest
banalna, wystarczy skopiować go i wkleić do
osobnego pliku, jako dokument MS Oice lub
Open Oice. Większość programistów stosuje
białe tło, więc skoro listing jest dobrze czytel-
ny w programie, w którym został napisany, to
w magazynie nie będzie stanowiło to proble-
mu. Nie należy się przejmować czcionką oraz
jej rozmiarem.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
red.
&
fan
LUTY 2013
5
982123015.071.png 982123015.072.png 982123015.074.png 982123015.075.png 982123015.076.png 982123015.077.png 982123015.078.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin