Metodyka - wykład 21.10.07.doc

(137 KB) Pobierz

·         Pedagogika jest nauką o wychowaniu

Z greckiego paris – chłopiec

                      ago – prowadzę

                       paidogogos – „prowadzę” chłopca

·         Działy pedagogiki

o       pedagogika ogólna

o       teoria wychowania

o       dydaktyka

o       teoria organizacji szkolnictwa

·         Wychowanie należy rozumieć jako świadomie organizowaną działalność, polegającą na wywoływaniu zamierzonych zmian, mających na celu doprowadzenie do pełnego rozwoju jednostki, do przygotowania jej do życia w społeczeństwie.

·         Dydaktyka jest działem pedagogiki i zajmuje się teoria nauczania. Jest nauką o kształceniu (czyli nauczaniu innych i uczeniu się), jego celach, treściach, metodach, środkach dydaktycznych, organizacji kształcenia, jej formach i wynikach.

 

·         Nazwa dydaktyka pochodzi z języka greckiego

o       didaktikos – „pouczający”

o       didasko – „uczę się”

Nauczanie

Wzajemne oddziaływanie między nauczycielem a uczącym się – za które nauczyciel jest odpowiedzialny – w celu spowodowania oczekiwanych zmian zachowań studenta.

 

Celem nauczania jest  pomóc uczącym się w:

·         nabyciu, utrzymaniu i wykorzystaniu wiedzy:

o       zrozumieniu, przeanalizowaniu systematycznym ujęciu i ewaluacji;

·         osiągnięciu umiejętności praktycznych:

o       wyrobieniu nawyków

·         ukształtowaniu postaw.

 

Uczenie się

To proces prowadzący do pewnych zmian, względnie trwałych, w sposobie myślenia, odczuwania i działania ucznia.

 

Charakterystyka uczenia się

Uczenie się jest:

·         powodem zmiany zachowań uczącego się

·         które są względnie trwałe, lecz zachodzą stopniowo, są plastyczne i wybiórcze.

·         wynikają z praktyki, powtarzania i doświadczenia

·         nie są bezpośrednio obserwowane

 

PROCES UCZENIA SIĘ  - wg. prof. Tyszkowej

Etap I

rozwój  myślenia w łonie matki

Etap II

rozwój w życiu niemowlęcym, następuje uczenie się bardzo prostych czynności

Etap III

rozwój między 2-4r.ż.; etap ekspozycji, szczyt rozwoju myślenia formalnego

Etap IV

Od 4r.ż. do ok. 30r.ż.  rozwija się myślenie „kalki”, obiekty są albo białe albo czarne

od 7r.ż. nakłada się rozwój myślenia abstrakcyjnego

Etap V

ok. 40r.ż. rozwija się myślenie dialektyczne (wieloaspektowe)

Etap VI

ok.  50r.ż. rozwija się myślenie filozoficzne, pozwalające człowiekowi „wznieść się” ponad pewne prawidłowości

Etap VII

po 60r.ż. rozwija się myślenie selektywne, charakteryzujące się powrotem do przeszłości; zależne od sprawności OUN

 

Uczenie się

ü      jest przede wszystkim kontrolowane przez uczącego się

ü      jest unikalne i indywidualne

ü      jest uzależnione od ogólnego stanu osoby uczącej się

ü      jest uzależnione od współdziałania i współpracy

ü      jest procesem ewolucyjnym

ü      jest wynikiem doświadczenia

 

NA CZYM POLEGA UCZENIE SIĘ?

Model takiego cyklu zaproponował D. Kolb. Uczenie się według tego podejścia to dostrzeganie problemów i szukanie metod ich rozwiązywania. Nie jest to możliwe bez uczenia się w działaniu. Proces uczenia się zaczyna się zawsze od konkretnego przeżycia, doznania, doświadczenia. Następnym elementem cyklu jest faza refleksji i obserwacji, czyli zadawanie pytań: co? Jak?, dlaczego? Faza ta przechodzi stopniowo w uogólnienie, czyli nadawanie znaczeń i pełne zrozumienie, po czym następuje aktywne eksperymentowanie, z planowaniem kolejnych działań włącznie. I… cykl się powtarza wiele razy, aż do momentu uzyskania efektów, uznanych przez uczącego się za wystarczające.

 

 

 

 

UNIWERSALNE ETAPY PROCESU UCZENIA SIĘ:

1.      nieświadoma niekompetencja

ü      zyjemy w poczuciu błogiej wszechstronnej kompetencji, dopóki sami odkryjemy lub ktoś  nam pokarze obszary nowych możliwości.

2.      świadoma niekompetencja

ü      wiesz ze wielu rzeczy nie wiesz. I to właśnie jest efekt odkrycia, że nie potrafimy np. mówić w innym języku.

3.      świadoma kommpetencja

ü      wiesz ze coś potrafisz ale nie wykonujesz tego automatycznie. Wykonanie wymaga wysiłku, namysłu, znacznej koncentracji.

4.      nieświadoma kompetencja

ü      sam już nie wiesz skąd to wszystko wiesz i umiesz.

 

 

 

Schemat

 

 

Wymiar: konkretność – abstrakcyjność podkreśla, że dla poznania rzeczywistości niezbędne są zarówno konkretne przeżycia, jak ich uogólnienie i rozwój myślenia abstrakcyjnego.

Wymiar: działanie – refleksja podkreśla, że proces uczenia się składa się nie tylko z prób i eksperymentów praktycznych, ale i z myślenia o obserwowanym zjawisku czy przedmiocie.

Model podczas uczenia się to zamknięty krąg powtarzający się wiele razy. W praktyce szkolnej poszczególne fazy uczenia się wzajemnie przenikają się. Jest jednak ważne, aby nauczyciel nie zapomniał o żadnym elemencie cyklu, ponieważ utrudniłoby to młodzieży uczenie się.

 

Ludzie nauczają po to, żeby wspomóc uczenie się innych ludzi

Robert Gane

 

Zapamiętujemy:

10% - tego co czytaliśmy;

20% - tego co usłyszeliśmy;

30% - tego co zobaczyliśmy;

50% - tego co usłyszeliśmy i zobaczyliśmy;

80% - tego co powiedzieliśmy;

90% - tego co powiedzieliśmy i robiliśmy.

 

Uczenie się jest procesem a wynikiem uczenia się jest zmiana w uczniu, polegająca na opanowaniu nowych dla niego czynności.

 

TEORIE UCZENIA SIĘ

 

MOTYWACYJNA TEORIA UCZENIA SIĘ

·         uczeniu się towarzyszą emocję, które ułatwiają lub utrudniają ten proces

o       uczenie się jako główny priorytet

gdy priorytetem jest uczenie się – emocja pomaga, gdy jednak ważniejsze jest zaspokojenie innej potrzeby np. glodu – emocja ta utrudnia proces uczenia się

o       prawo efektu – wpływ stanu emocjonalnego jednostki na jakość, utrwalanie się lub zanikanie uczenia się

uczeń uzyskujący sukces w opanowaniu pewnej umiejętności chętnie do niej wraca, a uczeń, który odczuwa wynik uczenia jako porażkę, stara się jej unikać

o       wzmocnienia uczenia się:

§         zewnętrzne – zachęta ze strony otoczenia

§         wewnętrzne radość z odnoszonych sukcesów

Emocje związane z uczeniem się mogą być u różnych uczniów diametralnie różne.

 

POZNAWCZA TEORIA UCZENIA SIĘ

W toku uczenia się rozwijają się umiejętności poznawcze uczniów:

ü      ummiejętności przetwarzania określonego rodzaju informacji (pozyskiwanie, przechwytywanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji)

w wyniku uczenia się oprócz opanowania nowej czynności uczeń podnosi ogólną umiejętność uczenia się.

 

DLACZEGO SIĘ UCZYMY?

Ø      Motywacja

o       zewnętrzna – reakcja na bodźce zewnętrzne: przedmioty i osoby, ich uroki i wartości, nakazy i zakazy

o       wewnętrzna – koncentacja na swych celachdalekosiężnych, wobec których osiągnięcia szkolne są ważnym etapem

Ø      Posiadane zdolności

o       intelektualne – w uczeniu się danego przedmiotu dostrzegamy wartości intelektualne

o       praktyczne – w uczeniu się poszukujemy tego, co konkretne i przydatne w działaniu

Ø      Znaczenie osobiste – znaczenie ma tylko takie uczenie się, które prowadzi do zmian, jakie sami u siebie akceptujemy

Ø      Uczenie jako obowiązek szkolny

 

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA PRZEBIEG I WYNIKI UCZENIA SIĘ

1.      Socjologiczne

·         pozycja społeczno – ekonomiczna rodziny

·         rodzina: uczeń w rodzinie; warunki uczenia się

·         styl wychowania w rodzinie (autorytarny, demokratyczny, liberalny)

2.      Psychologiczne

·         stan układu nerwowego (typ ukł. nerwowego, temperament, dominująca półkula)

·         jakość procesów psychicznych (zależna od wieku, stanu zdrowia, kondycji)

·         dobowy rytm człowieka

·         motywacja

·         nastawienie emocjonalne (lęk w szkole)

·         samoocena ucznia

·         podmiotowość ucznia (przeświadczenie, że można samodzielnie kształtować swoje życie)

·         zespół klasowy, uczeń w zespole

·         atmosfera

3.      Edukacyjne

·         treść uczenia się – treści kształcenia

·         nauczyciele i systemy dydaktyczne

·         wyposażenie i organizacja zajęć

Inne np.: warunki uczenia się:

·         miejsce

·         oświetlenie

·         wyposażenie

·         cisza

·         mikroklimat pomieszczenia

 

 

 

Model szkolnego uczenia się wg Carrolla

 

 

 

Jak poprawićza pamiętywanie?

1.      Powtarzanie

2.      Strukturyzacja treści kształcenia

3.      Skojarzenia

4.      Praktyczne działanie

5.      Symbolika – kolor, konstrukcja

6.      Werbalizacja

7.      Porządkowanie treści

8.      Klimat zabawy

 

MMETODY I TECHNIKI INTEGRACYJNE

Integracja – w edukacji to propozycja pracy zorientowanej na podmiot i indywidualność.

Cwiczenia integrujące:

·         są znakomitym wstępem do zajęć

·         ułatwiają nawiązywanie znajomości uczniów

·         budują zaufanie, pozwalają na akceptację siebie i swoich kolegów

·         wprowadzają elementy zabawy, obniżają niepokój i stres

Przykładowe techniki integrujące:

1.      „Koniczynka”, „Kwiat grupowy” – polega na tym, że w płatki koniczyny każdy uczeń wpisuje np. swoje zalety; w środku  zapisywane są cechy wspólne dla całej grupy.

2.      „Puzzle” – to zabawa, w czasie ktorej uczniowie chodzą po klasie i starają się znaleźć osoby, które mają z nimi cechy wspólne: ten sam miesiąc urodzenia, podobne hobby.

3.      „Wizytówki” – każdy uczeń wpisuje na karteczce nazwisko znanej postaci historycznej lub literackiej, które szczególnie ceni; wizytówki są tasowane i każdy losuje jedną; odczytuje nazwisko i stara się odgadnąć autora wizytówki.

METODY I TECHNIKI DIAGNOSTYCZNE

Diagnoza – to zbieranie informacji o przebiegu i wynikach określonego stanu rzeczy, zjawiska

ü      zgromadzone dane, dotyczące słabych i mocnych stron badanego...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin