projekt_ucheb.pdf

(215 KB) Pobierz
MINISTERSTWO TRANSPORTU,
BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Departament Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
PROJEKT ZAŁOŻEŃ PROJEKTU USTAWY O
CHARAKTERYSTYCE ENERGETYCZNEJ
BUDYNKÓW
Akceptuję
PODSEKRETARZ STANU
Janusz Żbik
Warszawa, marzec 2012 r.
Projekt założeń projektu ustawy o charakterystyce energetycznej budynków
I. Wprowadzenie.
Projektowana regulacja będzie stanowić transpozycję postanowień dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2010/31 /UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej
budynków (Dz. Urz. UE L 153 z 18.06.2010, str. 13 - 35) do krajowego porządku prawnego.
Celem projektowanej ustawy, poza wdrożeniem postanowień dyrektywy 2010131/UE, będzie
udoskonalenie istniejącego systemu oceny energetycznej budynków uwzględniające dotychczasowe
doświadczenie, po blisko trzyletnim okresie funkcjonowania przepisów.
System oceny energetycznej budynków funkcjonuje w oparciu o przepisy dyrektywy
20021911WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie
charakterystyki energetycznej budynków (Dz. Urz. UE L 1 z 04.01.2003, str.. 65-71). Jej
transpozycja pociągnęła za sobą zmiany oraz wydanie nowych aktów prawnych. Obowiązek
sporządzania i wydawania świadectw charakterystyki energetycznej budynków, lokali
mieszkalnych oraz części budynków stanowiących samodzielną całość techniczno-użytkową w
Polsce powstał dnia 1 stycznia 2009 r., wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 19 września 2007
r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 191, poz. 1373).
Uregulowania dotyczące oceny energetycznej budynków obejmują:
- obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynków, lokali
mieszkalnych oraz części budynku stanowiących samodzielną całość techniczno-
użytkową, w oparciu o jednolitą metodologię obliczania charakterystyki energetycznej,
- obowiązek regularnych kontroli kotłów opalanych paliwem nieodnawialnym oraz
urządzeń chłodniczych w systemach klimatyzacji,
- wprowadzenie minimalnych wymagań dotyczących standardu energetycznego nowych
budynków,
- wprowadzenie minimalnych wymagań dotyczących standardu energetycznego dużych
budynków istniejących, podlegających ważniejszej renowacji,
- zalecenia rozpatrzenia opłacalności zastosowania w budynkach nowo wznoszonych, o
powierzchni użytkowej większej niż 1000 m2, naj efektywniej szych pod względem
energetycznym alternatywnych systemów dostaw energii opartych na źródłach
odnawialnych (np. skojarzone wytwarzanie ciepła i elektryczności, pompy ciepła),
- wymóg sporządzania w ramach projektu budowlanego projektowanej charakterystyki
energetycznej obiektu budowlanego w oparciu o przepisy dotyczące metodologii
obliczania charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego oraz części
budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową.
Wdrożenie przepisów dyrektywy 20021911WE nastąpiło poprzez dwukrotną nowelizację
ustawy - Prawo budowlane oraz zmiany następujących rozporządzeń:
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych jakim powinny odpowiadać budynki oraz ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75,
poz.
690, z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego
zakresu i
formy projektu budowlanego (Dz. U. Nr 120, poz. 1133, z późn. zm.),
oraz wydanie trzech nowych rozporządzeń:
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie
przeprowadzania szkolenia oraz egzaminu dla osób ubiegających się o uprawnienie do
sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego
oraz części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (Dz. U. Nr 17,
poz. 104),
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii
obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części
1
 
Projekt założeń projektu ustawy o charakterystyce energetycznej budynków
budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania
i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej (Dz. U. Nr 201, poz. 1240),
- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osoby sporządzającej świadectwa
charakterystyki energetycznej budynku, lokalu mieszkalnego lub części budynku
stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową (Dz. U. Nr 224 poz. 1802).
Przepisy dotyczące oceny energetycznej budynków podlegały jednokrotnej korekcie poprzez
uchwalenie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz ustawy o
gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 161 poz. 1279). Głównymijej celami było:
- szczegółowe określenie sytuacji, w których powstaje obowiązek sporządzenia świadectwa
charakterystyki energetycznej lokalu mieszkalnego,
- wprowadzenie reguł postępowania, zasad niezależności oraz odpowiedzialności zawodowej
dla osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej,
- doprecyzowanie zasad prowadzenia rejestrów osób uzyskujących uprawnienia
do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej.
Dyrektywa 2010/31/UE stanowi przekształcenie dyrektywy 2002/91/WE. Przepisy dyrektywy
kładą szczególny nacisk na skuteczne podejmowanie działań służących poprawie standardu
energetycznego budynków, poprzez wprowadzenie zdecydowanych instrumentów polityki
zrównoważonej, takich jak: ustalenie wymagań minimalnych dotyczących charakterystyki
energetycznej nowych budynków na poziomie optymalnym pod względem kosztów, przy użyciu
odpowiedniego instrumentu obliczeniowego; system zachęt mających na celu upowszechnienie na
rynku budynków charakteryzujących się niskim lub zerowym poziomem zużycia energii i emisji
CO 2 , przy zastosowaniu wysoko efektywnych systemów alternatywnych, przy powszechnym
systemie oceny energetycznej budynków lub modułów budynków.
Polityka zrównoważona w budownictwie ukierunkowana jest przede wszystkim na
podejmowanie działań skutecznie ograniczających zużycie energii oraz wzmacniających
funkcjonowanie istniejących rozwiązań, przy wiodącym udziale sektora publicznego oraz
propagowanie rozwiązań w zakresie promowania budownictwa nisko i zero-energetycznego, z
jednoczesnym uwzględnieniem poziomu charakterystyki energetycznej optymalnego pod
względem kosztów. Z art. 9 dyrektywy 2010/3 I/UE wynika wymóg zapewnienia, aby do dnia 31
grudnia 2020 r. wszystkie nowe budynki były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii,
natomiast po dniu 31 grudnia 2018 r. nowe budynki zajmowane przez władze publiczne oraz
będące ich własnością były budynkami o niemal zerowym zużyciu energii.
Sektor budownictwa jest największym użytkownikiem energii i stanowi największe źródło
emisji CO 2 . Stan większości budynków istniejących oraz nowowznoszonych ma bezpośrednie
przełożenie na wysokie zużycie energii, a tym samym na ich niską efektywność energetyczną.
Przepisy dyrektywy 2010/31/UE mają być wprowadzone m. in. poprzez skonstruowanie i
wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych na bazie przepisów techniczno-budowlanych,
które będą obligowały do projektowania nowych oraz przeprowadzania ważniejszych renowacji
użytkowanych budynków z naciskiem na rozwiązania proefektywnościowe oraz zwiększenie
wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych w budynkach, w celu m.in. poprawy
bezpieczeństwa dostaw energii, stymulowania rozwoju technicznego, a także z uwagi na
zwiększenie możliwości zatrudnienia i rozwoju regionalnego, zwłaszcza na terenach małych miast
i wsi. Określenie konkretnych działań w dyrektywie oraz środków potrzebnych do ich realizacji
ma się przyczynić do wykorzystania dużego, niezrealizowanego potencjału oszczędności energii
w budynkach i redukcji dużych różnic w zakresie standardu energetycznego budynków między
poszczególnymi państwami członkowskimi.
2
Projekt założeń projektu ustawy o charakterystyce energetycznej budynków
W dyrektywie 2010/3l/UE uwzględniono również zobowiązania Unii Europejskiej wynikające
z postanowień protokołu z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie
zmian klimatu, które dotyczą m.in. ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20%
poniżej poziomu z 1990 r. oraz utrzymania poziomu wzrostu globalnej temperatury poniżej 2° C.
W myśl postanowień dyrektywy 2010/31 /UE, w projektowanej ustawie o charakterystyce
energetycznej budynków mają zostać uregulowane następujące, nowe kwestie:
- zapewnienie kontroli świadectw charakterystyki energetycznej oraz protokołów z przeglądów
systemów grzewczych i klimatyzacji oraz kotłów przez niezależny organ,
- zapewnienie egzekwowania obowiązku przekazywania świadectw w przypadku sprzedaży
budynku lub modułu budynku,
- doprecyzowanie przypadków, kiedy budynki istniejące muszą posiadać świadectwo
charakterystyki energetycznej,
- wprowadzenie obowiązku zamieszczania informacji dot. efektywności energetycznej budynków w
reklamach komercyjnych w mediach,
- wydanie delegacji ustawowej do opracowania krajowego planu mającego na celu zwiększenie
liczby budynków o niemal zerowym zużyciu energii,
- stosowanie zachęt finansowych oraz zmniejszanie barier rynkowych w celu promowania
energooszczędnego sposobu budowania,
- wprowadzenie obowiązku posiadania świadectwa dla istniejących budynków zajmowanych przez
władze publiczne, często odwiedzanych przez ludność, o powierzchni większej niż 500 m 2 , próg
dotyczący powierzchni użytkowej 9 lipca 2015 r. zostanie obniżony do 250 m 2 ,
- rozszerzenie istniejącego obowiązku kontroli systemów ogrzewania i klimatyzacji,
wprowadzenie obowiązku umieszczania świadectw charakterystyki energetycznej w widocznym
miejscu, w przypadku budynków zajmowanych przez władze publicznej, często odwiedzanych
przez ludność, o powierzchni większej niż 500 m 2 , próg dotyczący powierzchni użytkowej 9 lipca
2015 r. zostanie obniżony do 250 m 2 ,
- opracowanie wzorów protokołów z przeprowadzonych przeglądów systemów grzewczych,
klimatyzacji, które następnie podlegają kontroli przez niezależny organ.
Wejście w życie projektowanej regulacji spowoduje konieczność uchylenia przepisów
ustawy - Prawo budowlane dotyczących świadectw energetycznych oraz kontroli i systemów
klimatyzacji. Zagadnienia te zostaną przeniesione do projektowanej ustawy, po ich
zmodyfikowaniu pod kątem zgodności z postanowieniami dyrektywy oraz usprawnienia
funkcjonowania systemu oceny energetycznej budynków.
Transpozycja dyrektywy 2010131/UE i wejście w życie ustawy o charakterystyce
energetycznej budynków wymusi ponadto zmianę następujących aktów wykonawczych:
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych jakim powinny odpowiadać budynki oraz ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75,
poz. 690, z późn. zm.). Zmiana będzie obejmować określenie wymagań techniczno-
budowlanych dotyczących ochrony cieplnej i energooszczędności budynków i systemów
technicznych zużywających energię w budynku, zgodnie z postanowieniami art. 4, 6, 7, 8
dyrektywy. Termin wejścia w życie nowelizacji przewidziano na 9 stycznia 2013 r. w
odniesieniu do budynków zajmowanych przez władze publiczne i 9 lipca 2013 r. dla
pozostałych budynków. Określenie wymagań minimalnych dotyczących charakterystyki
energetycznej podlegać będzie przeglądowi w regularnych odstępach czasu, nie
dłuższych niż pięć lat i w razie konieczności uaktualnieniu, w celu osiągnięcia wymagań
na poziomach
3
Projekt założeń projektu ustawy o charakterystyce energetycznej budynków
optymalnych pod względem kosztów. przy uwzględnieniu postępu technicznego w
budownictwie.
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego
zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. Nr 120. poz. 1133, z późn. zm.). Zmiana
będzie obejmować szczegółowe określenie obowiązku analizy opłacalności zastosowania
alternatywnych systemów dostaw energii do budynków oraz zakresu udokumentowania w
celu weryfikacji. określonego wart. 6 dyrektywy. Termin wejścia w życie nowelizacji
przewidziano na 9 stycznia 2013 r. w odniesieniu do budynków zajmowanych przez
władze publiczne i 9 lipca 2013 r. dla pozostałych budynków.
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu
budowlanego (Dz. U. Nr 120 poz. 1134) - określenie wzorów protokołów z kontroli
systemów ogrzewania i klimatyzacji. Termin wejścia w życie nowelizacji przewidziano
na 9 stycznia 2013 r. w odniesieniu do budynków zajmowanych przez władze publiczne i
9 lipca 2013 r. dla pozostałych budynków.
Dodatkowo. transpozycja dyrektywy 2010/31/UE i wejście w życie ustawy o
charakterystyce energetycznej spowoduje konieczność wydania następujących aktów
wykonawczych:
- rozporządzenia w sprawie wzoru świadectwa charakterystyki energetycznej budynku i
modułu budynku oraz metodyki ich obliczania i sporządzania. W rozporządzeniu
zostanie określona procedura obliczenia charakterystyki energetycznej różnych kategorii
budynków oraz modułów budynków. Charakterystyka energetyczna określona zostanie
na podstawie obliczonej ilości energii. którą zużywa się rocznie w celu spełnienia
różnych potrzeb związanych z typowym użytkowaniem budynku lub modułu budynku i
odzwierciedlać będzie ona zapotrzebowanie na energię do celów ogrzewania. wentylacji.
chłodzenia. przygotowania ciepłej wody oraz oświetlenia w przypadku budynków
zajmowanych przez władze publiczne. Rozporządzenie będzie uwzględniać aktualny stan
normalizacji oraz istniejące warunki klimatyczne i zawierać wzór świadectwa
charakterystyki energetycznej. zgodnie z zał. I do dyrektywy. Termin wejścia w życie
rozporządzenia przewidziano na 9 stycznia 2013 r..
- rozporządzenia w sprawie doskonalenia kwalifikacji osób uprawnionych do sporządzania
świadectw charakterystyki energetycznej. rejestru i kontroli świadectw charakterystyki
energetycznej budynków i modułów budynków oraz kontroli protokołów z przeglądów
systemów ogrzewania i klimatyzacji.
W rozporządzeniu będą zawarte szczegółowe regulacje doskonalenia kwalifikacji osób
uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej oraz procedury
związane z prawidłowością dokonywanych ocen energetycznych. Termin wejścia w
życie rozporządzenia przewidziano na 9 stycznia 2013 r..
- rozporządzenia w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
osoby sporządzającej świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub modułu
budynku. Rozporządzenie będzie zawierać szczegółowe przepisy dotyczące
ubezpieczenia OC osób sporządzających świadectwa charakterystyki energetycznej
budynków lub modułów budynków. Termin wejścia w życie rozporządzenia
przewidziano na 9 stycznia 2013 r.
Przepisy ustawy oraz akty wykonawcze transponujące postanowienia dyrektywy zostaną
opublikowane do dnia 9 lipca 2012 r.. zgodnie z art. 28 ust. 1 dyrektywy.
Tym samym zostaną uchylone odpowiednie przepisy ustawy - Prawo budowlane oraz
dotyczące oceny energetycznej budynków.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin