Herbert Spencer (1820-1903). Dzieło Comte'a zostało rozwinięte przez angielskiego socjologa Herberta Spencera. Spencer usiłował wyjaśnić porządek i zmiany społeczne przez porównanie społeczeństwa do żywego organizmu. Korzystając z tej analogii do organizmu, Spencer opisywał społeczeństwo jako „system" składający się ze współzależnych części. Według niego socjologia odkrywa podstawowe struktury społeczne i bada, jak ich funkcjonowanie wpływa na stabilizację społeczeństwa. Pod pewnymi względami Spencer był prekursorem szkoły „strukturalistyczno-funkcjonalistycznej" w myśli socjologicznej; szkołę tę omówimy dalej w tym rozdziale.
Szczególnym zainteresowaniem Spencera cieszyło się ewolucjonistyczne pojęcie „przetrwania najlepiej przysto-sowanych", którym posługiwał się w badaniach nad zmianami społeczeństw.
Emil Durkheim (1858-1917). Wpływ, jaki na socjologię wywarł Durkheim nie ogranicza się do wspomnianych powyżej badań nad samobójstwem. Durkheim - pod wpływem Spencera i Comte'a - interesował się szczególnie tym, co scala społeczeństwo, czyli problemem porządku społecznego. Jego odejście do tej sprawy było z gruntu funkcjonalistyczne: badał znaczenie funkcji różnych elementów życia społecznego dla zachowania spójności społeczeństwa. Podkreślał wagę wspólnoty przekonań i wartości ( „świadomości zbiorowej") oraz zbiorowych rytuałów.
Durkheim uważał, że społeczeństwo zespala forma struktury społecznej. W społeczeństwach pierwotnych - mniej złożonych i mniej wyspecjalizowanych od społeczeństw współczesnych - ludzie łączyli się ze względu na podobieństwa. Większość z nich robiła podobne rzeczy; byli wszechstronni, a nie wyspecjalizowani. To łączenie się przez podobieństwo Durkheim nazwał solidarnością mechaniczną Wraz z rozwojem i różnicowaniem się społeczeństwa ludzie zaczęli wykonywać wyspecjalizowane zadania, stając się sobie wzajemnie niezbędni. Ten rodzaj związku, polegający na wzajemnym wsparciu i współzależności, Durkheim nazwał solidarnością organiczną.
Durkheim przyczynił się także do rozwoju metodologii socjologicznej. Twierdził, że socjologia musi badać „fakty" społeczne, czyli siły istniejące poza jednostką i ograniczające jej zachowanie. Uważał, że ludzie wkomponowują owe ograniczające wpływy społeczne we własną tożsamość i tym samym przekształcają „kontrolę społeczną" w „samokontrolę" (patrz rozdz. 6).
Max Weber (1864-1920). Niemiecki socjolog Max Weber wywarł olbrzymi wpływ na współczesną socjologię. Przyczynił się zarówno do rozwoju wiedzy, jak i metodologii socjologicznej.
Główną dziedziną badań Webera były działania społeczne. Szczególnie interesowały go wartości, przekonania, zamiary i postawy, które kierują naszym zachowaniem. Do opisu tych podskórnych czynników stworzył metodologię zwaną verstehen (rozumienie lub wgląd). Weber postulował socjologię wolną od wartościowania, domagał się wyeliminowania z procesu badawczego założeń wstępnych i uprzedzeń. Jego kolejną innowacją było stworzenie typu idealnego, czyli takiej konstrukcji pojęcia dowolnego zjawiska, która uchwyci jego najistotniejsze elementy, i z którą można by porównywać zjawiska świata rzeczywistego.
Ważnym aspektem pracy Webera jest jego polemika z Marksem. Weber traktował elementy ekonomiczne jako jeden z kilku istotnych czynników mających wpływ na życie społeczne. Przywiązywał zasadniczą wagę do statusu społecznego, na który składały się cechy indywidualne i odbiór społeczny, a także do władzy politycznej, czyli możliwości wpływania na działania innych.
Badania Webera nad organizacjami, szczególnie biurokracją, wciąż są wykorzystywane w praktyce badawczej i teorii tej dziedziny. Weber połączył powstanie kapitalizmu z wartościami i postawami zawartymi w teologii rozwija-J^S0 się protestantyzmu. Jego badania nad różnymi religiami przyczyniły się do zrozumienia roli kultury i struktury społecznej w teologii.
Georg Simmel (1858-1918). Georg Simmel odrzucił Spencerowską analogię do organizmu. Uważał społeczeństwo za „skomplikowaną pajęczynę wielokrotnych wzajemnych relacji pomiędzy jednostkami, które pozostają ze sobą w ciągłej interakcji" (Coser, 1977:178). Forma tych interakcji stanowiła główną istotę
prac Simmla. Ujęcie to, nazywane socjologią formalną, można wykorzystywać do badania różnych sfer życia społecznego (np. związków rodzinnych, sposobów prowadzenia interesów, procesów legislacyjnych). Odkrycie przez Simmla wspólnych elementów w strukturach formalnych tak zróżnicowanych typów interakcji przyczyniło się do dalszego rozwoju socjologii.
Prace Simmla doprowadziły do badań nad „typami społecznymi". Jego szczegółowa analiza zjawiska „obcego" uchwyciła niemal wszystkie subtelności i niuanse tej roli społecznej. Współczesne badania nad biedotą wiele zawdzięczają Simmelowskim opisom tego typu społecznego. Wedle Simmla obcy jest ten, kto tylko śladowo angażuje się w życie grupy społecznej, formalnie jest jej członkiem, ale nie w pełni akceptowanym, i nie potrafi zintegrować się z grupą.
18. HERBERT SPENCER
Ogólne założenia: 1). Społeczeństwo jest częścią przyrody, podlegającą takim samym prawidłowościom, jak ona. 2). Współżycie społeczne jako wynik rozwoju uczuć i czynności umysłowych, a zjawiska społeczne jako przejawy ,,rozwoju nadorganicznego", powstałego na skutek współdziałania różnych organizmów. 3). W społeczeństwie działają te same prawa, co w przyrodzie. Istnieje w społeczeństwie pewien przynajmniej zakres zjawisk, stale określony co do swej ilości i ,,jakości". Zjawiska te mogą być przedmiotem socjologii, która powinna umożliwić ,,obliczanie tego, co ludzie zrobią, a po dokonanym fakcie wyjaśnienie tego, co zrobili". 4). W rozwoju człowieka i społeczeństwa przejawiają się ogólne prawa ewolucji biologicznej — postępuje on w kierunku coraz pełniejszego przystosowania się do otoczenia. Następuje to przez dziedziczenie cech przydatnych do życia oraz wymieranie osobników słabych i niezdolnych do adaptacji. 5). Postępująca złożoność życia społecznego i konieczność wiązania ze sobą różnych odległych nieraz zjawisk społecznych rodzi potrzebę socjologii, jako nauki o przebiegu zjawisk i procesów rozwojowych społeczeństwa.
DETERMINIZM SPOŁECZNY
Krytyka teorii teleologicznych : Spencer traktował społeczeństwo jako część przyrody i interpretował jego rozwój z punktu widzenia działania w nim praw i zależności typu przyrodniczego. Tak rozumianą zasadę determinizmu przeciwstawiał Spencer zdecydowanie wszelkim indeterministycznym teoriom rozwoju społecznego. Istnienia nauk przyrodniczych i obowiązującego w nim determinizmu nie sposób kwestionować. Ponieważ człowiek i społeczeństwo stanowią część przyrodniczej rzeczywistości, przeto nauka o nich jest tak samo możliwa, jak każda nauka przyrodnicza, i zmierza do odkrycia analogicznych praw i zależności.
Krytyka teorii heroistycznej : Pojawianie się wybitnych ludzi stanowi tylko jedno ogniwo w łańcuchu innych zjawisk społecznych, które wraz z nimi są wytworem poprzednich stanów danego społeczeństwa. Aby mógł pojawić się wielki człowiek, musi istnieć odpowiedni poziom cywilizacyjny danego społeczeństwa. W pewnych wypadkach niezbędny jest odpowiedni poziom ekonomiczno-techniczny, aby nadzwyczajne zdolności owego człowieka mogły znaleźć zastosowanie w praktyce. Zaprzeczenie jakoby tylko wybitne jednostki pchały świat do przodu ; Spencer traktuje wielkich ludzi jako produkt działania sił społecznych . Jeżeli prawdą jest — powiada — że jednostka wybitna może zmienić ustrój wewnętrzny i kierunek działalności swego narodu, to prawdą musi być i to, że już przed jej wystąpieniem na arenę historyczną musiały się dokonać w narodzie pewne zmiany, stanowiące o jego postępie. Zanim ów wielki mąż przekształci społeczeństwo, społeczeństwo musi wykształcić jego samego. W ten sposób źródło wszystkich zmian, które wprowadza, tkwi w pokoleniu, z którego się wywodzi. Jeśli więc chcemy wyjaśnić tę zmianę, musimy zbadać wszystkie warunki, jakie złożyły się na powstanie i owego wielkiego męża, i jego pokolenia.
Krytyka woluntaryzmu (Woluntaryści przeczyli istnieniu przyczynowości i powtarzalności w zjawiskach społecznych: u podstaw działań ludzkich leżą akty wolnej woli — niepowtarzalne i nieprzewidywalne.) : Spencer podkreśla, że wola nie może naruszać naturalnych prawidłowości, jeśli nie przypisuje się jej właściwości nadprzyrodzonych. Wprawdzie niektórych przejawów woli niepodobna przewidzieć, nie wynika z tego jednak, że żadnego z nich nie można przewidzieć. Naukowe przypuszczenia nie muszą być absolutnie ścisłe; mogą one mieć różne stopnie pewności i wystarcza, aby były przybliżone do stanu rzeczywistego. Te zjawiska społeczne, które są dostępne uogólnieniu, można uogólnić w niewyraźnych tylko granicach, tak co do czasu, jak też i znaczenia. W takim stopniu, w jakim uogólnienie jest możliwe, możliwa jest i nauka o społeczeństwie.
Zjawiska społeczne należy rozpatrywać w sposób przyczynowo-skutkowy. Spencer staje więc na gruncie determinizmu społecznego.
CELE I ZADANIA NAUKI O SPOŁECZEŃSTWIE
1). Zadaniem socjologii jako nauki winno być określenie stosunku między jednostką a społeczeństwem, zasadnicze bowiem cechy społeczeństwa zależą od cech jednostek. Należy tu rozpocząć od badania typów takich ludzi, którzy tworzą zbiorowiska małe, nie połączone ścisłymi więzami.
2). Socjologia winna wyjaśnić, jak małe zmiany w naturze jednostek, powstałe wskutek zmiany warunków życia, umożliwiają proces coraz to większego skupiania się indywiduów.
3). Zadaniem socjologii jest badanie początków i powstawania stosunków społecznych zarówno w dziedzinie organizacji społecznej, jak produkcji.
4). Socjologia winna wykazać, jak proces coraz większej integracji komplikuje coraz bardziej prosty początkowo ustrój społeczeństwa.
5). Zadaniem nauki o społeczeństwie jest porównywanie społeczeństw od najbardziej barbarzyńskiego aż do najbardziej cywilizowanego. Nauka ta winna wykazać, jakie cechy są wspólne wszystkim społeczeństwom, jakie zaś typowe dla pewnych tylko grup społeczeństw.
Przy wyjaśnianiu tych zjawisk społecznych trzeba brać pod uwagę warunki, w jakich dane społeczeństwo istnieje, to jest zbadać jego stosunki wewnętrzne, a także sąsiedzkie. Chodzi bowiem o to, że tak jak jednostki ludzkie posiadają pewne specyficzne dla siebie właściwości, tak i ich skupisko, tzn. społeczeństwo, musi posiadać pewne ściśle określone cechy, które stanowią przedmiot odrębnej gałęzi wiedzy.
Dwa główne zadania socjologii : badanie struktury społeczeństwa i procesu jego rozwoju oraz badanie instytucji, poprzez które społeczeństwo żyje i rozwija się. Współczesna socjologia stosuje tu terminy: teoria rozwoju społecznego oraz teoria organizacji społecznej.
Szczególny związek istnieje między historią (opisuje czyny i koleje narodu) a socjologią (wyjaśnia instytucje tegoż narodu i wykazuje, jak stopniowo dochodził do ostatecznego ustroju i ruchu społecznego).
W sferze zjawisk społecznych socjologia winna rozróżniać trzy rodzaje prawd:
a). Prawdy powszechne, odnoszące się do wszelkich społeczeństw,
b). Prawdy ogólne, dotyczące tylko pewnych grup, oraz
c). Prawdy szczegółowe, stosujące się tylko do poszczególnych społeczeństw.
Podobieństwa jednostek, należących do pewnych narodów, wywołują podobieństwa całych narodów, które z nich się składają. Niemniej jednak przedmiotem badań socjologii są nie poszczególne jednostki, lecz zjawiska masowe i typowe, które składają się na procesy rozwoju społeczeństwa. Ów proces rozwojowy przebiega na mocy zależności przyczynowych zgodnie z powszechnymi prawami przyrodzonymi i jest tym samym niezależny od indywidualnych cech jednostek. Socjologia jest nauką o rozwoju społeczeństwa, przebiegającym wskutek działania praw przyrodniczych.
- Zjawiska społeczne trudno obserwować
- Wpływ badacza na obserwacje, sądy, interpretacje itp.
- Złudzenia ludzkie, które wywołują wypaczanie obrazów obserwacji zjawisk
Dwie grupy trudności związane z badaniami społecznymi :
- trudności przedmiotowe, to jest takie, które wynikają z natury samych faktów i zjawisk społecznych ; pojawiają się już przy zbieraniu danych i faktów społecznych i polegają głównie na niecałkowitej wiarygodności informacji i materiałów socjologicznych;
- trudności podmiotowe, tj. takie, które wynikają z subiektywnych właściwości umysłu badacza oraz warunków środowiskowych, w jakich przeprowadza on swoje badania. Powstają one na skutek pewnych subiektywnych nastawień, których nie jest pozbawiony żaden człowiek, a więc również uczony. Prowadzą one równie często do wypaczania obrazu badanego problemu. Są to:
a) skłonność do tzw. automorfizmu, tj. tłumaczenia postępków innych ludzi własną miarą,
b) trudności powstające z afektów, takich jak obawa, miłość, nienawiść. Wypaczają one w poważnej mierze obraz rzeczywistości,
c) uprzedzenia wychowania, patriotyzmu, stanowe, polityczne oraz religijne.
Naturalistyczne rozumienie społeczeństwa - traktowanie zjawisk społecznych jako części przyrody i wyjaśnianie ich przez analogię z procesami i zjawiskami przyrodniczymi.
Organicyzm Spencerowski, czyli organiczna teoria społeczeństwa, określany często jako „darwinizm społeczny", można by nazwać raczej biologizmem, gdyż dotyczy przede wszystkim sprawy, czy dają się stwierdzić pewne zależności i funkcje znamienne zarówno dla zjawisk biologicznych, jak i społecznych. Społeczeństwo jest podobne do skupienia organicznego, gdyż stałe stosunki pomiędzy częściami społeczeństwa podobne są do stałych stosunków pomiędzy częściami ciała żywego. Spencer wyliczył cztery wspólne cechy i podobieństwa między społeczeństwem a organizmem, a mianowicie:
a) w miarę rozwoju rośnie ich masa, przekraczając wielokrotnie stan początkowy,
b) z prostej początkowo struktury zarówno społeczeństwo, jak i organizm żywy stają się w miarę wzrostu bardziej skomplikowane strukturalnie,
c) w stadium początkowym ich części są nawzajem niepowiązane i niezależne od siebie, potem następuje coraz to ściślejsze wzajemne powiązanie i oddziaływanie,
d) życie społeczeństwa jest niezależne i dłuższe od życia poszczególnych jednostek, podobnie ma się rzecz z życiem organizmu i poszczególnych komórek.
Z natury społeczeństwa jako organizmu wynika harmonia społeczna i wzajemna użyteczność zróżnicowanych „organów" i grup społecznych. Niemożliwe jest ani centralne, planowe kierownictwo społeczeństwem, ani likwidacja hierarchii i nierówności — są one nieodłączne od istniejącej natury ludzkiej i od złożonej struktury społeczeństwa.
Społeczeństwo znajduje się w stałym rozwoju. W miarę tego rozwoju jego części różnicują się między sobą, prowadząc do coraz większej złożoności struktury. Zróżnicowane części podejmują zróżnicowane funkcje. Funkcje te nie tylko różnią się między sobą, ale także wzajemnie się warunkują. Świadczona w ten sposób wzajemna pomoc pociąga za sobą wzajemną zależność. W końcu, części wzajem zależne, istniejąc dla siebie i przez siebie, tworzą skupisko, oparte na tych samych zasadach ogólnych, co organizm osobniczy. Zarówno w organizmie żywym, jak w organizmie społecznym życie jednostek trwa nadal po nagłym przerwaniu życia skupiska, ale jeśli życie skupiska nie zostanie przerwane przemocą, to przewyższa swą długotrwałością żywot jednostek. Prawo rządzące organizacją społeczeństw: współzależność poszczególnych części.
Zarówno instytucje społeczne, jak i cywilizacja są skutkiem procesu ewolucji, któremu ludzkość podlega na równi z całą przyrodą. Na ewolucję składają się według Spencera dwa przeciwne sobie procesy, t j. integracja (Spencer wyróżnia integrację astronomiczną, geologiczną, biologiczną i społeczną; Spencer porównuje procesy integracyjne w społeczeństwie do procesów integracyjnych w świecie organicznym, stwierdzając, że tak jak ' tam, integracja przejawia się zarówno w zwiększaniu się masy, jak też w zlewaniu się ze sobą mas odrębnych; proces integracji obejmuje również ekonomikę, kiedy to w pewnych rejonach skupiają się różne rodzaje przemysłu i handlu. Integracja społeczna nie pomija również takich dziedzin, jak język, nauka, sztuka itd.) oraz dezintegracja materii.
TYPY SPOŁECZEŃSTW
Klasyfikację typów społeczeństw rozpoczyna Spencer od ugrupowania ich według stopnia ...
CiziaMizia20