PRZEDMIOT BADAŃ SOCJOLOGII ORGANIZACJI.docx

(24 KB) Pobierz

PRZEDMIOT BADAŃ SOCJOLOGII ORGANIZACJI

1.     Różnego rodzaju organizacje:

n     przedsiębiorstwa przemysłowe,

n     firmy handlowe,

n     stowarzyszenia,

n     partie polityczne,

n     związki zawodowe,

n     agencje rządowe,

n     szpitale,

n     więzienia, etc.

 

2.     Socjologia organizacji zajmuje się strukturami, procesami i rolami organizacyjnymi

 

ORGANIZACJA definicje

n       Odnosi się do względnie trwałego, celowego uporządkowania działań i zachowań ludzkich.

n       Uporządkowanie działań polega na wprowadzeniu względnie trwałych zasad postępowania w określonych sytuacjach.

n       Organizacja rozumiana jako uporządkowanie działań związana jest z podziałem pracy i występuje we wszystkich ludzkich zbiorowościach, w których taki podział istnieje.

A.   Kamiński

 

Organizacja społeczna – zintegrowany, zorganizowany zbiór pozycji społecznych i stosunków społecznych realizujący wspólnie jakieś istotne społecznie funkcje, tworzący swoistą całość odróżnialną od innych podobnych całości.

P. Sztompka

 

1) grupa celowa, zrzeszenie zmierzające do realizacji pewnych celów w sposób zorganizowany;

 

2) sposoby zarządzania ludźmi i różnymi środkami działania, sposoby koordynowania czynności, harmonizowania wysiłków, sprawdzania ich wyników dla osiągnięcia określonego celu przez zespół ludzi wykonujących zadania cząstkowe;

 

3) układ wzorów działania jednostek, podgrup i instytucji, środków kontroli społecznej, ról społecznych i systemów wartości, które zapewniają współżycie członków zbiorowości, harmonizują ich dążenia i działania, ustalają dopuszczalne sposoby zaspokajania potrzeb, rozwiązują problemy i konflikty (..) – zapewniają porządek życia społecznego. 

J. Szczepański

 

n     duży zespół ludzi związanych bezosobowymi zależnościami, stworzony dla realizacji określonych celów

A.      Giddens

 

 

 

Instytucja – definicja

n     Zespół nakazów kulturowych, zaaprobowanych społecznie norm i zwyczajów, wartości oraz wzorów zachowań,

n         które wiążą się z podstawowymi sferami życia społecznego (rodzina, macierzyństwo, służba wojskowa, religia).

 

Trzy poziomy

n  Poziom jednostek i małych grup

n  Poziom pojedynczych organizacji

n  Poziom makrospołeczny

 

Poziom jednostek i małych grup

n  Układy i grupy nieformalne w ramach struktur organizacyjnych

 

Poziom pojedynczych organizacji

n  decyzje i proces podejmowania decyzji,

n  decyzje personalne,

n  określenie celów organizacji

n  oraz wdrażanie innowacji,

n  także formy działań zbiorowych

 

Poziom makrospołeczny

n  problemy porządku,

n  problemy kontroli

n  problemy regulacji

 

Cechy (atrybuty) organizacji

n     Są powoływane do realizacji określonych celów w sposób zaplanowany i za pomocą procedur określonych przez przepisy.

n  Mają sformalizowaną strukturę.

n  Występuje w nich przejrzysty podział pracy.

n  Mają wyraźnie wyodrębnione ośrodki władzy.

n  Istnieje w nich wymiana personelu.

n  Dominują stosunki rzeczowe (zbiory ról, nie zaś osób).

 

Socjologia organizacji a inne subdyscypliny socjologiczne

n     socjologia pracy,

n     socjologia przemysłu,

n     socjologia zarządzania

 

SOCJOLOGIA PRACY

n     zajmująca się opisem i wyjaśnianiem form zachowań ludzi w procesie pracy, produkcji dóbr i ich dystrybucji (społeczne uwarunkowania pracy, system grup i stosunków społecznych w firmie, konflikty społeczne związane z pracą, etc.)

 

SOCJOLOGIA PRZEMYSŁU

n     obejmuje takie zagadnienia, jak: wpływ uprzemysłowienia na strukturę zawodową i poziom życia społeczeństwa, zmiana aspiracji zawodowych młodzieży, zjawiska patologii społecznej w regionach uprzemysłowionych, czy urbanizacja;

 

 

SOCJOLOGIA ZARZĄDZANIA

n     zajmuje się między innymi kwestiami związanymi z przywództwem i efektywnością zarządzania, koncepcjami motywacji, rolą konfliktów w zmianach w organizacjach i zarządzaniu.

 

 

 

Funkcje socjologii organizacji

n  diagnostyczna

n  prognostyczna

n  socjotechniczna

n  humanistyczna

 

Etapy rozwoju struktur organizacji

n  Społeczeństwa pierwotne

n  Społeczeństwa rolnicze (niewolnicze i feudalne)

n  Społeczeństwa przemysłowe

 

Historyczne źródła  socjologii organizacji

n  Początkowy obiekt badań: poszczególne

organizacje

n  Dwa źródła historyczne: teorie państwa (biurokracji) i teorie zarządzania

 

Szkoły i kierunki w nauce o organizacji

KLASYCZNE WPŁYWY W TEORII ORGANIZACJI

n       nurt socjologiczny:

n       E. Durkheim

n       M. Weber

n       K. Marks

n       klasyczna teoria zarządzania:

n       F. Taylor

n       H. Fayol

n       Ch. Barnard

Max Weber

n     narodziny i rozwój kapitalizmu (rola religii, państwa, biurokracji) => teoria racjonalnego działania społecznego

n     Cechą społeczeństw uprzemysłowionych jest  biurokracja

 

Cechy biurokracji wg Maxa Webera

n       urzędnicy na każdym poziomie organizacji działają wg skodyfikowanych reguł postępowania - wszystkie sposoby postępowania są określane przez normy prawne i przepisy;

n       biurokracje mają strukturę hierarchiczną – przypominają piramidę, na której szczycie znajdują się stanowiska najwyższej władzy; przepisy regulują sposób zwierzchnictwa i zakres podporządkowania;

n     wszystkie stosunki mają charakter bezosobowy (są stosunkami między stanowiskami, a nie osobami);

n  urzędnicy są profesjonalistami – zajmują stanowiska adekwatnie do swoich kwalifikacji i awansują zgodnie z ustalonymi regułami;

n  urzędnicy pracują w pełnym wymiarze godzin i otrzymują stałe wynagrodzenie;

n  urzędnicy są pracownikami najemnymi – nie są właścicielami żadnej części organizacji; sfera zawodowa jest ściśle oddzielona od sfery prywatnej;

n  komunikacja odbywa się w formie pisemnej, poprzez przepływ dokumentów określoną przepisami drogą służbową;

n  gromadzona dokumentacja ma charakter pisemny

 

Typy władzy według Maxa Webera:

n       władza charyzmatyczna, wynikając a z wiary w nadzwyczajne cechy przywódcy;

n       władza tradycjonalna, której podstawą jest ciągłość tradycji;

n  władza legalna, biurokratyczna – charakterystyczna

dla świata współczesnego, opiera się na wierze w legalność ustanowionych porządków i prawa wydawania poleceń przez osoby powołane przez nie do sprawowania panowania.

 

Patologie biurokracji

n       dehumanizacja stosunków międzyludzkich

n       trudności z reagowaniem na sytuacje nietypowe

n       oporne wdrażanie innowacji

n       brak elastyczności w działaniu (działanie tylko zgodnie z przepisami)

n       środki stają się celem działania

n       powstawanie nieformalnych klik

n       nadużywanie władzy przez urzędnika.

n       prawo Parkinsona

n       zasada Petera

 

Koncepcja naukowego kierownictwa i zarządzania administracyjnego:
Frederik W. Taylor (1856-1915), Henri Fayol (1841-1925)

n       Podstawowe zasady „naukowego zarządzania”:

n       1. rozczłonkowanie pracy na czynności proste i specjalizacja robotników;

n       2. zasada „jednego najlepszego sposobu” wykonania pracy (one the best way)- chronometraż,

n       3. oddzielenie funkcji zarządzania od funkcji wykonawczych - (pomysłowość robotników zakłóca pracę),

n       4. psychofizyczny dobór ludzi do pracy – odpowiedni człowiek do odpowiednich zadań,

n       5. materialne motywowanie ludzi do pracy – chronometraż i akord,

n       6. dokładne przeszkolenie robotnika w zakresie zadań i sposobu ich wykonania

n       7. zapewnienie dobrych organizacyjnych, fizycznych i socjalnych warunków pracy,

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin