Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc wrzesień –
4 latki
I. TEMAT: „WITAMY W PRZEDSZKOLU”
1. Zapoznajemy się z kolegami i paniami, otaczamy opieką nowych kolegów.
2. Zwiedzamy przedszkole, zapoznajemy się z różnymi pomieszczeniami: sale, szatnia, kąciki zabaw.
3. Doskonalimy czynności samoobsługowe, usprawniamy technikę samodzielnego jedzenia, ubierania i rozliczania się, mycia rąk, zębów, załatwiania potrzeb fizjologicznych.
4. Wybieramy półeczki w szatni, zapamiętujemy swój znaczek w łazience.
5. Słuchamy opowiadania M. Kownackiej „O naszych woreczkach i pięknych znaczkach”.
6. „W jaki sposób dbamy o porządek w naszej sali?”. Ustalamy miejsce zabawek na półkach oraz odnoszenia zabawek po skończonej zabawie na wyznaczone miejsce.
7. Słuchamy wiersza I. Salach „Porządki”, „Zabawki”.
8. Zabawa dydaktyczna „Co masz w ręku?” – odgadujemy poprzez dotyk nazwy drobnych zabawek.
9. Zabawa „Jakiej zabawki brakuje?” – ćwiczenie spostrzegawczości, odgadujemy jakiej zabawki brakuje.
10. „O jakiej zabawce opowiadam?” – umiejętne dokonywanie syntezy, próby uogólniania.
11. Rozmawiamy na temat zachowania się w grupie podczas zabaw drobnych konfliktów – znaczenie słów „proszę – dziękuję – przepraszam”.
12. Zabawa dydaktyczna „Kto cię woła?” – rozróżniamy po głosie imię dziecka wołającego.
13. Rysujemy na kartkach na temat dowolny, prawidłowo trzymamy kredkę.
14. Ćwiczenia gimnastyczne według Kazimiery Wlaźnik (Wychowanie fizyczne w przedszkolu, str. 171).
15. Słuchamy opowiadania „Każdy się postara” – ilustrowanego pacynką. Zapoznanie z rolą osoby dorosłej jako pomocnika w rozwiązywaniu problemów. Wdrażanie do uważnego słuchania opowiadania.
16. Zabawa gramatyczna „Mój dzień w przedszkolu”. Próby mówienia o przeżytych wydarzeniach. Poprawne stosowanie form fleksyjnych w rzeczownikach. Oczekiwanie na swoją kolej wypowiadania się.
17. Ćwiczenia oddechowe – „trawka” – dmuchamy w bibułkę.
18. Rozmowy w małych zespołach „Jaką chciałbym mieć zabawkę?”. Próby uzasadniania swojego wyboru.
19. Wykonanie albumu tematycznego „W moim przedszkolu”. Podjęcie próby pracy w małych zespołach.
20. Opowiadanie nauczycielki według tekstu J. Pozacińskiej „Po drabinie”. Zapoznanie ze słowami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni „wyżej – niżej”.
21. Rysowanie kredkami na temat „Mój kolega”. Zapoznanie z wyglądem postaci – części ciała, proporcje.
22. Malowanie farbami plakatowymi na temat „Moja zabawka”. Oglądanie wybranych zabawek, wyróżnianie części składowych np. samochód – koło, kierownica, światła. Umiejętne nabieranie farby na pędzel.
23. Słuchanie piosenki „Jestem sobie przedszkolaczek”. Zabawa inscenizowana do piosenki. Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „ram – tam – tam”. Ćwiczenie reakcji na przerwy w muzyce w zabawie „Wróć do swojego koła”. Kształcenie spostrzegawczości słuchowej.
II TEMAT: „KOSZYK Z OWOCAMI I WARZYWAMI – DLACZEGO NALEŻY JEŚĆ WARZYWA I OWOCE?”
1. Rozmowy indywidualne podczas posiłków – przekonanie o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia – warzyw i owoców.
2. Rozmowa połączona z obserwacją – spacer do pobliskich ogródków działkowych rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych po owocach – grusza, jabłoń. Prawidłowe poruszanie się po chodniku.
3. Słuchanie wiersza I. Salach „Co zjadamy?”. Próby wyróżniania części roślin (korzeń, liście, łodyga). Przekonanie o konieczności dostarczania roślinom wody niezbędnej do ich wzrostu.
4. Urządzamy „kącik przyrody”. Rozróżniamy zgromadzone warzywa i owoce. Degustacja owoców, określanie ich smaku.
5. Zabawa dydaktyczna według Z. Bogdanowicz „Warzywa w ogródku”. Zapoznanie z plonami zbieranymi w ogrodzie i w sadzie oraz o konieczności gromadzenia zapasów.
6. Składanie obrazka z części na temat „Owoce” i „Warzywa”.
7. Zabawa dydaktyczna pod tytułem „Gdzie siedzi lalka?”. Określanie zmian we wzajemnym położeniu. Posługiwanie się zaimkami: „przed”, „po”, „za”, „obok”.
8. Zabawa pod tytułem „Misiu”. Rozróżnianie wielkości i posługiwanie się słowami określającymi wielkość „duży – większy”, „mały – mniejszy”.
9. Lepienie z masy solnej na temat „Jabłuszko”. Formowanie prac nie tylko palcami, ale i dłonią. Malowanie osuszonych jabłuszek.
10. Malowanie farbami plakatowymi na temat „Koszyk z warzywami”. Zapoznanie z wyglądem i kształtem – próby plastycznego odzwierciedlania oglądanej kompozycji.
11. Rysowanie kredkami świecowymi i ołówkowymi na temat „Jabłuszko”. Umiejętne zarysowywanie konturów owocu.
12. Słuchanie piosenki „Jarzynowa piosenka”. Zapoznanie z melodią i słowami piosenki.
13. Opowieść ruchowa „W sadzie i ogrodzie”. Odzwierciedlenie ruchem opowiadania nauczycielki. Reagowanie na sygnał ustawiani się w krąg.
14. Zestaw zabaw ruchowych nr 1 wg I. Salach ( Plany miesięczne..., s. 10), zestaw zabaw ruchowych wg I. Salach (s. 11).
15. Słuchamy piosenki „Jabłuszko”. Zapoznajemy się ze słowami i treścią piosenki. Określamy jej charakter, naśladujemy ruchem jej treść.
16. Rozwiązujemy zagadki owocowo – warzywne. Umiejętnie dokonujemy uogólnień. Odpowiednio dobieramy prawidłową sylwetę warzywa lub owocu.
17. Idziemy na spacer na pobliski ryneczek. Nazywamy zgromadzone na straganach warzywa i owoce.
18. „Na straganie” - na bazie wiersza wykonujemy papierowe kukiełki i prowadzimy dialogi między sobą.
19. Lepimy z plasteliny ulubione warzywa i owoce. Nadajemy im odpowiedni kształt i dobieramy barwę.
20. „Czego jest więcej?” – zabawa dydaktyczna, łączenie w pary owoców (jabłko – gruszka)
21. Słuchamy wiersza J. Tuwima „Rzepka” – dostarczanie dzieciom okazji do odczuwania humoru tekstu literackiego.
22. „Worek z owocami” – rozpoznajemy po kształcie nazwy owoców.
23. „Sałatka owocowa” – z sylwet owoców tworzymy zbiory, przeliczamy je, badamy, których elementów jest najwięcej, a których najmniej.
III TEMAT: „PRZYSZŁA DO NAS PANI JESIEŃ”
1. Systematycznie gromadzimy w kąciku przyrody skarby jesieni (szyszki, żołędzie, kasztany, liście, igły drzew).
2. Układamy kosz darów Pani Jesieni.
3. Oglądamy liście różnych drzew i dzielimy je na zbiory według kształtu. Dowiadujemy się dlaczego liście opadają.
4. Opowiadamy o oznakach zbliżającej się jesieni i jak wyobrażamy sobie Panią Jesień.
5. Rysujemy kredkami Panią Jesień.
6. Słuchamy piosenki „Jarzębinowa piosenka” – opowiadamy o jej treści, określamy charakter, gramy na instrumentach perkusyjnych.
7. Malujemy farbami plakatowymi na dużym arkuszu papieru jesienne barwy.
8. Ćwiczenia ortofoniczne – naśladujemy szum drzew na zgłoskach „szu – szu – szu”.
9. Zabawa dydaktyczna „Znajdź drugi taki sam...” – kształtowanie spostrzegawczości poprzez prawidłowe odszukiwanie drugiego takiego samego elementu np. szyszka – szyszka.
10. Naklejanie liści na szary papier i tworzenie z nich jesiennych kompozycji.
11. „Jesienne drzewa” stemplujemy - pomalowane liście odbijamy na papierze.\
12. Naklejamy liście na papier dorysowujemy kredką brakujące elementy np. ogonek, główkę.
13. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VIII według K. Wlaźnik (str. 184 – 186).
nastazja11