informator_CKE_ekstrakt - egzamin gimnazjalny.pdf

(611 KB) Pobierz
Microsoft Word - 100826_Informator gimnazjalny.doc
JĘZYKI OBCE NOWOŻYTNE
Trzecia część egzaminu gimnazjalnego sprawdza, w jakim stopniu gimnazjalista spełnia wy-
magania z zakresu języka obcego nowożytnego określone w podstawie programowej kształ-
cenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego. Poszczególne zadania zestawu egzaminacyjnego
mogą też – w myśl zasady kumulatywności przyjętej w podstawie – odnosić się do wymagań
przypisanych do etapów wcześniejszych (I i II).
Podstawa programowa dzieli wymagania na ogólne i szczegółowe. Wymagania ogólne na-
wiązują do działań językowych składających się na kompetencję komunikacyjną opisaną
w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego i określają nadrzędne cele kształcenia
językowego. Wymagania szczegółowe rozwijają i doprecyzowują cele ogólne, m.in. wyzna-
czają zakres kształconych umiejętności, tematykę zadań oraz możliwe rodzaje tekstów wyko-
rzystywanych w procesie kształcenia językowego.
Gimnazjalista przystępuje do trzeciej części egzaminu z jednego z sześciu języków: angiel-
skiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego. Od roku szkol-
nego 2013/2014 będzie można również wybrać język ukraiński. Gimnazjalista może wybrać
tylko ten język, którego uczył się w gimnazjum jako przedmiotu obowiązkowego.
Część egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego ma dwa poziomy: podstawowy
i rozszerzony. Zestaw zadań na poziomie podstawowym sprawdza spełnienie wymagań okre-
ślonych w podstawie programowej dla poziomu III.0, obowiązującego osoby, które rozpoczę-
ły naukę języka obcego w I klasie gimnazjum. Zestaw zadań na poziomie rozszerzonym
sprawdza spełnienie wymagań dla poziomu III.1, obowiązującego osoby, które kontynuowały
w gimnazjum naukę języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej.
Do trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym ma obowiązek przystąpić każdy
gimnazjalista. Trzecia część egzaminu na poziomie rozszerzonym jest obowiązkowa tylko dla
uczniów, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego rozpoczętą w szkole pod-
stawowej. Mogą do niej przystąpić także pozostali gimnazjaliści, jeśli zechcą sprawdzić po-
ziom swoich umiejętności językowych. Gimnazjaliści, przystępujący do trzeciej części egza-
minu na obu poziomach, rozwiązują zadania z tego samego języka.
Informator przedstawia w części wspólnej dla wszystkich języków zakres umiejętności
sprawdzanych w trzeciej części egzaminu, rodzaje zadań oraz kryteria oceniania wypowiedzi
pisemnych na poziomie rozszerzonym. Kolejne sekcje poświęcone są poszczególnym języ-
kom i zawierają listę struktur gramatycznych oraz przykładowe zadania egzaminacyjne wraz
z rozwiązaniami.
Dla każdego zadania podano najważniejsze wymagania ogólne i szczegółowe, do których to
zadanie się odnosi. Nie wymieniono wymagań, których spełnienie jest istotne, ale nie gwaran-
tuje wykonania zadania. Na przykład dla zadań sprawdzających umiejętność rozumienia wy-
powiedzi nie podaje się wymagań związanych ze znajomością środków językowych, wycho-
dząc z założenia, że ta wiedza jest koniecznym warunkiem zrozumienia tekstu mówionego
i pisanego.
Zadania w informatorze nie wyczerpują wszystkich typów zadań, które mogą wystąpić w ze-
stawie egzaminacyjnym. Nie ilustrują również wszystkich wymagań z zakresu języków ob-
cych w podstawie programowej. Należy zauważyć, że w tej części egzaminu nie da się
sprawdzić spełnienia niektórych wymagań lub da się to zrobić jedynie w ograniczonym stop-
niu. Na przykład, ze względu na brak egzaminu ustnego i zadań otwartych na poziomie pod-
stawowym, umiejętność reagowania ustnego jest sprawdzana na egzaminie jedynie pośrednio,
100 Informator o egzaminie gimnazjalnym
za pomocą zadań zamkniętych w części Znajomość funkcji językowych . Dlatego informator
nie może być jedyną ani nawet główną wskazówką do planowania procesu kształcenia
w szkole. Tylko realizacja wszystkich wymagań z podstawy programowej może zapewnić
wszechstronne wykształcenie gimnazjalistów w zakresie wybranego języka obcego.
Zestaw zadań egzaminacyjnych z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym
i na poziomie rozszerzonym obejmuje następujące części:
Poziom podstawowy
Poziom rozszerzony
Rozumienie ze słuchu
Rozumienie tekstów pisanych
Znajomość funkcji językowych
Znajomość środków językowych
Rozumienie ze słuchu
Rozumienie tekstów pisanych
Znajomość środków językowych
Wypowiedź pisemna
Rozumienie ze słuchu
Podstawę zadań sprawdzających wiadomości i umiejętności w zakresie rozumienia ze słuchu
stanowią krótkie teksty dwukrotnie odtwarzane w sali egzaminacyjnej z płyty CD, na której –
oprócz tekstów w języku obcym – nagrane są instrukcje w języku polskim dotyczące rozwią-
zywania zadań.
Poziom podstawowy
Poziom rozszerzony
RODZAJE I TEMA-
TYKA TEKSTÓW;
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
określone w podstawie programo-
wej III.0: 1.1. – 1.14.; 2.1. – 2.5.
określone w podstawie progra-
mowej III.1: 1.1. – 1.15; 2.1. –
2.6.
ŹRÓDŁA TEKSTÓW
teksty autentyczne i adaptowane; czytane przez rodzimych użytkowni-
ków języka
CZAS TRWANIA
ok. 10 minut ok. 12 minut
całe nagranie z dwukrotnie odczytanymi tekstami, poleceniami i prze-
rwami na wykonanie zadań
TYPY ZADAŃ
zadania zamknięte: wybór wielo-
krotny (w tym z opcjami odpowie-
dzi w formie ikonograficznej);
prawda/fałsz, dobieranie
zadania zamknięte: wybór wielo-
krotny, prawda/fałsz, dobieranie
LICZBA ZADAŃ 3–4
2–3
UDZIAŁ W WYNIKU
SUMARYCZNYM
30%
25%
429078734.008.png 429078734.009.png
Języki obce nowożytne 101
Rozumienie tekstów pisanych
Zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności w zakresie rozumienia tekstów pisanych
oparte są na tekstach zamieszczonych w zestawie zadań.
Poziom podstawowy
Poziom rozszerzony
RODZAJE I TEMA-
TYKA TEKSTÓW;
WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
określone w podstawie programo-
wej III.0: 1.1. – 1.14.; 3.1. – 3.4.
określone w podstawie progra-
mowej III.1: 1.1. – 1.15.; 3.1. –
3.7.
ŹRÓDŁA TEKSTÓW teksty autentyczne i adaptowane
TYPY ZADAŃ zadania zamknięte: wybór wielokrotny, prawda/fałsz, dobieranie
LICZBA ZADAŃ 3–4
3–4
UDZIAŁ W WYNIKU
SUMARYCZNYM
30%
25%
Znajomość środków językowych
Zadania sprawdzające znajomość środków językowych (leksykalno-gramatycznych) oparte są
na pojedynczych zdaniach lub krótkich tekstach zamieszczonych w zestawie zadań.
Poziom podstawowy
Poziom rozszerzony
TEMATYKA TEK-
STÓW; ZAKRES
ŚRODKÓW LEKSY-
KALNYCH; WYMA-
GANIA SZCZEGÓ-
ŁOWE
określone w podstawie programo-
wej III.0: 1.1. – 1.14.
określone w podstawie progra-
mowej III.1: 1.1. – 1.15.; 8.1.;
8.3.
określony w częściach informatora dotyczących poszczególnych języ-
ków
ŹRÓDŁA TEKSTÓW teksty autentyczne i adaptowane
TYPY ZADAŃ
zadania zamknięte: wybór wielo-
krotny, dobieranie
zadania otwarte: uzupełnianie luk
podanymi wyrazami w odpo-
wiedniej formie, parafraza zdań,
tłumaczenie fragmentów zdań na
język obcy, układanie fragmen-
tów zdań z podanych elementów
leksykalnych
LICZBA ZADAŃ
2–3
2–3
UDZIAŁ W WYNIKU
SUMARYCZNYM
15%
25%
Znajomość funkcji językowych (wyłącznie w zestawie zadań na poziomie podstawowym)
Zadania w tej części zestawu egzaminacyjnego sprawdzają znajomość funkcji językowych
oraz podobieństw i różnic w sposobie ich realizacji w języku polskim i obcym. Znajomość
tych zagadnień uwzględniona jest w podstawie programowej w wymaganiach szczegółowych
dotyczących (a) reagowania na wypowiedzi w formie ustnej lub pisemnej oraz (b) świadomo-
ści językowej.
Podstawę części zadań sprawdzających wiedzę z zakresu znajomości funkcji językowych sta-
nowią wysłuchane krótkie (jedno-, dwuzdaniowe) wypowiedzi, odtwarzane dwukrotnie z pły-
ty CD, wraz z instrukcjami w języku polskim dotyczącymi rozwiązywania zadań. Pozostała
część zadań oparta jest na krótkich tekstach lub materiale ikonograficznym zamieszczonych
ZAKRES ŚRODKÓW
GRAMATYCZNYCH
429078734.010.png 429078734.011.png 429078734.001.png 429078734.002.png
102 Informator o egzaminie gimnazjalnym
w zestawie zadań.
Poziom podstawowy
TEMATYKA TEKSTÓW;
WYMAGANIA SZCZE-
GÓŁOWE
określone w podstawie programowej III.0: 1.1. – 1.14.; 6.1. – 6.8.;
7.1. – 7.4.; 13
TYPY ZADAŃ
zadania zamknięte: wybór wielokrotny, dobieranie
LICZBA ZADAŃ
3–4
UDZIAŁ W WYNIKU
SUMARYCZNYM
25%
Wypowiedź pisemna (wyłącznie w zestawie zadań na poziomie rozszerzonym)
Zadanie polega na napisaniu krótkiego (50–100 słów) tekstu użytkowego (listu prywatnego,
wiadomości, e-maila) z elementami opisu, relacjonowania, zaproszenia, wyrażania i uzasadnia-
nia opinii i uczuć itp., zgodnie ze szczegółowymi wskazówkami podanymi w poleceniu.
W każdym poleceniu podane są trzy elementy, które uczeń powinien rozwinąć w wypowiedzi.
Poziom rozszerzony
określone w podstawie programowej III.1: 1.1. – 1.15.; 5.1. – 5.9.; 7.1.
– 7.10.
TYP ZADAŃIA zadania otwarte
OCENIANIE
każda wypowiedź jest oceniana przez egzaminatora w następujących
kryteriach:
treść
spójność i logika wypowiedzi
zakres środków językowych
poprawność środków językowych.
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnych są zamieszczone poniżej
wraz z krótkim komentarzem.
UDZIAŁ W WYNIKU
SUMARYCZNYM
25%
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnych
Treść. W ocenie treści bierze się najpierw pod uwagę, do ilu elementów z polecenia uczeń się
odniósł w swojej wypowiedzi, a następnie ile z tych elementów rozwinął w zadowalającym
stopniu. Wypowiedź kwalifikuje się do jednego z pięciu poziomów zgodnie z poniższą tabelą.
Ile elementów rozwinął
3 2 1 0
3 Poziom 4 Poziom 3 Poziom 2 Poziom 1
2 Poziom 2 Poziom 1 Poziom 1
1 Poziom 1 Poziom 0
0 Poziom 0
Na przykład wypowiedź ucznia, który odniósł się do 2 elementów i oba rozwinął, zostanie
zakwalifikowana do poziomu 2.
Spójność i logika wypowiedzi. W ocenie spójności bierze się pod uwagę, czy i w jakim stopniu
tekst funkcjonuje jako całość dzięki jasnym powiązaniom (np. leksykalnym, gramatycznym)
wewnątrz zdań oraz między zdaniami lub akapitami tekstu. W ocenie logiki wypowiedzi bie-
TEMATYKA TEK-
STÓW; WYMAGANIA
SZCZEGÓŁOWE
Do ilu elementów
uczeń się odniósł
429078734.003.png 429078734.004.png
Języki obce nowożytne 103
rze się pod uwagę, czy i w jakim stopniu wypowiedź jest klarowna (np. czy nie jest jedynie
zbiorem przypadkowych myśli).
Poziom 2 wypowiedź jest w całości lub w znacznej większości spójna (logiczna) zarówno
na poziomie poszczególnych zdań, jak i całego tekstu
Poziom 1 wypowiedź zawiera usterki w spójności (logice) na poziomie poszczególnych
zdań oraz/lub całego tekstu
Poziom 0 wypowiedź jest w znacznej mierze niespójna (nielogiczna); zbudowana jest z
trudnych do powiązania w całość fragmentów
Zakres środków językowych. W ocenie zakresu środków językowych bierze się pod uwagę
zróżnicowanie struktur leksykalno-gramatycznych użytych w wypowiedzi.
Poziom 2 zadowalający zakres środków językowych; oprócz środków językowych o wy-
sokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sfor-
mułowań
Poziom 1 ograniczony zakres środków językowych; w wypowiedzi użyte są głównie
środki językowe o wysokim stopniu pospolitości
Poziom 0 bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemoż-
liwiający realizację polecenia
Pod pojęciem „precyzyjne sformułowania” rozumiemy wyrażanie myśli z wykorzystaniem
słownictwa swoistego dla tematu i unikanie słów oraz struktur o wysokim stopniu pospolito-
ści, takich jak miły, interesujący, fajny , np. Kino mi się podoba, ponieważ w salach są wygod-
ne fotele i duży ekran , zamiast Kino mi się podoba ponieważ jest duże i fajne . W precyzji wy-
rażania myśli mieści się również charakterystyczny dla danego języka sposób wyrażania zna-
czeń, np. There is a book on the table, zamiast On the table is a book ; Дождь идёт zamiast
Дождь падает ; Im Kino gibt es vier Säle , zamiast Das Kino hat vier Säle ; Ce soir, on
s’appelle , zamiast Ce soir, on se téléphone ; Este chico me cae bien , zamiast Me gusta este
chico.
Poprawność środków językowych. W ocenie poprawności środków językowych bierze się pod
uwagę błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne oraz ich wpływ na komunikatywność
wypowiedzi.
Poziom 2 brak błędów lub nieliczne błędy niezakłócające komunikacji, lub nieliczne błę-
dy sporadycznie zakłócające komunikację
Poziom 1 liczne błędy niezakłócające komunikacji lub sporadycznie zakłócające komuni-
kację
Poziom 0 liczne błędy w znacznym stopniu zakłócające komunikację
Uwagi dodatkowe
1. Wypowiedź nie podlega ocenie, jeżeli jest
nieczytelna
całkowicie niezgodna z poleceniem
niekomunikatywna dla odbiorcy (np. napisana fonetycznie)
odtworzona z podręcznika lub innego źródła (nie jest wówczas uznawana za wypowiedź
sformułowaną przez zdającego).
2. Jeżeli wypowiedź zakwalifikowano do poziomu 0 w kryterium treści, we wszystkich po-
zostałych kryteriach należy ją również zakwalifikować do poziomu 0.
429078734.005.png 429078734.006.png 429078734.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin