liczby naturalne - zadania.doc

(143 KB) Pobierz
Zestawy ćwiczeń

1

 

Zestawy ćwiczeń

rozwijających pamięć i operacje pamięciowe dla uczniów z dyskalkulią.

Liczby naturalne, kl. IV szkoła podstawowa.

Jadwiga Ścibielska – n-l matematyki w SP 39 w Częstochowie

 

Zestaw ćwiczeń przeznaczony jest dla uczniów mających trudności w uczeniu się matematyki, a szczególnie uczniów dyslektycznych.

Dzieci dyslektyczne często mają poważne trudności nie tylko nie tylko z pisaniem i czytaniem, ale również ze zwykłą arytmetyka i algebrą. Taka niepełnosprawność to dyskalkulia. W większości są to uczniowie, którzy nie mają opanowanych treści programowych, np. tabliczki mnożenia.  Mimo, że w wielu przypadkach  iloraz inteligencji tych uczniów jest wysoki, to ich osiągnięcia matematyczne są niewielkie.

W każdej klasie szkolnej możemy spodziewać się uczniów dyslektycznych (dyskalkulików).

Każdy ma inny sposób radzenia sobie z tekstem i zadaniami. Inteligentny dyslektyk albo wyrobi sobie własny sposób i styl uczenia się albo zostaje w tyle.

Dla nauczyciela bardzo ważne i pomocne jest rozpoznanie indywidualnego stylu uczenia się dziecka.

Opracowany zestaw ćwiczeń zawiera zadania z podstawowego poziomu wymagań. Ma być  pomocą dla nauczyciela i ucznia. Nauczycielowi ma pomagać w poznawaniu umiejętności i stylu uczenia się ucznia. Uczniowi ma rozwijać nie tylko pamięć, ale budować poczucie własnej wartości, przekonać go, że potrafi rozwiązać dobrze.

 

 

Zestaw I

Kształcenie umiejętności pamięciowego dodawania i odejmowania liczb naturalnych bez przekroczenia progu 100.

 

1.      Oblicz w pamięci:

 

a)      65 + 35 =            b) 100 – 23 =            c)     9 + 9 =              d) 36 – 18 =

23 + 37 =                  40 – 32 =                   39 +  9 =                 88 – 39 =

72 + 18 =                 90 – 49 =                   69 + 19 =                 56 – 27 =

54 + 26 =                 70 – 13 =                   79 + 29 =                 45 – 17 =

 

2.      Oblicz,  stosując prawo przemienności i łączności dodawania:

 

a)      3 + 8 + 7 + 2 + 1 =

b)     12 + 19 + 18 + 21 =

c)      34 + 18 + 26 + 12 =

d)     24 + 37 + 6 + 5 + 13 =

 

3.      W miejsce kropek wstaw brakującą liczbę:

 

....... + 45 = 100         60 - ....... = 21               ....... – 27 = 43

 

   37 + .....= 82           80 - ...... = 56                ...... – 69 = 25

 

 

Każdej wstawionej liczbie odpowiada litera w tabelce. Odczytaj hasło.

 

38

55

45

15

39

72

24

70

36

94

K

P

R

M

O

B

S

T

B

A

 

Hasło:……………………………………

      

4.      Sprawdź, czy narysowany kwadrat jest magiczny:

    

16

  3

  2

13

  5

10

11

  8

  9

  6

  7

12

  4

15

14

  1

 

     Jest to najbardziej znany kwadrat magiczny umieszczony przez słynnego malarza i grafika niemieckiego Albrechta Dürera na miedziorycie „Melancholia”.

 

5.      Uzupełnij kwadrat magiczny:  

 

4

55

 

 

31

 

28

 

58

 

 

Zestaw II

Kształcenie pamięciowego dodawania i odejmowania liczb naturalnych bez przekroczenia progu 1000.

 

1.      Oblicz, stosując prawo łączności i przemienności dodawania:

 

a)      35 + 126 + 75 =

 

b)     127 + 248 + 83 =

 

c)      123 + 110 + 77 + 90 =

 

d)     130 + 220 + 170 + 280 =

 

2.      Oblicz w pamięci. Wyniki wpisz do tabelki w porządku rosnącym. Pod liczbami wpisz litery stojące obok działań i odczytaj hasło.

 

D:  (50 – 13) – 20 =

I:   (85 – 16) – 30 =

O:  (20 + 4) – 10 =

Liczby

 

 

 

 

 

 

 

Litery

 

 

 

 

 

 

 

N:  (58 – 28) + 28 =

K:  (379 – 156) – 4 =

E:  (43 – 12) + 43 =

C:  (17 + 3) – 2 =

 

    

3.      Oblicz i otrzymane wyniki wpisz do krzyżówki:

 

              Poziomo:                                                                                    Pionowo:

1.                 1000 – 89 =              1.              900 + 45 =

4.                            12 + 30 =              2.              90 – 78 =

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin