1
Zestawy ćwiczeń
rozwijających pamięć i operacje pamięciowe dla uczniów z dyskalkulią.
Liczby naturalne, kl. IV szkoła podstawowa.
Zestaw ćwiczeń przeznaczony jest dla uczniów mających trudności w uczeniu się matematyki, a szczególnie uczniów dyslektycznych.
Dzieci dyslektyczne często mają poważne trudności nie tylko nie tylko z pisaniem i czytaniem, ale również ze zwykłą arytmetyka i algebrą. Taka niepełnosprawność to dyskalkulia. W większości są to uczniowie, którzy nie mają opanowanych treści programowych, np. tabliczki mnożenia. Mimo, że w wielu przypadkach iloraz inteligencji tych uczniów jest wysoki, to ich osiągnięcia matematyczne są niewielkie.
W każdej klasie szkolnej możemy spodziewać się uczniów dyslektycznych (dyskalkulików).
Każdy ma inny sposób radzenia sobie z tekstem i zadaniami. Inteligentny dyslektyk albo wyrobi sobie własny sposób i styl uczenia się albo zostaje w tyle.
Dla nauczyciela bardzo ważne i pomocne jest rozpoznanie indywidualnego stylu uczenia się dziecka.
Opracowany zestaw ćwiczeń zawiera zadania z podstawowego poziomu wymagań. Ma być pomocą dla nauczyciela i ucznia. Nauczycielowi ma pomagać w poznawaniu umiejętności i stylu uczenia się ucznia. Uczniowi ma rozwijać nie tylko pamięć, ale budować poczucie własnej wartości, przekonać go, że potrafi rozwiązać dobrze.
Kształcenie umiejętności pamięciowego dodawania i odejmowania liczb naturalnych bez przekroczenia progu 100.
1. Oblicz w pamięci:
a) 65 + 35 = b) 100 – 23 = c) 9 + 9 = d) 36 – 18 =
23 + 37 = 40 – 32 = 39 + 9 = 88 – 39 =
72 + 18 = 90 – 49 = 69 + 19 = 56 – 27 =
54 + 26 = 70 – 13 = 79 + 29 = 45 – 17 =
2. Oblicz, stosując prawo przemienności i łączności dodawania:
a) 3 + 8 + 7 + 2 + 1 =
b) 12 + 19 + 18 + 21 =
c) 34 + 18 + 26 + 12 =
d) 24 + 37 + 6 + 5 + 13 =
3. W miejsce kropek wstaw brakującą liczbę:
....... + 45 = 100 60 - ....... = 21 ....... – 27 = 43
37 + .....= 82 80 - ...... = 56 ...... – 69 = 25
Każdej wstawionej liczbie odpowiada litera w tabelce. Odczytaj hasło.
38
55
45
15
39
72
24
70
36
94
K
P
R
M
O
B
S
T
A
Hasło:……………………………………
4. Sprawdź, czy narysowany kwadrat jest magiczny:
16
3
2
13
5
10
11
8
9
6
7
12
4
14
Jest to najbardziej znany kwadrat magiczny umieszczony przez słynnego malarza i grafika niemieckiego Albrechta Dürera na miedziorycie „Melancholia”.
5. Uzupełnij kwadrat magiczny:
31
28
58
Zestaw II
Kształcenie pamięciowego dodawania i odejmowania liczb naturalnych bez przekroczenia progu 1000.
1. Oblicz, stosując prawo łączności i przemienności dodawania:
a) 35 + 126 + 75 =
b) 127 + 248 + 83 =
c) 123 + 110 + 77 + 90 =
d) 130 + 220 + 170 + 280 =
2. Oblicz w pamięci. Wyniki wpisz do tabelki w porządku rosnącym. Pod liczbami wpisz litery stojące obok działań i odczytaj hasło.
D: (50 – 13) – 20 =
I: (85 – 16) – 30 =
O: (20 + 4) – 10 =
Litery
N: (58 – 28) + 28 =
K: (379 – 156) – 4 =
E: (43 – 12) + 43 =
C: (17 + 3) – 2 =
3. Oblicz i otrzymane wyniki wpisz do krzyżówki:
Poziomo: Pionowo:
1. 1000 – 89 = 1. 900 + 45 =
4. 12 + 30 = 2. 90 – 78 =
...
gd_78