Savage Worlds - jazda próbna.pdf

(6886 KB) Pobierz
31486273 UNPDF
J AZDA P RÓBNA
W ERSJA 5.0
Thiselectronicbookmaybereproducedonlyforpersonaluse.Itmaynotberedistributed,
andisavailableonlyfrom www.peginc.com
ByShaneHensley,Paul“Wiggy”WadeWilliams,SimonLucas,JoesphUnger,
DaveBlewer,ClintBlack,RobinElliot,PiotrKoryś
TestDriverevisedforExplorer’sEditionbyMatthew“MadTinkerer”Mather
TypesettingbySimonLucas
GraphicDesignbyCheyenneWright
SpecialthankstoKirstyLucas,Michelle,Caden,andRonanHensley,JackieUnger,JodiBlack,
MaggieWadeWilliams
WithgratefulthankstoourincrediblytalentedInteriorArtists:ChrisAppel,CheyenneWright,PawelKlopotowski,Gil
Formosa,TalismanStudios,DanielRudnicki,SlawomirManiak,LeanneBuckley,JulieDillon,NicoleCardiff,Christophe
Swal,SatyaHody,NiklasBrandt,AaronAcevedo,ChrisGriffin,ChristopheSwal
DedicatedtoallthosewhohavehelpedandvolunteeredtomakeSavageWorldsasuccess
AlsodedicatedtolittleDylanLucas,thenewestSavage!
SpecialThankstoFrankUchmanowiczandJimSearcyofStudio2.
Wersja polska:
Tłumaczenie:Piotr“Ifryt”Cichy
Korekta:Tomasz“kaduceusz”Pudło
Skład:Marek“Mar_cus”Szumny (mark6 )
Wsparciemerytoryczne:Piotr“Ramel”Koryś,Robert“Bleddyn”Rosół
Savage World, Smilin’ Jack, Blood Moon, Deadlands, Hell on Earth, Lost Colony, Evernight, Slipstream, 50 Fathoms,
Weird Wars, Great White Games, the GWG shark, and the Pinnacle logo are Copyright Great White Games, LLC;
DBA Pinnacle Entertainment Group
1
31486273.006.png
Z DZICZEJ!
Witamy w Jeździe Próbnej
Savage Worlds , podstawowej
wersji super prostej mechaniki
Pinnacle,douŜyciazdowolnągrąfabularnąlub
figurkową! Znajdziesz tutaj wszystko, czego
potrzebujesz,abyrozkręcićgręisprawdzić,czyci
siępodoba–itocałkowiciezadarmo!
JeŜelitakbędzie,zamówpodręcznikdo Savage
Worlds wswoimulubionymsklepiezgrami.Pełne
zasady dodają masę szczegółów, m.in. więcej
informacjiotworzeniupostaci,zasadydotyczące
pojazdów, pościgów, walk powietrznych, starć
armii,czarów,psioniki,fantastycznychwynalaz
kówisuperbohaterów.ZnajdzieszwnichrównieŜ
wskazówkijaktworzyćwłasneświaty,znowymi
rasami,Przewagami,Zawadami,potworamiitd.
JeŜeli tak jak my masz półki pełne róŜnych
systemówiprzygód,któreteraztylkosiękurzą,
SavageWorlds pomoŜecijewykorzystać!Bardzo
łatwo przekonwertować inne systemy na naszą
mechanikę, będziesz więc mógł wreszcie w nie
wszystkiepograćitowstylu SavageWorlds !Co
więcej,dziękiduŜemuiaktywnemugronufanów,
moŜesięokazać,ŜektośodwaliłjuŜzaciebiecałą
robotę.Anawetjeślinie,naszeforasąjednymi
znajsympatyczniejszych,więcłatwoznajdziesz
wszelkąpomoc.
Jazdapróbna jestpomyślanadowykorzystania
wpołączeniuznaszymijednostronicowymiprzy
godamiigotowymipostaciami.Sąonedostępne
nanaszejstronieinternetowej WWW.PEGINC.COM .
Z ASADY
Podstawowe zasady Savage
Worlds niemogłybybyćprostsze.
C ECHY
KaŜdybohaterlubistotaposiadadwarodzaje
cech–atrybutyiumiejętności.KaŜdacechajest
podawanawskaliodk4dok12,gdziek6oznacza
wynikprzeciętny,ak12mistrzostwoświata.
T ESTOWANIE C ECH
Kiedy chcesz, by twój bohater coś zrobił, MG
mówi,którejcechyuŜyć,atyrzucaszodpowiada
jącąjejkostką.Jeślipoodjęciulubdodaniumody
fikatorówwynikjestrównylubwyŜszyniŜ4,udało
cisię.
Prawda,Ŝeproste?
PoziomTrudności(PT): Dlawiększościakcji
poziomtrudnościwynosi4plus/minusmodyfika
tory.ObronaiWytrzymałośćsąspecjalnymiPT,
więcejonichdowieszsiępóźniej.
Supercechy: Niektórewyjątkowestworzenia
mają cechy powyŜej k12, na przykład k12+3.
Oznaczato,ŜepodczastestunaleŜyrzucićk12
idodaćdotego3.
Niewyszkolony: JeŜeli bohater nie posiada
umiejętnościpotrzebnejdowykonaniadziałania,
którego się podejmuje, rzuca k4 i odejmuje 2.
Z niektórych umiejętności w ogóle nie moŜna
korzystać,gdyichnieposiadamynp.zCzarowa
niaczyChirurgii.
Czołem dzieciaki! Witajcie w całkowicie darmowej wersji
testowejSavageWorlds,zdobywczyninagrodyOrigins!Jestem
SzyderczyJack,waszzabójczygospodarz.
Jeślijesteścienatylecwani,bydotrzećdotejgry,toznaczy,Ŝejesteściena
tylecwani,bywniązagrać.Jacklubigraćszybkoiszaleńczo,więcniema
cozwlekać.Bohaterowie,maciepotworydozabiciaiskarbydozdobycia!
MistrzowieGry,maciepułapkidorozplanowaniaiintrygidouknucia!
Ipamiętajcie,jeślispodobałosięwamto,cotutajwidzicie,ruszajciedo
najbliŜszego sklepu z grami i kupcie pełny podręcznik Savage Worlds.
Obecnewydanie,Explorer’sEdition,mamiękkąokładkę,superprzystępną
cenę, wygodny rozmiar i zawiera najnowszą wersję kompletnych reguł
SavageWorlds!
2
31486273.007.png 31486273.008.png
A SY
Testy cech i obraŜeń są „testami otwartymi”.
Znaczyto,ŜejeślinakostcewypadnienajwyŜsza
moŜliwa liczba (6 na k6, 8 na k8 itd.) moŜesz
rzucićjeszczerazidodaćrezultatdopoprzedniego
wyniku. Nazywamy to „Asem”. MoŜesz rzucać
idodawaćtakdługojakuzyskujeszAsa!
automatycznej,dostajątylkojednąDzikąKostkę.
Przykładowo Ŝołnierz strzelając trzema seriami
(moŜepotrójnąserią?)zkarabinurzucatrzema
kostkami ze swojego Strzelania i jedną Dziką
Kostką, której moŜe uŜyć, by zastąpić jedną
dowolną kostkę umiejętności uŜywaną do tego
testu.
Przykład: Bohater z Siłą k8 wykonuje test.
Rzucak8orazk6,swojąDzikąKostką.Otrzymuje
odpowiedniowyniki8i6–Asynaobukostkach!
Rzucaobiemajeszczerazwypada4i3.Awięc
k8 dała ostatecznie 8+4=12, a Dzika Kostka
6+3=9. WyŜszy wynik wypadł na k8, więc test
zakończyłsięrezultatem12.
R ZUTY P RZECIWSTAWNE
Czasamitwoimdziałaniomprzeciwstawiająsię
działaniaprzeciwnika.Przykłademmogąbyćdwie
postacie,któresiłująsięokontrolęnadantycz
nym artefaktem, wykorzystując do tego Siłę.
Wtakiejsytuacjibohateraktywnytestujeswoją
cechę jako pierwszy, po nim to samo robią
wszyscy ci, którzy się mu przeciwstawiają.
WygrywanajwyŜszywynik.
Zwycięzca rzutu przeciwstawnego musi teŜ
oczywiście osiągnąć zwyczajny sukces (4 albo
więcej). W innym przypadku zarówno on, jak
ioponentpozostajązwiązaniwalkąŜadennie
wygrywa.
P RZEWAGI
Pozazwykłymicechami,bohaterowieposiadają
zwykletakŜeparęPrzewagspecjalnychzdolności
pozwalających naginać zasady lub dokonywać
oszałamiającychwyczynów.Wtymdokumencie
znajdzieszlistęPrzewagzeskrótowympodsumo
waniem ich działania; pełne opisy znajdują się
wgłównympodręczniku SavageWorlds .
P RZEBICIA
Czasami waŜne jest jak dobrze wyszedł test
cechy.Jeśliwynikrzutujesto4punktywyŜszyod
PT,nazywamyto„przebiciem”.JeŜelitwójbohater
testując Strzelanie potrzebuje 6, Ŝeby trafić
przeciwnika,iwyrzuci10lubwięcej,totrafiaz
przebiciem!
D ZIKIE K ARTYI S TATYŚCI
Twójbohater(postaćgracza),unikalniprzeciw
nicyorazpotworysąrazemokreślanijako„Dzikie
Karty”.Sąto„nazwane”postacie,któresąistot
niejszedlafabułyiogólnielepszeodbezimien
nychStatystów.
Istoty te działają troszeczkę skuteczniej, są
troszeczkętrudniejszedopokonaniaigeneralnie
są bardziej szczegółowo opisane niŜ pospolici
straŜnicy,podwładnilubpopychadła.DzikieKarty
sąoznaczaneprzezobrazekSzyderczegoJacka
widniejącyobokichimienia.Naprzykładtak:
B UCK S AVAGE
D ZIKA K OSTKA
PodczastestowaniajakiejkolwiekcechyDzikie
Karty rzucają dodatkową k6 nazywaną „Dziką
Kostką”.JeśliwyniknaDzikiejKostcejestwyŜszy
odrezultatutestowanejcechy(pouwzględnieniu
Asówimodyfikatorów),towykorzystujeszwłaśnie
jego.
Wszystkiemodyfikatorydotestucechydotyczą
równieŜDzikiejKostki.
JednaDzikaKostkanaakcję: KiedyDzikie
Karty rzucają kilkoma kostkami testując
pojedyncząakcję,jaknp.gdystrzelajązbroni
3
31486273.009.png 31486273.001.png
S ZTONY
SavageWorlds daje graczom i MG trochę
kontrolinadkaprysamilosu.GraczzaczynakaŜdą
sesjeztrzema„sztonami”,Ŝetonamilubinnymi
znacznikami, które symbolizują odrobinę
szczęścialubprzeznaczenie.
MoŜeszichuŜyć,Ŝebyprzerzucićdowolnytest
cech.Pókiciichniezabraknie,moŜeszwydawać
je do skutku aŜ uzyskasz taki rezultat, jaki
chcesz!Wybierznajlepszywynik–uŜywanieszto
nównigdyciniezaszkodzi,moŜetylkopomóc.Na
przykładjeŜelitwójpierwotnyrzutto5,aszton
przyniesieci4,zatrzymujeszpierwotną5.
Normalnie sztony nie mogą być uŜywane do
rzutównaobraŜenia,rzutówwtabelachlubna
cokolwiek róŜnego od rzutów na cechy. (Testy
otrząsania się z ciosów moŜna przerzucać,
niektórePrzewagitakŜedajątakiemoŜliwości,ale
są to wyjątki.) Sztony nie są zachowywane
między sesjami, więc uŜywaj ich teraz albo je
stracisz!
1.R ASA
Dlaswojejpostaciwybieraszdowolnązdostęp
nychras.Niektóresądługowieczne,innemogą
oddychaćpodwodą,ajeszczeinnenawetlatać!
Dodatki do SavageWorlds(SavageSettings)
zawierają pełne zasady oraz inne informacje
orasachwystępującychwdanymświecie.Wiele
rasjestteŜopisanychnanaszejstronieinterneto
wejinastronachfanowskich.
• Postacie ludzi zaczynają grę z jednym
wybranąprzezsiebiedodatkowąPrzewagą.
S ZTONY M ISTRZA G RY
MG takŜe dostaje sztony dla swoich czarnych
charakterów. Na początku kaŜdej sesji MG
otrzymuje jednego sztona za kaŜdego gracza
wdruŜynie.
KaŜdaDzikaKartaMGrównieŜdostajedlasiebie
2 sztony. By się ratować mogą uŜyć ich lub
„zwyczajnej”puli,aleniemogądzielićsięswoimi
sztonamizpodwładnymi.
Takjakwprzypadkubohaterówsztonyniesą
zachowywanemiędzysesjami.
2.C ECHY
•Bohaterzaczynazk4wkaŜdymzatrybutów
ima5punktów,abyjepodwyŜszyć.Zwiększe
nieatrybutuojedentypkostkikosztuje1punkt.
• Masz 15 punktów na umiejętności. Listę
umiejętnościznajdzieszponiŜej.Zwróćuwagę,
Ŝe umiejętności w SavageWorlds są bardzo
szerokie.Niemusiszbraćoddzielnychumiejęt
nościdowalkimieczem,sztyletem,czytoporem
– umiejętność Walka obejmuje je wszystkie!
Pamiętajtagrajestszybka,szalona,szałowa!
• AŜ do wysokości atrybutu bazowego
wykupujesz kaŜdy typ kostki umiejętności za
1punkt.Poprzekroczeniutejwielkości,płacisz
2punktyzapojedynczepodniesieniepoziomu
umiejętności.
• Charyzma równa jest sumie modyfikatorów
zPrzewagiZawad.
• Tempo wynosi 6” (w rzeczywistości 1 cal
odpowiadaokoło2metrom).
• Obrona równa jest 2 plus połowa Walki.
(Połowa Walki równej k8 wynosi 4. Wtedy
Obrona:4+2=6)
• Wytrzymałość równa jest 2 plus połowa
Wigoru.MoŜeszteŜdodaćpremięzuŜywanego
pancerza, choć jeśli przeciwnik atakuje
niechronionączęśćciała,pancerzniepomaga.
(Połowa Wigoru k6 wynosi 3. Uwzględniając
premię z kolczugi (2) Wytrzymałość wyniesie
3+2+2=7)
P OSTACIE
Sercem kaŜdej gry fabularnej jest moŜliwość
tworzenia własnych postaci. SavageWorlds
wtymjednymznajlepszych!Tworzeniepostaci
jestwnichwyjątkowoszybkieiproste,ajednak
moŜesznadaćbohaterowitewszystkieciekawe
cechy,którepozwoląmuwyróŜniaćsięztłumu!
Otopodstawy.
4
31486273.002.png 31486273.003.png
4.E KWIPUNEK
• Zaczynasz z 500$, chyba Ŝe tekst twojego
settingu mówi inaczej (wszystkie gotowe
postaciedołączanedojednokartkowychprzygód
mająjuŜrozpisanycałyekwipunek).
5.I NNE D ETALE
•Uzupełnijopispostaciodalszeszczegóły,które
uznaszzawaŜne.
L ISTA U MIEJĘTNOŚCI
Umiejętność Atrybut
Hazard Spryt
Jaja Duch
Jeździectwo Zręczność
Leczenie Spryt
Naprawa Spryt
Pilotowanie Zręczność
Plotkowanie Spryt
Pływanie Zręczność
Prowadzenie Zręczność
Przekonywanie Duch
Przetrwanie Spryt
Rzucanie Zręczność
Skradanie Zręczność
Spostrzegawczość Spryt
Strzelanie
E KWIPUNEK
PoniŜej znajdziesz pozycje wybrane
zekwipunku,abyśmógłrozpocząćgrę.Wpełnym
podręcznikusącałetabeleróŜnorakiegosprzętu,
wtympojazdyibroniespecjalne!
Zręczność
U WAGI D O B RONI
PoniŜejwyjaśniamyokreślenia,którepojawiają
sięwtabelachprzyopisiebroni.
Obrona: Broń jest nieporęczna i zmniejsza
ObronęuŜytkownika.
PP(PrzebiciePancerza): Ignorujeokreśloną
liczbępunktówzbroi.
Strzelba: Dajepremię+2dotestuStrzelania.
Odległość: Jestpodanywcalachdlaułatwienia
gry figurkami. KaŜdy cal odpowiada niecałym
2metromwrzeczywistości.
Zasięg: PostaćmoŜezaatakowaćprzeciwnika
odległego o tyle cali. Ma to szczególnie duŜe
znaczeniepodczaswalkinawierzchowcach.
Strzał po ruchu: W rundzie, w której
uŜytkownik tej cięŜkiej broni się poruszył,
otrzymuje2dotestuStrzelania.
Automatyczna: Postać moŜe wykonać z tą
broniątyleataków,ilewynosijejSzybkostrzel
ność.WiększośćpistoletówmaszynowychmoŜe
na przykład wykonać 3 ataki, kaŜdy
zmodyfikatorem2.
StrzałymoŜnarozdzielićmiędzykilkacelów,ale
musząbyćwykonanewtymsamymmomencie.
Np.niemoŜnawykonaćjednegostrzału,ruszyć
sięiwtedywykonaćkolejne.Przystrzalezbroni
automatycznejkaŜdakostkaoznaczawystrzelenie
tylupocisków,ilewynosiSzybkostrzelnośćbroni.
Np. strzelając z Uzi rzuca się 3 kostkami, co
szuŜywa9ładunkówamunicji.
Tropienie
Spryt
Walka
Zręczność
Wertowanie
Spryt
Wiedza
Spryt
Włamywanie
Zręczność
Wspinaczka
Siła
Wyśmiewanie
Spryt
Zastraszanie
Duch
śeglarstwo
Zręczno ść
3.P RZEWAGII Z AWADY
Otrzymujeszdodatkowepunktyzawzięcienie
więcej niŜ jednej PowaŜnej Zawady i dwóch
MniejszychZawadjedenpunktzaMniejsząidwa
punktyzaPowaŜną.MoŜeszwziąćwięcejZawad,
ale nie dostaniesz juŜ za nie punktów. Listę
PrzewagiZawadzeskrótowympodsumowaniem
ich działania znajdziesz na końcu tego
dokumentu.
Za2punktymoŜesz:
•Zyskaćdodatkowypunktatrybutu.
•WybraćsobiePrzewagę.
Za1punktmoŜesz:
•Zyskaćdodatkowypunktumiejętności.
•Zwiększyćstartowągotówkęo100%.
5
31486273.004.png 31486273.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin