Swiadectwa_charakterystyki_energetycznej.pdf

(95 KB) Pobierz
Microsoft Word - Świadectwa charakterystyki energetycznej.doc
Świadectwa charakterystyki energetycznej
Ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane
( Dz. U. Nr 191, poz. 1373 ) wdraża postanowienia dyrektywy 2002/91/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002r. w sprawie charakterystyki
energetycznej budynków (Dz. Urz. UE, L 1, z 4 stycznia 2004 r., s. 65.).
Głównym celem dyrektywy jest tworzenie świadomości społecznej w zakresie możliwości
poprawy własnych warunków mieszkaniowych oraz ograniczenia kosztów eksploatacyjnych.
Dokument ten ma stanowić jeden z filarów polityki energetycznej krajów członkowskich.
Potencjał drzemiący w efektywności energetycznej w Polsce wynosi ok. 40% energii, jaką
zużywamy na cele socjalno-bytowe. Elementem systemu oceny energetycznej jest świadectwo
energetyczne budynku z informacją o rzeczywistych kosztach eksploatacji i zaleceniami
poprawy efektywności energetycznej. W Polsce przeprowadza się rocznie ok. 0,5 mln transakcji
zakupu i sprzedaży nieruchomości, a do tego dochodzi wynajem budynków, lokali i mieszkań –
razem może to wymagać sporządzenia ponad 1 mln świadectw w ciągu roku.
Obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej nieruchomości (popularnie
certyfikatu energetycznego, paszportu energetycznego) wynika z prawa europejskiego.
Zobowiązania państw członkowskich Unii Europejskiej zapisane w Dyrektywie 2002/91/EC,
zostały wprowadzone do polskiego prawa przez nowelizację ustawy Prawo budowlane.
Celem wprowadzenia świadectw jest promowanie budownictwa efektywnego energetycznie.
Dzięki informacjom zawartym w świadectwie właściciel, najemca, użytkownik będzie mógł
określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym koszt utrzymania
związany z zapotrzebowaniem na energię.
Od stycznia 2009 certyfikat będzie obowiązkowy dla wszystkich nowopowstałych nieruchomości
oraz używanych wprowadzanych do obrotu (sprzedawanych lub wynajmowanych).
Świadectwo jest sporządzane na podstawie oceny energetycznej, polegającej na określeniu
wielu różnych parametrów energetycznych (zintegrowanej charakterystyce energetycznej), na
podstawie której następuje przyporządkowanie budynkowi klasy energetycznej (oznaczenia: A1,
A2, B1, B2, C, D, E, F, G).
Podstawą do sporządzenia zintegrowanej charakterystyki jest charakterystyka energetyczna
budynku, określona w projekcie budowlanym lub dla budynku istniejącego, jeśli brak jest dla
niego dokumentacji projektowej - wyznaczana w wyniku inwentaryzacji. Charakterystyka
energetyczna jest to zbiór danych i wskaźników energetycznych budynku dotyczących
obliczeniowego zapotrzebowania budynku na energię na cele centralnego ogrzewania, ciepłej
wody, wentylacji i klimatyzacji, a w przypadku budynku użyteczności publicznej także
oświetlenia.
Najważniejsze postanowienia w nowelizowanej ustawie
Nowelizacja ustawy Prawo budowlane z implementacją głównych postanowień dyrektywy
wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. Zgodnie z nowelizacją od stycznia 2009 r.
każdy nowo wybudowany budynek oddawany do użytkowania oraz budynek
wprowadzany do obrotu lub wynajmu będzie musiał mieć świadectwo charakterystyki
energetycznej. Określać ono będzie wielkość energii w kWh/m 2 /rok niezbędną do
zaspokojenia potrzeb związanych z użytkowaniem budynku, w tym m.in. na potrzeby
ogrzewania, oświetlenia, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz klimatyzacji.
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku jest ważne 10 lat. (art. 5. ust. 3.).
W budynkach z lokalami mieszkalnymi lub częściami budynku stanowiącymi samodzielną
całość techniczno-użytkową, przed wydaniem lokalu mieszkalnego lub takiej części budynku
osobie trzeciej, należy sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu
mieszkalnego lub części budynku (art. 5. ust. 4.). Natomiast w przypadku budynków ze wspólną
instalacją grzewczą świadectwo charakterystyki energetycznej sporządza się wyłącznie dla
budynku, a w innych przypadkach także dla lokalu mieszkalnego najbardziej reprezentatywnego
dla danego budynku (art. 5. ust. 5.). Świadectw nie muszą mieć budynki: podlegające ochronie
na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; używane jako miejsca
kultu i do działalności religijnej; przeznaczone do użytkowania w czasie nie dłuższym niż 2 lata;
niemieszkalne służące gospodarce rolnej; przemysłowe i gospodarcze o zapotrzebowaniu na
energię nie większym niż 50 kWh/m 2 /rok; mieszkalne przeznaczone do użytkowania nie dłużej
niż 4 miesiące w roku oraz wolno stojące o pow. użytkowej poniżej 50 m 2 (art. 5. ust. 7.).
Świadectwa mogą sporządzać osoby, które ukończyły studia wyższe magisterskie i mają
uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno-
budowlanej lub instalacyjnej albo odbyły szkolenie i złożyły z wynikiem pozytywnym
egzamin przed ministrem budownictwa. Za równorzędne z odbyciem szkolenia i złożeniem
egzaminu uznaje się ukończenie studium podyplomowego w zakresie audytu energetycznego i
oceny energetycznej budynków. Tak więc osoby mające uprawnienia budowlane do
projektowania będą mogły sporządzać świadectwa bez szkoleń i egzaminów , a wszyscy
inni – po odbyciu szkolenia i zdaniu egzaminu lub po ukończeniu studiów podyplomowych.
Ponadto osoba sporządzająca świadectwa musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych (w
przeszłości nie może być karana za przestępstwa przeciwko mieniu, za przestępstwa związane
z wiarygodnością dokumentów, obrotem gospodarczym, obrotem pieniędzmi i papierami
wartościowymi lub za przestępstwa skarbowe). Sposób przeprowadzania i zakres programowy
szkolenia oraz egzaminu, a także warunki i wysokość opłat za szkolenie i egzamin określi
minister budownictwa w drodze rozporządzenia (art. 5. ust. 8. i 9.). Metodologie obliczania
charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego oraz sposób sporządzania i wzór
świadectw charakterystyki energetycznej określi w rozporządzeniu minister budownictwa.
Świadectwo powinno zawierać m.in. następujące elementy: dane ilościowe i wskaźniki
charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego, dane osoby wykonującej
świadectwo oraz dane właściciela budynku lub lokalu (art. 55a).
Kopię świadectwa charakterystyki energetycznej budynku inwestor musi dołączyć do
zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie
pozwolenia na użytkowanie (art. 57. ust. 1. pkt 7.).
Zarządcy i właściciele w czasie użytkowania obiektów powinni je poddawać okresowym
kontrolom polegającym na sprawdzeniu stanu technicznego kotłów, z uwzględnieniem
efektywności energetycznej kotłów oraz ich wielkości do potrzeb użytkowych:
co najmniej raz na 2 lata – opalanych nieodnawialnym paliwem ciekłym lub stałym o
efektywnej nominalnej wydajności ponad 100 kW,
co najmniej raz na 4 lata – opalanych nieodnawialnym paliwem ciekłym lub stałym o
efektywnej nominalnej wydajności 20÷100 kW oraz kotłów opalanych gazem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin