smarowanie.pdf

(126 KB) Pobierz
61132033 UNPDF
Rozdział V: Smarowanie przelotowe
Rozdział V
SMAROWANIE PRZELOTOWE
W wielu rozwiązaniach konstrukcyjnych maszyn, skojarzenia
trące są smarowane przez układy smarowania przelotowego, zwa-
ne również układami ze stratą środka smarnego lub układami strat-
nymi. Układy smarowania przelotowego, ze względu na prostotę
rozwiązań, znalazły zastosowanie w przypadkach, gdy stosowanie
układów obiegowych jest konstrukcyjnie trudne do rozwiązania
lub zbyt kosztowne. Jest to najstarszy sposób smarowania.
Układy smarowania przelotowego pozwalają na efektywne
smarowanie pojedynczych skojarzeń trących, wymagających nie-
wielkiej ilości środka smarnego, ale także jednoczesne smarowanie
kilku skojarzeń trących, zgrupowanych w niewielkiej przestrzeni.
W tego typu rozwiązaniach, środek smarny jest podawany do sko-
jarzenia trącego w sposób ciągły lub okresowy, najczęściej w za-
leżności od aktualnego zapotrzebowania. W układach smarowania
przelotowego są stosowane zarówno oleje jak i smary plastyczne.
wego jest realizowana jako smarowanie indywidualne. Przykłady
indywidualnych olejarek i smarownic znajdujących zastosowanie
systemach smarowania przelotowego, zaprezentowano w p. 2.6.
W tym systemie okresy smarowania i ilość podawanego środka
smarnego najczęściej są ustalane doświadczalnie.
Na rys. 5.1 przedstawiono rozwiązanie konstrukcyjne smarowa-
nia przelotowego, baryłkowego łożyska tocznego.
W rozwiązaniu tym olej jest podawany z olejarki kroplowej
1 (patrz rys. 2.34) bezpośrednio do przestrzeni łożyska. Krople oleju
spadają na wirujący element 4 , w postaci śmigiełka zamontowa-
nego na końcu wału. Łopatki śmigiełka odrzucają olej w kierunku
łożyska. Po przejściu przez łożysko olej jest odprowadzany przewo-
dem odpływowym 6 , na zewnątrz.
Przykładowe rozwiązanie konstrukcyjne smarowania przelo-
towego poprzecznego łożyska ślizgowego, smarowanego tzw.
smarownicą „butelkową”, przedstawiono na rys. 5.2. Zaworek
zbiornika jest uruchamiamy mechanizmem aktywowanym przez
drgania wału. Olej spływa na łożysko ślizgowe w sposób ciągły tyl-
ko podczas obracania się wału, a po przejściu przez łożysko spływa
przewodem odpływowym do zbiornika położonego poniżej, skąd
jest usuwany okresowo jako olej przepracowany.
Smarowanie przelotowe może być stosowane w centralnych
systemach smarowania. Schematy takich rozwiązań przedstawio-
no na rys. 2.38, 2.41 oraz 2.43.
Typowym przykładem smarowania przelotowego jest smaro-
wanie obrzeży kół pojazdów szynowych na odcinkach krzywizny
torów, w celu zmniejszenia tarcia pomiędzy obrzeżem koła i głów-
5.1 Układy smarowania przelotowego
Zasadniczą cechą smarowania przelotowego jest jednokrotne
przejście środka smarnego przez smarowane skojarzenia trące
i usunięcie tego środka, najczęściej do otoczenia lub zbiornika
z olejem przepracowanym. Przepływ środka smarnego odbywa się
wg schematu (5.1):
zbiornik środka smarnego à (pompa) à skojarzenie trące à otoczenie
W przelotowym układzie smarowania, środek smarny obok
funkcji smarowania (zmniejszenia tarcia) spełnia także inne waż-
ne zadania: wynoszenia zewnętrznych zanieczyszczeń stałych
i produktów zużycia skojarzeń trących oraz ochrony przed korozją
i rdzewieniem.
Układy smarowania przelotowego znalazły zastosowanie w ta-
kich urządzeniach jak:
q lekko obciążone precyzyjne mechanizmy maszyn,
q otwarte przekładnie zębate,
q lekko obciążone zamknięte przekładnie zębate, zarówno reduk-
tory jak i wariatory,
q łożyska ślizgowe,
q mechanizmy smarowane mgłą olejową,
q przekładnie linowe i łańcuchowe,
q osie pojazdów szynowych,
q obrzeża kół pojazdów szynowych lub główek szyn,
a w niektórych rozwiązaniach konstrukcyjnych także:
q cylindry silników,
q łożyska podpór silników turbinowych.
W układzie smarowania przelotowego zasadnicza część środka
smarnego jest zgromadzona w zbiorniku. Do skojarzenia trącego
środek smarny jest podawany grawitacyjnie lub jest przetłaczany.
Większość rozwiązań konstrukcyjnych smarowania przeloto-
Rys. 5.1 Układ przelotowego smarowania
tocznego łożyska baryłkowego, olejarką
kroplową
1 – olejarka kroplowa (jak na rys. 2.34)
z olejem, 2– wziernik olejarki,
3 – łożysko baryłkowe, 4 – śmigiełko do
rozbryzgiwania oleju, 5 – pokrywa,
6 – odpływ
V
1
61132033.015.png 61132033.016.png 61132033.017.png 61132033.018.png 61132033.001.png 61132033.002.png 61132033.003.png 61132033.004.png 61132033.005.png 61132033.006.png 61132033.007.png 61132033.008.png 61132033.009.png
 
Rys. 5.2 Układ przelotowego smaro-
wania poprzecznego łożyska ślizgowe-
go olejarką butelkową
1 – zbiornik oleju – butelka, 2 – iglica,
3 – olej, 4 – gniazdo smarownicze
do zamocowania butelki, 5 – wał
poprzecznego łożyska ślizgowego,
6 – rowek odpływowy
Rys. 5.3 Schemat działania
urządzenia do smarowa-
nia obrzeży kół pojazdów
szynowych
1 – przewód doprowadzający
olej ze zbiornika,
2 – mechanizm wtryskiwacza,
3 – dysza wtryskiwacza,
4 – obrzeże koła
ką szyny. Schemat działania urządzenia do smarowania obrzeży kół
przedstawiono na rys. 5.3. W przypadku smarowania tym syste-
mem olej spływa na torowisko.
przenoszone obciążenia i zakres temperatur pracy. Podobne zależ-
ności opracowano dla przekładni zębatych. Temperatura płynięcia
olejów do układów przelotowych powinna być dostosowana do
temperaturowych warunków pracy oleju.
Typowym olejom rodziny ISO- L-A najczęściej stawia się nastę-
pujące wymagania:
q wysoki naturalny wskaźnik lepkości, w granicach: 90 ... 100,
q temperatura płynięcia poniżej –9 ... –15°C,
q temperatura zapłonu powyżej 210 ... 305°C,
q dobra odporność na utlenianie,
q dobre właściwości AW i EP,
q dobre właściwości przeciwkorozyjne,
q dobre właściwości przeciwpienne.
Oleje rodziny ISO-L-AN mogą być również stosowane w ukła-
dach hydraulicznych, wymagających stosowania olejów ISO-L-HH,
a oleje rodziny ISO-L-AB w układach wymagających stosowania
olejów ISO-L-FD oraz do smarowania przekładni w przypadkach,
gdy są wymagane oleje ISO-L-CKB.
W ostatnim okresie czasu, ze względu na ochronę środowiska,
do smarowania układów przelotowych, zwłaszcza w transporcie
szynowym, są stosowane biodegradowalne oleje i smary plastycz-
ne. Są to oleje roślinne lub estry kwasów tłuszczowych, z dodatka-
mi przeciwutleniającymi, przeciwrdzewnymi i EP. Przedostając się
do środowiska naturalnego ulegają one szybkiej biodegradacji.
Również oleje do smarowania łańcuchów pił łańcuchowych za-
wierają składniki biodegradowalne. Nie mogą one zawierać skład-
ników, które mogą zagrażać zdrowiu lub środowisku naturalnemu.
Wymagania dla tego rodzaju olejów są ujęte w odrębnej normie
ISO 11679.
Smarom plastycznym, przeznaczonym do stosowania w ukła-
dach przelotowych są stawiane podobne wymagania eksploatacyj-
ne jak olejom. Najczęściej są stosowane smary o klasie konsystencji
NLGI 000 …. 3.
5.2 Oleje do układów przelotowych
Do układów przelotowych są stosowane rainowane lub nie-
rainowane oleje mineralne, które mogą zawierać następujące
dodatki:
q przeciwutleniające,
q przeciwkorozyjne,
q poprawiające właściwości adhezyjne,
q substancje bitumiczne,
q smarnościowe (EP).
Klasyikację rodziny A, olejów do układów przelotowych wg ISO
6743-1: 2000, przedstawiono w tabeli 5.1.
W układach przelotowych, w zależności od nacisków jednostko-
wych i obrotów, są stosowane oleje o klasie lepkości ISO VG w 32…
320. Jedynie w specjalnych przypadkach stosuje się oleje o większej
lepkości. Im większe obciążenie tym większa powinna być lepkość
oleju i im większe obroty tym mniejsza lepkość. Opracowano wiele
metod obliczania optymalnej lepkości oleju, uwzględniających
takie parametry pracy łożysk jak: typ łożyska, prędkość obrotowa,
TABELA 5.1 Klasyikacja olejów przemysłowych, rodzina A (układy
przelotowe) wg ISO 6743-1:2000
Symbol
ISO-L
Skład i właściwości
Zastosowania
AY Średnio rainowane oleje
mineralne. Niektóre oleje tej
grupy mogą zawierać skład-
niki mogące zagrażać zdrowiu
lub środowisku naturalnemu.
Smarowanie zgrubne, smaro-
wanie osi i obrzeży kół pojaz-
dów szynowych itp.
AN Rainowane oleje mineralne. Lekko obciążone elementy
(łożyska toczne, przekładnie),
łożyska ślizgowe ze smarowa-
niem hydrodynamicznym.
AB Rainowane oleje mineralne,
zawierające substancje bitu-
miczne lub inne dodatki np.
poprawiające właściwości ad-
hezyjne, EP, przeciwkorozyjne.
Otwarte przekładnie zębate,
przekładnie linowe, przekład-
nie łańcuchowe, gdzie nie
może być zastosowany smar
plastyczny.
AC Oleje inne niż mineralne, tłusz-
cze zwierzęce, oleje roślinne,
a także oleje syntetyczne,
zawierające odpowiednie do-
datki niezbędne do uzyskania
wymaganych właściwości.
Łańcuchy pił łańcuchowych.
2 V
61132033.010.png 61132033.011.png 61132033.012.png 61132033.013.png 61132033.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin