Dieter Korp Regulujä™ I Naprawiam a80-90.doc

(55088 KB) Pobierz
Dieter Korp

Dieter Korp

AUDI

AUDI 80/90

benzynowy


Reguluję
i naprawiam

WE MA

Wyjaśnia technikę samochodową
Obniża koszty napraw i eksploatacji
Opisuje czynności obsługowe
Pomaga przy awariach i naprawach


AUDI 80/90

Przegląd szczegółów technicznych


 


Przegląd szczegółów technicznych


Silniki

 


Audi 80 i 90 różnią się przede wszystkim konstrukcją silnika. Dla modelu 80, wśród silników benzynowych,
przewidziano wyłącznie czterocylindrowe, zaś Audi 90 jest wyposażone w silnik pięciocylindrowy.
Niespotykana jest liczba różnych układów wytwarzania mieszanki dla wersji silników o różnej mocy:
D Szwajcarsko-austriacka wersja dla silników o najmniejszej mocy ma zamontowany elektronicznie regulowany
gaźnik "Pierburg". Powodem stosowania tego kosztownego układu przygotowywania mieszanki jest fakt, że
w krajach tych obowiązkowy jest katalizator regulowany.

O Wśród innych modeli gaźników bez katalizatora lub z nieregulowanym katalizatorem znajdujemy japońskie
gaźniki "Keihin l" i"Keihin M".

Starsze cztero- i pięciocylindrowe silniki, nie posiadające jeszcze katalizatora, zasilane są ze sprawdzonego od
dawna układu wtryskowego K-Jetronic.

Wraz z pojawieniem się katalizatorów pojawia się również elektronika. Dlatego większość silników czterocylin-
drowych z katalizatorem wyposażona jest, lub była, w układ wtryskowy KE-Jetronic.

Wtrysk KE-lll-Jetronic pięciocylindrowych silników wysokiej klasy ma jeszcze więcej możliwości: współpracuje
on z urządzeniem sterującym zapłonu i dlatego może optymalnie dopasować mieszankę do aktualnego zapotrze-
bowania.

Jeszcze bardziej zaawansowany jest KE-Motronic, który od sierpnia 88 r. pracuje w czterocylindrowych silnikach
o dużej mocy. Ten układ ma już tylko jedno urządzenie sterujące dla zapłonu i wtrysku.

Warto wspomnieć również o należącym właściwie do zapłonu układzie regulacji spalania detonacyjnego, który
może optymalnie ustawić moment zapłonu. Układ ten montowany jest w silnikach czterocylindrowych o największej
mocy oraz w Audi 90. Dlatego do samochodów tych - zaprojektowanych właściwie dla bezołowiowej benzyny
wysokooktanowej - można używać również zwykłej benzyny bezołowiowej, bez obawy o uszkodzenie silnika.
Raczej na uboczu powyższego zestawu znajduje się najmniejszy silnik wtryskowy produkowany od marca 88 r.
Ma on tzw. wtrysk centralny - Bosch Mono-Jetronic. Układ ten ma tylko jedną dyszę dla wszystkich czterech
cylindrów i dlatego może zostać zaszeregowany pomiędzy gaźnikami a układami wtryskowymi.


Przekładnia

 


Przekładnię Audi 80/90 skonstruowano specjalnie dla tego modelu. Zmiana biegów jest wyjątkowo lekka dzięki
ułożyskowanym kulkowo wewnętrznym wodzikom widełek zmiany. Siłę potrzebną do włączania biegów zmniejszają
dodatkowo większe pierścienie synchronizujące. Odgłosy zgrzytania przy włączaniu biegu wstecznego należą do
przeszłości, gdyż i ten bieg został zsynchronizowany.


Podwozie

 


Napęd przedni Audi jest wyposażony w wypróbowane podwozie według konstrukcji z Ingolstadt: z przodu
amortyzatory teleskopowe z dolnymi wahaczami trójkątnymi, z tyłu wahacz podłużny, również w połączeniu
z amortyzatorami teleskopowymi.

Wyrafinowaną koncepcją zawieszenia przedniego jest ujemny promień zataczania: siła oddziałująca na jedno tylko
koło przednie powoduje siłę reagującą w przeciwnym kierunku, skutkiem czego samochód stabilizuje się sam.


Podwozie: z przodu
amortyzatory teleskopowe
z wahaczami trójkątnymi,
z tyłu wahacze podłużne.
Najważniejsze są tu
amortyzatory teleskopowe
(czerwone)

 


10

 


AUDI 80/90

Przegląd szczegółów technicznych


 


Działanie systemu bezpieczeństwa "procon-ten"
zaznaczono strzałkami.

Kolorem czerwonym wrysowano również położenie kolumny
kierownicy i kierownicy po zderzeniu czołowym


To samo zapewnia podział obwodów hamulcowych po przekątnej samochodu: w przypadku awarii jednego obwodu
pojazd hamować może jednym przednim i jednym tylnym kołem. Przy normalnie zaprojektowanym podwoziu pojazd
"uciekałby" w bok, lecz przy ujemnym promieniu zataczania sytuacja taka nie występuje.

System bezpieczeństwa "procon-ten

Przy ciężkich wypadkach czołowych, mimo założonego pasa bezpieczeństwa, istnieje ryzyko, że głowa kierowcy
uderzy w kierownice.

System bezpieczeństwa "procon-ten" - zamontowany po raz pierwszy w Audi 80 - przy kolizji czołowej powoduje
przesunięcie kierownicy w stronę deski rozdzielczej. Jednocześnie naprężają się pasy bezpieczeństwa przy
przednich siedzeniach.

Genialna jest tu prostota pomysłu: stalowa linka mocowana jest do przekładni lub do silnika w ten sposób, że
naprężana jest przez wywoływane zderzeniem przesunięcie bloku napędowego. Na drugim końcu linki zamoco-
wane jest zawieszenie kolumny kierownicy, które podczas zderzenia zosta]e pociągnięte do przodu. Kierownica
opuszcza strefę niebezpieczeństwa. To samo dzieje się ze zwijaczami pasów bezpieczeństwa. Również i one,
poprzez cięgno, zostają częściowo zwinięte.

Należy jeszcze wspomnieć, że system ten jest bezobsługowy przez cały okres swego funkcjonowania. Nie jest tak
w porównywalnych urządzeniach innych producentów, czyli w przypadku poduszki pneumatycznej (airbag).


Nadwozie

 


Nadwozie Audi 80/90 ma nie tylko zgrabną sylwetkę, ale także zapewnia ekstremalnie niewielki opór powietrza.
Mając współczynnik opływu Cw = 0,29 wśród porównywalnych samochodów Audi zajmuje jedno z pierwszych
miejsc. W odniesieniu do mocy silnika pozwala to na uzyskanie wysokich prędkości końcowych.
Również zabezpieczenie antykorozyjne jest wzorowe: za pomocą robotów nadwozie spawane jest z obustronnie
ocynkowanej blachy, a oprócz kilku warstwowego lakierowania wprowadzono trwałe zabezpieczenie profili zamknię-
tych i różne materiały zabezpieczające podwozie - w zależności od obciążeń oddziałujących na dany element.
Dzięki dużym zderzakom i połączeniom skręcanym na śruby, przód i tył samochodu ukształtowany jest tak, że
drobne uszkodzenia dają się naprawiać niewielkim kosztem. To samo dotyczy podzielnych drzwi: korpus drzwi
można wymienić osobno, zaś okno, podnośnik okna. klamka wewnętrzna itd. pozostają przy części wewnętrznej.


Nadwozie
Audi jest
w całości
wykonane
z ocynko-
wanej
blachy

 


11

 


AUDI 80/90

Fotografie silników

 


 


Fotografie silników


 


Silnik Audi 80 o mocy 66 kW/90 KM z wtryskiem KE-Jetronic;


1 - wtryskiwacz rozruchowy, 2 - osłona akumulatora,
3 -cewka zapłonowa, 4 - zawór odparowywacza pali-
wa, 5 - układ wspomagania hamulców, 6 - zbiornik
płynu hamulcowego, 7 - filtr oleju, 8 - zbiornik wyrów-
nawczy płynu chłodzącego, 9-regulator ciśnienia insta-
lacji wtryskowej, 10-regulator mieszanki, 11 -przewody


wtryskowe, 12 - zawór dodatkowego powietrza, 13 -
kolektor ssący, 14-króciec wlewu oleju, 15-chłodnica,
16 - alternator, 17 - pojemnik z węglem aktywnym dla
odparowywacza paliwa, 18 - zasobnik dla wspomaga-
nia układu kierowniczego, 19 - zbiornik wody dla spry-
skiwacza szyb


12

 


AUDI 80/90

 


 


 


Silnik Audi 90 o mocy 100 kW/136 KM z katalizatorem:

I - zawór od parowy wacza paliwa, 2 - osłona akumu-
latora, 3 - rozdzielacz zapłonu, 4 - cewka zapłonowa,
5 - ukfad wspomagania hamulców, 6 - zbiornik pfynu
hamulcowego, 7-skrzynka bezpiecznikowa, 8-zbior-
nik wyrównawczy płynu chłodzącego, 9 - regulator ciś-
nienia instalacji wtryskowej, 10 - regulator mieszanki,

II  - kolektor ssący,  12 - zawór regulacyjny biegu


jałowego, 13 - króciec wlewu paliwa, 14 - pompa pod-
ciśnieniowa wspomagania hamulców, 15 - pompa
wspomagania układu kierowniczego, 16 - chłodnica,
17 - pojemnik z węglem aktywnym dla odparowywacza
paliwa, 18 - zasobnik dla wspomagania układu kierow-
niczego, 19 - zbiornik wody dla spryskiwacza szyb


13

 


Smarowanie części___________________________________              AUDI 80/90

Smarowanie części

Każdy kierowca powinien wiedzieć, że odpowiednie i dobre oleje są niezbędne dla właściwej pracy silnika
i przekładni.

Rola oleju silnikowego

Pierwszorzędnym zadaniem oleju silnikowego jest zmniejszenie zużycia tłoków i cylindrów, łożysk i mechanizmu
zaworowego.

Oprócz tego, olej jest pomocny przy uszczelnianiu pierścieni tłokowych, cylindrów i tłoków.

Olej jest także pomocny przy chłodzeniu silnika. Ciepło zgromadzone w częściach silnika jest neutralizowane
przez miskę olejową, podczas jazdy dzięki pędowi powietrza względnie oddawane do atmosfery.

Przede wszystkim olej nie powinien parować nawet przy wysokich temperaturach; nie powinno także dojść do
              starcia warstewki smaru z ruchomych części.

Olej musi wiązać i utrzymywać w równowadze cząsteczki sadzy i zanieczyszczeń, dzięki czemu wnętrze silnika
pozostaje czyste.

Ostatecznie, olej powinien posiadać właściwość spalania się bez reszty, gdyż nawet przy największej szczelności
(co jest pożądane), niewielkie jego ilości przedostają się do komory spalania.

Kontrola poziomu oleju

Kontrola stała

Poziom oleju należy często sprawdzać. Podczas docierania pojazdu lub w przypadku starszych silników o zwię-
kszonym zużyciu oleju, kontrolę poziomu oleju należy przeprowadzać przy okazji każdego tankowania.
Prętowy wskaźnik (miarka) poziomu oleju znajduje się po lewej stronie silnika - patrząc w kierunku jazdy.

• Ustawić samochód na poziomym podłożu.              ką lub papierową chusteczką, następnie włożyć ją po-

                     • Po wyłączeniu rozgrzanego silnika odczekać mini-               nownie, chwilę odczekać i wyjąć.

mum 5 minut, aby olej mógł ściec do miski olejowej.              • Teraz można na końcu miarki odczytać poziom oleju.

Lepsza jest kontrola przeprowadzona przed pierwszym              Poziom powinien odznaczyć się między dwoma ozna-

uruchomieniem, przy zimnym silniku.              kowaniami, wtedy wszystko jest w porządku.

• Wyciągnąć miarkę - uwaga na rozgrzany silnik, są-              • W przypadku zamoczenia miarki tylko do dolnego

siednie przewody z płynem chłodzącym są bardzo go-              oznakowania należy uzupełnić olej silnikowy,
race - obetrzeć miarkę czystą, nie strzępiącą się szmat-

WSKAZÓWKA: nie należy niepokoić się zmianą zabarwienia oleju na ciemniejsze nawet po małym przebie-
gu. Oznacza to jedynie, iż wysokowartościowy olej "pracuje" prawidłowo i zatrzymuje zanieczyszczenia;
nie jest to jednak powodem, żeby wymieniać olej.

Uzupełnianie oleju

Ilość oleju wykazana między górnym a dolnym oznakowaniem wynosi we wszystkich silnikach 1 litr.
Poziom oleju nie powinien spaść poniżej dolnego znaku, jednak gdy nastąpi jego spadek o ćwierć litra, silnik nie
jest jeszcze zagrożony. Brak większej ilości oleju, zwłaszcza przy "ostrej" jeździe, prowadzić może do niebezpie-
cznego spadku ciśnienia oleju, co natychmiast dynamiczna kontrola ciśnienia oleju zasygnalizuje brzęczykiem
ostrzegawczym.

Przy jakim poziomie należy uzupełnić olej? Zależy to od stylu jazdy:

Przy umiarkowanym stylu jazdy wystarczy dopełnianie w momencie, gdy poziom oleju będzie widoczny na dolnej

części oznakowania na miarce.

Przy jeździe ostrej zaleca się uzupełnianie, gdy poziom oleju widoczny będzie w dolnej części między dwoma
znakami. Nieco większa ilość oleju zapewnia lepsze chłodzenie.

Nie jest wskazane uzupełnianie oleju ponad górny wskaźnik. Nadmierna ilość oleju może dostać się przez
odpowietrzenie skrzyni korbowej do komór spalania i tam ulec spaleniu. W przypadku silników gaźnikowych
nadmiar oleju dostaje się tą samą drogą do filtru powietrza zanieczyszczając go, a nawet zatykając wkładkę filtru.

WSKAZÓWKA: olej rzadko jest sprzedawany w półlitrowych opakowaniach, raczej w litrowych, które raz
otwarte nie dadzą się szczelnie zamknąć. W przypadku zakupu oleju w większym opakowaniu należy przelać
olej do mniejszych kanistrów i przechowywać w bagażniku. Resztę napoczętego litrowego opakowania
należy przelać do innego pojemnika, jako rezerwę na wszelki wypadek.

16...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin