razmus_instrukcja_obslugi_1_11.pdf

(676 KB) Pobierz
400101929 UNPDF
www.agcentrum.com.pl
INSTRUKCJA SZCZEGÓŁOWA STEROWNIKÓW SERII
RAZMUS
AG CENTRUM marzec 2005r
1
400101929.002.png
SPIS TREŚCI
1. Wstęp, dane techniczne
strona 3
2. Opis zakładki MONITOR
strona 5
3. Opis zakładki SONDA LAMBDA
strona 6
4. Opis zakładki AKTUATOR
strona 7
5. Opis zakładki PRZEŁĄCZNIK, TPS
strona 8
6. Opis zakładki INNE
strona 9
7. Opis procedury ADAPTACJI
strona 10
2
400101929.003.png
Wstęp, dane techniczne
Montaż i podłączenie sterownika zostało maksymalnie uproszczone. Programowanie wszystkich podstawowych funkcji następuje
automatycznie podczas procesu AUTOADAPTACJI (sterownik samodzielnie rozpoznaje poszczególne sygnały a montażysta jedynie to
potwierdza poprzez „kliknięcie” myszką). Panel przełącznika zawiera wskaźnik poziomu gazu (5xLED), wskaźnik rodzaju pracy (2x LED
czerwona-BENZYNA, zielona-GAZ) i przycisk wyboru rodzaju pracy lub innych parametrów (opis poniżej). Wszystkie zaprogramowane
parametry można zawsze i w każdym momencie zmienić. Data montażu, numer rejestracyjny samochodu i wszystkie parametry pracy
zapisywane są w pamięci EEPROM (nieulotnej) sterownika. Istnieje również możliwość zapisania nastaw dla konkretnego modelu samochodu
na twardym dysku komputera PC. Sterownik komunikuje się z komputerem PC za pomocą interfejsu RS232. Wtyk interfejsu jest kompatybilny
z wtykiem A.E.B. lub BINGO S itp.
Podstawowe funkcje oprogramowania PC
Oprogramowanie udostępniane jest nieodpłatnie na naszej stronie internetowej www.agcentrum.com.pl
Program zawiera następujące zakładki :
MONITOR – wizualizacja wszystkich parametrów i zaprogramowanych funkcji sterownika;
SONDA LAMBDA – parametry związane z sondą:
typ, czas nagrzewania, rodzaj emulacji, czas emulacji - wolne obroty, czas emulacji - wysokie obroty;
AKTUATOR – parametry związane z silnikiem krokowym:
pozycja wyjściowa aktuatora PWA, minimalne i maksymalne otwarcie silnika krokowego dla wolnych obrotów, minimalne i maksymalne
otwarcie silnika krokowego dla wysokich obrotów, funkcje dotyczące wzbogacenia wraz z dodatkowymi parametrami i funkcja dotycząca
odcięcia CUT-OFF wraz z dodatkowymi parametrami;
PRZEŁĄCZNIK,TPS – parametry związane z przełącznikiem:
typ zapłonu : ilość cylindrów-ilość cewek, wybór przełączenia przy wzroście lub spadku obrotów, próg przełączenia obr/min, funkcja
minimalnej temperatury potrzebnej do przełączenia na GAZ, ograniczenie obrotów maksymalnych podczas pracy na gazie wraz z
parametrami pomocniczymi;
INNE – zakładka zawiera inne dodatkowe funkcje sterownika:
data montażu instalacji, numer rejestracyjny samochodu, rodzaj czujnika poziomu gazu, uaktywnienie funkcji BLOKADA ZAPŁONU,
uaktywnienie funkcji IMITACJA AUTOALARMU, uaktywnienie funkcji AUTOMATYCZNEGO WŁĄCZANIA ŚWIATEŁ DZIENNYCH,
uaktywnienie funkcji EMULATOR WTRYSKÓW wraz z ustawieniem czasu nakładania się paliw.
Ponadto w programie dostępne są podstawowe funkcje takie jak : zapis ustawień na twardym dysku, odczyt ustawień z twardego dysku, wybór
portu szeregowego COM komputera PC i funkcje związane z odczytem i zapisem danych w pamięci sterownika.
Dane techniczne sterownika
Typ sondy Lambda :
0...1V
0...5V
5...0V
0,8...1,6V
Funkcja opóźnienia odczytu sondy LAMBDA (parametr ustawiany z oprogramowania PC). Sterownik w tym czasie nie reguluje składu
mieszanki. Trwa to tak długo, aż upłynie zadany czas rozgrzewania się sondy.
Emulacja sondy Lambda :
MASA (zwarcie wejścia sondy LAMBDA komputera samochodowego na masę);
PRZEBIEG (symulacja sondy LAMBDA za pomocą przebiegu prostokątnego w pełni programowalnego);
ODŁĄCZONA (wejście sondy LAMBDA komputera samochodowego nie podłączone);
W przypadku wybrania rodzaju emulacji „ przebieg”, jeżeli zachodzi potrzeba, można dowolnie skonfigurować inny przebieg dla wolnych obrotów
i inny dla wyższych obrotów.
Typ TPS (Throttle Position Sensor) :
brak TPS,
0..5V sygnał liniowy,
5..0V sygnał liniowy,
0-12V typu włącznik (wolne obroty – masa, powyżej wolnych obrotów - +12V),
12-0V typu włącznik (wolne obroty – +12V, powyżej wolnych obrotów – masa),
MONOBOSCH sygnał liniowy.
Typy czujników poziomu gazu :
0-90 om,
PW2 prod.KME,
rezerwa,
niestandardowy – można samodzielnie skonfigurować progi czujnika.
Przełącznik BENZYNA / GAZ :
Dowolny układ zapłonowy max. 8-cylindrów,
Wejście impulsów zapłonowych posiada płynną regulację czułości,
Przełączenie BENZYNA / GAZ przy zmianie obrotów opadająco lub narastająco w zakresie od 500 obr/min do 4000 obr/min,
Automatyczne przełączenie z GAZU na BENZYNĘ po przekroczeniu maksymalnych obrotów (funkcję można wyłączyć). Ustawiany jest w
tej funkcji czas wypalania GAZU przy przejściu GAZ / BENZYNA,
Określenie minimalnej wymaganej temp. silnika do przełączenia na zasilanie gazowe (10..80 °C),
Funkcja awaryjnego uruchomienia samochodu bezpośrednio „na gazie”.
Funkcje dodatkowe :
Funkcja CUT-OFF – ustawialny jest próg obrotów silnika i ilość kroków przymknięcia silnika krokowego.
3
400101929.004.png
Funkcja wzbogacenia mieszanki – ustawialny jest próg TPS, czas wzbogacenia mieszanki i skok do określonej pozycji silnika krokowego.
Funkcja wzbogacenia mieszanki przy wychodzeniu z biegu jałowego – ustawialny jest próg TPS, czas wzbogacenia i skok do określonej
pozycji silnika krokowego. Funkcja ta uaktywnia się, gdy samochód pracuje na wolnych obrotach i kierowca naciska pedał gazu np. rusza z
miejsca.
Funkcja nakładania się paliw – ustawialny czas nakładania się obu paliw w emulatorze wtrysków podczas przejścia BENZYNA / GAZ.
Funkcja imitacji autoalarmu – po wyłączeniu stacyjki miga dioda LED na panelu przełącznika (funkcję można uaktywnić lub nie).
Funkcja blokady zapłonu – uaktywnienie tej funkcji powoduje niemożliwość uruchomienia auta zarówno na GAZIE jak i na BENZYNIE. Do
uruchomienia wymagana jest odpowiednia ilość naciśnięć (programowalna) na panelu przełącznika w określonym czasie (funkcja ta
dostępna jest jedynie w wersji z emulatorem wtrysków). UWAGA ! Uaktywnienie funkcji uniemożliwia uruchomienie samochodu w
trybie AWARYJNYM (bezpośrednio na gazie) opis odblokowania znajduje się poniżej obok rysunku panelika sterującego.
Funkcja światła dzienne – uaktywnienie tej funkcji powoduje automatyczne włączanie świateł mijania po 10 sekundach od momentu
uruchomienia silnika samochodu (funkcja ta nie stanowi standardowego wyposażenia sterownika RAZMUS, należy domówić tę opcję).
Funkcja liczenia czasu pracy samochodu na gazie.
Procedura ADAPTACJI sterownika
Rozpoczęcie procedury ADAPTACJI (NAUKI) sterownika powinno zostać poprzedzone regulacją reduktora. Warunkiem
adaptacji sterownika jest prawidłowo działająca instalacja LPG. W przeciwnym wypadku procedurę ADAPTACJI trzeba będzie
powtórzyć. Silnik samochodu powinien być rozgrzany przed uruchomieniem trybu ADAPTACJI.
Rozpoczęcie samoadaptacji sterownika do danego modelu samochodu i silnika następuje po naciśnięciu przycisku ADAPTACJA na
zakładce MONITOR w oprogramowaniu. Kolejno wyświetlane są komunikaty informujące o tym, co w danej chwili należy robić.
Oprogramowanie kolejno, automatycznie wykrywa potrzebne dane i wprowadzi odpowiednie parametry do pamięci sterownika. W przypadku
potrzeby korekty jednego lub więcej parametrów można to uczynić „klikając” na poszczególne zakładki dotyczące danego parametru i dokonać
odpowiednich zmian (należy to robić po uprzednim zakończeniu ADAPTACJI).
W oprogramowaniu w menu znajduje się funkcja „ przywrócenia nastaw fabrycznych ” F5, po której wywołaniu do pamięci sterownika ładowane
są wartości standardowe-fabryczne.
Widok panelika sterującego
CZERWONA – świeci i ZIELONA miga – sterownik znajduje się
w trybie AUTOMAT (automatyczne przejście z benzyny na GAZ
po pojawieniu się wszystkich warunków przełączenia temperatura,
obroty)
Stan awaryjny sygnalizowany jest jednoczesnym miganiem wszystkich
kontrolek od poziomu gazu. Neleży wtedy dokładnie sprawdzić
wszystkie wykonane podłączenia elektryczne.
URUCHOMIENIE AWARYJNE – trzymając wciśnięty przycisk
zmiany zasialnia GAZ/BENZYNA przekręcamy stacyjkę do pozycji
„włączony zapłon” następnie puszczamy przycisk zmiany zasilania i
„kręcimy rozrusznikiem”. Kolejne próby uruchomienia auta w trybie
awaryjnym wykonujemy powtarzając opisane powyżej czynności
BLOKADA ZAPŁONU – po wejściu do samochodu wkładamy kluczyk
do stacyjki ale nie przekręcamy go !!!. Wciskamy przycisk na paneliku
sterującym zaprogramowaną ilość razy. Kolejne naciśnięcia włączają kolejne diody LED wskaźnika poziomu gazu (po pierwszym
naciśnięciu zaświeci się na dioda rezerwy, po drugim kolejna itd.) Po wciśnięciu zaprogramowaną ilość razy przekręcamy kluczyk stacyjkii
imożemy wtedy uruchomić samochód. Na wciśnięcie i uruchomienie samochodu mamy 5sek. Czas ten liczony jest od pierwszego naciśnięcia
przycisku. Gdy uruchomimy już samochód a on przypadkowo nam zgaśnie nie ma potrzeby ponownego odblokowywania blokady
zapłonu. Uaktywnia się ona samodzielnie po 40 sekundach od zaniku obrotów silnika.
Dostępne wersje sterownika :
RAZMUS AF800 Sterownik z wbudowanym emulatorem wtrysków 4-cyl. i okablowaniem z wtyczkami EUROPA.
RAZMUS AF800B4 Sterownik z wbudowanym emulatorem wtrysków 4-cyl. i okablowaniem „do cięcia”.
RAZMUS AF800B2 Sterownik z wbudowanym emulatorem wtrysków 2-kanały i okablowaniem „do cięcia”.
RAZMUS AF800BE Sterownik bez emulatora wtrysków.
RAZMUS AF800F Sterownik z wbudowanym emulatorem wtrysków 4-cyl. i okablowaniem zakończonym wtykiem FIAT.
RAZMUS AF800M Sterownik z wbudowanym przekaźnikiem odcinającym jeden wtryskiwacz i okablowaniem „do
cięcia”
W przypadku zamawiania opcji z przekaźnikiem świateł to do oznaczenia dodajemy literkę S (np. RAZMUS AF800B4-S).
UWAGI DOTYCZĄCE MONTAŻU
Wszystkie połączenia należy wykonać dokładnie, lutując końcówki i izolując je. Czujnik temperatury podłączamy w następujący sposób:
jedną końcówkę czujnika lutujemy do przewodu pomarańczowego (patrz schemat), drugą końcówkę lutujemy do krótkiego odcinka przewodu,
końcówkę oczkową zagniatamy na drugim końcu odcinka i przykręcamy do masy.
4
400101929.005.png
Opis zakładki MONITOR
Na zakładce MONITOR prezentowane są w czasie rzeczywistym wszystkie parametry mierzone przez sterownik i zaprogramowane w
jego pamięci. Poniższe zdjęcie pokazuje przykładowy widok zakładki MONITOR.
Ramka SONDA LAMBDA – jest tu pokazywana bieżąca wartość napięcia mierzonego na sondzie zarówno w postaci cyfrowej (wskaźnik
cyfrowy) jak i w postaci analogowej (wskaźnik słupkowy). Pod wskaźnikiem prezentowane są następujące parametry odczytane z pamięci
sterownika: rodzaj emulacji sondy Lambda, czas emulacji sondy na wolnych obrotach (stan wysoki H i stan niski L), czas emulacji sondy na
wysokich obrotach (stan wysoki H i stan niski L), poniżej parametr czas nagrzewania sondy wyrażony w sekundach i wskaźnik słupkowy
czasu nagrzewania;
Ramka PRZEŁĄCZNIK – jest tu pokazywana bieżąca wartość prędkości obrotowej silnika spalinowego zarówno w postaci cyfrowej jak i
analogowej wyrażona w obrotach na minutę (obr/min), bieżąca temperatura silnika wyrażona w stopniach Celsjusza ( o C) i poniżej parametry
odczytane z pamięci sterownika takie jak: LPG ON – próg obrotów silnika, przy którym nastąpi przełączenie na zasilanie LPG, LPG OFF
próg maksymalnych obrotów silnika, przy którym nastąpi przełączenie zasilania silnika z zasilania LPG na BENZYNĘ, aktualny status
funkcji CUT OFF i ostatni parametr w tej ramce LPG ON >40 o C mówi o dodatkowym warunku jaki musi spełniać silnik spalinowy ,w tym
przypadku chodzi o jego temperaturę, aby możliwe było przełączenie silnika na zasilanie LPG;
Ramka AKTUATOR - jest tu pokazywana bieżąca wartość położenia AKTUATORA (silnika krokowego) zarówno w postaci cyfrowej
(wskaźnik cyfrowy) jak i w postaci analogowej (wskaźnik słupkowy) wyrażona w krokach. Pod wskaźnikiem słupkowym znajdują się
kolejno : PWA, -minimalne i -maksymalne położenie AKTUATORA na wolnych obrotach, PWA, -minimalne i maksymalne położenie
AKTUATORA na wysokich obrotach. Opcja „Sterowanie ręczne” służy do ręcznego zadawania pozycji aktuatora. Po uaktywnieniu w
okienku obok możemy wybrać cyfrę z zakresu 0-255, gdzie liczba „0” oznacza aktuator całkowicie zamknięty a liczba „255” całkowicie
otwarty. Pozostawiając zaznaczoną (włączoną) opcję sterowanie ręczne możemy uzyskać w ten sposób tryb awaryjny pracy sterownika
(np. uszkodzona sonda Lambda). Sterownik w tym trybie nie reaguje na sygnały z sondy i czujnika TPS ale pozwala na normalną jazdę z
załączonym zasilaniem gazowym samochodu (wygląda to tak, jakby mieszanka gaz-powietrze była ustawiona jako stała).
Linia żółta obrazuje zakres pracy aktuatora na wolnych obrotach. Linia zielona obrazuje zakres pracy aktuatora na wysokich obrotach;
Ramka CZUJNIK TPS - jest tu pokazywana bieżąca wartość napięcia mierzonego na czujniku położenia przepustnicy (TPS) zarówno w
postaci cyfrowej (wskaźnik cyfrowy) jak i w postaci analogowej (wskaźnik słupkowy). Pod wskaźnikiem prezentowane są następujące
parametry odczytane z pamięci sterownika :
- Wzbogacenie jest to parametr określający aktualny stan dodatkowego wzbogacenia mieszanki. Na ten parametr składają się następujące
składniki próg zadziałania wzbogacenia (wyrażony w woltach), czas trwania wzbogacenia (wyrażony w milisekundach) i skok do pozycji
zadanej aktuatora.
- Wzbogacenie MIN jest to parametr określający aktualny stan podstawowego wzbogacenia mieszanki przy ruszaniu samochodem. Na ten
parametr składają się następujące składniki: próg zadziałania wzbogacenia (wyrażony w woltach), czas trwania wzbogacenia (wyrażony w
milisekundach) i skok do pozycji zadanej aktuatora;
Ramka RODZAJ PRACY – jest tu pokazywany aktualny stan pracy w jaki znajduje się sterownik. Rozróżniane są następujące stany
pracy :
5
400101929.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin