Teoria_wychowania_cwiczenia_3.doc

(54 KB) Pobierz

 

Teoria wychowania ćwiczenia 3, 15 listopad 2008

 

temat: SPOSOBY REALIZACJI CELÓW

Cele:

·         tolerancja

·         komunikacja

·         stop agresji

 

Tolerancja 1 (wobec osoby niepełnosprawnej)

1.     grupa dzieci klas 1-3 szkoły podstawowej

2.     do klasy przychodzi uczeń na wózku inwalidzkim

3.     jako nauczyciel mamy wymyślić gry i zabawy wspólne dla dzieci pełno i niepełnosprawnych aby zintegrować grupę

Gry i zabawy manualne i intelektualne

·         kapsle na podłodze lub na stole

·         karty

·         państwa-miasta

·         okręty

·         gra w literki

·         w kółku piłka w kolory

·         głuchy telefon

·         kalambury

·         prace plastyczne

 

Tolerancja 2 (wobec osoby „innej”)

1.     grupa dzieci klas 5-6 szkoły podstawowej

2.     do klasy przychodzi uczeń z Ukrainy, słabo mówi po polsku

3.     jako nauczyciel mamy pomóc: przełamać barierę językową, inną kulturę (zachowanie), inną religię

Sposoby

·         słowa polsko-ukraińskie i zwroty grzecznościowe

·         przedstawienie nowego ucznia klasie i lekcje na temat Polski i Ukrainy podobieństwa i różnice z podkreśleniem że różnice nie są złe np. na przykładzie religii (świąt) i kultury

·         gry i zabawy

·         wspólne zainteresowania

·         przysmaki polskie i ukraińskie

·         stroje ludowe, tańce, pieśni

·         przebrnięcie przez sporne kwestie historyczne na wesoło

 

Komunikat „ja”

Oparty na asertywności czyli decyzja z uzasadnieniem bez ranienia kogoś

Przykłady asertywności:

1.     czuję, przykro mi gdy (mówi o emocjach) np. czuję złość gdy na mnie krzyczysz

2.     nie, nie chcę (mówi o tym co chcemy lub nie chcemy zrobić) np. nie pójdę z tobą do kina

3.     chciałbym (mówi o tym co by się chciało) np. chciałbym żebyś na mnie nie krzyczał

4.     jeśli, jeżeli (alternatywa czyli coś w zamian) np. jeżeli chcesz iść ze mną do kina to jutro kiedy sprzątniemy mieszkanie

 

Czuję złość gdy mi rozkazujesz

Chcę, żebyś rozmawiał ze mną w inny sposób

Chciałbym żebyśmy się dogadali

Więc zrobię to co chcesz (być może) jeśli zmienisz swój sposób zwracania się do mnie

 


Stop agresji

Agresja bierze się z niemocy i emocji. Ćwiczenie dla uczniów:

Rozpoznać i nazwać emocje

Wyrazić emocje

kalambury

pokazywanie zdjęć

pokazywanie piktogramów twarzy

scenki

cytaty

zdania

lista słów oznaczających emocje

plansza emocje pozytywne i negatywne i łączenie emocji przeciwstawnych

ton głosu

mimika twarzy

gesty

 

kiedy tupię nogą to wyrażam….. (złość, gniew, niecierpliwość itp.)

narysuj…..

pokaż….

 

 

Schemat pracy zaliczeniowej

1.     Opis sytuacji

2.     Cel (jedna z cech z listy z poprzednich ćwiczeń)

3.     Sposoby realizacji

4.     Zagrożenia

5.     Bibliografia

 

Praca na 2 strony A4

Termin: do końca grudnia na podanego maila lub przynieść na zjazd w grudniu

Pracę muszą oddać te osoby, które mają nieobecności lub osoby, które chcą otrzymać ocenę wyższą niż 3

 

 

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin