Teoria wychowania ćwiczenia 3, 15 listopad 2008
temat: SPOSOBY REALIZACJI CELÓW
Cele:
· tolerancja
· komunikacja
· stop agresji
Tolerancja 1 (wobec osoby niepełnosprawnej)
1. grupa dzieci klas 1-3 szkoły podstawowej
2. do klasy przychodzi uczeń na wózku inwalidzkim
3. jako nauczyciel mamy wymyślić gry i zabawy wspólne dla dzieci pełno i niepełnosprawnych aby zintegrować grupę
Gry i zabawy manualne i intelektualne
· kapsle na podłodze lub na stole
· karty
· państwa-miasta
· okręty
· gra w literki
· w kółku piłka w kolory
· głuchy telefon
· kalambury
· prace plastyczne
Tolerancja 2 (wobec osoby „innej”)
1. grupa dzieci klas 5-6 szkoły podstawowej
2. do klasy przychodzi uczeń z Ukrainy, słabo mówi po polsku
3. jako nauczyciel mamy pomóc: przełamać barierę językową, inną kulturę (zachowanie), inną religię
Sposoby
· słowa polsko-ukraińskie i zwroty grzecznościowe
· przedstawienie nowego ucznia klasie i lekcje na temat Polski i Ukrainy podobieństwa i różnice z podkreśleniem że różnice nie są złe np. na przykładzie religii (świąt) i kultury
· gry i zabawy
· wspólne zainteresowania
· przysmaki polskie i ukraińskie
· stroje ludowe, tańce, pieśni
· przebrnięcie przez sporne kwestie historyczne na wesoło
Komunikat „ja”
Oparty na asertywności czyli decyzja z uzasadnieniem bez ranienia kogoś
Przykłady asertywności:
1. czuję, przykro mi gdy (mówi o emocjach) np. czuję złość gdy na mnie krzyczysz
2. nie, nie chcę (mówi o tym co chcemy lub nie chcemy zrobić) np. nie pójdę z tobą do kina
3. chciałbym (mówi o tym co by się chciało) np. chciałbym żebyś na mnie nie krzyczał
4. jeśli, jeżeli (alternatywa czyli coś w zamian) np. jeżeli chcesz iść ze mną do kina to jutro kiedy sprzątniemy mieszkanie
Czuję złość gdy mi rozkazujesz
Chcę, żebyś rozmawiał ze mną w inny sposób
Chciałbym żebyśmy się dogadali
Więc zrobię to co chcesz (być może) jeśli zmienisz swój sposób zwracania się do mnie
Stop agresji
Agresja bierze się z niemocy i emocji. Ćwiczenie dla uczniów:
Rozpoznać i nazwać emocje
Wyrazić emocje
kalambury
pokazywanie zdjęć
pokazywanie piktogramów twarzy
scenki
cytaty
zdania
lista słów oznaczających emocje
plansza emocje pozytywne i negatywne i łączenie emocji przeciwstawnych
ton głosu
mimika twarzy
gesty
kiedy tupię nogą to wyrażam….. (złość, gniew, niecierpliwość itp.)
narysuj…..
pokaż….
Schemat pracy zaliczeniowej
1. Opis sytuacji
2. Cel (jedna z cech z listy z poprzednich ćwiczeń)
3. Sposoby realizacji
4. Zagrożenia
5. Bibliografia
Praca na 2 strony A4
Termin: do końca grudnia na podanego maila lub przynieść na zjazd w grudniu
Pracę muszą oddać te osoby, które mają nieobecności lub osoby, które chcą otrzymać ocenę wyższą niż 3
3
zuza_k5