Teoria_wychowania_wykład_1_i_2.doc

(44 KB) Pobierz

 

Teoria wychowania wykład 1, 20 wrzesień 2008

 

hasła:                            INFORMACJA – POGLĄD – WYCHOWANIE

 

Treść = informacje

Kształcenie – proces przekazywania informacji między nauczającymi a uczącymi się

informacje



treść – informacje

pogląd



                                          informacje       

problem – pytanie               informacje

 

informacje

treść – informacje



                                                      na  



   poglądy                                      wychowanie – wizja człowieka



                           

                                                                                    wiedza o człowieku

 

„Cała prawda o człowieku to sam ten człowiek”

„Przeznaczeniem człowieka jest zdobywanie wiedzy”

 

atropos = człowiek (gr)

logos = słowo

Antropologia to wiedza o człowieku

 

Treści kształcenia - problematyka

·      Kontrowersje wokół istoty i właściwości wychowania

·      Antropologiczne podstawy wychowania

·      Teleologia wychowania – spory wokół celów wychowania oraz źródeł ich stanowienia

·      Podmiotowość wychowania

·      Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej

·      Wychowanie jako byt społeczny

·      Ontologiczne, epistemologiczne i metodologiczne aspekty konstruowania szczegółowych teorii wychowania

Teoria wychowania wykład 2, 21 wrzesień 2008

 

„Teoria i istota wychowania

 

 



hasła:                            TEORIA



                                                                      EMPIRIA

PRAKTYKA

 

 

Teoria – to zbiór zdań ogólnych o związkach przyczynowo-skutkowych

np. „przyczyną agresji jest frustracja”

 

Zdanie empiryczne – to opis skojarzeń między faktami, zjawiskami (inaczej: to zaobserwowanie 2 zdarzeń współistniejących)

np. „pada deszcz, ulice są mokre”

 

Praktyka – to wykonywanie i powtarzanie konkretnych działań aby uzyskać konkretne umiejętności

 

Teoria wychowania – to opis istoty wychowania, celów wychowania, wartości, treści, metod (sposobów), technik i form organizacyjnych

 

Definicje wychowania

 

Wychowanie (wg Okonia) – to świadomie organizowana działalność społeczna, której celem jest wywołanie zamierzonych zmian osobowości

 

Wychowanie – to kształtowanie osobowości

 

Osoba – to wolność

 

Osobowość – teoria Eysencka

 

Osobowość

-pojęcie psychologiczne

-pojęcie ogólne

-to termin różnicujący (każdy ma inną osobowość)

-osobowość daje się kształtować przez wychowanie

-osobowość określamy po zachowaniach werbalnych i niewerbalnych

-skąd wiemy, że mamy osobowość? – bo założyliśmy, że ją mamy

 

Wychowanie – to nabywanie cnót i pozbawianie się grzechu (religijna koncepcja wychowania, celem wychowania religijnego jest zbawienie człowieka)

 

Wychowanie – to zdobywanie tożsamości podmiotowej (tzn. kim ja jestem, jakim jestem człowiekiem)

 

Wychowanie (wg B. Suchodolskiego) – to przygotowanie do życia na poziomie kultury (inaczej: wprowadzenie do kultury czyli pewnych wzorów i wartości, które realizuje społeczeństwo)

 

Edukacja ustawiczna – to edukacja czyli nauka przez całe życie, aby lepiej rozumieć siebie i świat, aby mądrzej i racjonalniej działać, uczyć się żyć wspólnie, rozwijać się

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin