Teoria_wychowania_wykład_3_i_4.doc

(45 KB) Pobierz

Teoria wychowania wykład 3, 27 wrzesień 2008

 

temat : TEORIE WYCHOWANIA

 

 

Teoria wychowania nr 1

·         Według tej teorii głównym celem wychowania jest zapewnienie jednostce możliwości rozwoju i przeciwdziałanie wpływom, które ten rozwój hamują czy utrudniają

·         Fundamentalnym pojęciem tej teorii jest rozwój jednostki

·         Rozwój zakłada możliwość zmian

 

Teoria wychowania nr 2

·         Według tej teorii celem wychowania jest wpajanie kultury i możliwie jak najwszechstronniejsze rozwijanie zdolności jednostki

·         Podstawowe pojęcia tej teorii to kultura i zdolności jednostki

 

Teoria wychowania nr 3

·         Według niej podstawowym zadaniem wychowania jest urabianie pożytecznych obywateli z punktu widzenia społeczeństwa

·         Wiodącym pojęciem tak rozumianego wychowania jest socjalizacja

 

Wychowanie jako proces

 

D = C, W, ZD, ID, T, M, TECH, Ś, F (ORG)

 

C – CELE

W – WARTOŚCI

ID – IDEAŁY WYCHOWANIA

T – TREŚCI

M – METODY

TECH – TECHNIKI WYCHOWAWCZE

Ś – ŚRODKI

F (ORG) – FORMY ORGANIZACYJNE


Teoria wychowania wykład 4, 28 wrzesień 2008

 

temat : ANTROPOLOGICZNE PODSTAWY WYCHOWANIA

 

Eksklamacja zdanie wykrzyknikowe, wtrącone w tok wypowiedzi, wyrażające emocjonalne zaangażowanie mówiącego

Eksplikacjawyjaśnienie, uzasadnienie; konstrukcja nowego pojęcia, które ma się odnosić do tego samego zakresu, co pewne dawniejsze pojęcie, będące jednak bardziej precyzyjne.

 

Antropologia – to filozoficzna teoria bytu ludzkiego

Podział antropologii w krajach anglosaskich:

·         fizyczna (biologiczna)

·         kulturowa

·         społeczna

 

Ideologia a filozofia

1.   Ideologii towarzyszy niezłomne przekonanie o jej „bezwzględnej prawdziwości”

2.   Filozofia opierając się na mądrości pozostawia zawsze miejsce na krytycyzm wobec żywionych poglądów, nie wykluczając tego, że inni także mogą mieć rację

3.   Ideolog uważa, że ma rację – że zna „całą prawdę”

4.    Filozof uważa, że ma racje (czyli uzasadnienia dla swoich poglądów, które tylko częściowo są prawdziwe, a częściowo fałszywe)

 

SZ uważa, że filozofia powinna inspirować nauki o wychowaniu (a nie ideologia)

Filozofia opiera się na mądrości, a mądrość wynika z doświadczenia.

Nie można mówić „mam rację” a trzeba mieć racje czyli uzasadnienie

 

Oglądanie filmu „Obóz Jezusa” – fragmenty

Film pokazuje religijną idealizację i indoktrynację

 

Indoktrynacja – wmawianie, że jakieś poglądy są „najsłuszniejsze”; wpajanie jakichś poglądów jako jedynych słusznych i prawdziwych

W przypadku wychowania (a nie indoktrynacji) jego celem jest to, jak nauczyć dzieci krytycyzmu, podejmowania decyzji, żeby same dochodziły do własnych uzasadnionych przekonań.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin