STAWONOGI.docx

(19 KB) Pobierz

1. Wymień 3 podstawowe problemy, jakie musiały rozwiązać stawonogi, przystosowując się do życia na ladzie.

-wytworzyć w wewnętrznych powłokach ciała płuca i tchawki lub płucotchawki oddychanie

-wytworzenia aparatów gębowych do pobierania pokarmu

-centralizacja układu nerwowego wytworzenia mózgu

2. Charakterystyczna cecha stawonogów jest chitynowy szkielet zewnętrzny. Jakie wady i zalety takiego szkieletu?

Pancerz zewnętrzny jest ciężki i utrudnia, a właściwie uniemożliwia, wzrost.  Jest nieprzepuszczalny dla gazów i wody.  Ma funkcję ochronną. Na jego powierzchni są kolce bądź włoski.

3. Porównaj budowę powłoki ciała i układu ruchu pierścienic ze stawonogami.

 

Pierścienice

Stawonogi

Powłoka ciała

-metameria homonomiczna

-ciało to wór powłokowo mięsniowy z jednowarstwowym nabłonkiem

-metameria heteronomiczna

-oprócz nabłonka jest warstwa kutykuli

Układ ruchu

pełzają całą powierzchnią ciała

-maja pary odnóży służące poruszaniu

4. Wymień progresywne w stosunku do pierścienic cechy stawonogów.

- Wysycenie oskórka chityną oraz solami wapnia.

- Przekształcenie wora powłokowo-mięśniowego w mięśnie poprzecznie prążkowane rozdzielone na zespoły o różnym znaczeniu funkcjonalnym.

- Przekształcenie się parapodiów w wieloczłonowe, parzyste i łączone ruchomo odnóża

- Zastąpienie metamerii homonomicznej metamerią heteronomiczną

- Brak nabłonków orzęsionych (migawkowych)

- Przekształcenie się naczynia grzbietowego w serce z ostiami

- Rozwój oczu prostych oraz złożonych(apozycyjne i superpozycyjne) zwojów i pni nerwowych - centralizacja(rozwój zwoju głowowego aż do wytworzenia skomplikowanego mózgu)

5. Korzystając z podanego niżej wzoru, określ kolejne stadia rozwojowe następujących gatunków:

Karaczan -> jajo -> larwa -> imago

a)pluskwa---> jajo--> larwa ---->dorosły osobnik.

b) pchła---> jajo ---> larwa ---> poczwarka --> dorosły osobnik.

c)komar---->jajo ---->larwa---->poczwarka -->dorosły osobnik.

d) bielinek kapustnik---->jajo ---->larwa---->poczwarka -->dorosły osobnik.

e) pszczoła-> jaja - czerw - poczwarka - imago

f) mucha domowa---->jajo---->larwa ---> poczwarka -->dorosły osobnik.

g) turkuć podjadek---->jajo ----> larwa ---> larwa --> imago

6. Porównaj budowę oka apozycyjnego i superpozycyjnego. Podaj przykłady stawonogów mających takie oczy i wykaż związek ich budowy z trybem życia.

Oko złożone

apozycyjne

superpozycyjne

-zbudowane z omatidiów tworzących obraz mozaikowy, nie przerabiany przez uk. Nerwowy

-bardzo szerokie pole widzenia

-szeroka gama bawrw, widzenie w ultrafiolecie, polaryzacja

liczne omatidia otoczone komórkami barwnikowymi pochłaniającymi praktycznie wszystkie promienie, z czego tylko prostopadłe trafiają do soczewki

mniej omatidiów z bardzo małą izolacją optyczną.

Obraz jaśniejszy, ale przy tym mniej ostry.

owady dzienne

owady nocne i skorupiaki

 

7. Wyjasnij:

a) partenogeneza  (dzieworództwo) - modyfikacja rozmnażania płciowego polegająca na powstawaniu organizmu potomnego z nie zapłodnionej komórki jajowej (u roślin nosi nazwę apomiksji). W warunkach naturalnych tylko niektóre gatunki mogą rozmnażać się partenogenetycznie, laboratoryjnie można spowodować zjawisko dzieworództwa u większej liczby gatunków. Dzieworództwo występuje u wielu bezkręgowców (np.: nicienie, niektóre skorupiaki i owady), a także niektórych gatunków kręgowców np.: ryb, płazów, gadów, a nawet ptaków.

b) pedogeneza (młodzieńczorództwo)- zdolność larw niektórych gatunków zwierząt, głównie owadów do rozrodu przez partenogenezę: partenogenetyczny rozwój jaj w osobnikach larwalnych. Pedogeneza jest zjawiskiem zbliżonym do neotenii i traktowana bywa jako rodzaj partenogenezy. Pedogenetyczne owady są jajorodne, żyworodne lub jajożyworodne. Larwy powstałe w wyniku pedogenezy rozwijają się w ciele larwalnej matki aż do zupełnego wypełnienia jej wnętrza ciała.

c) polimorfizm (wielopostaciowosć) - zjawisko występowania w obrębie populacji organizmów określonego gatunku (pomiędzy którymi zachodzi swobodny przepływ genów) odmiennych form różniących się funkcjonalnie lub strukturalnie. Polega na tworzeniu się hierarchii i podziału funkcji w obrębie populacji. Zachodzi m.in. u owadów (u mrówek, pszczół, os i szerszeni), czy ptaków, wśród których występuje pospolicie, z wyjątkiem blaszkodziobych i dzięciołów, u których występuje rzadko oraz trogonów, lelkowych i żurawi, u których w ogóle nie występuje.

8. Dlaczego owady są tak rozpowszechnione  na Ziemi? Ponieważ potrafią się przystosować do każdego klimatu panującego na ziemi, nawet po bieguny.

9. Przedstaw w postaci linii czasu przebieg filogenezy stawonogów.

10. Spośród organizmów przedstawionych na rysunkach poniżej wybierz te, które należą do tego samego taksonu systematycznego o randze:

a) typu

b) gromady

c) rzędu

d) gatunku

Podaj ich oznaczenia literowe. W każdym wypadku podaj przynajmniej jedną dechę charakterystyczną dla tego taksonu. RYS !!!!!!!!!

Zgłoś jeśli naruszono regulamin