file.pdf

(35 KB) Pobierz
618216948 UNPDF
Polskie Towarzystwo In¿ynierów Motoryzacji SIMP
Jak bezpiecznie odpowietrzyæ hamulce z ABS
Autor: Piort Gêbi¶
07.08.2008.
Powietrze znajduj±ce siê w układzie hamulcowym to potencjalne zagro¿enie bezpieczeñstwa, prowadz±ce
wprost do tragicznego w skutkach wypadku.
Powietrze mo¿e dostaæ siê do układu hamulcowego poprzez opary gotuj±cego siê przestarzałego płynu
hamulcowego ( z du¿± zawarto¶ci± wody) uszkodzone elementy układu hamulcowego albo poprzez
wymianê elementów hydraulicznych. Continental Teves radzi jak wymieniaæ płyn hamulcowy, na co
uwa¿aæ przy odpowietrzaniu hydrauliki układu hamulcowego w najnowszych rozwi±zaniach jak ABS, EBS
czy te¿ ESP.
Regularnie wymieniaj płyn
Niezale¿ne badania wykazały ¿e siedem na dziesiêæ pojazdów w ruchu drogowym ma przestarzały płyn
hamulcowy. To oznacza wysoki stopieñ zagro¿enia, gdy¿ specyfik± płynu hamulcowego jest pobieranie
wilgoci z otoczenia w miarê upływu czasu co powoduje obni¿enie temperatury wrzenia. Tym samym przy
rozgrzaniu elementów układu hamulcowego mog± powstawaæ opary wewn±trz układu hydraulicznego. To
mo¿e powodowaæ wpadanie pedału hamulca i w najgorszym przypadku do utraty hamulca. Oprócz tego ,
płyny hamulcowe wraz z upływem czasu trac± swoje wła¶ciwo¶ci antykorozyjne. To prowadzi w efekcie
do usterek elementów hydrauliki. Dlatego te¿ płyn hamulcowy nale¿y wymieniaæ w regularnych
odstêpach czasu.
Dla wiêkszo¶ci warsztatów wymiana płynu hamulcowego jest spraw± rutynow± w ramach przegl±dów
sezonowych. Fachwiec je¶li chodzi o najnowsze rozwi±zania technologiczne systemów bezpieczeñstwa
musi pamiêtaæ o wielu istotnych detalach, aby w pełni wymieniæ płyn hamulcowy. To samo dotyczy
odpowietrzania układów hamulcowych i wymiany komponentów hydraulicznych.
Opró¿niæ przed napełnieniem
Niezale¿nie od tego czy plyn hamulcowy musi byæ ju¿ wymieniony, czy w systemie hydraulicznym wła¶nie
wymieniono niesprawne elementy hydrauliki, zawsze nale¿y odessaæ gruntownie stary płyn hamulcowy ze
zbiorniczka płynu hamulcowego.
Continental Teves oferuje do tego praktyczne i porêczne narzêdzia jak butelki odsysaj±ce oraz odsysacz.
Odessanie płynu ze zbiornika zabezpiecza przed wymieszaniem starego płynu z nowym. Po opró¿nieniu
zbiorniczka, nale¿y go oczy¶ciæ z osadów i zabrudzenia. Tym samym unikniemy wepchniêcia
zanieczyszczeñ w gł±b ukł±du hamulcowego podczas procesu odpowietrzania. Przy silniejszych
zabrudzeniach mo¿e nawet powstaæ konieczno¶æ demonta¿u zbiorniczka w celu dokładnego oczyszczenia.
Potem nale¿y go ponownie zamontowaæ. Do mycia mo¿na zastosowaæ ciepł± wodê, spirytus albo nowy
płyn hamulcowy.
UWAGA: nie stosowaæ ¶rodków czyszcz±cych na bazie oleju mineralnego.
Nastêpnie napełniæ zbiornik z płynem hamulcowym ¶wie¿ym/nowym płynem hamulcowy i za pomoc±
odpowiedniego adapteru podł±czyæ przyrz±d do wymiany płynu hamulcowego. Continental Teves ma
ofercie szeroki asortyment adapterów dla wiêkszo¶ci pojazdów poruszaj±cych siê na drogach.
Wskazówki dot. Wymiany
Po tych przygotowaniach nalezy ustawiæ ci¶nienie zgodnie z zaleceniami producenta. Z reguły na 1 bar. W
samochodach z hydraulicznym sprzêgłem i wspólnym zbiorniczkiem na płyn nale¿y przepłukaæ system
hydrauliczny nowym płynem. Zabezpieczy to przed wpadniêciem starego płynu hamulcowego z układu
sprzêgłowego do układu hamulcowego i obni¿eniem temperatury wrzenia nowego płynu hamulcowego.
Aby przepłukaæ układ sprzêgłowy nale¿y podł±czyæ butelkê zbieraj±c± na zaworze odpowietrzaj±cym
pompy sprzêgła. Po otwarciu zaworu blokuj±cego w przyrz±dzie do odpowietrzania otwiera siê zawór
odpowietrzaj±cy i płyn hamulcowy powinien wylatywaæ tak długo, a¿ bêdzie czysty i bez pêcherzyków
powietrza. Podczas procesu przepłukiwania, nale¿y kilkakrotnie poruszaæ pedałem sprzêgla a¿ do
całkowitego wci¶niêcia.
Nastêpnie przeprowadzamy wymianê płynu hamulcowego przy wszystkich czterech kołach ( a dokładnie
przy zaciskach hamulcowych wszystkich 4 kół) Nale¿y oczywi¶cie przestrzegaæ wskazañ producenta
pojazdu. Z zasady zaczynamy z przodu po lewej stronie. Nastêpnie wymieniamy płyn przy kole przednim
prawym, potem z tyłu po prawej i z tyłu po lewej. Aby wymieniæ płyn nale¿y poł±czyæ butelkê zbieraj±c±
do zaworu odpowietrzaj±cego przy kole a nastêpnie go otworzyæ. Przy silnie zardzewiałych i
zabrudzonych zaworach, przed otwarciem oczy¶ciæ szczotk± drucian± i spryskaæ odrdzewiaczem. Tak
http://ptim.simp.pl/ptim
Kreator PDF
Utworzono 5-04-2011, 00:03
618216948.002.png
 
Polskie Towarzystwo In¿ynierów Motoryzacji SIMP
mo¿na siê zabezpieczyæ przed urwaniem zaworu. Płyn hamulcowy po otwarciu płyn hamulcowy powinien
wylatywaæ tak długo, a¿ bêdzie czysty i bez pêcherzyków powietrza. Ilo¶æ płynu zalecana na auto to 1 ltr.
Po wymianie płynu hamulcowego zamyka siê zawór blokuj±cy przyrzadu, instalacja jest pozbawiona
ci¶nienia i usuwa siê w±¿ napełniaj±cy. Płyn hamulcowy w zbiorniku nale¿y ustawiæ na poziomie
zaznaczonym jako MAX. Na zakoñczenie fachowiec podczas jazdy próbnej powinien sprawdziæ funkcje i
działanie systemu hamulcowego. Nale¿y tak¿e zwróciæ uwagê aby doszło do regulacji ABS na wszystkich
czterech kołach. Jest to konieczne do sprawdzenia działania ABS oraz przepłukania wszystkich
zakamarków systemu nowym płynem hamulcowym.
Specjalne procedry przy odpowietrzaniu
Sposób postêpowania podczas odpowietrzania jest czêsto uzale¿niony od rodzaju naprawy oraz od
rodzaju systemu hamulcowego. Dlatego wa¿ne jest ustalenie rodzaju systemu hamulcowego
zamontowanego w poje¼dzie. Je¶li były wymieniane elementy hydrauliki, które s± za modułem ABS
wowczas wymianê płynu hamulcowego przeprowadzamy tak jak powy¿ej opisano. Je¶li natomiast
wymieniono elementy które wystêpuj± przed modułem ABS wówczas podczas wymiany nale¿y
przestrzegaæ pewnych reguł aby w pełni wypchn±æ powietrze z systemu hydraulicznego. Zasadniczo
Continental Teves zaleca , we wszystkich systemach przed montazem nowej pompy hamulcowej jej
odpowietrzenie i napełnienie płynem przed montazem. Tym samym zabezpiecza siê przed wepchniêciem
powietrza do modułu hydraulicznego ABS. Moduły hydrauliczne ABS/EBS lub ESP produkowane przez
Continental Teves równie¿ jako czê¶ci zamienne s± ju¿ w fazie produkcji odpowietrzone i napełnione
płynem hamulcowym.
Zasady i reguły
W systemach ABS wyprodukowanych przez Continental Teves nale¿y przestrzegaæ nastêpuj±cych reguł
podczas odpowietrzania.
W przypadku ATE ABS MK II najpierw odpowietrzamy o¶ przedni±. Robimy to przy wył±czonym zapłonie.
Po podł±czeniu przyrz±du odpowietrzaj±cego do zbiorniczka z płynem otwiera siê zawór blokuj±cy i
ustawia ci¶nienie na 1bar. Butelkê zbieraj±c± podł±czamy do zaworu odpowietrzaj±cego i otwieramy
zawór odpowietrzaj±cy, wciskamy pedał hamulca, zamykamy zawór odpowietrzaj±cy i zwalniamy pedał
hamulca. Proces ten powtarzamy tak czêsto a¿ wylatuj±cy płyn przy zacisku bêdzie czysty i bez
pêcherzyków powietrza. Drugi zacisk osi przedniej odpowietrzamy tak samo.
Przed odpowietrzeniem osi tylnej nale¿y najpierw uruchomiæ pedał hamulca ok 20 razy przy wył±czonym
zapłonie aby zredukowaæ ci¶nienie w akumulatorze ci¶nienia. Nastêpnie w±¿ butelki zbieraj±cej
nakładamy na zawór odpowietrzaj±cy zacisku i otwieramy ten zawór. Nastêpnie wciskamy pedał hamulca
i trzymamy i wł±czamy zapłon. Zawór odpowietrzaj±cy pozostawiamy otwarty a¿ wylatuj±cy płyn przy
zacisku bêdzie czysty i bez pêcherzyków powietrza. Nastêpnie zamykamy zawór odpowietrzaj±cy,
wciskamy nakładkê przeciw kurzow± i zwalniamy pedał hamulca. Po zamkniêciu zaworu blokuj±cego
przyrz±du do odpowietrzania czekamy a¿ wył±czy siê pompa ABS. Potem w identyczny sposób
odpowietrzamy drugi zacisk tylni. Na koñcu wył±czamy zapłon i demontujemy w±¿ napełniaj±cy ze
zbiorniczka z płynem hamulcowym.
Uwaga: Nigdy nie odpowietrzaæ bez uprzedniego podł±czenia butelki zbieraj±cej, poniewaz system jest
pod wysokim ci¶nieniem 140-180bar (gro¼ba skaleczenia).
Wskazówka: Pompa mo¿e pracowaæ max 2 min, potem musi schłodziæ siê przez 10 min. Przed ponownym
uruchomieniem.
Odpowietrzanie systemów ATE ABS, ASR i ESP ( od MK IV do MK 70) powinno przebiegaæ zgodnie z
podanymi ni¿ej procedurami.
Podł±czyæ przyrz±d do odpowietrzania , ustawiæ ci¶nienie na 2 bar i nastêpnie odpowietrzyæ przód lewy ,
przód prawy, potem tył prawy i tył lewy a¿ wylatuj±cy płyn przy zacisku bêdzie czysty i bez pêcherzyków
powietrza.
Odpowietrzanie po wymianie elementów hydrauliki za modułem ABS.
Je¶li wymieniono moduł ABS/ESP albo dwusekcyjn± pompê hamulcow± odpowietrzamy w nastêpuj±cej
kolejno¶ci:
• Pompa hamulcowa ( je¶li jest zawór odpowietrzaj±cy przy pompie)
• Moduł ABS( je¶li jest zawór odpowietrzaj±cy)
• Koła: przód lewy, przód prawy, tył prawy, tył lewy.
Ci¶nienie w przyrz±dzie do odpowietrzania ustawiamy na 2bar. Podczas wymiany płynu wciskamy i
http://ptim.simp.pl/ptim
Kreator PDF
Utworzono 5-04-2011, 00:03
618216948.003.png
 
Polskie Towarzystwo In¿ynierów Motoryzacji SIMP
zwalniamy pedał hamulca ( w odstêpie co 3 sek) Powtarzamy ten proceder 5- 10 razy. Je¶li do procesu
odpowietrzania konieczne jest podł±czenie testera diagnostycznego, specjalnie dla MK IV i MK 20,
redukujemy ci¶nienie na 1 bar.
Wa¿na wskazówka
Pojazdy z ATE ESP s± wyposa¿one w pompie hamulcowej w specjalne czujniki ci¶nienia (1 lub 2 ). Je¶li
wymieniana jest taka pompa lub czujniki ci¶nienia w pompie wówczas nale¿y specjalnym testerem
diagnostycznym przeprowadziæ kalibracjê czujników ci¶nienia.
W przypadku w±tpliwo¶ci jaki układ hamulcowy jest w danym poje¼dzie zamontowany lub odno¶nie
wskazówek dot. odpowietrzania na terenie Polski jest do dyspozycji warsztatów numer hotlini: 602 655
600
Najlepsza decyzja
Przy wszelkich pracach warsztatowych przy hydraulice hamulcowej nale¿y zwróciæ uwagê aby zastosowaæ
prawidłowy płyn hamulcowy. Jest to szczególnie wa¿ne w autach wyposa¿onych w ABS i ESP szczególnie
istotne, aby zagwarantowaæ ich prawidłowe i na czas działanie.
http://ptim.simp.pl/ptim
Kreator PDF
Utworzono 5-04-2011, 00:03
618216948.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin