Temat: Energia elektryczna w naszym domu.
CELE:
OGÓLNE
Ø pogłębienie wiadomości na temat wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej,
Ø uzmysłowienie zagrożeń występujących podczas użytkowania urządzeń elektrycznych,
Ø podniesienie świadomości uczniów wobec oszczędzania energii elektrycznej,
OPERACYJNE
Uczeń wie:
Ø jaką rolę odgrywa transformator przy przesyłaniu energii elektrycznej na odległość
Ø w jaki sposób wytwarza się i przesyła energię elektryczną,
Uczeń umie:
Ø wymienić urządzenia AGD i zna ich zastosowanie,
Ø wyjaśnić w jaki sposób zapobiegamy stratom przy przesyłaniu energii elektrycznej,
Ø oszczędzać energię elektryczną,
Uczeń zna:
Ø urządzenia elektryczne gospodarstwa domowego
Ø zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych
METODY:
praca z tekstem, dyskusja,
FORMY PRACY
indywidualna, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
zeszyt przedmiotowy, karty pracy, prezentacja multimedialna, komputer z dostępem do Internetu, ankieta, przykładowa ulotka dotycząca oszczędzania energii elektrycznej,
CZAS REALIZACJI:
45 minut
1
Opracowała: Wioletta Gołaszewska
PRZEBIEG LEKCJI
ETAPY LEKCJI
TREŚCI MERYTORYCZNE
CZYNNOŚCI
UWAGI O REALIZACJI
NAUCZYCIELA
UCZNIÓW
2
3
4
5
CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
1. Czynności organizacyjne
2. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji
· powitanie uczniów
· sprawdzenie listy obecności
· powitanie nauczyciela
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
1. Uczniowie otrzymują karty pracy przedstawiające schemat przesyłania energii elektrycznej
· rozdanie kart pracy (załącznik 1)
· zapoznanie się z kartami pracy
karta pracy (załącznik 1)
2. Przedstawienie prezentacji multimedialnej dotyczącej przesyłania energii elektrycznej
· wyświetlenie prezentacji multimedialnej ph. „Przesyłanie energii elektrycznej”
· słuchanie i oglądanie prezentacji
· uzupełnianie kart pracy
wykorzystanie komputera z projektorem multimedialnym oraz kart pracy
3. Rozmowa na temat przesyłania energii elektrycznej
· omawianie kart pracy
· sprawdzanie uzupełnionych wcześniej kart pracy ewentualnie konsultacja z nauczycielem
4. Praca uczniów w grupach. Każda grupa dysponując komputerem z podłączeniem do Internetu, wyszukuje informacje o konkretnych urządzeniach AGD według karty pracy (załącznik 2a,b,c,d). Wykorzystując wiadomości ze stron WWW: http://www.mojaenergia.pl, http://www.stoen.pl wykonują plakat informacyjny o tych urządzeniach lub tylko uzupełniają karty pracy.
· podanie adresów stron WWW: http://www.mojaenergia.pl, http://www.stoen.pl
· rozdanie kart pracy (załącznik 2)
UWAGA:
· w czasie gdy uczniowie pracują w grupach, nauczyciel omawia zagadnienia z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim oraz wspólnie z nim omawia zadania z karty pracy (załącznik 2e) dostosowanej do wymagań ucznia
· odszukanie odpowiednich informacji w Internecie wykorzystując zalecenia z karty pracy (załącznik 2a,b,c,d)
· sporządzenie plakatu informacyjnego opierając się o informacje znalezione w Internecie lub uzupełnienie kart pracy
· zwrócenie uwagi na oszczędzanie energii elektrycznej
praca w grupach
komputer z podłączeniem do Internetu
karty pracy (załącznik 2,a,b,c,d,e)
5. Przedstawienie uczniom zagadnienia dotyczącego oszczędzania energii elektrycznej na przykładzie żarówki, wykorzystując wiadomości ze strony WWW http://www.stoen.pl
· opierając się o informacje ze strony WWW http://www.stoen.pl nauczyciel przedstawia zagadnienie oszczędności energii elektrycznej
· przeglądanie strony i słuchanie nauczyciela
komputer z projektorem multimedialnym
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA
1. Przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących sposobu przesyłania energii elektrycznej
· przypomnienie uczniom w jaki sposób dociera do naszych domów energia elektryczna i jak należy ją oszczędzać
· słuchanie nauczycielai ewentualnie zadanie pytań
maksiulo