Scenariusz zajęć - PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY zagadaki Pani Wiosny, wspólna zabawa powitalna.doc

(42 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć

Scenariusz zajęć

z zakresu edukacji polonistycznej

 

 

Data:

Grupa wiekowa: 3-6 latki

Treści programowe:

3-4 latki:

- nabywanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,

- uważnie słucha rozmówcy,

- rozwiązywanie prostych zagadek,

- uczestniczy we wspólnych zabawach,

5-6 latki:

- rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku,

- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

- uważnie słucha rozmówcy,

- rozwiązywanie zagadek,

- uczestniczy we wspólnych zabawach,

Temat zajęć: „Pierwszy dzień wiosny” – zagadki Pani Wiosny, wspólna zabawa powitalna.

Cele edukacyjne (w formie zoperacjonalizowanej) - dziecko:

3-4 latki:

- naśladuje proste ruchy nauczyciela,

- rozwiązuje proste zagadki o tematyce wiosennej,

- wypowiada się na temat wiosny,

- uczestniczy w zabawach ruchowych ze śpiewem,

5-6 latki:

- naśladuje ruchy nauczyciela,

- rozwiązuje zagadki o tematyce wiosennej,

- wypowiada się na temat wiosny,

- utrwala datę 21 marca,

- uczestniczy w zabawach ruchowych ze śpiewem,

Metody nauczania:

- czynne

- słowne

- oglądowe

+ elementy pedagogiki zabawy

Formy organizacyjne:

- zbiorowe

- indywidualne

Środki dydaktyczne: zagadki rysunkowe, dotykowe: kwiaty, rysunek Pani wiosny z datą 21 marca, list od Wiosny, kapelusz Wiosny, sylwety kwiatów, koc,

Literatura przedmiotu:

M. Kagan „Różne rodzaje zagadek w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym”(http://www.ckp.edu.pl/main/zasoby/zeszyty/1/Rozne%20rodzaje%20zagadek.pdf),

A. Wasilak (red.) „Zabawy z chustą”
E. Kędzior-Niczyporuk "Wprowadzenie do pedagogiki zabawy". Wyd. KLANZA.

Szczegółowy przebieg zajęć:

Tok zajęć

Czynności nauczyciela

Czynności dzieci

Wstęp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwinięcie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zakończenie

Pląs powitalny:

„ Dziś zajęcia fajna sprawa,
dla nas wszystkich to zabawa,
ręce w górę, w przód i w bok,
skłon do przodu,
przysiad, hop!
Głowa, ramiona,
kolana, pięty / 3 razy
Głowa, ramiona,
Kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos”,

 

Zagadki słowne, rysunkowe i dotykowe

 

 

 

 

 

Rozmowa z dziećmi nt pierwszego dnia wiosny:

Dlaczego wszystkie dzieci są dziś ubrane na zielono?

Jaki dzień dziś obchodzimy?

Zapoznanie z datą „21 marca”, jej zapisem.

Przypomnienie jakie zmiany w przyrodzie zachodzą na wiosnę.

 

Czy dzieci lubią WIOSNĘ? Powitajmy ją radosnym okrzykiem:

Hip hip hura /2x

Hura, hura, hura

 

S-tka mówi, że Pani wiosna zostawiła dla dzieci list, ale muszą go odszukać,

 

Odczytanie listu od Pani wiosny:

„Dzień dobry! To ja Wiosna. Bardzo chciałam być dzisiaj tu z Wami, musiałam jednak odwiedzić jeszcze inne miejsca, które odwiedzam o tej porze roku. Zostawiłam Wam liściki z niespodziankami. Jeśli lubicie niespodzianki to napewno będziecie się dobrze bawić.

Ściskam Was serdecznie. Pani Wiosna”.

 

Niespodzianka pierwsza „Kapelusz Pani Wiosny” – zabawa ruchowa,

 

 

Niespodzianka druga „Kwiatki od Pani Wiosny”. S-tka rozkłada koc na środku sali,

 

 

 

 

Wspólny śpiew piosenki „Wiosna tuż tuż”

 

Podziękowanie za wspólną zabawę

Dzieci stoją w kole, próbują śpiewać, pokazują za s-tką,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci odgadują zagadki: mówione przez s-tkę, oglądane na ilustracji, obrazku,

dotykane w pudełku,

 

dzieci odpowiadają,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radosne okrzyki na powitanie Wiosny

 

 

 

dzieci szukają listu od Pani Wiosny w sali,

 

słuchają uważnie,

 

 

 

 

 

 

szukają pierwszej niespodzianki,

 

 

jedno dziecko zakłada kapelusz, reszta dzieci naśladuje jego ruchy,

 

dzieci rozkładają kwiatki na kocu, podrzucają je tak, by kwiatki nie wyleciały, na sygnał s-tki podrzucają kwiatki wysoko i rozsiewają je po całej sali,

 

dzieci śpiewają wraz ze studentką

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin