Sprawdzian nr 1Imię i nazwisko: .................................1. W podanych zdaniach podkreśl rzeczowniki. Na stole leżały książki.Były to książki przygodowe i wojenne.Tomek zabrał ze stołu książki i włożył je do torby.Ile różnych rzeczowników znajduje się w tych zdaniach? - trzy różne rzeczowniki- pięć różnych rzeczowników- sześć różnych rzeczowników2. Podkreśl grupę wyrazów, w której znajduje się rodzina wyrazów.- tata, mama, brat- sukienka, spódnica, spodnie- młyn, młynek, młynarz3. Wypisz przymiotniki z podanych zdań.Nad spokojnym morzem szybowały białe mewy. Wiatr kołysał lekko łódką. Mewy wysoko szybowały. Mała, brązowa łódka płynęła wolno.Przymiotniki : ........................................4. Podkreśl grupę, w której znajdują się rzeczowniki i przymiotniki rodzaju żeńskiego.- biała mewa, wysoka góra- małe pisklę, żółte piórko- wesoły dzień, gorzki orzech5. Określ rodzaje zdań. O której się spotkamy? - ..............................Będę czekał przed kinem o 16.15. - .................................Tylko przyjdź punktualnie! - ........................................6. Wypisz przysłówki znajdujące się w tych zdaniach:Przysłówek(jak?)Zając szybko przebiegł przez polanę i ukrył się w gęstym lesie. Psy zawzięcie szczekały i goniły zająca. Zając zniknął i psy bezcelowo kręciły się po lesie.Przysłówki : ........................................7. Określ rodzaje rzeczowników:domek -............................las - ................................kanapka - ...........................piórnik - ..............................zadanie - ..............................uczeń - ................................8. Rozwiń zdania:Kot pije.........................................Czytam książkę.........................................Sprawdzian nr 2Imię i nazwisko: ...................................1. Do podanych przymiotników wpisz brakujące stopnie:wysoki ................... najwyższy ................... ładniejsza ................... ................... ................... najmocniejsza2. Określ rodzaj podanych przymiotników.wesołe, biała, kolorowe, odważny, smutny, oświetlona, śmieszne, zrozumiały, zabawne, krótka, bezpieczny, miła.rodzaj męski:........................................rodzaj żeński:........................................rodzaj nijaki:........................................3. Ile czasowników znajduje się w podanych zdaniach? Podkreśl je.Nad spokojnym miastem przepływały białe chmury. Wiatr kołysał lekko zielonymi koronami drzew. Ptaki szybowały wysoko nad brązowymi dachami. Mała jaskółka wije swoje gniazdko.- sześć czasowników- cztery czasowniki- pięć czasowników4. Podaj stopnie przymiotników:stopień ................. stopień ................. stopień .................5. Podkreśl grupę wyrazów, w której znajdują się przymiotniki w stopniu wyższym.- mały, piękniejszy, wyższy- bielszy, lepszy, niższy- najmądrzejsza, barwniejszy, zdrowy6. Wypisz przymiotniki i określ ich rodzaj.Mała Kasia zeskoczyła z wysokiej drabinki.Na trawniku nazrywała kilka białych, malutkich stokrotek, żółtych dmuchawców i kaczeńców. Zrobiła z nich śliczny bukiet dla swojej ukochanej mamy............................... ............................................................ ............................................................ ............................................................. .............................
Sprawdzian nr 3Imię i nazwisko: .................................1. Do podanych przymiotników wpisz brakujące stopnie:wysoki ................... najwyższy ................... ładniejsza ................... ................... ................... najmocniejsza2. Rozwiń podane zdania:Jacek czyta.........................................Mama myje.........................................3. Od podanych przymiotników (jaki?) utwórz i napisz przysłówki (jak?):nieładny – ..................................niejasny – .................................niewyraźny – .............................niedobry – .................................niestaranny – .............................niegrzeczny – ...........................4. Napisz zdania w liczbie mnogiej.Mały chłopiec bawił się na podwórku.........................................Pilna uczennica zawsze odrabia lekcje.........................................Starszy uczeń opowiedział o swoich zainteresowaniach.........................................5. Ułóż rodzinę wyrazów do wyrazu „król”.................................................................................6. Ułóż wyrazy w kolejności alfabetycznej:drzewo, korzeń, gałęzie, konar, pień, liście, ........................................7. Określ czasy podanych czasowników:szukała - ............................idę - ..................................będę rysować - .....................napiszę - ............................uczy się - ...........................ugotowała - ........................
Sprawdzian nr 4Imię i nazwisko:........................................1. Uzupełnij zdanie:Rzeczowniki są to nazwy oznaczające........................................Odpowiadają na pytania........................................2. Określ rodzaje podanych rzeczowników w liczbie pojedynczej.książka - .................... pióro - ............................but - ........................ długopis -..........................szkoła -...................... kredka -............................tornister -................... piórnik -.......................3. Połącz rzeczowniki z ich rodzajami liczby mnogiej:- uczennice - książki rodzaj męskoosobowy- wycinanki- chłopcy - uczniowie rodzaj niemęskoosobowy- ławki4. Dopisz rzeczowniki i odpowiedniej liczbieLiczba pojedyncza Liczba mnoga siostra .........................stół ...................................................... kredki............................. krzesła szkoła ..........................tornister .............................5. Połącz słówka pomocnicze z rodzajami rzeczowników:Rodzaj męski CIRodzaj żeński TORodzaj nijaki TENRodzaj męskoosobowy TERodzaj niemęskoosobowy TE6. Podkreśl wszystkie rzeczowniki znajdujące się w tych zdaniach.Na stole leżały książki.Były to książki przygodowe i wojenne.Tomek zabrał je i włożył do swojej torby.W szkole pani zorganizuje dzisiaj wystawę ulubionych lektur uczniów.7. Podkreśl grupę wyrazów, w której znajduje się rodzina wyrazów:- ciocia, kuzyn, brat- jeż, Jerzy, jeżozwierz- młyn, młynek, młynarz8. Ułóż rodzinę wyrazów do wyrazu „dom”.dom, ........................................
Sprawdzian nr 5Imię i nazwisko: ........................................1. Na jakie pytanie odpowiadają przysłówki?Przysłówki odpowiadają na pytanie ................ . 2. Od podanych przymiotników (jaki?) utwórz i napisz przysłówki (jak?):nieładny – ........................................niejasny – ........................................niewyraźny – ........................................niedobry – ........................................niestaranny – ........................................niegrzeczny – ........................................3. Przysłówek jest określeniem(podkreśl):- przymiotnika- rzeczownika- czasownika4. Podkreśl przysłówki. Ile przysłówków znajduje się w tych zdaniach.Bartek zwinnie przebiegł przez boisko i odbił mocno piłkę nogą. Chłopcy zawzięcie grali i odważnie bronili swojej bramki. Bartek upadł i gra została szybko przerwana.- pięć przysłówków- trzy przysłówki- sześć przysłówków5. Rozwiń podane zdania:Jacek maluje.........................................Mama sprząta........................................6. Napisz podane zdania w liczbie mnogiej (zwróć uwagę na czasy czasownika).Starsza pani siedziała na ławce.........................................Dobry uczeń zawsze pamięta o zadaniu domowym.........................................7. Podkreśl grupę, w której znajdują się rzeczowniki i przymiotniki rodzaju żeńskiego.- biała skarpetka, dobra czekolada- małe dziecko, lekkie piórko- upalny dzień, kwaśny ogórek
mikania19