INTEGRACJA SENSORYCZNA(1)(2).pdf

(73 KB) Pobierz
INTEGRACJA SENSORYCZNA
INTEGRACJA SENSORYCZNA
http://www.centrum-sens.pl/integracja_sensoryczna.php
O Centrum Terapia Edukacja Zgłoszenia Aktualności ROZWIJANKI SKLEP
Kontakt
Home | Wstecz
Diagnoza i Terapia metodą Integracji Sensorycznej (SI)
integracja sensoryczna, Integracja Sensoryczna
CO TO JEST INTEGRACJA SENSORYCZNA? JAKO METODA TERAPII
Integracja Sensoryczna (SI) jest terapeutyczną i profilaktyczną metodą pracy z dziećmi.
Jej autorką była dr Jean Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy. Teoria SI bazuje na wczesnych etapach
rozwoju neurofizjologicznego dziecka, gdy zaczynają się kształtować układy zmysłów. Prawidłowy rozwój
zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego
samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji.
NA CZYM POLEGA TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?
Podczas zajęć SI dziecko pod okiem terapeuty, a często przy jego wsparciu, wykonuje
róŜnorodne ćwiczenia,
angaŜujące całe ciało oraz układy zmysłów (równowagi, propriocepcjiczucia własnego ciała,
dotyku, wzroku,
słuchu, węchu, smaku).
Zajęcia odbywają się w sali przeznaczonej do terapii SI. Podczas terapii wykorzystywane są
sprzęty
i pomoce, wspierające rozwój ruchowy dziecka oraz usprawniające jego funkcjonowanie w
róŜnych sferach.
RODZAJE TRUDNOŚCI I PROBLEMÓW DZIECI
Czasem dzieci mają róŜnego rodzaju trudności w codziennym funkcjonowaniu:
są zbyt ruchliwe, nadaktywne
są zbyt powolne, nieśmiałe, wyciszone
unikają zabaw na zjeŜdŜalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli; cierpią na chorobę
lokomocyjną
są mało sprawne ruchowo, słabo biegają, skaczą, mają trudności z jazdą na rowerze,
mają problemy z samoobsługą(ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie sznurówek)
częściej niŜ inne dzieci przewracają się,upuszczają lub psują zabawki
unikają zabaw plastycznych z uŜyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby)
mają trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie noŜyczkami)
ma opóźniony rozwój mowy, wadę wymowy
mają kłopoty z czytaniem i pisaniem
mają trudności z koncentracją uwagi
nie chcą jeść albo jedzą w sposób nieuwaŜny, brudząc ubranie
negatywnie reagują na pewne bodźce dotykowe, nie lubią mycia włosów, czesania,
obcinania paznokci, unikają określonych materiałów, nie lubią chodzić boso
często reagują złością, bywają agresywne
1 z 3
2009-04-29 22:56
99444327.003.png
INTEGRACJA SENSORYCZNA
http://www.centrum-sens.pl/integracja_sensoryczna.php
PRZYCZYNY
Przyczyną tych i innych, nie wymienionych tutaj trudności rozwojowych bywają bardzo często
zaburzenia
integracji sensorycznej skomplikowanych procesów neurofizjologicznych, leŜących u podstaw
naszego
zachowania i uczenia się. Dzięki odpowiedniej, profesjonalnej diagnozie i terapii,
uwzględniającej
aktualny poziom rozwoju neurofizjologicznego dziecka, moŜemy pomóc dzieciom lepiej radzić
sobie w Ŝyciu.
TERAPIA SI POMAGA DZIECIOM, KTÓRE:
doświadczają trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem,
ortografią)
mają problemy ruchowe (słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy,
trudności z utrzymywaniem równowagi)
nie lubią się uczyć (rodzice mają wraŜenie, Ŝe dziecko jest "leniwe", o wszystkim
zapomina, ma niską motywację i samoocenę)
są nadmiernie ruchliwe, mają kłopoty z koncentracją uwagi
cierpią na nadpobudliwość psychoruchową, ADHD
są zbyt spokojne, powoli wykonują codzienne czynności
są nadwraŜliwe lub zbyt mało wraŜliwe na bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe
są nadwraŜliwe na ruch (negatywna reakcja na ruch, choroba lokomocyjna)
doświadczają trudności w mówieniu (niewyraźna mowa, opóźnienia rozwoju mowy)
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
CZĘSTOTLIWOŚĆ SPOTKAŃ:
1 2 razy w tygodniu
CZAS TRWANIA TERAPII:
Od 6 miesięcy do 2 lat w zaleŜności od stopnia zaburzeń i trudności, częstotliwości zajęć
oraz motywacji dziecka do wykonywania ćwiczeń
CZAS TRWANIA JEDNEGO SPOTKANIA
30 lub 50 minut
TERMINY SPOTKAŃ TERAPEUTYCZNYCH
ustalone dogodne dla rodziców i terapeutów stałe dni i godziny
STRÓJ DO TERAPII
wygodny, luźny, nie krępujący ruchów
Zapraszamy na konsultacje , diagnozy i zajęcia indywidualne do naszego Centrum.
2 z 3
2009-04-29 22:56
99444327.004.png 99444327.005.png 99444327.006.png 99444327.001.png
INTEGRACJA SENSORYCZNA
http://www.centrum-sens.pl/integracja_sensoryczna.php
Zobacz teŜ: INTEGRACJA ODRUCHÓW NIEMOWLĘCYCH
Zobacz teŜ: PSYCHOMOTORYKA
3 z 3
2009-04-29 22:56
99444327.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin