BEMOLE I KRZYŻYKI
BEMOLE
Bemol stawiamy zawsze przed nutą, mówi o obniżeniu danego dźwięku. Obowiązuje on w całym takcie dla wszystkich dźwięków na tej samej wysokości na pięciolinii. Kasuje go dopiero kreska taktowa.
Odległość między dźwiękiem obniżonym a naturalnym nazywamy półtonem. Jeśli postawimy bemol przy nucie wówczas do jej nazwy literowej dodajemy końcówkę -es. Wyjątek stanowi dźwięk b (obniżone h) oraz dźwiek es i as.
KRZYŻYKI
Krzyżyk stawiamy zawsze przed nutą, mówi o podwyższeniu danego dźwięku. Obowiązuje on w całym takcie dla wszystkich dźwięków na tej samej wysokości na pięciolinii. Kasuje go dopiero kreska taktowa.
KASOWNIK
Kasownik stawiamy zawsze przed nutą. Znosi on wcześniejsze działanie krzyżyka lub bemola. Obowiązuje (dla wszystkich dźwięków po nim na pięciolinii na tej samej wysokości) w obrębie taktu, w którym sie znajduje. Unieważnia go kreska taktowa, ponowne umieszczenie (w obrębie tego samego taktu a bezpośrednio po nim) bemola lub krzyżyka.
nidek