Bemole i Krzyzyki.docx

(25 KB) Pobierz

BEMOLE I KRZYŻYKI

BEMOLE

Bemol stawiamy zawsze przed nutą, mówi o obniżeniu danego dźwięku. Obowiązuje on w całym takcie dla wszystkich dźwięków na tej samej wysokości na pięciolinii. Kasuje go dopiero kreska taktowa.

C:\Users\Tone\Desktop\rys_26.gif

Odległość między dźwiękiem obniżonym a naturalnym nazywamy półtonem. Jeśli postawimy bemol przy nucie wówczas do jej nazwy literowej dodajemy końcówkę -es. Wyjątek stanowi dźwięk b (obniżone h) oraz dźwiek es i as.

C:\Users\Tone\Desktop\rys_27.gif

KRZYŻYKI

Krzyżyk stawiamy zawsze przed nutą, mówi o podwyższeniu danego dźwięku. Obowiązuje on w całym takcie dla wszystkich dźwięków na tej samej wysokości na pięciolinii. Kasuje go dopiero kreska taktowa.

C:\Users\Tone\Desktop\rys_28.gif

KASOWNIK

Kasownik stawiamy zawsze przed nutą. Znosi on wcześniejsze działanie krzyżyka lub bemola. Obowiązuje (dla wszystkich dźwięków po nim na pięciolinii na tej samej wysokości) w obrębie taktu, w którym sie znajduje. Unieważnia go kreska taktowa, ponowne umieszczenie (w obrębie tego samego taktu a bezpośrednio po nim) bemola lub krzyżyka.

C:\Users\Tone\Desktop\rys_30.gif

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin