Alfabet biznesu - Rene de Bleis.txt

(69 KB) Pobierz
RENE DE BLEIS



Alfabet Biznesu

(The Busines - First Step)



(t�umaczy� Stanis�aw P. B�k)


SPIS TRE�CI
ABY... (zamiast wst�pu)
AKREDYTYWA
BIZNES PLAN
CENA
CONTROLLING MARKETINGOWY
CYKL �YCIA PRODUKTU
DYSTRYBUCJA
EKSPORT
FACTORING
FRANCHISING
GIE�DA
HANDEL
INWESTYCJE
JAK ZA�O�Y� FIRM�
KONKURENCJA
KREDYT
LOKALIZACJA
MARKETING
NEGOCJACJE
ORGANIZACJA
PROMOCJA
REKLAMA
SZEF
TARGI
UPAD�O�� I UK�ADY
WEJ�CIA I WYJ�CIA BARIERY
ZDROWY ROZS�DEK

ABY...
...zosta� prawdziwym biznesmenem wcale nie trzeba przeczyta� tej ksi��ki. Z ca�� 
jednak pewno�ci� wszystkie poruszone w niej zagadnienia nale�y zna� i uwzgl�dnia� w 
analizach i kalkulacjach. R�ni� si� one wag� i powag� z jak� je potraktowa�em. Niekt�re 
rozdzia�y napisane zosta�y trudnym j�zykiem i czytelnik zmuszony zostanie do prze�o�enia 
ich zawarto�ci na sw�j w�asny j�zyk. Ksi��ka nie zawiera �adnych gotowych RECEPT. Ale, 
nawi�zuj�c do powiedzenia Fr. Bacona: Kulawy id�cy �cie�k� prze�cignie zdrowego, kt�ry z 
niej zejdzie, zach�cam do wytyczenia w�asnej �cie�ki... Powodzenia.

AKREDYTYWA
Znajomy mojego znajomego zwyk� mawia�: Jak m�wi�, �e pij� - to pij�, jak m�wi�, 
�e p�ac� - to m�wi�.
W interesach niestety tak�e spotyka si� ostatnio takich, kt�rzy tylko m�wi�. Dlatego 
cz�ciej nale�y zabezpiecza� si� akredytyw� - jest to polecenie do banku wystawiane przez 
naszego partnera, wyp�acenia pieni�dzy (po spe�nieniu okre�lonych warunk�w) na nasze 
��danie. Beneficjent akredytywy (czyli my) mo�e podj�� cz�� info ca�� sum� po 
przedstawieniu okre�lonych dokument�w.
Zalecam akredytywy nieodwo�alne (odwo�anie tylko za zgod� wszystkich stron).

BIZNES PLAN
Istnienie w firmie �Biznes Planu" jest dowodem istnienia i funkcjonowania okre�lonej 
kultury marketingowej. Firmom, kt�re nie opracowa�y jeszcze biznes planu zaleca si� 
mo�liwie szybkie jego sporz�dzenie gdy�, nie mo�na doj�� do celu nie wyznaczaj�c go 
uprzednio.

1.   Dla kogo i czemu ma s�u�y�?
Biznes plan (BP) ma zasadniczo dw�ch adresat�w
- wewn�trzny tj. dla potrzeb samej Firmy. Dopiero sporz�dzenie BP wymagaj�ce 
inwentaryzacji, przegl�du i analizy dzia�alno�ci ca�ej (!) Firmy pozwala zorientowa� si� na 
czym stoimy: jakie s� nasze atuty, jakie s�abe punkty, czym r�nimy si� od konkurencji i 
jak to wygra�. Cz�sto dopiero lektura BP pozwala mened�erom, nawet wysokiego 
szczebla, zorientowa� si� jaki jest cel istnienia i dzia�alno�ci Firmy.
- zewn�trzny tj. adresat posiadaj�cy �rodki finansowe w szczeg�lno�ci mo�e to by� bank 
kredytuj�cy lub wolny kapita� (venture capital), kt�rego dysponent poszukuje okazji do 
korzystnej lokaty lub inwestycji.
Tych adresat�w BP musi informowa� o tym, �e:
- jest do zrobienia �interes",
- jest on realny,
- w�a�nie nasza Firma jest t�, kt�ra mo�e i powinna go realizowa�,
- interes jest atrakcyjny (w warunkach rynku mi�dzynarodowego oznacza to stop� wzrostu 
powy�ej 25%, najcz�ciej jednak inwestorzy oczekuj� zwrotu nak�ad�w najp�niej w 
ci�gu 2 lat),
- istnieje okre�lone (niekoniecznie ma�e, rozmiary ryzyka musz� by� jednak r�wnowa�one 
atrakcyjno�ci�) ale zbadane i zdefiniowane ryzyko.
2.   Zawarto�� biznes planu
Typowy BP sk�ada si� zasadniczo z dw�ch cz�ci merytorycznych. S� to:
- prognozy finansowe,
- cz�� opisowa.
Poniewa� dobrze sporz�dzony BP to plan zwi�z�y i syntetyczny zaleca si� 
wprowadzenie informacji dodatkowych, szczeg�owych lub dodatkowych analiz w postaci 
za��cznik�w, kt�re stanowi� niejako trzeci� cz�� BP - najcz�ciej o obj�to�ci wi�kszej od 
dw�ch g��wnych.
Cz�� zasadnicza BP, w zale�no�ci od wagi i stopnia skomplikowania przedsi�wzi�cia 
powinna mie�ci� si� na 10-50 stronach. W pewnym stopniu mo�na wzorowa� si� na 
prospektach emisyjnych sp�ek akcyjnych krajowych (Exbud, Krosno, Tonsil...) lub rocznych 
sprawozdaniach du�ych firm zachodnich.
2.1.   Prognozy finansowe
Punktem startu do sporz�dzenia prognoz jest diagnoza aktualnej sytuacji Firmy. Z niej 
powinno wynika�, �e jest to w�a�nie TA Firma, kt�ra mo�e skutecznie zrealizowa� PLAN.
Potencjalnego inwestora, chc�cego zaryzykowa� sw�j kapita� - aby z zyskiem 
odzyska� go w mo�liwie kr�tkim czasie, dla wyrobienia sobie opinii o realizatorach, 
interesuj� przede wszystkim:
- wyra�one w kategoriach finansowych d�ugookresowe skutki przedsi�wzi�cia,
- mo�liwo�ci kadrowe osi�gni�cia zak�adanych cel�w,
- konsekwencje ewentualnego przekroczenia lub nieosi�gni�cia warto�ci przewidzianych w 
prognozie (np. sprzeda�y, stopy zysku...),
- czas mi�dzy uruchomieniem �rodk�w a osi�gni�ciem np. punktu zwrotu kapita�u,
- czy warto�� �rodk�w preliminowana w przedsi�wzi�ciu jest wystarczaj�ca? 
W typowym BP znajduj� si� wi�c:
- prognoza  rachunku zysk�w i strat (rys.  1)
- prognoza  przep�yw�w pieni�nych  (!) (rys.  2)
- prognoza �r�de� zasilania i rozdysponowania funduszy (rys. 3)
- bilans przedsi�biorstwa (Firmy)  (rys. 4).
Prognozy dla pierwszego roku sporz�dza si� w miesi�cznych przedzia�ach, za� 
nast�pne lata - w kwartalnych lub rocznych.
Aby uwiarygodni� dane przedstawione w prognozach 'trzeba koniecznie przyj�� i 
zaprezentowa� szereg za�o�e�, kt�re musz� opiera� si� na starannie dobranych informacjach i 
w�asnych analizach.
2.2. Za�o�enia
Dotycz� zazwyczaj nast�puj�cych zagadnie�: 
a.   Sprzeda� i marketing:
- rozmiary popytu - eksport, kraj, regiony,
- strategia kontraktowa - ceny, rabaty,
- koszty promocji,
- koszty utrzymania serwisu gwarancyjnego,
- koszty utrzymania w�asnej sieci dystrybucji,
- prowizje dla dystrybutor�w,
- kredyty dla dealer�w.
b. Gospodarka finansowa:
- cykl rozlicze� nale�no�ci,
- cykl rozlicze� zobowi�za�,
- rotacja zapas�w,
- stopie� samofinansowania,
- wska�nik wiarygodno�ci 'kredytowej.
c.   Produkcja:
- dost�pno�� materia��w o odpowiednich parametrach,
- substytuty,
- si�a robocza i  jej  kwalifikacje, koszty szkolenia,
- p�ace i ich koszty,
- jako�� i zwroty, koszty napraw,
- koszty bezpo�rednie, stopa zysku.
d. Badania i rozw�j:
- koszty bada�,
- koszty i czas wdro�enia,
- koszty i czas uzyskania atest�w i homologacji.
e.  �rodki trwa�e:
- zapotrzebowanie i koszty,
- metody finansowania zakup�w,
- amortyzacja - stopa, metody wylicze�.
f.   Zaopatrzenie:
- poziom zapas�w i produkcja w toku,
- kredyty i rabaty od dostawc�w,
- warunki p�atno�ci,
- koszty transportu.
g.  Stopa inflacji, kursy walut, c�o:
- wp�yw na sprzeda� i zaopatrzenie,
- wp�yw na aktywa i pasywa.
h. Podatki:
- podate'k dochodowy,
- VAT (podatek od warto�ci dodanej)
i.   �r�d�a pozyskiwania funduszy:
- typ i warunki,
- dost�pno�� i harmonogram realizacji, j.   Inne:
- wydatki   (oprocentowanie   kredyt�w,   koszty zarz�du itp.)
- przychody (dotacje, zapisy itp.). Proponowana lista za�o�e� ma charakter og�lny - 
pozwala jednak zorientowa� si�, jaki zakres zagadnie� musi by� obj�ty prognoz� finansow� 
biznes planu. Zestawienie za�o�e� nale�y umie�ci� w za��czniku do BP.
2.3. Cz�� opisowa biznes planu
W�a�nie ta cz�� BP ma przekona� potencjalnego inwestora, �e prognozy finansowe 
s� realistyczne i sk�oni� Go do decyzji.
Oto przyk�ad zalecanej struktury tre�ci:
a. STRESZCZENIE
Powinno zawiera� informacj� syntetyczn�, wprowadzi�  w zagadnienie, wskaza� 
cechy charakterystyczne projektu i nieuchronno�� SUKCESU. Musi zawiera� informacje:
- ile pieni�dzy i na co?
- kadra kierownicza i warto�ci niematerialne (know-how, do�wiadczenia), jako 
gwarancja powodzenia,
- kiedy i jakie korzy�ci {ile?) przewiduje si� dla uczestnik�w przedsi�wzi�cia.
Wszystko to musi si� zmie�ci� na 2 (!) stronach. Rozdzia� ten umieszczony na 
pierwszym miejscu pisze si� oczywi�cie po zako�czeniu ca�o�ci prac redakcyjnych BP.
b. OG�LNY OPIS BIZNESU i jego rozw�j
�Firma dzia�a od ........... i znana jest powszechnie odbiorcom w 52 krajach...".
Taki mo�e by� pocz�tek rozdzia�u. Dalej nale�y wskaza� stan aktualny, �r�d�a 
finansowania oraz informacje o w�a�cicielach i inne zabezpieczaj�ce interesy uczestnik�w 
przedsi�wzi�cia. W ko�cowej cz�ci rozdzia�u nale�y umie�ci� informacje o samym 
przedsi�wzi�ciu (kt�re jest dla Firmy nowym do�wiadczeniem!) i uzasadni� decyzj� o jego 
podj�ciu.
c. OPIS PRODUKTU
Nale�y zaprezentowa�:
- precyzyjny opis produktu - co jest do sprzedania, do czego s�u�y i komu?
- przewagi i s�abo�ci konkurencyjne oraz konsekwencje,
- stan zaawansowania,
- prawdopodobny cykl �ycia produktu,
- przysz�e produkty firmy, harmonogram - i co na to konkurencja?
- ochrona prawna (patenty, wzory),
- technologie aktualne, dost�pne, substytucyjne,
- zyskowno��.
d. PROCES PRODUKCYJNY
- szczeg�owy opis procesu,
- zak�ady produkcyjne i urz�dzenia,
- zdolno�ci produkcyjne, aktualne i docelowe,
- zaopatrzenie i kooperacja,
- zabezpieczenie kadrowe,
- przewagi i s�abo�ci konkurencyjne w dziedzinie produkcji,
- koszty,
- dla nowych asortyment�w - nale�y opisa� mo�liwe zagro�enia oraz podkre�li� te 
elementy, kt�re sprzyjaj� sprawno�ci i jako�ci.
e. ZARZ�DZANIE
W tym rozdziale nale�y wykaza�, �e kadrowo i organizacyjnie Firma ma zdolno�� 
osi�gni�cia celu. 
Nale�y opisa�:
- Rada Nadzorcza i (lub inne organy kierownicze firmy) rola poszczeg�lnych 
mened�er�w, wiek,
do�wiadczenie i osi�gni�cia  zawodowe,  ilo��  lat pracy w Firmie!
- �yciorysy i szczeg�owy przebieg kariery zawodowej kadry podstawowej - w 
za��czniku!
- polityka i systemy wynagradzania - ilu i kto ma p�ace kontraktowe lub prowizyjne?
- struktura organizacyjna - wskaza� tylko zalety, szczeg�y w za��czniku,
- przep�yw informacji w firmie, wykorzystanie techniki komputerowej, rachunkowo�� 
zarz�dzaj�ca (?), controlling!
- polityka zatrudnienia i szkolenia.
f. MARKETING
- definicja rynku - rozmiary, tendencje, terytorium, elastyczno�� cenowa popytu. 
Konieczne s� dane statystyczne z analiz marketingowych. Ale sk�d je wzi�� - zleci�? 
komu? -> ECG,
- klienci - kim s�?, jakie maj� upodobania? kiedy, dlaczego i jak kupuj�?
- konkurencja - kto, gdzie, jak wielki? jaki maj� udzia� w �naszym" rynku? jakie s� ich 
silne i s�abe strony? jak odpowiedz� na nasz wist? czy i jak mo�na im stawi� czo�a?
- jak definiujemy w�asne cele marketingowe?
- strategia marketingowa - polityka cenowa, po...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin