Sieci komputerowe – podstawy.pdf

(328 KB) Pobierz
Tytu³ pracy
Wykłady z przedmiotu Sieci komputerowe – podstawy
Wykład 1
Opracowali: Monika Nazarko, Krzysztof Raczkowski IIIFDS na podstawie
wykładów dr inż. Mirosława Hajdera
1
STRESZCZENIE
Wykład ten przedstawia genezę sieci komputerowych. Przybliża pojęcie spójności informacyj-
nej. Wskazuje typy architektury systemów komputerowych zapewniające ową spójność oraz
funkcje jakie pełni dowolny system informatyczny. Dla systemów sieciowych pokazano rodza-
je stacji roboczych i modele przetwarzania. Ponadto wyjaśnione są pojęcia: host, terminal, pro-
tokół, protokolizm, system homogeniczny i heterogeniczny.
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Zakład Systemów Rozproszonych
Rzeszów 2002
2
SPIS TREŚCI
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Zakład Systemów Rozproszonych
Rzeszów 2002
3
1. POJĘCIE SPÓJNOŚCI INFORMACYJNEJ
Podstawową przyczyną realizacji sieci komputerowych była chęć zapewnienia spójności in-
formacyjnej systemu.
Pojęcie spójności:
Spójność określana jest w matematyce w teorii grafów – jest to pewna cecha to-
pologii, dzięki której graf nie jest rozłączny (czyli istnieje droga łącząca dwa jego
dowolne wierzchołki)
Spójnością informacyjną nazywamy cechę systemu informatycznego, dzięki której każdy
z jego użytkowników ma dostęp do jednej i tej samej informacji.
Oznacza to, że dowolna modyfikacja danych w strukturze informatycznej jest widoczna od ra-
zu (bez żadnych opóźnień) dla wszystkich użytkowników tego systemu.
Przykład:
Prostym przykładem obrazującym to może być struktura informatyczna przedsiębiorstwa, gdzie
przechowywane są dane osobowe pracowników. Znajdują się w dziale kadr. Tu również moż-
liwa jest ich modyfikacja. Ma do nich dostęp także strażnik pilnujący bramy. Może dzięki te-
mu zidentyfikować pracownika, który zapomniał przepustki. Modyfikacja danych w dziale
osobowym (np. pracownik został zwolniony i jego dane wykasowano z bazy) jest natychmia-
stowo widoczna u strażnika – nie wpuści już takiej osoby, gdyż jej identyfikacja nie przebie-
gnie pomyślnie.
2. FUNKCJE SYSTEMU INFORMATYCZNEGO
Dowolny system informatyczny wykonuje cztery podstawowe funkcje:
1) realizacja procesów obliczeniowych;
2) realizacja sterowania danymi;
3) realizacja interfejsu użytkownika;
4) wizualizacja.
Jest to klasyfikacja Suna.
Interfejsem użytkownika nazywamy fragment systemu operacyjnego, zadaniem którego jest
nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z użytkownikiem.
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Zakład Systemów Rozproszonych
Rzeszów 2002
749085131.001.png
4
3. RODZAJE ARCHITEKTUR SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH
W celu zapewnienia spójności informacyjnej system komputerowy może mieć architekturę:
1) komputerów niezależnych z wymiennymi nośnikami;
2) systemów wielostanowiskowych;
3) systemów sieciowych.
3.1. Architektura komputerów niezależnych z wymiennymi nośnikami
Cechą charakterystyczną tej architektury jest to, że jednostki wchodzące w jej skład są fizycz-
nie niepołączone. Elementem zapewniającym im wzajemną łączność jest np. wymienne urzą-
dzenie dyskowe.
Przykład działania:
Pracownik, po aktualizacji bazy danych podchodzi z dyskietką do każdej komórki organizacyj-
nej firmy i dokonuje aktualizacji zasobów na każdym komputerze.
Jest to niezbyt dobra metoda – można w łatwy sposób pominąć któreś stanowisko w czasie ak-
tualizacji danych; dodatkowa wada to duże opóźnienie (komputery mogą być w znacznej odle-
głości od siebie).
Kontynuując przykład strażnika w przedsiębiorstwie – może on nie dostać w porę aktualnej ba-
zy danych pracowników i wpuścić na teren zakładu zwolnioną niedawno osobę.
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Zakład Systemów Rozproszonych
Rzeszów 2002
749085131.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin