Historia sztuki bizantyjskiej.doc

(148 KB) Pobierz
Historia sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej

Historia sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej

 

Bibliografia: H. Chadwick- Wczesne Chrześcijaństwo

M. Simon- Cywilizacja wczesnochrześcijańska

P. Chuvin- Ostatni Poganie

-Szymborska- Sztuka wczesnochrześcijańska

Kult męczenników: Peter Brown, Kult świętych we wczesnym chrześcijaństwie

 

 

Sztuka bizantyjska

Bardzo chętnie i z szacunkiem nawiązywała do tradycji antycznej.

System kształcenia młodzieży przez cały okres istnienia Bizancjum nie zmienił się, młodzież uczyła się greckiego, czytając choćby Homera.

 

Historia Bizancjum

30. I w. n. e.: Palestyna, powstawanie pierwszych gmin chrześcijańskich

Do 313: czas istnienia gmin chrześcijańskich na terenie cesarstwa rzymskiego jako organizacji nieoficjalnych, nie zachowało się zbyt wiele zabytków chrześcijańskich z tego okresu; istnieje też pogląd, że sztuka wczesnochrześcijańska w ogóle nie istniała.

313 Konstantyn I Wielki- edykt mediolański- równouprawnienie chrześcijaństwa

325 pierwszy sobór powszechny w Nicei

330 Konstantyn Wielki rozpoczyna budowę Konstantynopola (idea nowego Rzymu i pierwszego miasta chrześcijańskiego)

730 ikonoklazm

787 II sobór w Nicei (drugi sobór powszechny), uznanie ikonoklazmu za herezję (cesarz: Konstantyn VI i jego matka Irena), uznany za ostatni sobór, który podsumował tradycje i wierzenia Kościoła, po którym chrześcijaństwo jest już sprecyzowania i nie do poprawiania

843 powrót kultu ikon, tryumfalny powrót ikon do Konstantynopola, tzw. tryumf ortodoksów (po dziś dzień w pierwszą niedzielę Wielkiego Postu obchodzona jest Niedziela Prawosławna, w czasie której odczytuje się listę heretyków)

Od tego roku znaczny wzrost kultu ikon

Panowanie dynastii macedońskiej- tzw. renesans macedoński (powrót do tradycji antycznej; ale Bizancjum nie przestało wcale kultywować tej tradycji) 2. poł. IX w.- X w.

Od tego momentu dużo więcej zachowanych zabytków.

1204 IV krucjata- przybycie rycerzy zachodnich do Konstantynopola, opanowanie i zrabowanie go, panowanie do 1261r., cesarz Michał Paleolog wrócił w wygnał łacinników (Paleologowie byli ostatnią dynastią bizantyjską)

1204-1261 okres najintensywniejszego podziału pomiędzy wschodem a zachodem

Okres późny- permanentny kryzys ekonomiczny oraz ciągłych najazdów otomańskich, powstawania mniejszych kościołów i założeń malarskich, ale za to o wysokiej jakości artystycznej

1438-39 sobór w Ferrarze i we Florencji- zjednoczenie Kościoła wschodniego i zachodniego w zamian za pomoc militarną ze strony zachodu (Jan VIII Paleolog), ale nie zostało to wprowadzone w życie przez sprzeciw ludu Konstantynopola

„lepszy turban sułtana niż kapelusz kardynała”

1453 zdobycie Konstantynopola przez Turków, upadek cesarstwa bizantyjskiego; koniec imperialnej sztuki bizantyjskiej

Sztuka konfesyjna przetrwała.

 

Podział sztuki bizantyjskiej:

Okres wczesny- od 324/330 do 843

Czas kształtowania się kanonów stosowanych w całej późniejszej sztuce bizantyjskiej, okres panowania Justyniana Wielkiego (budowa świątyni Mądrości Bożej w Konstantynopolu), rozwinięcie się silnego kultu ikon, ikonoklazm

Okres środkowy- do 1204

Okres późny- do 1453

Sztuka postbizantyjska- po 1453

 

 

 

Żydzi

Od 63 r. p.n.e.- Palestyna częścią Cesarstwa Rzymskiego

Tworzenie diaspor (rozproszenie)

Najważniejsze ośrodki żydowskie- Jerozolima, Aleksandria (już w III w. p.n.e. była tam duża diaspora żydowska)

III/II w. p.n.e. przetłumaczenie na grekę Tory- Septuaginta („księga przetłumaczona przez siedemdziesięciu świętych mężów”)- dowód znacznej zmiany w środowisku żydowskim, bo religia żydowska ma bardzo konserwatywny stosunek do języka- hebrajski językiem świątym (przetłumaczenie ze względu na to, że Żydzi coraz słabiej mówili po hebrajsku, a więcej po grecku)

Septuaginta wersją ST wszystkich kościołów wschodnich także ludów słowiańskich po chrzcie z Konstantynopola (tłumaczenia z Septuaginty)

Różnice w tłumaczeniu; np. w Genesis- stworzenie świata, kiedy Bóg po stworzeniu wyrażał pogląd o swoim dziele: w łac. Bonum, w gr. Kalon, potem w staro-cerkiewno-słowiańskim: dobro, co nie miało tego samego znaczenia co po polsku, a takie jak w grece (kalon jako celowość boskiego stworzenia)

70 r. p.n.e.- zburzenie świątyni jerozolimskiej

135- wydalenie Żydów z Palestyny

 

Najstarsza synagoga- Kafarnaum, IV w.

Wg przekazów- Aleksandria III w.- ale nie ma dowodów archeologicznych

 

Esseńczycy- zachodnie wybrzeża Morza Martwego (nazywani protochrześcijanami), odrzucali ofiary i kult świątyni jerozolimskiej, mieszkali w „klasztorach” na skałach, mieli przywódcę „Nauczyciela Sprawiedliwości”

 

Trzy grupy wczesnochrześcijańskie:

1.      Jakub Apostoł, biskup Jerozolimy (nazywany także bratem Chrystusa), pierwszy chrześcijański Kościół, oparty o przekazy ustne, mocno narodowy, nadal wierzenie w Chrystusa jako wyzwoliciela Żydów; szybko odsunięty od wpływów;

2.      Paweł z Tarsu (cylicyjski Żyd), określany jako główny intelektualny założyciel chrześcijaństwa, to on nadał religii bardzo uniwersalny charakter;

3.      Maria Magdalena, w tradycji wschodniej wyraźnie przestawiana jako należąca do apostołów, „równa apostołom”, za nią duża grupa wyznawców

Podział na chrześcijan helleńskich i chrześcijan żydowskich.

 

Ok. 160 r. n.e.- Dialog z żydem Tryfonem, napisany przez męczennika Justyna

 

Związki chrześcijańsko-pogańskie

Kult Izydy (i jej synka Chorusa)- kult maryjny

Kult Artemidy (Efez)- kult maryjny (Efez najważniejszym ośrodkiem kultu Maryi)

Maria Lactans (Maria karmiąca)- Izyda karmiąca Chousa- element ikonograficzny powstały w Egipcie

Mitra (perski bóg światła, jego kult był ascetyczny i elitarny, spożywanie wspólnych rytualnych posiłków, wiara w pośmiertną drogę duszy)

Marino, Italia- mitranium, miejsce kultu Mitry

 

I/II w. n.e.- złoty wiek gnostycyzmu, „radykalna hellenizacja chrześcijaństwa”

Celem gnostycyzmu jest poznanie (gnoza, gr. gnosis).

Połączenie platonizmu, zhellenizowanego judaizmu i chrześcijaństwa.

Wyjątkowa wiedza ponad prostą wiarą ludu i kościoła.

Przeciwstawienie świata materialnego rzeczywistości transcendentnej i niepoznawalnej. Świat dziełem szatana.

 

Chrześcijaństwo a Rzym

177 r. Celsus- „Słowo Prawdy”- przedstawienie rzymskiego poglądu na chrześcijan; m.in. kanibalizm- ciało i krew Chrystusa

64 r.- pożar Rzymu i oskarżenie chrześcijan

Aż do III w. prześladowania chrześcijan było sporadyczne

Decjusz- pogromy chrześcijan w czasie najazdów barbarzyńskich- wszyscy mieszkańcy mieli złożyć ofiary, by pomóc w obronie Imperium

Pocz. IV w.- złożone ustawodawstwo przeciw chrześcijaństwu

303 r.- edykt Dioklecjana nakazujący zniszczenie miejsc zgromadzeń chrześcijan, zabranie ksiąg i naczyń liturgicznych

304 r.- drugi edykt Dioklecjana- dot. Wschodu, nakaz uwięzienia kleru chrześcijańskiego oraz obowiązek dla wszystkich obywateli do złożenia ofiar

Okres największych pogromów i najwięcej męczeństw.

306 r.- abdykacja Dioklecjana, Konstantyn cesarzem

313 r. edykt mediolański

 

Konstantyn czcił boga słońca niezwyciężonego, ochrzcił się tuż przed śmiercią.

 

Mozaika „Słońce niezwyciężone” (sole invictus) z IV w. w nekropolii w Rzymie pod kat. Św. Piotra

25 grudnia- święto sole invictus, powrotu słońca- Boże Narodzenie

 

Konstantyn Wielki:

Finansowanie nowych wydań Biblii i ksiąg kościelnych

(z matką, Heleną) fundacje w Palestynie, w miejscach świętych dla chrześcijan- rozpoczęcie architektury chrześcijańskiej

Fundacje budowli memorialnych w Rzymie

wspomaganie finansowe działalności dobroczynnej Kościoła

 

319- Wystąpienie Ariusza- Chrystus nie jest równy Bogu Ojcu, a powstał w akcie stworzenia

325- pierwszy sobór nicejski; mityczny uczestnik- święty Mikołaj, potępienie herezji ariańskiej; uznanie równości osób Trójcy Świętej i tego, że Chrystus jest współistotny Ojcu

Legenda: Św. Mikołaj nie mógł wytrzymać bluźnierstwa Ariusza i spoliczkował go, za co został wtrącony do lochu. Konstantyn miał sen, w którym zobaczył słuszność św. Mikołaja, a ten doznał objawienia Matki Boskiej w lochu.

 

Arianizm

Goci z zachodu przyjęli chrzest od Gulfila, w wersji ariańskiej (o czym być może nie wiedział). Goci zostali arianami. Duża część zachodniej części cesarstwa została zajęta przez Gotów.

 

Konstans, Konstancjusz- synowie Konstantyna

331-366- wydawanie kolejnych aktów prawnych zakazujących pogaństwa, przede wszystkim ofiar

381, Teodozjusz Wielki- zakaz składania ofiar i odwiedzania świątyń

392- edykt zakazujący krwawych ofiar i ofiar z kadzidła, tego typu czyny miały być zbrodnią majestatu

435 Teodozjusz II- nakaz zniszczenia świątyń pogańskich

Powrót do pogaństwa- Julian Apostata (Odstępca)

 

Kult świętych- połączenie tradycji chrześcijańskiej i pogańskiej (?)

Kult Asklepiosa- św. Pantaleimon, św. Kosma, św. Damian, św. Tekla (lekarze bez wynagrodzenia)

Św. Seriusz i św. Bakchus- męczennicy

40 męczenników z Sebasty (oprawca- Licyniusz, praktycznie za panowania Konstantyna Wielkiego)

Św. Anastazja (za Dioklecjana) (gr. Anastasis- zmartwychwstanie, personifikacja Wielkiej Niedzieli), w przedstawieniach- olej, symbol oleju niewiast idących namaścić Chrystusa

Św. Parsewia (gr. parskeve- piątek, symbol Wielkiego Piątku)

Polikarp ze Smyrny- jeden z pierwszych męczenników, opis Euzebiusza z Cezarei (pachnące zwłoki)

Już w poł. II w. (prawdopodobnie)- próby zbliżenia się żyjących ze zwłokami świętych np. ocieranie się, dotykanie, całowanie itd.; potem, gdy ciała były składane do sarkofagów, wierni mogli przybywać do miejsca pochówku i także zbliżać się w ten sposób

 

Groby zawsze poza miastem

Cmentarze rzymskie: Via Apia

IV, V, VI w.- relikwie pojawiają się wewnątrz miasta, w świątyniach

Na początku w całości, później rozczłonkowywanie ciał.

 

Katakumby Kaliksta (prawdopodobnie najstarsze katakumby rzymskie) 185-205

Loculus- niewielka wydrążona w ścianie korytarza nisza, służąca do składania trumny drewnianej, zamurowywana

Arcosolium- nisza z dwoma loculi

Cubiculum- komora grobowa

 

Refrigerium- obrzęd (tradycja jeszcze pogańska), polegający na rytualnej uczcie ze wspomnieniem zmarłego, takie i tylko takie obrzędy chrześcijańskie były odprawiane w katakumbach, a nie liturgia

 

Bazyliki memorialne- poza miastem, budowle naziemne z grobami, służąca do kultu świętych; w pobliżu katakumb, także z miejscem dla innych zmarłych

Kościół św. Agnieszki (pn), św. Wawrzyńca (wsch), św. Piorta i Marcela (wsch), św. Pawła (pd), św. Sebastiana (pd)

Mauzoleum Heleny, mauzoleum Konstantyny- w pobliżu bazylik memorialnych

Na Zatybrzu (zach)- miejsce męki św. Piotra- bazylika św. Piotra, bud. IV w.

Ok. 600 roku- krypta (baldachim nad memorium z II w.)

Przebudowy: XII w., XVI-XVII w.- przebudowy

Tropaion św. Piotra- miejsce pochówku św. Piotra, okres powstania sporny

Triklia św. Piotra i Pawła

Szczątki św. Piotra nie zostały odnalezione.

W bazylice św. Piotra była czczona jego pamięć.

 

 

Po 313r. – sztuka kościoła triumfującego

 

Bazylika św. Piotra

324 r.- fundacja, czasy Konstantyna

354-366 r.- wznoszenie bazyliki, wzniesionej na pogańskiej nekropolii, mitycznym miejscu pochówku św. Piotra

Bazylika konstantyńska: ok. 65x84m plus atrium o boku ok. 90m, pięć naw

Po raz pierwszy w takiej ilości użyte spolia- szczególnie kolumny i kapitele (wszystkie)

Nowość- transept

354-366 r. wzniesienie cyborium- konfesji upamiętniającej św. Piotra

Absyda- najprawdopodobniej mozaika przedstawiająca Chrystusa podającego św. Piotrowi zwoje z prawem

359 r.- pochówek Juliusa Bassusa (rzymskiego notabla), pochówek wiernych w bazylice był popularną praktyką

Dwie kaplice grobowe po stronie południowej (św. Honoriusza i rodziny Angi)

Refrigerium- uczta upamiętniająca zmarłego

 

Bazylika św. Pawła przy via Ostenses, san Paolo fuori le Mura

Lokacja w miejscu, gdzie już prawdopodobnie w połowie II w. znajdował się propaion św. Pawła

Propaion- nawa główna z dwiema nawami bocznymi oraz atrium niemal tak duże jak sam kościół , do dziś zachował się jedynie fragment absydy

386 r.- konsekracja bazyliki Trzech Cesarzy- na miejscu fouri le Mura

Dużo większa, w celu uświetnienia grobu świętego

Pięć naw, transept, podobna do św. Piotra w lokacji absyda. Nie zachowała się, dzisiejszy wygląd to rekonstrukcja.

 

Eksedra- gr. Półokrągła nisza, w tradycji greckiej sufiks określeń stylów

Bazylika eksedralna- zakończona zazwyczaj po stronie zachodniej półkolistym obejściem, bez transeptu

Fundacje cesarskie od Konstantyna wokół murów miejskich, dla uczczenia miejscowych męczenników. Za murami, bo miały funkcję cmentarną i na miejscu grobów męczenników.

Szerokie absydy i jednolite obejścia łączące nawy boczne.

Nawa główna znacznie szersza od naw bocznych i kryta otwartą więźbą dachową.

Mur warstwowy- warstwa  cegły- warstwa tufu wulkanicznego

 

Bazylika Apostołów Piotra i Pawła przy via Appia

Wzniesiona być może jeszcze przed edyktem mediolańskim lub w podobnym czasie (312)

Pierwsza monumentalna budowla chrześcijańska w Rzymie, sama stała się prototypem świątyni.

Plan cyrku rzymskiego- kształt i ukośna fasada

W połowie III w. istniała tam triklia apostołów

Po budowie bazyliki św. Piotra i bazyliki św. Pawła, czyli pod wezwaniami indywidualnymi, patronem bazyliki Piotra i Pawła stał się św. Sebastian

 

Bazylika Piotra i Marcelina pryz via Laticana

W sąsiedztwie budowle memorialne- w tym mauzoleum Heleny, matki Konstantyna

Orientowane na zachód- strona śmiercią

Mauzoleum Heleny; 2. dziesięciolecie IV w.- kształt wiązany z rotundą Grobu Pańskiego wzniesioną w Jerozolimie przez Konstantyna Wielkiego

 

Santa Constanza, mauzoleum Konstantyny (350)- córki Konstantyna Wielkiego; Rzym

Podobna bryła do mauzoleum Heleny

Bazylika św. Agnieszki

Kształt bazyliki cyrkowej, przy via Nomentana, ufundowana 337-351 przez Konstantynę

Dedykowana św. Agnieszce i Chrystusowi, zatem funkcja bazyliki cmentarnej została rozbita, bo być może była tam sprawowana także liturgia.

Mur południowy- przylegające mauzoleum, gdzie złożono Konstantynę i jej siostrę, córkę Konstantyna, Heleny

Mauzoleum powtórzeniem bryły mauzoleum Anastasis (Grobu Pańskiego/ Zmartwychwastania) w Jerozolimie

Plan koła z obejściem¸ część centralną od obejścia oddziela 12 kolumn, połączonych architrawem, na tym wsparty tambur z oknami, a na nim kopuła.

Dekoracja kopuły nie zachowała się; malowidła XVIII w., wzorowane na tych zniszczonych; zachowały się mozaiki z obejścia, a także mozaiki w konchach niewielkich absyd wokół obejścia.

Zachowała się do dziś.

 

Bazylika św. Wawrzyńca, dzisiejszy san Lorenzo

Ulokowany na cmentarzu tetrario

Brak absydy z obejściem, złamana bryła.

Wzniesiona po fundacji bazyliki św. Agnieszki, ukończenie za bpa Damazego 60.-80. IV w.

 

San Giovanni in Laterano, Konstantiniana

Fundacja Konstantyna, zamiar zbudowania złożonego kompleksu- bazyliki, baptysterium i domu biskupa przy absydzie bazyliki. Obecny kształt jest inny niż ten Konstantyna.

Wzniesienie po 313 r., zakończenie zapewne po 325 r.

W pobliżu pałacu Fausty, żony Konstantyna, na miejscu dawnych rzymskich koszar.

Bardzo duże rozmiary jak na te czasy.

Pięcionawowa, okrągła absyda oraz prostokątne kaplice w części po stronie prezbiterium w nawach skrajnych.

Nowość- oddzielne baptysterium, potem zmienione w baroku; budowla centralna na planie oktogonu (prawdopodobnie tak jak w czasach konstantyńskich)

Ideowe ukazanie jedności władzy cesarskiej i duchownej.

 

Chrzest: śmierć poganina, a narodziny chrześcijanina- stąd bryły baptysteriów nawiązaniem zarówno do budowli w Betlejem, jak i do rotundy Anastasis

 

Dura Europos

 

 

Hammath, synagoga, ok. 300 r.

Obraz Heliosa na kwadrydze otoczonego znakami zodiaku

Napisy w języku hebrajskim odnoszące się do poszczególnych przedstawień.

Styl rzymski- karnacja, róż na policzkach Heliosa, ¾ w przedstawieniu twarzy, kontrapost postaci wagi.

 

Beth Alfa, synagoga, VI w.

Przedstawienie Heliosa na kwadrydze otoczonego zodiakami, opisane po hebrajsku.

Przedstawienie linearne.

 

Malarstwo ścienne w katakumbach

 

Katakumby Radanini, Rzym

Katakumby przy willa Torlonia, Rzym

Menory, kapliczki- elementy żydowskie

Sarkofag – siedmioramienny świecznik, putta (ubrane i rozebrane), sceny zabawy- elementy rzymskie, choć sarkofag żydowski

 

 

Wczesne chrześcijaństwo- przejęcie niechęci do sztuki z tradycji żydowskiej

II, III w.- zawsze wypowiedzi negatywne względem sztuki przedstawieniowej jako pogańskiej

Didaskalia Syryjskie- zakaz przyjmowanie darów od malarzy i rzeźbiarzy bożków pogańskich, jasnowidzów, nieuczciwych celników itd. Przez gminy chrześcijańskie

Konstytucje Apostolskie- nakaz wykluczenia z kościoła prostytutek, właścicieli domów publicznych jak i malarzy i rzeźbiarzy produkujących bożków 

Euzebiusz z Cesarei, Klemens Aleksandryjski, Cyprian itd.- odrzucenie wizerunków, bo wynikłoby to z kontynuacji kultu pogańskiego

Tulian, traktat o bałwochwalstwie- opis artystów jako zesłanych przez diabła, protestuje nawet przeciw przedstawieniom Dobrego Pasterza

Orygenes (uznany później za heretyka)- przeciwstawienie wizerunków na przykładzie tradycji i państwa żydowskiego jako idealnego w tej kwestii

Największa niechęć wobec rzeźby pełnoplastycznej (w Antyku to one pełniły funkcję kultową)

Cały czas pojawiają się wzmianki o wizerunkach:

Euzebiusz z Cezarei- na pocz. IV w. w Cezarei Filipowej znajdował się posąg Jezusa uzdrawiającego kobietę cierpiącej na krwotok, a także malowidła przedstawiające Chrystusa i Apostołów; potępienie kultu, jakim otaczali posąg uczniowie Szymona Maga

Posąg Chrystusa- prawdopodobnie pierwotnie posąg Asklepiosa

Ireneusz o gnostykach- posiadają obrazy malowane i z innych materiałów, twierdzą, że to wizerunki wykonane przez Piłata z okresu, kiedy Chrystus przebywał z ludźmi, ustawiają je z wizerunkami Pitagorasa i Arystotelesa; o Aleksandrze Sewerze- posiada wizerunki Aleksandra Wielkiego, Orfeusza, Chrystusa

IV w.- rozpowszechnienie wizerunków; wskazówki kościoła nadal negatywne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin