Rewolucyjne Mosty Roberta Maillarta.pdf

(2031 KB) Pobierz
Rewolucyjne mosty Roberta Maillarta
Rewolucyjne mosty
Kilka najwspanialszych mostw
XX wieku jest dzie¸em
szwajcarskiego inýyniera Roberta
Maillarta. W elegancki sposb
rozwiza¸ on podstawowy
problem techniczny: jak za pomoc
lekkiej konstrukcji ¸ukowej
przenieæ ogromne obciýenia
wieku, w wieku XX sta¸y si« nimi mosty drogowe.
Wynalezienie samochodu stworzy¸o w krajach
rozwini«tych zapotrzebowanie na utwardzone drogi oraz mo-
sty. Jednak typ mostu potrzebnego dla samochodw osobo-
wych i ci«ýarwek rýni si« zasadniczo od tego dla lokomotyw
i to nie tylko ukszta¸towaniem pomostu Ð jezdnia drogowa
zast«puje torowisko. Wi«kszoæ mostw drogowych przeno-
si mniejsze obciýenia niý mosty kolejowe, a przebiegajce
po nich jezdnie mog mie ostre zakr«ty i strome nachylenia.
Aby sprosta tym potrzebom, wielu projektantw mostw
72 å WIAT N AUKI WrzesieÄ 2000
David P. Billington
M mosty kolejowe by¸y symbolami budownictwa XIX
108025997.006.png
Roberta Maillarta
z prze¸omu wiekw zacz«¸o uýywa nowego materia¸u: betonu zbrojonego stalowymi pr«-
tami. 1 Mistrzem w jego stosowaniu by¸ szwajcarski inýynier Robert Maillart, ktry zaprojek-
towa¸ kilka najbardziej oryginalnych i waýnych mostw nowoczesnej sztuki budowlanej.
Urodzony w 1872 roku w Bernie, Maillart studiowa¸ inýynieri« w Federalnym Instytu-
cie Politechnicznym w Zurychu. Na pocztku kariery zawodowej opracowa¸ wyjtkow me-
tod« projektowania mostw, budynkw i innych budowli z betonu. Odrzuci¸ skompliko-
wane obliczenia obciýeÄ i napr«ýeÄ, entuzjastycznie stosowane przez wsp¸czesnych mu
inýynierw. Wystrzega¸ si« dekoracyjnoæci projektowanych obiektw Ð trendu powszech-
nego w tamtym czasie wærd budowniczych mostw. Unika¸ naæladowania stylw archi-
tektonicznych, jak rwnieý dodawania elementw jedynie w celach zdobniczych. Metoda
Maillarta by¸a rodzajem twrczej intuicji; mia¸ talent do wymyælania nowych kszta¸tw,
ktre rozwizywa¸y klasyczne problemy inýynierskie. A poniewaý w dziedzinie, ktr
si« zajmowa¸, by¸a jak i dziæ silna konkurencja, stawia¸ m.in. na oszcz«dnoæ Ð jego pro-
ROBERT MAILLART ukoÄ-
czy¸ Salginatobel, najbardziej
znany ze swoich mostw, w
1930 roku. Ta elegancka kon-
strukcja przerzucona jest po-
nad g¸«bokim wwozem we
wschodniej Szwajcarii.
å WIAT N AUKI WrzesieÄ 2000 73
108025997.007.png 108025997.008.png
üUK o przekroju skrzynkowym by¸
pierwsz waýn innowacj wprowadzo-
n przez Maillarta do projektw mostw
z betonu. W tradycyjnym moæcie ¸uko-
wym ( grny rysunek poniýej ) ci«ýar jezd-
ni przenoszony jest przez podpory na
¸uk, ktry musi by stosunkowo gruby,
po to ýeby napr«ýenia zginajce pozo-
stawa¸y ma¸e. Natomiast w ¸uku o prze-
kroju skrzynkowym ( dolny rysunek
poniýej ) pomost i ¸uk po¸czone s pio-
nowymi æcianami Ð prawie na ca¸ej roz-
pi«toæci mostu obciýenie przenoszone
jest ¸cznie przez pomost, æciany i ¸uk.
W 1901 roku Maillart wykorzysta¸ to roz-
wizanie w lekkim i niedrogim moæcie
Zuoz ( z lewej ).
jekty wygrywa¸y, poniewaý cz«sto kosz-
ty ich realizacji by¸y najniýsze w porw-
naniu z propozycjami rywali. Najprost-
szym sposobem zrozumienia metody
Maillarta jest przyjrzenie si« z bliska naj-
waýniejszym jego pracom najlepiej uka-
zujcym jego nowatorstwo.
Jedn z charakterystycznych cech no-
woczesnej inýynierii jest wykorzystanie
matematyki do analizy projektowanych
budowli. Stosujc podstawowe zasady
mechaniki, inýynierowie obliczaj na-
pr«ýenia wyst«pujce pod wp¸ywem ob-
ciýeÄ, takich na przyk¸ad jak ci«ýar po-
jazdw na moæcie czy si¸a wiatru w
przypadku drapacza chmur. Obliczenia
takie u¸atwiaj przewidywanie zacho-
wania si« budowli, umoýliwiajc inýy-
nierom stwierdzenie, czy projektowane
przez nich mosty i wieýowce wytrzy-
maj silne trz«sienie ziemi lub huragan.
Paradoksalnie jednak zdanie si« na obli-
czenia spowodowa¸o u wielu projektan-
tw ograniczenie zdolnoæci twrczego
myælenia i niekonwencjonalnych pomy-
s¸w. Wsp¸czeæni inýynierowie cz«sto
zak¸adaj, ýe jeæli nie da si« wykona do-
k¸adnej analizy matematycznej budow-
li, to nie da si« jej takýe zbudowa.
Pierwszy waýny most Maillarta by¸ za-
przeczeniem tego za¸oýenia. Pracujc
w 1900 roku w firmie budowlanej Frot
i Westermann w Zurychu, zaprojektowa¸
most na rzece Inn w ma¸ej szwajcarskiej
miejscowoæci Zuoz. Miejscowi urz«dni-
cy chcieli pocztkowo, by 30-metrowy
stalowy most ¸czy¸ brzegi, lecz Maillart
przekona¸ ich, ýe przy zbliýonych kosz-
tach mg¸by zbudowa bardziej eleganc-
ki most ýelbetowy przerzucony nad
korytem rzeki. Planowa¸ zbudowanie jed-
noprz«s¸owego mostu ¸ukowego z prze-
gubami na wezg¸owiach i w kluczu (ærod-
kowym punkcie mostu), ktre mia¸y
zapobiec powstawaniu w tych miejscach
napr«ýeÄ zginajcych. Zasadnicza inno-
POMOST POD JEZDNI
SüUPY
PRZYCZîüEK
KLUCZ üUKU
üUK
SIüY
TRADYCYJNY MOST üUKOWY
POMOST POD JEZDNI
WEZGüOWIE
üUKU
üUK
PIONOWE
åCIANY
MOST üUKOWY
O PRZEKROJU SKRZYNKOWYM
SIüY
wacja polega¸a na po¸czeniu ¸uku i jezd-
ni w jedn form« oraz zastosowaniu tzw.
przekroju skrzynkowego (tj. z wewn«trz-
nymi wydrýeniami), co zasadniczo ob-
niýa¸o koszt mostu dzi«ki zmniejszeniu
potrzebnej iloæci betonu.
W zwyk¸ym moæcie ¸ukowym z tzw.
jazd gr ci«ýar jezdni przenoszony
jest przez s¸upy lub æciany na ¸uk, kt-
ry musi by stosunkowo gruby, po to
by ma¸e by¸y napr«ýenia zginajce po-
wstajce pod wp¸ywem obciýenia ru-
chem drogowym. W projekcie Maillar-
ta pomost i ¸uk mostu zosta¸y po¸czone
trzema pionowymi æcianami, ktre
utworzy¸y dwie przebiegajce pod jezd-
ni skrzynki [ ilustracja powyýej ]. Wielk
zalet tego rozwizania by¸o to, ýe pra-
wie na ca¸ej rozpi«toæci prz«s¸a mostu
obciýenie przenoszone by¸o przez
wszystkie trzy elementy: pomost, ¸uk
i æciany. (W pobliýu przycz¸kw ob-
ciýenie przekazywane by¸o na ¸uk i na
przeguby.) Poniewaý ¸uk przenosi¸ tyl-
ko cz«æ obciýeÄ, mg¸ by o wiele
cieÄszy Ð aý trzykrotnie w porwnaniu
z ¸ukiem w tradycyjnym moæcie.
Do oceny poprawnoæci projektu Mail-
lart zastosowa¸ uproszczon analiz« gra-
ficzn. Dok¸adne obliczenia nie mog¸y
by przeprowadzone, poniewaý anali-
za matematyczna napr«ýeÄ w betono-
wym ¸uku o przekroju skrzynkowym
okaza¸a si« zbyt skomplikowana, by
wykona j dost«pnymi wwczas me-
todami. Autorytet w dziedzinie budow-
nictwa w Szwajcarii, Wilhelm Ritter, po-
wo¸any na konsultanta projektu,
stwierdzi¸ ýe cho nie moýe wykona
obliczeÄ, to most b«dzie bezpieczny i za-
74 å WIAT N AUKI WrzesieÄ 2000
108025997.009.png 108025997.001.png
leci¸ jego realizacj«. UkoÄczony w 1901
roku most w Zuoz pomyælnie przeszed¸
test obciýeÄ polegajcy na mierzeniu
odkszta¸ceÄ budowli w czasie przejazdu
po nim ci«ýkich pojazdw konnych. By¸
to sukces, mimo ýe z punktu widzenia
matematyki most pozosta¸ zagadk.
Jednak w cigu nast«pnych dwch lat
w pionowych æcianach w pobliýu przy-
cz¸kw mostu pojawi¸y si« p«kni«cia.
Przyczyn by¸o nierwnomierne wysy-
chanie budowli: w æcianach powstawa-
¸y coraz wi«ksze napr«ýenia, poniewaý
schnc, kurczy¸y si«, ale powstrzymy-
wa¸y je przed tym pomost i ¸uk, ktre
sch¸y wolniej Ð ods¸oni«te i naraýone na
dzia¸anie wilgoci. Nie zagrozi¸o to bez-
pieczeÄstwu mostu, ale sk¸oni¸o Mail-
larta do wprowadzenia zmian w nast«p-
nej projektowanej budowli Ð most
Tavanasa, zbudowany w roku 1905 na
Renie w Alpach szwajcarskich, by¸ jego
pierwszym arcydzie¸em.
W tym projekcie Maillart usun¸ cz«æ
pionowych æcian w pobliýu przycz¸kw;
by¸y zb«dne, gdyý nie przenosi¸y ýad-
nych obciýeÄ. Wyeliminowa¸ w ten spo-
sb nie tylko problem p«kania, ale teý
sprawi¸, ýe budowla wydawa¸a si« lekka
[ ilustracja z prawej ]. Taki kszta¸t doskona-
le spe¸nia¸ wymagania stawiane kon-
strukcji mostu: smuk¸y w kluczu i na wez-
g¸owiach, a masywny na jednej czwartej
rozpi«toæci Ð s to dwa punkty w po¸o-
wie odleg¸oæci mi«dzy kluczem ¸uku i je-
go wezg¸owiami Ð w miejscach najwi«k-
szego obciýenia (ruchem drogowym)
¸ukw opartych na trzech przegubach.
Niestety, w 1927 roku most Tavanasa zo-
sta¸ zniszczony przez lawin« tak pot«ý-
n, ýe nie opar¸by si« jej ýaden most.
Tak duýe oszcz«dnoæci osign¸, pod-
chodzc do projektu w niekonwencjo-
nalny sposb Ð zainspirowa¸o go rozwi-
zanie znane z konstrukcji zwyczajnej
beczki na wod«, z pionowymi klepkami
i poziomymi obr«czami [ grna ilustracja
na stronie 79 ]. W beczce parcie wody na
klepki rwnowaýone jest przez napr«ýe-
nia na obwodzie obr«czy, co utrzymuje
klepki razem. Maillart doszed¸ do wnio-
sku, ýe pr«ty zbrojeniowe w betonie b«d
pe¸ni tak sam funkcj«, jak obr«cze
i wtedy æcianki boczne podstawy mog
juý by stosunkowo cienkie.
Opublikowana w 1907 roku przez
Maillarta graficzna analiza tego zagad-
nienia nie zawiera¸a skomplikowanych
obliczeÄ, jednak mog¸a by zastosowa-
na do kaýdego cylindrycznego zbiorni-
ka wody, niezaleýnie od jego specyficz-
nego kszta¸tu. W tym samym roku
jednak pojawi¸ si« dok¸adny matema-
tyczny opis problemu i stopniowo zdo-
minowa¸ on t« dziedzin«. Sta¸o si« tak,
cho model by¸ tak skomplikowany, iý
rozwizanie analityczne udawa¸o si«
znale zaledwie dla kilku najprost-
szych kszta¸tw.
Gdy Maillart zacz¸ projektowa fa-
bryki betonu, magazyny i inne budyn-
ki przemys¸owe, stan¸ przed innym
problemem: w jaki sposb podpiera ich
bardzo obciýone stropy. W zwyk¸ych
budynkach sk¸ada¸y si« one z p¸askich
p¸yt betonowych z poziomymi belkami
pod kaýd p¸yt. P¸yty przenosi¸y obci-
ýenia na belki, ktre z kolei przekazy-
wa¸y je na s¸upy. Maillart poszukiwa¸
rozwizania prostszego i taÄszego,
w ktrym do podpierania betonowych
p¸yt nie by¸yby konieczne poziome bel-
ki. Dotd prbowano rozwizywa ten
problem metodami matematycznymi,
lecz wyniki okaza¸y si« niezadowalajce.
Maillart post«powa¸ odmiennie: zbudo-
wa¸ modele betonowych p¸yt i podda-
wa¸ je prbom obciýeniowym.
W pierwszym, zbudowanym w 1910
roku w Zurychu, magazynie z p¸askimi
p¸ytami zastosowa¸ on rozkloszowane
u szczytu w formie kapiteli kolumny ¸-
czce si« ze znajdujc si« powyýej be-
tonow p¸yt. Kolumny te znacznie
zmniejsza¸y woln powierzchni« p¸yty
i lepiej j podpiera¸y. Spe¸nia¸y takýe
funkcj« estetyczn, Maillart tak bowiem
zaprojektowa¸ kapitele, ýe p¸yn«¸y one
¸agodn krzyw hiperboliczn od pozio-
PLAN MOSTU TAVANASA ( na grze ) poka-
zuje udoskonalenia wprowadzone przez
Maillarta do projektu ¸uku o przekroju skrzyn-
kowym. Do po¸czenia pomostu z ¸ukiem za-
stosowa¸ tylko dwie pionowe æciany i usun¸
ich cz«æci w pobliýu przycz¸kw. Most na Re-
nie zosta¸ ukoÄczony w 1905 roku ( na dole );
zniszczy¸a go lawina w 1927 roku.
Zbiorniki wody i magazyny
Nowatorstwo Maillarta nie by¸o z po-
cztku zauwaýane. Most Tavanasa oce-
niano w Szwajcarii bardzo niepochleb-
nie, a jego estetyka nie przypad¸a do
gustu urz«dnikom publicznym, ktrym
bardziej podoba¸y si« staromodne mo-
sty oblicowane kamieniem. Maillart, kt-
ry w 1902 roku za¸oýy¸ w¸asn firm«,
mia¸ k¸opoty ze zdobywaniem duýych
zamwieÄ, wi«c zainteresowa¸ si« pro-
jektowaniem budynkw, zbiornikw
wody i innych budowli z ýelbetu.
Jego firma zbudowa¸a betonowe pod-
stawy pod dwa duýe zbiorniki na gaz
w szwajcarskim mieæcie St. Gallen. Te
cylindryczne konstrukcje wype¸niane s
wod uszczelniajc zbiorniki (i zapo-
biegajc wyp¸ywowi gazu). Maillart za-
projektowa¸ je tak, by by¸y lekkie jak je-
go mosty Ð potrzebowa¸ zaledwie jednej
czwartej iloæci betonu przewidywanej
w za¸oýeniach przetargowych inwestycji.
å WIAT N AUKI WrzesieÄ 2000 75
108025997.002.png 108025997.003.png
CI¢ûAR POJAZDîW
üUK USZTYWNIONY POMOSTEM by¸ opra-
cowanym przez Maillarta sposobem przeno-
szenia nierwnomiernie roz¸oýonego obciýe-
nia zwizanego z ruchem na moæcie. W
zwyk¸ym moæcie ¸ukowym, gdy pojazdy obci-
ýaj tylko jedn jego stron« ( lew na rysunku
z prawej ), to ta strona ¸uku b«dzie pchana w d¸,
a druga do gry. (Ugi«cia pokazane tu zosta¸y
z przesad). üuk musi by gruby, by napr«ýenia
zginajce by¸y ma¸e. W ¸uku usztywnionym
pomostem ( dalej z prawej ) pomost jest bardzo
sztywny dzi«ki zastosowaniu dodatkowego
zbrojenia w barierach bocznych. Pomost po¸-
czony jest z ¸ukiem za pomoc poprzecznych
æcian Ð przeciwdzia¸a to wznoszeniu i opada-
niu ¸uku. üuk moýe tu by cienki, poniewaý si-
¸y zginajce s niewielkie.
POMOST
UGI¢CIE
POMOSTU
üUK
UGI¢CIE üUKU
SüUPY
MOST Z üUKIEM TRADYCYJNYM
mej p¸yty do pionowych oæmiobocznych
kolumn. Podobne kolumny zastosowa¸
w 1912 roku w budynku stacji filtrw
w Rorschach w Szwajcarii [ dolna ilustra-
cja na stronie 79 ]. Projekty te s wyrazem
jego poszukiwaÄ pi«knych, funkcjonal-
nych i jednoczeænie niedrogich form.
i ledwie uszed¸ z ýyciem. W 1919 roku
powrci¸ do Szwajcarii i po kilku latach
znw zacz¸ projektowa betonowe mo-
sty. Prze¸omowym wydarzeniem tego
okresu by¸o opracowanie gibkiego ¸u-
ku usztywnionego p¸yt pomostu. Za-
stosowa¸ go po raz pierwszy w moæcie
Flienglibach zbudowanym w 1923 ro-
ku. Pomys¸ zrodzi¸ si« z wykonanej
przez Maillarta analizy skutkw obci-
ýeÄ dynamicznych, wynikajcych z
ruchu drogowego na moæcie przy
uwzgl«dnieniu obciýenia statycznego
zwizanego z mas samego mostu.
Most ¸ukowy to jakby odwrcona li-
na. Gdy na linie powieszony jest ci«ýar,
wygina si« ona w d¸, a rozciganie jej
rwnowaýy ten ci«ýar. Most ¸ukowy jest
wygi«ty ku grze, aýeby podpiera jezd-
ni«, a æciskanie ¸uku rwnowaýy obci-
ýenie statyczne. Jeæli inýynier zapro-
jektuje form« ¸uku odpowiedni do
obciýenia statycznego (nie b«dzie moý-
na jej potem zmieni), to dodanie obci-
ýenia ruchem drogowym spowoduje
zginanie ¸uku Ð szczeglnie silne, gdy
obciýenie b«dzie niesymetryczne, na
przyk¸ad na jednej stronie mostu znaj-
dzie si« ci«ýarwka. üuk musi by tak
mocny i gruby, by wytrzyma zginanie.
Jednak ze wzgl«dw estetycznych
Maillart chcia¸, by ¸uk by¸ cienki. Zna-
laz¸ rozwizanie, ¸czc ¸uk z pomostem
poprzecznymi æcianami [ ilustracja powy-
ýej ]. Poniewaý w tym przypadku ¸uk
i pomost musz si« zgina razem, si¸y
G¸os wo¸ajcego na puszczy
Poczwszy od 1912 roku, firma Mail-
larta prosperowa¸a dzi«ki duýym pro-
jektom realizowanym w carskiej Rosji,
ktra w¸aænie zaczyna¸a si« uprzemy-
s¸awia. Wybuch I wojny æwiatowej za-
sta¸ Maillarta wraz z rodzin w Rosji,
skd nie mg¸ si« wydosta. W czasie
rewolucji bolszewickiej straci¸ majtek
EWOLUCJ¢ PROJEKTîW Mail-
larta uwidocznia porwnanie mo-
stu Valtschielbach z 1925 roku ( po-
wyýej ) z mostem Schwandbach
z 1933 roku ( z prawej i na ssied-
niej stronie ). Most Valtschielbach,
po¸oýony w pobliýu miasta Donath
w po¸udniowo-wschodniej Szwaj-
carii, ma kamienne przycz¸ki w
stylu romaÄskim, g¸adko zakrzy-
wiony ¸uk i prosty pomost. Most
Schwandbach, po¸oýony w lasach
na po¸udnie od Berna, nie ma ka-
miennych przycz¸kw, jego ¸uk
jest lini ¸aman, a pomost zakrzy-
wiony w planie.
76 å WIAT N AUKI WrzesieÄ 2000
108025997.004.png 108025997.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin