Tankowanie Do Pełna.pdf

(243 KB) Pobierz
Tankowanie do pe³na
STACJE SAMOOBSüUGOWE _ WYLEWKI PALIWA
Tankowanie do pe¸na
MEMBRANA
ZASTAWKA ZAWORU
PRZESUWA SI¢,
OTWIERAJC
PRZEPüYW
O bs¸ugowe stacje paliwowe w USA s prawie ca¸kowicie wyludnione.
PRZEPüYW
POWIETRZA
Wed¸ug American Petroleum Institute w Waszyngtonie, obecnie prawie
90% amerykaÄskich zakupw paliwa, tj. oko¸o 16 mld transakcji rocz-
nie jest dokonywanych na stacjach samoobs¸ugowych. Technika ta-
kiej sprzedaýy zmienia¸a si« niepostrzeýenie od 1947 roku, kiedy dwaj Kali-
fornijczycy wpadli na pomys¸ przerzucenia tankowania na kierowcw.
Oferowali za to benzyn« taÄsz o 5 centw za galon (3.78 l). Traktowana poczt-
kowo jak dziwactwo, ktre przeminie, samoobs¸uga przetrwa¸a i zdominowa-
¸a sprzedaý paliw. Jedynie prawodawstwo stanw New Jersey i Oregon nie
zezwala na to, aby paliwo nalewali sobie klienci.
Obecnie samoobs¸uga jest w znacznym stopniu nadzorowana
przez urzdzenia elektroniczne. Dzia¸anie urzdzenia wyjaænia
Matthew C. Schuessler, z Marconi Commerce Systems w Greens-
boro w P¸nocnej Karolinie, producenta dystrybutorw paliw.
Gdy klient podnosi wylewk« i naciska dwigni«, wysy¸any jest
sygna¸ do sterownika pompy w grnej cz«æci dystrybutora. Ste-
rownik zeruje licznik i przekazuje sygna¸ informujcy o rozpocz«-
ciu tankowania do operatora stacji oraz uruchamia automa-
tyczne sterowanie hydrauliczne, regulujce przep¸yw paliwa
z podziemnego zbiornika. (Aby ograniczy ryzyko eksplo-
zji na skutek zaiskrzenia, elektronik« od hydrauliki dys-
trybutora dobrze odseparowano warstw powietrza
lub specjalnymi izolatorami z odpowiedniego mate-
ria¸u, na przyk¸ad ýywicy epoksydowej.)
Interfejs hydrauliczny steruje prac pompy od-
ærodkowej zanurzonej w zbiorniku podziemnym,
zwykle o pojemnoæci oko¸o 40 tys. litrw. Poczt-
kowo paliwo jest pompowane powoli Ð jego
przep¸yw mierzy si« za pomoc turbinki ge-
nerujcej jeden impuls elektryczny na kaýdy
obrt. Jeæli po 10 impulsach system pracu-
je prawid¸owo, to sterownik pompy au-
tomatycznie zwi«ksza pr«dkoæ prze-
p¸ywu. Impulsy s zliczane i przetwa-
rzane przez licznik wyæwietlajcy iloæ
zatankowanego paliwa i jego koszt.
Jeýeli klient okreæli ýdan iloæ pa-
liwa lub kwot« zap¸aty, urzdzenie
wyznaczy moment zatrzymania
pompy i zakoÄczenia nape¸nia-
nia zbiornika.
Marguerite Holloway
ZAWîR
JEDNOKIERUNKOWY
OTWARTY
MECHANIZM
SAMOCZYNNY
CIåNIENIE
POWIETRZA
KANAü
POWIETRZNY
üOûYSKO
KULKOWE
WYLEWKA PALIWOWA, pomimo elektroniki wbudowanej w system samo-
obs¸ugi, pozosta¸a urzdzeniem ca¸kowicie mechanicznym, ale uzupe¸nionym
w mechanizm automatycznego odcinania dop¸ywu paliwa, gdy zbiornik jest
pe¸ny. Zasad« dzia¸ania tego urzdzenia przedstawionego na rysunku wyja-
æniaj specjaliæci z Husky Corporation, firmy produkujcej wylewki. Przep¸yw
paliwa przez zawr jednokierunkowy wytwarza podciænienie, ktre przez ka-
na¸ powietrzny zasysa powietrze ze zbiornika samochodu. Gdy paliwo w zbior-
niku osignie poziom wlotu kana¸u powietrznego, przep¸yw powietrza zo-
staje zd¸awiony i zamyka si« zawr jednokierunkowy. Obniýa si« ciænienie
w komorze powietrznej nad specjaln membran Ð umoýliwia to jej prze-
mieszczenie si« i zwolnienie zastawki zaworu zamykajcego przep¸yw paliwa.
84 å WIAT N AUKI Lipiec 2000
108019581.001.png
CZY WIESZ, ûE...
PRZEPüYWAJCE
PALIWO
l
Stacje benzynowe coraz cz«æciej stosuj
identyfikacj« drog radiow (RFID Ð ra-
dio-frequency identyfication) Ð klienci mo-
g p¸aci, nie uýywajc kart kredytowych
czy gotwki. Sposb obs¸ugi wyjaænia Na-
tional Petroleum News : kierowca ma odpo-
wiedni nadajnik na oknie samochodu lub
specjaln kart« przy kluczykach do samo-
chodu. Nadajnik przekazuje do dystrybu-
tora sygna¸ radiowy zawierajcy dane
identyfikacyjne i numer karty kredytowej.
Natomiast kart« zbliýa si« do odbiornika
umieszczonego na przedniej stronie dys-
trybutora, ktry odczytuje z niej dane
klienta.
ZASTAWKA ZAWORU
OPADA, ZAMYKAJC
PRZEPüYW PALIWA
l Dla zapewnienia bezpieczeÄstwa ludziom
tankujcym noc niektre dystrybutory
projektowane przez Marconi i inne firmy
b«d niýsze lub w«ýsze. Nowe wersje in-
stalowane tego lata utrudniaj chowanie
si« za nimi napastnikw.
l Pomimo ærodkw ostroýnoæci przypadko-
we iskry elektryczne mog wywo¸ywa
poýary. Na przyk¸ad wed¸ug Roberta N.
Renkesa z Petroleum Equipment Institute
w Tulsa w cigu ostatnich dwch lat na
stacjach paliwowych w USA wybuch¸o co
najmniej 100 poýarw, powodujc powaý-
ne szkody, a nawet æmier jednego cz¸o-
wieka. Przyczyn w wielu wypadkach by-
¸a elektrycznoæ statyczna Ð klienci naelek-
tryzowani ocieraniem si« o tapicerk« po
wyjæciu z samochodu i dotkni«ciu w«ýa,
wylewki dystrybutora lub nakr«tki zbior-
nika powodowali przeskok iskry elektrycz-
nej. Tankujcy powinni zawsze uziemi
siebie, dotykajc samochodu, zanim do-
tkn dystrybutora i odkr«c korek wlewu
paliwa.
MEMBRANA UNOSI SI¢,
ZWALNIAJC NACISK
NA KOüEK
ZAWîR
JEDNOKIERUNKOWY
ZAMYKA SI¢
l Nieszczelne podziemne zbiorniki Ð oko¸o
400 tys. wyciekw przez ostatnie 10 lat Ð to
najwi«ksze rd¸o zanieczyszczeÄ wd
gruntowych w USA. Oko¸o 380 tys. zbior-
nikw jest ulokowane przy stacjach ben-
zynowych. Od 1998 roku Environmental
Protection Agency (EPA Ð Agencja Ochro-
ny årodowiska) wymaga zabezpieczania
tych zbiornikw przed korozj i instalo-
wania urzdzeÄ alarmowych, wykrywa-
jcych w«glowodory i informujcych w¸a-
æcicieli o nieszczelnoæci. Jednak wed¸ug
Sammy Ng z EPA oko¸o 15% podziem-
nych zbiornikw magazynowych nie spe¸-
nia tych wymagaÄ.
TRZPIEÁ RUCHOMY
OPADA
KULKI üOûYSKA
WTACZAJ SI¢
DO åRODKA
POZIOM PALIWA
PODNOSI SI¢,
DüAWIC PRZEPüYW
POWIETRZA
MARGUERITE HOLLOWAY jest dziennikark
SCIENTIFIC AMERICAN. Cz«sto redaguje ko-
lumn« Nauka w zaprz«gu.
å WIAT N AUKI Lipiec 2000 85
108019581.002.png 108019581.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin