PEDAGOGIKA
Tytuł
Aspiracje życiowe młodzieży
Podtytuł
-
Autor
RUDZKI KRZYSZTOF
Liczba stron
72
Nazwa Szkoły Wyższej
Nauczycielskie Kolegium Rewalidacji Resocjalizacji
Rodzaj pracy
licencjacka
Rok oddania
2002
Cena
599 zł, dla studentów 299 zł
Nr zamówienia
ped-11
Język pracy
polski
Zawartość pracy
SPIS TREŚCIWSTĘP 4I. Zagadnienie aspiracji życiowych młodzieży w literaturze przedmiotu 51. Pojęcie aspiracji - podstawowe zagadnienia, rozumienie terminu aspiracje 51.1 Przykłady użycia terminu "aspiracje" w literaturze pięknej, socjologii i psychologii 62. Rodzaje aspiracji (podstawowe typy aspiracji) 73. Uwarunkowania aspiracji 93.1 Uwarunkowania osobowościowe 93.2 Zjawisko samobójstwa, podejmowanie decyzji o odebraniu sobie życia 113.3 Uwarunkowania środowiskowe 163.4 Uwarunkowania pedagogiczne 213. Struktura aspiracji 234. Struktura aspiracji 234.1 Cele, dążenia życiowe i poziom aspiracji dzieci i młodzieży 244.2 Hierarchia różnych celów życiowych, wartości uznawana przez dzieci i młodzież 254.3 Hierarchie wartości innych grup młodzieży 264.4 Dzieci i młodzież o własnych i cudzych celach życiowych 274.5 Wpływ zmian ustrojowych po 1989 roku na aspiracje młodzieży 28II. Metodologia badań własnych 371. Przedmiot i cele badań 372. Problemy badawcze 383. Hipotezy badawcze 383. Zmienne i wskaźniki 414. Metody, techniki i narzędzia badawcze 425. Charakterystyka grupy badawczej 43III. Analiza badań własnych 461. Ogólna hierarchia aspiracji życiowych badanych studentów 462. Typ, miejsce zamieszkania, a aspiracje życiowe studentów 492.1 Hierarchia aspiracji życiowych ankietowanych, pochodzących ze wsi 492.2 Hierarchia aspiracji życiowych ankietowanych pochodzących z małego miasta 512.3 Hierarchia aspiracji życiowych ankietowanych pochodzących z dużych miast 53 3. Pochodzenie społeczne a aspiracje życiowe studentów 543.1 Pochodzenie inteligenckie a hierarchie dążeń studentów 553.2 Pochodzenie robotnicze (chłopskie) a hierarchie dążeń studentów 564. Wykształcenie rodziców a aspiracje życiowe studentów 574.1 Wykształcenie podstawowe, zawodowe Ojca a aspiracje życiowe respondentów 584.2 Wykształcenie wyższe, niepełne wyższe rodziców a aspiracje życiowe badanych 594.3 Wykształcenie podstawowe, zawodowe Matki a aspiracje życiowe badanych 614.4 Wykształcenie wyższe, niepełne wyższe matki a aspiracje życiowe badanych 61Podsumowanie 63Bibliografia 65Spis tabel 69Aneks- kwestionariusz dla studenta 70WstępWartości ludzkie zmieniają się szybciej, niż można sobie to wyobrazić. Bliscy sobie ludzie z dwóch kolejnych pokoleń przestają siebie rozumieć. Następuje wyobcowanie jednostki, powstaje „świadomość globalna”, ludzie kierują się zasadą przyjemności i interesownością. Stosunki ludzkie ulegają depersonalizacji, więzi emocjonalne podlegają stępieniu, układy międzyludzkie urzeczowieniu. Człowiek doświadczył tego, że stał się nie tylko podmiotem, ale i przedmiotem stosunków międzyludzkich. Klasyczna dysfunkcja struktur społecznych ulega zmianie na rzecz patologizacji życia społecznego. Pojawiają się nie tylko takie zjawiska jak niepohamowana pogoń za karierą i dobrobytem, która skutkuje egoizmem, deprecjacją podstawowych wartości społecznych, a także apatia, zniechęcenie, frustracja i bierność jednostek. Człowiek jako człowiek coraz mniej się liczy, chyba, że jest obiektem manipulacji finansowych, politycznych czy światopoglądowych. Zadaniem tej pracy jest przedstawienie aspiracji, wartości, celów i dążeń, które młodzież uważa za najważniejsze oraz te, które nie są istotne w ich życiu. Postaram się także, na podstawie literatury zobrazować zmiany, jakie zachodzą w stosunku do pewnych wartości pod wpływem zmian ustrojowych oraz uwarunkowań aspiracji, które w znacznym stopniu wpływają na ich kształtowanie się. Każdy z nas jest inny. Patrząc subiektywnie na świat nas otaczający, wybieramy cele, do których dążymy i które, choć mogą być zbliżone do celów wyznaczanych przez innych ludzi, osiągane są przy pomocy odmiennych i różnorodnych środków (np. obecnie środkiem do kariery są dobre wyniki w nauce, ukończenie studiów wyższych).Pojęcie aspiracji jak i badania z lat wcześniejszych pozwolą na zanalizowanie ciągle zmieniającej się hierarchii wartości ludzkich. Postępowanie każdego z nas jest uzależnione od posiadanych aspiracji oraz hierarchii wartości, która kształtuje się przez całe nasze życie (proces socjalizacji, wpływ rodziny, rówieśników itp.).
purpura