wyklad.doc

(409 KB) Pobierz
Podstawy organizacji i zarządzania

Podstawy organizacji i zarządzania. IE III semestr dr Wiesław Jaworski

Podstawy organizacji i zarządzania.

 

Dr Wiesław Jaworski

Konsultacje p. 402 wtorek 10 – 11 środa 16 – 17

Literatura:
1. Zarządzanie organizacjami – Czerska…

2. Zasady zarządzania organizacjami – Webber

3. Kierowanie – nr 7 na liście

 

Egzamin
Jeśli z koła min. 4               à zerówka (ustna 3 pytania, w przypadku gdy z ćw. 5 tylko wybrane 2 z 3 pytań)

Jeśli z koła 4- i mniej               à pierwszy termin – test 20 – 26 pytań wielokrotnego wyboru, 4 możliwe odp. Poprawne mogą być od 1 do 3

 

Wykład I

3.10.2007r.

 

Wprowadzenie

Niemcy – najbardziej rozwinięte gospodarczo w UE

Hiszpania i Grecja wprost przeciwnie

 

3 powody, by studiować zarządzanie:
              1. doskonalenie kwalifikacji

              2. organizacja – najtańsza forma inwestowania

              3. uzyskanie efektów, organizowanie działania – im wyższy stopień tym lepsze efekty

 

Pojęcia podstawowe (5)

ORGANIZACJA

2 formy świata zorganizowanego

a) organizacja martwa, sztuczna – stworzona przez człowieka (firma, budynek, tablica itd.)

b) organizacja naturalna – stworzona przez Boga, naturę (fauna, flora)

 

W organizacji naturalnej występują procesy samoregulacyjne i samo organizacyjne, które próbują zadatować biologiczny organizm do dalszego życia. Przykładem  organizacji doskonałej może być m.in. kopiec mrówek czy człowiek.

 

Jan Zieleniewski – zdefiniował pojęcie organizacji w 3 ujęciach:

1.      atrybutowym

2.      czynnościowym

3.      rzeczowym

 

Ad.1. Organizacja w sensie atrybutowym

- Istota pojęcia organizacji

 

Szczególny (brak przypadku) rodzaj stosunków części do siebie i do złożonej z nich całości przy czym stosunki te polegają (muszą polegać) na tym, że wszystkie te części współ przyczyniają się do powodzenia całości.

 

 

 

Powód tworzenia organizacji – potrzeba, chęć osiągnięcia celu (dobór elementów razem współ przyczyniających się do osiągnięcia celu)

Przykład: kupno szafy, taka jaka zaspokaja nasze potrzeby (wymiary, nóżki…, rysunki, plany) w tym przypadku organizacją są plany mogą być też schematy, rysunki konstrukcyjne itp.

Bardziej jest to idea organizacji w formie uproszczonej jak człowiek sobie wyobraża cele.


Ad.2. Organizacja w sensie czynnościowym

Oddziaływanie jednej części bądź wielu innych na pozostałe (albo na całość) w celu stworzenia takiego szczególnego stosunku, w którym wszystkie części będą współ przyczyniały się do powodzenia całości.

 

 

 

 

Przykład: działalność naprawcza, reorganizacja, usprawnianie (odcinka pracy) albo też stworzenie organizacji od początku.

 

 

 

Ad.3. Organizacja w sensie rzeczowym, inaczej rzecz zorganizowana

Całość złożona z rzeczy i zdarzeń, której powinna przysługiwać cecha zwana atrybutem; rzeczy i zdarzenia współ przyczyniają się do powodzenia całości.

 

 

 

 

 

Atrybut organizacyjny – cecha, która głosi, że musi powstać szczególny stosunek części do siebie, które współ przyczyniają się do powodzenia całości.

 

Wykład II

10.10.2007r.

 

Organizacja czynnościowa – naprawa „chorej” organizacji (utraty atrybutów); przywrócenie cechy atrybutu

Organizacja rzeczowa

Rzecz – pochodzenia prakseologicznego //prakseologia (nauka o sprawnym działaniu)//; elementy potrzebne do zorganizowania pracy (nie tylko maszyny ale i człowiek)

Zdarzenia – wszelkie zmiany stanów, którym podlegają rzeczy

 

Przykłady organizacji w sensie rzeczowym – każdy produkt, który funkcjonuje sprawnie.

 

WZR

Atrybutowa – organizacja przeznaczenia, struktura organizacyjna

Czynnościowa – budowa nowej auli, powstanie nowego kierunku

Rzeczowa – sprawne funkcjonowanie WZR

 

Rzutnik

Atrybutowa – schemat techniczny

Czynnościowa – wymiana żarówki, gdy zepsuta; złożenie części w całość rzutnika



Rzeczowa – sprawne działanie, funkcjonowanie

 

STEROWANIE

 

Norbert Wiener 1948 – Cybernetyka, czyli sterowanie i komunikowanie”

 

Sterowanie sztywne – (oddziaływanie jednokierunkowe)






Sprężenie zwrotne – reakcja na oddziaływanie

=

Doregulowanie – gdy reakcja jest negatywna

 

Sterowanie              – realizacja 2 działań

1.      określenie wartości zadanych

2.      regulacja

- proces wyznaczania celów i zadań przez układ sterujący dla układu sterowanego; proces regulacji układu poprzez wzmocnienie bądź osłabienie impulsów adresowanych do układu sterowanego

- wszelkie celowe formy oddziaływania układu sterującego na sterowany zmierzające do tego, aby układ sterowany przyjął wartości (cele, zachowania) zadane przez układ sterujący

 

celowy ≠ świadomy

 

obiekt sterujący – człowiek, maszyna



obiekt sterowany – człowiek, maszyna, zwierzę

 

KIEROWANIE

 

2 podejścia:              a) ogólne

                            b) wąskie

 

a)      działanie zmierzające do spowodowania funkcjonowania innych rzeczy zgodnie z wolą i celami kierującego (oddziaływującego)

b)     działanie zmierzające do spowodowania działania innych ludzi zgodnie z wolą i celem osoby kierującej (oddziaływującego)

 

Istota zarządzania firmą

3 warunki

Def. ZARZĄDZANIE FIRMĄ               - proces 1 dysponowania zasobami firmy 2 wyznaczania jej celów gospodarczych, strategicznych oraz 3 stworzenie warunków organizacyjnych wewnątrz firmy a także w jej otoczeniu po to, aby firma mogła sprawnie realizować swoją misję oraz strategię działania

 

1. zasoby materialne i intelektualne

Materialne – łatwe do osiągnięcia; ludzie, umiejętności, budynki itp.

Intelektualne – podkreśla się je, źródło budowania przewagi konkurencyjnej; dostęp do określonych informacji

 

Dysponowanie zasobami firmy              – kto dysponuje zasobami całej firmy?

Właściciel bądź osoby przez niego upoważnione

                                                                      - mieć możliwość zmiany struktury zasobów; zbycie ich, zakupywanie

 

2. formułowanie celów strategicznych firmy

- wyznaczanie kierunków rozwoju

- przez pomyłkę – cała firma może zbankrutować

 

3. tworzenie warunków organizacji wewnątrz firmy

- realizacja funkcji zarządzania

              a) planowanie

              b) organizowanie

              c) motywowanie

              d) kontrola

- stworzenie mechanizmów firmy, które zapewnią sprawną realizację 4 funkcji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawny obszar planowania – alternatywne rozwiązania

 

Dobór właściwych narzędzi – dobry system zarządzania

Strategia              - pierwsze ważne narzędzie, stosowane przez planistów

                            - wyznacza cele i kierunki działania

 

Organizowanie              - efektywne zrealizowanie strategii

                                          - zbudowanie struktury organizacyjnej (dostosowanej do strategii)

 

Wykład III

17.10.2007r.

 

Strategia              - plan działania

                            - zbiór długookresowych istotnych celów

                            - sposoby realizacji celów

                            - zbiór polityk, reguł, zasad, jakie firma tworzy i kieruje się nimi w realizacji strategii (jej celów)

 

Trudno zarządzać firmą bez strategii!

Sposób organizowania firmy zależy od charakteru strategii

              Rezultat – zbudowanie strategii organizacyjnej

 

 

 

 

 

 

Przykład strategii organizacyjnej


Motywowanie

- tworzenie warunków, by chciało się pracować

Narzędzia motywowania (bezpośrednie):

a)      warunki motywacyjne

b)     potrzeby i bodźce

c)      perswazja – przekonywanie

 

kontrolowanie

narzędzia               – aparat kontroli

                            - system odpowiednio zorganizowany stosujący różne formy kontroli

 

Element stały w zarządzaniu – myślenie kategoriami zmian

 

Obszary zarządzania

1.      marketing – musi budować własną strategię; współpracuje z

2.      Badaniami i Rozwojem (B + R)

    1. Biuro głównego konstruktora (czym produkt ma być, praca konstruktora kończy się prototypem)
    2. Biuro głównego technologa (jakie kupić maszyny, aby stworzyć ciąg technologiczny urealniający powstanie tego, co wymyślił konstruktor)
    3. Służba organizatorska

3.      produkcja

4.      zaopatrzenie i zbyt

5.      polityka personalna

6.      system ekonomiczno – finansowy

 

Cel zarządzania:

              Budowanie większej wartości firmy

 

ADMINISTROWANIE

- odwrotnie proporcjonalne do zarządzania

Def.

Proces wykonania czynności bądź organizowania wykonania czynności w sposób określony w treści przepisów organizacyjnych; przepisy te określają dla osoby administrującej cel, który ma zostać zrealizowany, sposób jego wykonania oraz sposób rozdysponowania środków. Oznacza to, że w procesie administracyjnym w odróżnieniu do procesu zarządzania osobą administrującą świadomie pozbawia się prawa do decydowania o celach, sposobach i zasobach działania.

Przykład:

- wykonywanie decyzji występujących w ustawach/przepisach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geneza organizacji zarządzania – przyczyny

- pierwszy referat o charakterze naukowym – luty 1903r. Polak – Karol Adamiecki (1866 – 1933)

- za lidera przyjmuje się jednak Fryderyka Winstona Taylora (1856 – 1915)

              - marzec 1903, NY, referat „Zarządzanie warsztatem wytwórczym”

              - kwiecień – referaty złożone w książkę o tym samym tytule

- zapotrzebowanie na tę naukę – 1750(60) – 1795(1814) – Oświecenie (dynamiczny rozwój nauki;

„atomizacja nauki”)

- 3 przyczyny               a) techniczne – wiodąca rola

                            b) ekonomiczne

                            c) społeczne

Wykład IV

24.10.2007r.

 

3 główne szkoły:
1) Klasyczna (Taylor i Adamiecki) lata 30 – 40

2) Psychosocjologiczne podejście, szkoła psychosocjologiczna, okres największego rozwoju 50 – 60 (68(9)końcówka)

3) Systemowe podejście w teorii organizacji zarządzania (od lat 70tych trwa do dzisiaj)

 

Szkoła              - grupa naukowców (liderów), którzy specyficznie widzieli organizację, próbowali ją naprawiać, usprawniać; ludzie, którzy inicjują pewne kierunki badania, inne, różne od tych dotychczasowych

 

Ad. 1)

SZKOŁA KLASYCZNA

Lider – Taylor (1856 – 1915)

□ stworzył nurt – tayloryzm; przebudował świat, dokonał rewolucji w sposobie organizacji i zarządzania

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin