FSO Ogar
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacji, szukaj
FSO Ogar LS
Ogar w Muzeum Techniki w Warszawie
Producent Fabryka Samochodów Osobowych
Okres produkcji prototyp
Miejsce produkcji Warszawa, Polska Polska
Segment G
Typy nadwozia Coupé
Silniki R4 1.5L OHV
82 KM (60 kW)
Skrzynia biegów 4
Długość 4455 mm
Szerokość 1630 mm
Wysokość 1320 mm
Masa własna ok. 900 kg
Liczba miejsc 4
Projektant Cezary Nawrot
Pokrewne Polski Fiat 125p
FSO Ogar LS to prototyp polskiego samochodu osobowego z FSO wykonany w 1977 roku i oparty na podzespołach Polskiego Fiata 125p. Wykorzystano jego płytę podłogową, silnik oraz główne zespoły podwoziowe. Całkowicie nową konstrukcją było nadwozie wykonane z tworzyw sztucznych. Autorem projektu nadwozia był Cezary Nawrot.
Spis treści
[ukryj]
* 1 Opis modelu
o 1.1 Nadwozie
o 1.2 Silnik
o 1.3 Przeniesienie napędu
o 1.4 Zawieszenie
o 1.5 Instalacja elektryczna
o 1.6 Koła i ogumienie
o 1.7 Dane eksploatacyjne
* 2 Bibliografia
Opis modelu [edytuj]
Charakterystycznymi cechami tego pojazdu były nowoczesne i dynamiczne kształty nadwozia oraz na wzór samochodów sportowych - chowane reflektory. Dodatkowym sportowym akcentem były obręcze kół wykonane ze stopów metali lekkich. Montaż dużych, odstające zderzaków podyktowany był chęcią eksportu samochodu do USA, co wymagało dostosowania się do surowych wymogów norm bezpieczeństwa. Do wnętrza nowoczesnego można było się dostać poprzez troje drzwi. W samochodzie przewidziano 4 miejsca na miękkich i komfortowych, przez co mało sportowych fotelach. Prototyp przejechał ponad 70000 km i mimo pozytywnych o nim opinii nie został wdrożony do produkcji. Powodem był duży stopień zaawansowania prac nad funkcjonalniejszym Polonezem. Poza tym brakowało uzasadnienia do produkcji w Polsce samochodu sportowego.
Obecnie jedyny egzemplarz Ogara znajduje się w Muzeum Przemysłu w Warszawie przy ulicy Żelaznej, a odlew nadwozia obejrzeć można było na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (obecnie znajduje się na Wydziale Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej).
Nadwozie [edytuj]
* rodzaj: czteroosobowe typu coupé
* liczba drzwi: 3, zawieszone na przednich słupkach i tylnej krawędzi dachu
* wymiary: długość - 4455 mm, szerokość - 1630 mm, wysokość - 1320 mm
* rozstaw osi: 2506 mm
* rozstaw kół przednich: 1298 mm
* rozstaw kół tylnych: 1275 mm
* masa własna: ok. 900 kg
Silnik [edytuj]
* czterosuwowy, gaźnikowy
* liczba i układ cylindrów: 4, układ rzędowy
* pojemność skokowa: 1481 cm3
* moc maksymalna: 82 KM (60 kW) przy 5400 obr./min
Przeniesienie napędu [edytuj]
* napędzana oś: tylna
* sprzęgło: suche, jednotarczowe
* skrzynia biegów: manualna, czterobiegowa plus bieg wsteczny
* zmiana biegów: dźwignią w podłodze między fotelami
Zawieszenie [edytuj]
* przednia oś: niezależne, górne i dolne trójkątne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator, drążki reakcyjne
* zawieszenie tylne: sztywna oś, dwa wzdłużne resory dwupiórowe, amortyzatory teleskopowe, drążki reakcyjne
Instalacja elektryczna [edytuj]
* akumulator: 12V, 48Ah
Koła i ogumienie [edytuj]
* koła: 41/2Jx13"
* opony: 5.60 SR-13"
Dane eksploatacyjne [edytuj]
* prędkość maksymalna: ok. 155 km/godz.
* zużycie paliwa: ok. 7-10 l/100 km
janekdk