FSO OGAR.rtf

(4 KB) Pobierz

FSO Ogar

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii

Skocz do: nawigacji, szukaj

FSO Ogar LS

Ogar w Muzeum Techniki w Warszawie

Producent               Fabryka Samochodów Osobowych

Okres produkcji               prototyp

Miejsce produkcji               Warszawa, Polska Polska

Segment               G

Typy nadwozia               Coupé

Silniki               R4 1.5L OHV

82 KM (60 kW)

Skrzynia biegów               4

Długość               4455 mm

Szerokość               1630 mm

Wysokość               1320 mm

Masa własna               ok. 900 kg

Liczba miejsc               4

Projektant               Cezary Nawrot

Pokrewne               Polski Fiat 125p

 

FSO Ogar LS to prototyp polskiego samochodu osobowego z FSO wykonany w 1977 roku i oparty na podzespołach Polskiego Fiata 125p. Wykorzystano jego płytę podłogową, silnik oraz główne zespoły podwoziowe. Całkowicie nową konstrukcją było nadwozie wykonane z tworzyw sztucznych. Autorem projektu nadwozia był Cezary Nawrot.

Spis treści

[ukryj]

 

    * 1 Opis modelu

          o 1.1 Nadwozie

          o 1.2 Silnik

          o 1.3 Przeniesienie napędu

          o 1.4 Zawieszenie

          o 1.5 Instalacja elektryczna

          o 1.6 Koła i ogumienie

          o 1.7 Dane eksploatacyjne

    * 2 Bibliografia

 

Opis modelu [edytuj]

 

Charakterystycznymi cechami tego pojazdu były nowoczesne i dynamiczne kształty nadwozia oraz na wzór samochodów sportowych - chowane reflektory. Dodatkowym sportowym akcentem były obręcze kół wykonane ze stopów metali lekkich. Montaż dużych, odstające zderzaków podyktowany był chęcią eksportu samochodu do USA, co wymagało dostosowania się do surowych wymogów norm bezpieczeństwa. Do wnętrza nowoczesnego można było się dostać poprzez troje drzwi. W samochodzie przewidziano 4 miejsca na miękkich i komfortowych, przez co mało sportowych fotelach. Prototyp przejechał ponad 70000 km i mimo pozytywnych o nim opinii nie został wdrożony do produkcji. Powodem był duży stopień zaawansowania prac nad funkcjonalniejszym Polonezem. Poza tym brakowało uzasadnienia do produkcji w Polsce samochodu sportowego.

 

Obecnie jedyny egzemplarz Ogara znajduje się w Muzeum Przemysłu w Warszawie przy ulicy Żelaznej, a odlew nadwozia obejrzeć można było na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (obecnie znajduje się na Wydziale Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej).

Nadwozie [edytuj]

 

    * rodzaj: czteroosobowe typu coupé

    * liczba drzwi: 3, zawieszone na przednich słupkach i tylnej krawędzi dachu

    * wymiary: długość - 4455 mm, szerokość - 1630 mm, wysokość - 1320 mm

    * rozstaw osi: 2506 mm

    * rozstaw kół przednich: 1298 mm

    * rozstaw kół tylnych: 1275 mm

    * masa własna: ok. 900 kg

 

Silnik [edytuj]

 

    * czterosuwowy, gaźnikowy

    * liczba i układ cylindrów: 4, układ rzędowy

    * pojemność skokowa: 1481 cm3

    * moc maksymalna: 82 KM (60 kW) przy 5400 obr./min

 

Przeniesienie napędu [edytuj]

 

    * napędzana oś: tylna

    * sprzęgło: suche, jednotarczowe

    * skrzynia biegów: manualna, czterobiegowa plus bieg wsteczny

    * zmiana biegów: dźwignią w podłodze między fotelami

 

Zawieszenie [edytuj]

 

    * przednia oś: niezależne, górne i dolne trójkątne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator, drążki reakcyjne

    * zawieszenie tylne: sztywna oś, dwa wzdłużne resory dwupiórowe, amortyzatory teleskopowe, drążki reakcyjne

 

Instalacja elektryczna [edytuj]

 

    * akumulator: 12V, 48Ah

 

Koła i ogumienie [edytuj]

 

    * koła: 41/2Jx13"

    * opony: 5.60 SR-13"

 

Dane eksploatacyjne [edytuj]

 

    * prędkość maksymalna: ok. 155 km/godz.

    * zużycie paliwa: ok. 7-10 l/100 km

Zgłoś jeśli naruszono regulamin