PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ
I OPIEKUŃCZEJ
Na okres 28 wrzesień – 9 październik 2009r.
ZADANIA PROGRAMOWE:
- obserwowanie zmian w życiu roślin w związku z pora roku (spadające liście, zmieniające kolor drzewa i krzewy, mniej liści na drzewach i krzewach),
- uczestniczenie w prostej pracy plastycznej według wskazówek nauczyciela (rozmazywanie pasteli)
- nabycie zwyczaju mycia rąk po skorzystaniu z toalety.
- uwrażliwienie na piękno jesiennych skarbów poprzez obserwowanie różnorodności barw, kształtów, zapachów,
- określanie cechy przedmiotów (jaki- grzyb).
Opracowała:
Marzena Piotrowska
TEMAT DNIA: Przyszła do nas Pani Jesień.
1. Zabawy dowolne w sali- odkładanie zabawek po skończonej zabawie na wyznaczone miejsca.
2. „Jestem zdolny”- praca z dzieckiem zdolnym, praca z obrazkiem, dopasowywanie elementów do siebie.
3. „Oznaki jesieni”- opowiadania twórcze dzieci o oznakach jesieni i jak wyobrażamy sobie Panią Jesień.
4. Ćwiczenia poranne nr 5- ćwiczenie stóp zapobiegające płaskostopiu.
5. „Bukieciki”- słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej, rozmowa z dziećmi na temat zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, zmiana koloru liści, ich opadanie, usychanie, określenie zmian zachodzących również w pogodzie (chłodniejsze dni, krótsze dni, itp.)
6. „Jesienny spacer”- szybkie reagowanie na zmieniającą się muzykę, rozwijanie wyobraźni ruchowo-przestrzennej.
7. „W ogrodzie przedszkolnym”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, poznawanie i obserwowanie drzew i krzewów jesienią, zwracanie uwagi na ich wygląd, zbieranie jesiennych skarbów przyrody do kącika tematycznego.
8. „Jesienne skarby”- manipulowanie tworzywem przyrodniczym przyniesionym z lasu przez nauczycielkę, segregowanie, układanie, nazywanie leśnych skarbów (wrzos, mech, liście, jarzębina itp.).
9. „Jeż”- zabawa kołowa z elementem naśladowania, poprawne odzwierciedlanie ruchów za kolegami.
10. „Dbamy o higienę jesienią”- nabywanie nawyku mycia rąk po skorzystaniu z toalety.
11. „Zabawy jesienne w ogrodzie przedszkolnym”- zabawy samorzutne z wykorzystaniem obręczy.
12. „Pani Jesień”- rysowanie kredkami Pani Jesieni, używając określonych barw.
13. „Taniec liści”- zabawa orientacyjno- porządkowa, zmiana sposobu poruszania się zgodnie z poleceniem nauczycielki.
14. Zabawy dowolne w sali- kulturalne zachowanie się wobec kolegów podczas zabawy.
TEMAT DNIA: Jesienne liście.
1. Zabawy dowolne w sali według potrzeb i inwencji dzieci, porządkowanie sali po skończonej zabawie, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsca.
2. „Kółko graniaste”- zabawa kołowa ze śpiewem, rozbudzanie pozytywnych stanów emocjonalnych u dzieci.
3. „Liście jesienią”- oglądanie liści różnych drzew, dzielenie ich na zbiory według kształtu, wyjaśnienie dlaczego liście opadają.
4. Ćwiczenia poranne nr 5.
5. „Jesienne liście”- malowanie pastelami olejnymi na kolorowej sylwecie, rozmazywanie pasteli o pastele, dobieranie kolorów charakterystycznych dla jesiennej pory roku (czerwień, ciemny zieleń, brąz, żółć), próby rozpoznawania po kształcie nazwy drzewa z którego może pochodzić.
6. „Zbieramy liście”- zabawa orientacyjno- porządkowa, przećwiczenie skłonów tułowia.
7. „Jesienny bukiecik”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, zachęcenie dzieci do zbierania podczas spaceru liści, oraz układanie z nich bukietów.
8. „Czy liście toną?” - zabawa badawcza, puszczanie liścia na wodę, wysuwanie wniosków.
9. „W ogrodzie przedszkolnym”- zabawy samorzutne na sprzęcie stałym, bezpieczne zachowanie się podczas zabaw.
11. „Pani Jesień” –słuchanie tekstu Z. Dąbrowskiej, posługiwanie się słowami z zakresu poznanego środowiska przyrodniczego, próby opowiadania treści wiersza.
12. „Lecą liście”- zabawa ruchowa, podrzucanie woreczka do góry, próby łapania go.
13. „Liście”- ćwiczenia oddechowe, rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na ususzone liście.
14. Zabawy dowolne w sali, dbanie o ład i porządek .
TEMAT DNIA: Coraz zimniej.
1. Zabawy dowolne w sali- dbanie o ład i porządek.
2. „Gazetkowe liście”- pomoc chętnych dzieci przy komponowaniu gazetki z pracami dzieci, swobodne rozmowy na temat jesieni.
3. „Jesienne zawody”- zabawa bieżna, bieg do określonego celu.
4. „Wiatr i liście”- zabawa ortofoniczna, ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach „szu”, „szsz”, „wiu”, „fru”.
5. Ćwiczenia poranne nr 5.
6. „Mokra pogoda” - zabawy przy muzyce, zapoznanie dzieci z treścią I zwrotki i melodią piosenki, wspólne omówienie treści i melodii piosenki, inscenizacja ruchowa do piosenki, zabawy rytmiczne z użyciem naturalnych efektów perkusyjnych.
7. „Co się dzieje na dworze"- spacer w okolicach przedszkola, obserwowanie zmian przyrodniczych w otoczeniu, uświadomienie dzieciom konieczności ciepłego ubierania się, wycierania obuwia przed wejściem do budynku.
8. „Dbamy o higienę jesienią”- nabywanie nawyku mycia rąk po skorzystaniu z toalety.
9. „Do pary”- dobieranka obrazkowa, liczenie elementów dobieranki na miarę możliwości dziecka (kasztany, żołędzie, liście, itp.).
10. „Zanieś listek do wazonu”- zabawa ruchowa, chód połączony z noszeniem przyborów.
11. „Sprawdzamy temperaturę”- zabawy na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu stałego, zwracanie uwagi podczas zabawy na zjawiska atmosferyczne towarzyszące jesiennej aurze (wiejący wiatr, kropiący deszcz).
12. „Na jesiennym spacerze”- rozmowa w oparciu o ilustrację i doświadczenie własne dzieci, utrwalenie wiadomości na temat zjawisk towarzyszących jesiennej porze roku (deszcz, wiatr, krótsze dni, zimniejsze pogody).
13. „Skryj się”- zabawa orientacyjno- porządkowa, szybka reakcja na sygnał wzrokowy.
14. „Jesienne ludki”- wykonywanie z grupa chętnych dzieci postaci z kasztanów i żołędzi, zapoznanie z możliwością wykorzystania materiału przyrodniczego do tworzenia zabawek, nazywanie swoich postaci i zorganizowanie wystawy.
15. Zabawy dowolne w sali- zwrócenie uwagi na zgodną zabawę oraz przypomnienie o konieczności odkładania zabawek na wyznaczone miejsca.
TEMAT DNIA: Jesienne skarby z drzew.
1. Zabawy dowolne w sali- przestrzeganie umów dotyczących zgodnej zabawy.
2. „W październiku mówmy po cichu””- ćwiczenia głosowe na zdaniu, mówienie cicho, głośno, szeptem w odpowiednim tempie.
3. „Jesienny obrazek”- układanie kompozycji z materiału przyrodniczego, pobudzanie wyobraźni twórczej.
5. „Jesienne liście”- słuchanie ilustrowanego wiersza E. Szelberg Zarembiny, określanie położenia przedmiotu w przestrzeni przy użyciu zaimków : za, pod, nad, obok, w; tworzenie zbiorów.
6. „Stań pod jarzębiną”- zabawa orientacyjno- porządkowa, szybka reakcja na sygnał słowny.
7. „Skarby przedszkola”- rysowanie kolorową kredą na asfalcie, dbałość o czystość ubranka.
9. „Zagubiony listek”- słuchanie bajki relaksacyjnej opowiadanej przez nauczycielkę , wyciszenie organizmu.
10. „Zbieramy skarby jesieni”- zabawa ruchowa z elementem skłonu.
11. „Znajdź drugi taki sam...” – praca z materiałem przyrodniczym, kształtowanie spostrzegawczości poprzez prawidłowe odszukiwanie drugiego takiego samego elementu np. szyszka – szyszka.
12. „Mokra pogoda” – utrwalenie słów i melodii I zwrotki piosenki.
13. „W domu jesienią”- rozmowa tematyczna z wykorzystaniem ilustracji (burza mózgów) , rozwijanie pomysłowości dzieci.
14. Zabawy dowolne w sali- dzielenie się z innymi dziećmi ulubiona zabawką.
TEMAT DNIA: Jesienne zabawy.
1. Zabawy dowolne w sali- zachęcanie do używania podczas zabaw zwrotów grzecznościowych.
2. „Kałuża na drodze”- zabawa bieżna z elementem podskoku obunóż.
3. „W co się bawić kiedy pada”- opowiadania twórcze dzieci, wdrażanie do poprawnego i wyraźnego wymawiania wyrazów.
5. „Na jesiennym spacerze”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej, rzut do celu prawą i lewą ręka, przeciwdziałanie płaskostopiu, właściwe reagowanie na sygnały dźwiękowe.
Przybory: obręcze, woreczki
6. „Kalosze na jesienne spacery”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, dostosowanie ubrania do warunków atmosferycznych , obserwowanie jesiennej pogody.
7. „Dbamy o higienę jesienią”- nabywanie nawyku mycia rąk po skorzystaniu z toalety.
8. „Szumią drzewa”- ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie szumu drzew na zgłoskach „szu – szu – szu”.
9. „Relaks”- słuchanie odgłosów natury, rozpoznawanie ich, zachowanie spokoju podczas relaksu.
10. „Idziemy na jesienny spacer”- dobieranka obrazkowa, wybieranie spośród wielu rzeczy odpowiedniej odzieży na słotę jesienną, nazywanie poszczególnych części ubioru. (rękawiczki, szal, kalosze, kurtka, czapka).
11. „Mokra pogoda”- utrwalenie słów i melodii I zwrotki piosenki, śpiew grupowy.
12. „Pada deszcz, wieje wiatr” –zabawa naśladowcza, naśladowanie przy pomocy różnych instrumentów znanych odgłosów.
13. „Co mam w woreczku?”- zagadki słowne, utrwalanie nazw i wyglądu jesiennych skarbów parku.
14. „Mglisty dzień”- zabawa ruchowa, utrzymywanie równowagi, przekraczanie przeszkody.
15. Zabawa ulubioną zabawką w kącikach zainteresowań, wdrażanie do unikania hałasu podczas zabawy.
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- wymieni kilka zjawisk związanych z jesienną aurą (spadające liście, zmieniające kolor drzewa i krzewy, zimniejsze i krótsze dni),
- wykona prostą praca plastyczną według wskazówek nauczyciela,
- wie, że należy myć ręce po skorzystaniu z toalety.
(5.10.2009r. – 9.10.2009r.)
TEMAT DNIA: Król Borowik.
TEMAT DNIA: Muchomory.
1. Zabawy ulubioną zabawką- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
2. „Dwie muszki”- ćwiczenia buzi i języka na podstawie wiersza E.Zarembiny, wyraźne powtarzanie trudnych wyrazów za nauczycielką.
...
Wiciu9116