PLAN NR 3.doc

(84 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ

I OPIEKUŃCZEJ

DLA GRUPY DZIECI 4-LETNICH

 

Na okres 28 wrzesień – 9 październik 2009r.

                     

 

 

I.                   W KRAINIE BARWNEJ JESIENI

ZADANIA PROGRAMOWE:

-          obserwowanie zmian  w życiu roślin w związku z pora roku (spadające liście, zmieniające kolor drzewa i krzewy, mniej liści na drzewach i krzewach),

-          uczestniczenie w prostej pracy plastycznej według wskazówek nauczyciela (rozmazywanie pasteli)

-          nabycie zwyczaju mycia rąk po skorzystaniu z toalety.

 

II.                KRÓL BOROWIK I MUCHOMORY

ZADANIA PROGRAMOWE:

-          uwrażliwienie na piękno jesiennych skarbów poprzez obserwowanie różnorodności barw, kształtów, zapachów,

-          określanie cechy przedmiotów (jaki- grzyb).

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

Marzena Piotrowska

W KRAINIE BARWNEJ JESIENI

(28.09.2009r. – 2.10.2009r.)

 

TEMAT DNIA: Przyszła do nas Pani Jesień.

1.      Zabawy dowolne w sali- odkładanie zabawek po skończonej zabawie na wyznaczone miejsca.

2.      „Jestem zdolny”- praca z dzieckiem zdolnym, praca z obrazkiem, dopasowywanie elementów do siebie.

3.      „Oznaki jesieni”- opowiadania twórcze dzieci o oznakach jesieni i jak wyobrażamy sobie Panią Jesień.

4.      Ćwiczenia poranne nr 5- ćwiczenie stóp zapobiegające płaskostopiu.

5.      „Bukieciki”- słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej, rozmowa z dziećmi na temat zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, zmiana koloru liści, ich opadanie, usychanie, określenie zmian zachodzących również w pogodzie (chłodniejsze dni, krótsze dni, itp.)

6.      „Jesienny spacer”- szybkie reagowanie na zmieniającą się muzykę, rozwijanie wyobraźni ruchowo-przestrzennej.

7.      „W ogrodzie przedszkolnym”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, poznawanie i obserwowanie drzew i krzewów jesienią, zwracanie uwagi na ich wygląd, zbieranie jesiennych skarbów przyrody do kącika tematycznego.

8.      „Jesienne skarby”- manipulowanie tworzywem przyrodniczym przyniesionym z lasu przez nauczycielkę, segregowanie, układanie, nazywanie leśnych skarbów (wrzos, mech, liście, jarzębina itp.).

9.      „Jeż”- zabawa kołowa z elementem naśladowania, poprawne odzwierciedlanie ruchów za kolegami.

10.  „Dbamy o higienę jesienią”- nabywanie nawyku  mycia rąk po skorzystaniu z toalety.

11.  „Zabawy jesienne  w ogrodzie przedszkolnym”- zabawy samorzutne z wykorzystaniem obręczy.

12.  „Pani Jesień”- rysowanie kredkami Pani Jesieni, używając określonych barw.

13.  „Taniec liści”- zabawa orientacyjno- porządkowa, zmiana sposobu poruszania się zgodnie z poleceniem nauczycielki.

14.  Zabawy dowolne w sali- kulturalne zachowanie się wobec kolegów podczas zabawy.

 

 

 

TEMAT DNIA: Jesienne liście.

1.      Zabawy dowolne w sali według potrzeb i inwencji dzieci, porządkowanie sali po skończonej zabawie, odkładanie zabawek na wyznaczone miejsca.

2.      „Kółko graniaste”- zabawa kołowa ze śpiewem, rozbudzanie pozytywnych stanów emocjonalnych u dzieci.

3.      „Liście jesienią”- oglądanie liści różnych drzew, dzielenie ich na zbiory według kształtu, wyjaśnienie dlaczego liście opadają.

4.      Ćwiczenia poranne nr 5.

5.      „Jesienne liście”- malowanie pastelami olejnymi na kolorowej sylwecie, rozmazywanie pasteli o pastele, dobieranie kolorów charakterystycznych dla jesiennej pory roku (czerwień, ciemny zieleń, brąz, żółć), próby rozpoznawania po kształcie nazwy drzewa z którego może pochodzić.

6.      „Zbieramy liście”- zabawa orientacyjno- porządkowa, przećwiczenie skłonów tułowia.

7.      „Jesienny bukiecik”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, zachęcenie dzieci do zbierania podczas spaceru liści, oraz układanie z nich bukietów.

8.      „Czy liście toną?” - zabawa badawcza, puszczanie liścia na wodę, wysuwanie wniosków.

9.      „W ogrodzie przedszkolnym”- zabawy samorzutne na sprzęcie stałym, bezpieczne zachowanie się podczas zabaw.

10.  „Dbamy o higienę jesienią”- nabywanie nawyku  mycia rąk po skorzystaniu z toalety.

11.  „Pani Jesień” –słuchanie tekstu Z. Dąbrowskiej, posługiwanie się słowami z zakresu poznanego środowiska  przyrodniczego, próby opowiadania treści wiersza.

12.  „Lecą liście”- zabawa ruchowa, podrzucanie woreczka do góry, próby łapania go.

13.  „Liście”- ćwiczenia oddechowe, rozwijanie pojemności płuc poprzez umiarkowane dmuchanie na ususzone liście.

14.  Zabawy dowolne w sali, dbanie o ład i porządek .

 

TEMAT DNIA: Coraz zimniej.

1.      Zabawy dowolne w sali- dbanie o ład i porządek.

2.      „Gazetkowe liście”- pomoc chętnych dzieci przy komponowaniu gazetki z pracami dzieci, swobodne rozmowy na temat jesieni.

3.      „Jesienne zawody”- zabawa bieżna, bieg do określonego celu.

4.      „Wiatr i liście”- zabawa ortofoniczna, ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach   „szu”, „szsz”, „wiu”, „fru”.

5.      Ćwiczenia poranne nr 5.

6.      „Mokra pogoda” - zabawy przy muzyce, zapoznanie dzieci z treścią I zwrotki i melodią piosenki, wspólne omówienie treści i melodii piosenki, inscenizacja ruchowa do piosenki, zabawy rytmiczne z użyciem naturalnych efektów perkusyjnych.

7.      „Co się dzieje na dworze"- spacer w okolicach przedszkola, obserwowanie zmian przyrodniczych w otoczeniu, uświadomienie dzieciom konieczności ciepłego ubierania się, wycierania obuwia przed wejściem do budynku.

8.      „Dbamy o higienę jesienią”- nabywanie nawyku  mycia rąk po skorzystaniu z toalety.

9.      „Do pary”- dobieranka obrazkowa, liczenie elementów dobieranki na miarę możliwości dziecka (kasztany, żołędzie, liście, itp.).

10.  „Zanieś listek do wazonu”- zabawa ruchowa, chód połączony z noszeniem przyborów.

11.  „Sprawdzamy temperaturę”- zabawy na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu stałego, zwracanie  uwagi podczas zabawy na zjawiska atmosferyczne towarzyszące jesiennej aurze (wiejący wiatr, kropiący deszcz).

12.  „Na jesiennym spacerze”- rozmowa w oparciu o ilustrację i doświadczenie własne  dzieci, utrwalenie wiadomości na temat zjawisk towarzyszących jesiennej porze roku (deszcz, wiatr, krótsze dni, zimniejsze pogody).

13.  „Skryj się”- zabawa orientacyjno- porządkowa, szybka reakcja na sygnał wzrokowy.

14.  „Jesienne ludki”-  wykonywanie z grupa chętnych dzieci postaci z kasztanów i żołędzi, zapoznanie z możliwością wykorzystania materiału przyrodniczego do tworzenia zabawek, nazywanie swoich postaci i zorganizowanie wystawy.

15.  Zabawy dowolne w sali- zwrócenie uwagi na zgodną zabawę oraz przypomnienie o konieczności odkładania zabawek na wyznaczone miejsca.

 

TEMAT DNIA: Jesienne skarby z drzew. 

1.      Zabawy dowolne w sali- przestrzeganie umów dotyczących zgodnej zabawy.

2.      „W październiku mówmy po cichu””- ćwiczenia głosowe na zdaniu, mówienie cicho, głośno, szeptem w odpowiednim tempie.

3.      „Jesienny obrazek”- układanie kompozycji z materiału przyrodniczego, pobudzanie wyobraźni twórczej.

4.      Ćwiczenia poranne nr 5.

5.      „Jesienne liście”- słuchanie ilustrowanego wiersza E. Szelberg Zarembiny, określanie położenia przedmiotu w przestrzeni przy użyciu zaimków : za, pod, nad, obok, w; tworzenie zbiorów.

6.      „Stań pod jarzębiną”- zabawa orientacyjno- porządkowa, szybka reakcja na sygnał słowny.

7.      „Skarby przedszkola”- rysowanie kolorową kredą na asfalcie, dbałość o czystość ubranka.

8.      „Dbamy o higienę jesienią”- nabywanie nawyku  mycia rąk po skorzystaniu z toalety.

9.      „Zagubiony listek”- słuchanie bajki relaksacyjnej opowiadanej przez nauczycielkę , wyciszenie organizmu.

10.  „Zbieramy skarby jesieni”- zabawa ruchowa z elementem skłonu.

11.  „Znajdź drugi taki sam...” – praca z materiałem przyrodniczym, kształtowanie spostrzegawczości poprzez prawidłowe odszukiwanie drugiego takiego samego elementu np. szyszka – szyszka.

12.  „Mokra pogoda” – utrwalenie słów i melodii I zwrotki piosenki.

13.  „W domu jesienią”- rozmowa tematyczna z wykorzystaniem ilustracji (burza mózgów) , rozwijanie pomysłowości dzieci.

14.  Zabawy dowolne w sali- dzielenie się z innymi dziećmi ulubiona zabawką.

 

TEMAT DNIA: Jesienne zabawy.

1.      Zabawy dowolne w sali- zachęcanie do używania podczas zabaw zwrotów grzecznościowych.

2.      „Kałuża na drodze”- zabawa bieżna z elementem podskoku obunóż. 

3.      „W co się bawić kiedy pada”- opowiadania twórcze dzieci, wdrażanie do poprawnego i wyraźnego wymawiania wyrazów.

4.      Ćwiczenia poranne nr 5.

5.      „Na jesiennym spacerze”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej, rzut do celu prawą i lewą ręka,  przeciwdziałanie płaskostopiu, właściwe reagowanie na sygnały dźwiękowe.

Przybory: obręcze, woreczki

6.      „Kalosze na jesienne spacery”- spacer alejkami ogrodu przedszkolnego, dostosowanie ubrania do warunków atmosferycznych , obserwowanie jesiennej pogody.

7.      „Dbamy o higienę jesienią”- nabywanie nawyku  mycia rąk po skorzystaniu z toalety.

8.      „Szumią drzewa”- ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie szumu drzew na zgłoskach „szu – szu – szu”.

9.      „Relaks”- słuchanie odgłosów natury, rozpoznawanie ich, zachowanie spokoju podczas relaksu.

10.  „Idziemy na jesienny spacer”- dobieranka obrazkowa, wybieranie spośród wielu rzeczy  odpowiedniej odzieży na słotę jesienną, nazywanie poszczególnych części ubioru. (rękawiczki, szal, kalosze, kurtka, czapka).

11.  „Mokra pogoda”- utrwalenie słów i melodii I zwrotki piosenki, śpiew grupowy.

12.  „Pada deszcz, wieje wiatr” –zabawa naśladowcza,  naśladowanie przy pomocy różnych instrumentów znanych odgłosów.

13.  „Co mam w woreczku?”- zagadki słowne, utrwalanie nazw i wyglądu jesiennych skarbów parku.

14.  „Mglisty dzień”- zabawa ruchowa, utrzymywanie równowagi, przekraczanie przeszkody.

15.  Zabawa ulubioną zabawką w kącikach zainteresowań, wdrażanie do unikania hałasu podczas zabawy.

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

-          wymieni kilka zjawisk związanych z jesienną aurą (spadające liście, zmieniające kolor drzewa i krzewy, zimniejsze i krótsze dni),

-          wykona prostą praca plastyczną według wskazówek nauczyciela,

-          wie, że należy myć ręce po skorzystaniu z toalety.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KRÓL BOROWIK I MUCHOMORY

(5.10.2009r. – 9.10.2009r.)

 

TEMAT DNIA: Król Borowik.

        1. Zabawy dowolne w sali- szanowanie wytworów zabawy innych dzieci.
        2. „Stoi różyczka” –zabawa kołowa ze śpiewem, włączanie do zabawy dzieci przybywające do przedszkola.
        3. „Dziwne kapelusze”- komponowanie gazetki tematycznej z grupą chętnych dzieci, próby nazywania elementów znanych dzieciom na obrazkach, dzielenie się wspólnymi spostrzeżeniami.
        4. Ćwiczenia poranne nr 6, pewny bieg, omijanie przeszkód oraz zmiana kierunku na sygnał.
        5. „Grzyby”- teatrzyk sylwet według tekstu J. Brzechwy, dzielenie się spostrzeżeniami wynikającymi z wiersza (które grzyby są jadalne, a których nie należy spożywać), próby wypowiadania się zdaniami rozwiniętymi, zapoznanie z wyglądem Borowika.
        6. „Grzybobranie” – zabawa tropiąca, poszukiwanie grzybka w sali według wskazówek i tropów, ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.
        7. Zabawy dowolne na placu zabaw – korzystanie ze sprzętu przedszkolnego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
        8. „Czy to może być grzybek?” – zagadki dotykowe, rozpoznawanie i nazywanie za pomocą dotyku grzyba wykonanego technicznie, przypominającego naturalnego grzyba, odróżnianie go od innych elementów.
        9. „Rosną grzybki” – zabawa ruchowa z elementem wyprostnym.
        10. „W piaskownicy” – wspólna, zgodna zabawa w piaskownicy, prawidłowe korzystanie z przyborów do piasku.
        11. „Gdzie jest Król Borowik?” – zagadki słowne, używania określeń dotyczących położenia przedmiotów przestrzeni: na, w, pod, za, obok.
        12. „Grzybki do koszyka” - zabawa ruchowa z elementami orientacyjno- porządkowym.
        13. „Borowik” – kolorowanie kredkami świecowymi sylwety grzyba, ćwiczenia w prawidłowym trzymaniu kredki, praca z małą grupką chętnych dzieci.
        14. Zabawy w kąciku zainteresowań- korzystanie z kącika według ustalonych zasad.

 

TEMAT DNIA:  Muchomory.

1.      Zabawy ulubioną zabawką- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

2.      „Dwie muszki”- ćwiczenia buzi i języka na podstawie wiersza E.Zarembiny, wyraźne powtarzanie trudnych wyrazów za nauczycielką.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin