Peiper oprac. BN.doc

(29 KB) Pobierz
T

T. Peiper: Pisma wybrane. Oprac. S. Jaworski. Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1979. BN I, 235.

 

T. Peiper:

-          ur. 3.05.1891 w Krakowie (Podgórze), bogata rodzina (do 1903),

-          wydział filozoficzny UJ, w 1911 prawo, potem – Uniwersytet Berliński,

-          w I wojnie światowej – Paryż, 1915 – 1920 Madryt, 1921 – wraca do Polski,

-          1922 – zaczyna wydawać „Zwrotnicę” (l. 1922 – 1923 i 1926 – 1927, w sumie 12 numerów) – tu wiersze drukuje pod pseudonimem Jana Aldena i Jana Badyńskiego,

-          1924 – zbiory poezji A, Żywe linie, 1925 dramat Szósta! Szósta!,

-          1929 – tom poezji Raz,

-          1935 – zbiór poezji już wydawanej – Poematy, 1936 – powieść Ma lat 22,

-          listopad 1939 – przechodzi przez granicę na Sanie, ucieka przed prześladowaniami,

-          koniec lat 40. – Warszawa. Recenzent teatralny i filmowy,

-          1949 – powieść Krzysztof Kolumb odkrywca, od 1957 milczenie,

-          zmarł 10.11.1969 na zapalenie płuc,

-          debiut literacki w kraju – artykuł Nowa poezja hiszpańska w „Nowej Sztuce” 1922,

-          tło awangardy: 3 problemy – 1) zadania sztuki w warunkach niepodległości, 2) stosunek do przemian cywilizacyjnych, 3) stosunek do zjawisk kultury masowej. W poezji – zwrot do konkretu, pochwała rzeczywistości,

 

Teoretyk awangardy:

-          u Peipera kultura to to, co jest rezultatem celowej działalności człowieka, wnosi w chaos natury porządek, jest antytezą bezładu żywiołów. Współczesne społeczeństwo – 3M. Sztuka ma moc przekształcającą. Nowa rzeczywistość rodzi nowe właściwości sztuki. Antynaturalizm. Atakuje modernizm (impresjonizm) za nadrzędność funkcji ekspresywnej. Między życiem a sztuką – analogia strukturalna,

-          teoria poezji – nie ma ona naśladować muzyki ani malarstwa, obrona składni, koncepcja pseudonimów (to zadanie poezji. Proza nazywa. Pseudonim to grupa wyrazów zastępujących właściwą nazwę przedmiotu) i ekwiwalentów (pseudonim w odniesieniu do twórcy to ekwiwalent),

o       postulat budowy – chce przekształcać rzeczywistość przez sztukę,

o       postulat konstrukcji – rezygnacja z jedności tematyczno-zdarzeniowej, zmiana pojęcia tematu,

o       wzorcowy łańcuch pseudonimów – Kwadrans radości,

o       układ rozkwitania – utwór ma się rozwijać w fazach, pierwsza faza ma zawierać zarys zdarzenia, reszta precyzuje,

o       broni rymu regularnego,

o       układ wersyfikacyjny – oparty na rozczłonkowaniu składniowym,

o       metafora ma zastępować długie określenia,

o       dwustopniowość sztuki – pierwszy krąg odbiorców powinien być ograniczony,

-          w plastyce – troska o ścisłość konstrukcji i logikę budowy, w filmie – kształtowanie się języka znaków filmowych,

-          w latach 30. – teoria widzeń urywkowych – przy tworzeniu i odbiorze poezji pojawiają się widzenia wewnętrzne, zastępowane przez nowe widzenia,

-          odbiór poezji powinien być nie analizą intelektualną, a pracą wyobraźni,

-          w programie społecznym – stosunek do cywilizacji współczesnej i miasta, przekonania na temat funkcji społecznej sztuki; w poglądach na poezję – przeciwstawienie poezji prozie, uwydatnienie problemów językowych dzieła, sposób widzenia zjawisk. Program społeczny – z pozytywizmu, ideologia pracy S. Brzozowskiego, XX-wieczne nurty awangardowe. Symbolizm – różnice między poezją a prozą,

-          twórczość poetycka – 4 tomiki – 1924 A, 1924 Żywe linie, 1929 Raz i 1931 poemat Na przykład. Do 1925 – pierwsza faza – opozycja wobec Młodej Polski i futuryzmu. Druga faza – problematyka społeczna.

-          pierwszy okres twórczości:

o       A – wiersze programowe, podmiot liryczny – przywódca i mentor,

o       Żywe linie – utwory opisowe,

o       dwa nurty poezji – programowy aktywizm + chęć zmiany rzeczywistości  i urzeczenie zmysłowym pięknem i bogactwem świata,

o       tematyka robotnicza. W wierszach programowych – podrzędnie miejsce kobiety. Dużo erotyki i wątku autotematycznego,

o       miasto – nie demonizowane (jak w Młodej Polsce), a normalne, obraz przyrody budowany z elementów miejskich,

o       fascynacja rzeczywistością,

o       poezja trudna, niewyobrażalna, intelektualistyczna, metafor nie można traktować konkretnie. S. XLI Peiper kojarzy ze sobą, bez żadnych przejść, wyrazy z dwóch lub więcej pól znaczeniowych,

o       poezja – między przemówieniem a obrazkiem

-          drugi okres twórczości:

o       układ rozkwitający, ukazuje chaos rzeczywistości, próbuje nad nim zapanować; epickość – fabuła i sytuacja mają przewagę nad czynnikiem lirycznym,

o       stosuje uwznioślenie – dzięki niemu ukazuje istnienie wyższego porządku moralnego,

-          twórczość dramatyczna – rozbijanie iluzji rzeczywistości,

-          proza – Ma lat 22 – bohater – Juliusz Ewski, szuka wielkiej sprawy, by być użytecznym społeczeństwu,

-          milczenie po 1957 – nie chcą go drukować, rozwlekłe teksty,

-          związki z Peiperem – u Stanisława Barańczaka i Ryszarda Krynickiego

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin