Kultura_a_osobowosc_2.doc

(88 KB) Pobierz
Kultura a osobowość,

Kultura a osobowość,
pojęcie Ja, tożsamość

 

Wykład II.

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan wykładu

q     Osobowość jako zbiór cech

q     Osobowość w badaniach międzykulturowych

v     Przykłady badań

q     Poznawcze podejście do osobowości

q     Pojęcie Ja i pojęcie tożsamości w kulturze zachodniej

v     Ja – My – Oni

q     Społeczno-kulturowa natura Ja

v     Treści Ja, formy Ja, znaczenie Ja

q     Ja Niezależne i Ja Współzależne

q     Międzykulturowe badania nad samooceną

q     Kontekst kulturowy w kształtowaniu się pojęcia Ja i tożsamości osobistej i społecznej na podstawie fragmentów filmu Bergmana „Fanny i Aleksander” i filmu National Geographic „Rytuały przejścia”.

 

 

 

 

 

 

Osobowość

q     Pojęcie osobowości jako zespołu cech wrodzonych i nabytych wiąże się z następującymi obserwacjami:

v     Te same sytuacje wywołują u różnych ludzie odmienne reakcje, np. kierowcy mogą na tę samą „zniewagę” zareagować śmiechem (Pan A) lub agresją (Pan B),

v     Ta sama osoba, mimo że działają na nią odmienne bodźce, reaguje tak samo, np. Pan B niezależnie od rodzaju sytuacji na drodze, zawsze reaguje agresją.

v     Ergo: Pan B jest agresywny (cecha osobowości).

q     Osobowość –

v     Zbiór stosunkowo trwałych charakterystyk, cech, predyspozycji, ujawnianych w różnych sytuacjach i kontekstach, przyczyniające się do istnienia różnic indywidualnych między osobami.

 

 

 

Cechy osobowości

q     Z 16-czynnikowego kwestionariusza Cattella:

v     Inteligencja, dojrzałość emocjonalna, uległość, odporność, racjonalizm, pewność siebie, podejrzliwość itd..

q     Teoria 3 superczynników Eysencka:

v     Introwersja-ekstrawersja, neorotyczność-zrównoważenie emocjonalne, psychotyczność

q     Pięcioczynnikowy model osobowości (Wielka Piątka)

v     Neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenie, ugodowość, sumienność.

q     Inne cechy i wzory osobowości

v     np. umiejscowienie poczucia kontroli, osobowość typu A, poczucie własnej wartości, konformizm, poziom lęku itd.

q     Pytanie o uniwersalność – specyficzność kulturową cech osobowości:

v     Czy te same cechy można znaleźć we wszystkich kulturach?

v     Czy przedstawiciele poszczególnych kultury demonstrują inne cechy/ wzory cech? 

v     Czy są cechy osobowości specyficzne dla danej kultury (osobowość indygeniczna)?

 

 

 

 

Osobowość w badaniach międzykulturowych

q     Problem z pomiarem

v     Badania międzykulturowe posługują się kwestionariuszami opracowanymi w jednej kulturze, które są tłumaczone na inny język, a uzyskane wyniki są porównywane międzykulturowo.

q     Przykłady:

v     Amerykanie osiągają wyższe wyniki na skali wewnętrznego poczucia kontroli niż mieszkańcy Zambii

v     Dzieci w Hong Kongu osiągają niższe wyniki na skalach ekstrawersji i neurotyzmu niż dzieci brytyjskie.

v     Badania nad HIV/AIDS w Środkowej Europie: czynniki osobowościowe jako predyktory zachowań ryzykownych.

 

 

 

 

 

Poznawcze podejście do osobowości

q     Człowiek jako podmiot poznający świat i samego siebie

q     Osobowość jako system wiedzy osobistej – powstaje w wyniku poznawania siebie i świata

q     Centralne pojęcie – pojęcie Ja.

v     Ja, Self, pojęcie Ja, koncepcja Ja, struktura Ja, samowiedza, samoświadomość, schematy Ja, samoopis, obraz własnej osoby, samoocena

v     Kim jestem?

 

 

Pojęcie Ja i tożsamość

q     Kim jestem?

q     Pojęcie Ja to dynamiczny, zmieniający się wachlarz dostępnej wiedzy o sobie;

v     cześć tej wiedzy ma charakter tymczasowy, nietrwały;

v     część to bardzo dobrze opracowane, trwałe struktury (schematy Ja).

q     Tożsamość – poczucie spójności i ciągłości w czasie i przestrzeni

q     Ja reguluje kontakty z otoczeniem, ma wpływ na nasze sądy, emocje, motywacje;

q     Sposób rozumienia/definiowania siebie ma ogromny wpływ na to,

v     Jak pojmujemy świat i jak układamy stosunki z otoczeniem (chociaż świadomie nie myślimy o JA przez cały czas)

q     Pojęcie Ja ważne we wszystkich kulturach, ale.......

 

 

 

 

 

 

Czy pojęcie Ja jest pojęciem uniwersalnym?

q     Ludzie poszukują pozytywnego, koherentnego, dystynktywnego i znaczącego pojęcia Ja, niezależnie od kultury, w której żyją.

q     Jednak, w zależności od kultury, inaczej definiują właściwości Ja (pozytywność, koherencję, dystynktywność, znaczenie).

 

 

 

 

 

 

Kultura Zachodnia
Ja i tożsamość: historia

q     Baumeister (1987):

v     W społeczeństwie średniowiecznym relacje międzyludzkie były jednoznacznie określone, stabilne, dobrze zdefiniowane.

v     Życie jednostek i ich tożsamość były ściśle określone w strukturze społecznej przy pomocy wyrazistych atrybutów, takich jak przynależność do określonego rodu, pozycja społeczna, kolejność urodzenia, miejsce urodzenia.

v     W XVI wieku pojawianie się koncepcji Ja:

§         Sekularyzacja: idea, że spełnienie przyjdzie po śmierci została zastąpiona przez ideę, że można poszukiwać samorealizacji w życiu doczesnym

§         Industrializacja: wzrosła mobilność ludzi, którzy musieli mieć „przenośną” tożsamość, zamiast tej, którą mieli żyjąc w jednym środowisku

§         Oświecenie: ludzie mieli poczucie, że mogą kształtować sami swoje życie, odrzucając ortodoksyjne wartości, reżimy, np. Rewolucja Francuska

 

 

 

 

Tożsamość

q     Tożsamość: Kim jestem?

v     Tożsamość osobista: kim jestem jako jednostka?

§         Cechy najważniejsze i dystynktywne (wyróżniające jednostkę spośród innych ludzi)

§         Porównania „Ja – inni/My”

v     Tożsamość społeczna: kim jestem jako członek społeczeństwa?

§         Przynależność do grupy/grup/kategorii społecznych

§         Cechy wspólne dla wszystkich członków grupy

§         Porównania „MY – Inni” / Moja grupa – inne grupy / in-group – out-group

 

 

Kultura i  Pojęcie Ja

 

Społeczno-kulturowa natura JA
wg Oyserman i Markus (1993)

n      JA jest kształtowane przez różne czynniki społeczno-kulturowe, np.

n      rodzina, szkoła, praca, religia, etniczność, rasa, klasa społeczna, naród, państwo, region geograficzny, wydarzenia historyczne.

n      Środowisko społeczno-kulturowe

n      ułatwia i promuje pewne sposoby definiowania siebie,

n      a utrudnia bądź blokuje inne.

n      Środowisko dostarcza materiału konstrukcyjnego do kształtowania tożsamości.

n      JA otrzymuje i organizuje otrzymywane komunikaty, które informują o tym,

n      co jest w świecie ważne

n      i co to znaczy „BYĆ” (= być wartościowym człowiekiem) w danym społeczeństwie.

 

 

 

Samoopisy (na podst. Smith & Bond, 1998):

n      Mrs Robertson

n      Jestem nauczycielką.

n      Rozwiedziona

n      Szkotka

n      Daleko od domu

n      Nie lubię głupców

n      Aktywna

n      Samotna

n      Lubię Szekspira

n      Hoduję róże

n      Mr Chan

n      Jestem studentem Hong Kong University.

n      Pochodzę z rodziny Chan.

n      Ciężko pracuję nad moimi lekcjami.

n      Należę do klubu koszykarzy Pokfulam.

n      Troszczę się o moją siostrę.

n      Codziennie odwiedzam moją matkę w szpitalu.

n      Denerwuję się, kiedy rozmawiam z Mrs. Robertson.

 

 

 

 

 

 

Daphna Oyserman & Hazel Markus: Sens Ja

q     Sens Ja (sens istnienia w świecie)

n      Zachodnie Kartezjańskie Ja Podzielone

n      Celem egzystencji jest uprzedmiotowienie Ja (podział między doświadczanym a doświadczającym)

n      Wysoko wartościowane jest stawanie się kimś autonomicznym.

n      Nacisk na poznawanie i wiedzę, w tym poznawanie siebie i samowiedzę;

n      najważniejsza jest głowa, umysł, myśli.

n      Metafora: człowiek jako maszyna/komputer; posiada programy, wg których funkcjonuje bez względu na miejsce i czas.

n      Wschodnie Szinto-buddyjskie Ja Zanurzone

n      Celem egzystencji jest uwolnienie się od Ja i pomniejszenie rozdziału między doświadczającym a doświadczanym.

n      Nie ceni się separacji od innych; ważne są związki z innymi ludźmi oraz otoczenie w ogóle.

n      Głowa i umysł nie są najważniejsze, lecz ciało, uczucia i bezpośrednie doświadczenia.

n      Metafora: człowiek jako roślina; człowiek jest „porowaty” i otwarty, z wzajemnym przenikaniem się środowiska wewnętrznego i zewnętrznego.

 

 

Ja Niezależne i Ja Współzależne

 

 

Kultura Zachodnia:
tożsamość osobista i społeczna

 

Kultura Wschodnia:
Tożsamość osobista i społeczna

Literatura

q     H.R. Markus, S. Kitayama (1998). Kultura i ja: implikacje dla........ [W:] Psychologia osobowości. Materiały dydaktyczne dla studentów SWPS. T.2. S. 117-126, 146-149.

q     D.Oyserman, H. R. Markus (1998). Ja społeczne: wpływ czynników społeczno-kulturowych na istotę i funkcje Ja. [W:]  j.w. S. 175-186 (wersja elektroniczna na e-platformie).

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin