Temat dnia: „Planujemy miejsca wakacyjnych wyjazdów”
Cele: uczeń
-posługuje się mapą przy planowaniu wyjazdu,
-rozumie pojęcia: ilość, odległość, wartość, cena i rozwiązuje zadania z zastosowaniem tych pojęć,
-projektuje strój wakacyjny,
-wyklaskuje ułożony rytm,
-współpracuje w grupie
Środki dydaktyczne: atlasy, mapa świata, foldery, katalogi ofert biur podróży, widokówki, elementy ubioru i ekwipunku wakacyjnego przyniesione przez dzieci, karta wyjazdu wakacyjnego
Metody: pytań, wyjaśnianie, met. problemowa, działań praktycznych, symulacji
Przebieg:
1.Wprowadzenie do tematu.
U. wysłuchują nagrania piosenki pt. „Lato czeka”. Nauczycielka zaczyna rozmowę:
-w jaki nastrój wprowadziła was ta piosenka?,
-ile dni dzieli nas od wakacji?,
- może macie już plany na wakacje?
U. dzielą się swoimi marzeniami, oczekiwaniami w związku z nadchodzącymi wakacjami. N. proponuje przygodę z planowaniem miejsca wakacyjnych wyjazdów.
2. Praca w grupach.
U. dzielą się na 3-5 osobowe zespoły. Otrzymują do obejrzenia foldery, przewodniki reklamujące różne części świata, atlasy.
Mogą korzystać również z zawieszonej mapy. N. objaśnia zadanie: należy uzgodnić miejsce wakacyjnego odpoczynku, uzasadnić swój wybór oraz uzupełnić kartę wakacyjną swojej grupy.
Miejsce wypoczynku:
Kraj:
Ilość uczestników:
Środek transportu:
Ilość dni:
Cena wycieczki na jednego uczestnika:
Ogólna wartość wycieczki:
Atrakcje turystyczne:
Wyjaśnione zostają niezrozumiałe pojęcia w karcie. Przy jej wypełnianiu U. mogą powołać się na swoją fantazję. Następuje prezentacja wybranych miejsc, porównanie kosztów poszczególnych wycieczek, oryginalnych atrakcji turystycznych.
3. Rozwiązywanie zadań.
Każda z grup losuje zadanie, które musi rozwiązać.(można wprowadzić rywalizację na szybkość rozwiązania zadania)
Obóz wędrowny pokonuje codziennie 17 km. Jaką odległość przejdzie po 4 dniach?
Zad.2
Wartość biletu kolejowego dla 5 osób wyniosła 45zł. Jaka jest cena biletu dla jednej osoby?
Zad.3
Zosia jechała na wakacje do babci. Pierwsze 57 km przebyła pociągiem, a kolejne 29 autobusem. Jaka odległość dzieli jej miejscowość od miejscowości babci?
Zad.4
Cena jednodniowej wycieczki na osobę wynosi 13 zł. Jaka jest ogólna wartość wycieczki, jeśli ilość jej uczestników wyniosła 5 osób?
Po wykonaniu zadań następuje sprawdzenie poprawności wykonania oraz rozumienia pojęć w nich użytych. U. swoimi słowami wyjaśniają co oznacza dane pojęcie.
4. Układanie haseł.
N. prosi o ułożenie hasła zachęcającego do wyjazdu na wakacje razem z ich grupą. Mają to być wersy rymowane, typu: „Jedź z nami kolego, nie pożałujesz niczego !”, „Nasze wojaże to uśmiech na twarze”.
Każda grupa chórem prezentuje swoją reklamę. Klasa wybiera najciekawszą, najśmieszniejszą, itp.
Do wybranego hasła U. układają rytm i próbują go wyklaskać. Pozostali powtarzają na zasadzie echa rytm wyklaskiwany przez kolejne grupy. Jeden z rytmów zostaje dokładnie omówiony-jakie wartości nut zawiera. U. zapisują go na tablicy.
5. Projektowanie wakacyjnych strojów.
Na koniec zajęć N. proponuje zabawę. Z przyniesionych przez dzieci ubrań trzeba stworzyć wakacyjny strój. Jedno dziecko z grupy zaprezentuje go pozostałym. Jedyny warunek to ten, że klasa ma rozpoznać po stroju, gdzie dziecko wyjeżdża na wakacje.
6. Podsumowanie dnia, ocena aktywności uczniów.
opracowała: mgr Edyta Łukasiewicz
mikania19