Handel zywym towarem - Statystyka[1] grecja szwajcaria niemcy itp.pdf
(
317 KB
)
Pobierz
HANDEL LUDŹMI – STATYSTYKA
Wprowadzenie
Statystyczne opisanie zjawiska handlu ludźmi wymaga analizy dostępnych danych,
a także uwzględnienia specyfiki handlu ludźmi, która wyraźnie wpływa na jego statystyczny
wymiar. Przestępstwo handlu ludźmi charakteryzuje niewielka liczba czynów ujawnionych
przez właściwe organy państwa, połączona ze społecznym przekonaniem o ogromnej liczbie
przestępstw rzeczywiście popełnionych. Takie stanowisko jest prezentowane zwłaszcza przez
ekspertów. Fundacja Przeciwko Handlowi Kobietami „La Strada” stoi na stanowisku, że
rozmiary zjawiska handlu ludźmi można porównać do góry lodowej, ponieważ oficjalne
statystyki ukazują tylko niewielką jego część.
1
Wiedza dotycząca skali całego zjawiska
przybiera postać szacunków, które nie znajdują żadnego uzasadnienia i odzwierciedlenia w
danych gromadzonych zarówno przez organy ścigania i wymiaru sprawiedliwości, jak też
organizacje pozarządowe.
Szacunkowa liczba ofiar handlu ludźmi związanych z Polską jako krajem
pochodzenia, przeznaczenia i tranzytu, wynosi
ponad 15.000 osób rocznie
2
, podczas gdy
dane Prokuratury Krajowej wskazują na
1.708 ofiar
, ale nie rocznie, a
w okresie 1995-2005
.
Badanie przeprowadzone w latach 1996-2003 przez Biuro Narodów Zjednoczonych
ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) wykazało, że Polska pełni istotną rolę w zjawisku
handlu ludźmi. W informacjach stanowiących podstawę dla badań, Polska (obok Albanii,
Bułgarii, Węgier, Włoch i Tajlandii) była
bardzo często
wymieniana jako
kraj tranzytowy
.
Poza tym Polska
często
była wymieniana w informacjach jako
kraj pochodzenia
, jak
również jako
kraj przeznaczenia
3
.
Wobec
ogromnej dysproporcji
między danymi szacunkowymi a danymi
oficjalnymi należy wskazać przyczyny takiego stanu rzeczy.
Po pierwsze
, dysproporcja między danymi jest spowodowana specyfiką obu
rodzajów danych. Z jednej strony żadne oficjalne statystyki kryminalne nie oddają, w
dalekim nawet przybliżeniu, rozmiarów przestępczości rzeczywiście popełnionej
4
. Z drugiej
zaś strony dane szacunkowe tworzone są ze świadomością błędu w postaci zaniżenia lub
zawyżenia. Znaczna dysproporcja między dwoma rodzajami statystyk może skutecznie
oddziaływać na społeczną świadomość zjawiska. Być może dzieje się tak w przypadku
handlu ludźmi.
Statystyki podawane opinii publicznej, choć szacunkowe, mogą wydawać się
przesadzone.
Parlament Europejski
poinformował w 2000 r., że rocznie ofiarami handlu
ludźmi staje się 4 mln osób, a w samej Europie Zachodniej 500 tys. osób.
5
Departament
Stanu USA
szacuje, że ofiarami handlu ludźmi staje się 600-800 tys. osób rocznie
6
,
1
Fundacja przeciwko handlowi kobietami „La Strada”,
Handel ludźmi. Informacje o zjawisku 2004
,
Wydawnictwo Noktus, s. 10.
2
M. Lehti,
Trafficking in women and children in Europe
, Heuni Paper No. 18, The European Institute for Crime
Prevention and Control affiliated with the United Nations, Helsinki 2003, s. 10 i 21,
http://www.heuni.fi/uploads/to30c6cjxyah1l.pdf
. United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC),
The
case of Poland
,
http://www.unodc.org/unodc/trafficking_projects_poland.html
.
3
United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC),
Trafficking in Persons: Global Patterns
, April 2006, s.
18-20,
http://www.unodc.org/pdf/traffickinginpersons_report_2006ver2.pdf
.
4
P. Horoszowski,
Kryminologia
, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965, s. 53.
5
European Parliament, Directorate-General for Research,
Trafficking in Women
, Civil Libertis-Series, PE 109
EN, PE 288.127, March 2000, s. 5,
http://www.europarl.europa.eu/workingpapers/libe/pdf/109_en.pdf
.
6
Department of State US,
Trafficking in Persons Report 2006
, s.6.
Amerykańska Agencja ds. Rozwoju Międzynarodowego (USAID)
szacuje roczną liczba
ofiar na 700 tys. do 4 mln
7
, zaś bardzo często przywoływana
Międzynarodowa Organizacji
ds. Migracji (IOM)
szacuje liczbę ofiar na 700 tys. do 2 mln
8
. W tym kontekście
abstrakcyjnymi wydają się dane
Uniwersytetu w Exeter
mówiące o 5-7 mln
9
, jak również
dane
Międzynarodowej Organizacji Pracy
informujące o 12,3 mln osób wykonujących
pracę przymusową
10
.
Po drugie
, czyn przestępny może zostać uznany za inne przestępstwo niż handel
ludźmi, np. czerpanie korzyści z cudzej prostytucji, gwałt albo pobicie. Wpływ na
kwalifikację prawną czynu, a w konsekwencji na granice wymiaru kary, mają zeznania ofiary
handlu ludźmi. Wobec tego uwzględnić należy dwie przyczyny zeznania uniemożliwiającego
kwalifikację czynu jako handlu ludźmi. Pierwszą jest nieznajomość prawa. Ofiara może być
bowiem nieświadoma co do faktu, że stała się ofiarą handlu ludźmi, ponieważ nie zna takiego
przestępstwa. Drugą jest próba „chronienia” sprawcy. Ofiara może, z różnych powodów,
zeznawać w sposób uniemożliwiający ukaranie sprawcy bądź skłaniający do ukarania go w
sposób mniej dolegliwy.
Po trzecie
, ofiara może zostać zakwalifikowana w niewłaściwy sposób – np. jako
nielegalny migrant, uchodźca (gdy występuje o taki status) albo osoba prostytuująca się. W
celu eliminacji tego czynnika zakłócającego odzwierciedlenie w statystykach rzeczywistej
liczby ofiar handlu ludźmi, istotne jest dołożenie starań zmierzających do skutecznej
identyfikacji ofiar przez funkcjonariuszy porządku publicznego, którzy mają z nimi
bezpośredni kontakt (policjanci, prokuratorzy, funkcjonariusze Straży Granicznej,
pracownicy pomocy społecznej)
11
.
Po czwarte
, cechą handlu ludźmi jest transgraniczność, której zasadniczym
przejawem jest przemieszczanie ofiar. Różnice kulturowe i językowe między krajem
pochodzenia ofiary a krajem przeznaczenia mogą być na tyle istotne, że uniemożliwiają
właściwą komunikację i w konsekwencji wpływają na ocenę sytuacji ofiary przez
funkcjonariuszy porządku prawnego kraju przeznaczenia.
Po piąte
, ofiara nie składa zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Wprawdzie zawiadomienie może złożyć sprawca, klient ofiary (w przypadku wykorzystania
dla celów seksualnych), osoba przypadkowa albo rodzina, to jednak nie ma wątpliwości, że
handel ludźmi powinien być zgłaszany przede wszystkim przez ofiary. Praktyka wykazuje, że
nie wszystkie ofiary informują właściwe władze o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a
można nawet domniemywać, że informacji nie przekazuje większość ofiar
12
.
Powodów milczenia ofiar jest co najmniej kilka.
Nieznajomość prawa
została
wymieniona wcześniej, ale wiąże się z nią inna istotna okoliczność. Ofiary handlu ludźmi
niejednokrotnie obawiają się
nieskuteczności działania organów ścigania i wymiaru
7
U.S. Agency for International Development, Trafficking in Persons The USAID Strategy for Response,
February 2003, s. 3,
http://www.usaid.gov/our_work/cross-cutting_programs/wid/pubs/pd-abx-358-final.pdf
.
8
IOM, Trafficking in migrants, Quarterly Bulletin No 23, April 2001, s. 1,
http://www.old.iom.int/documents/publication/en/tm_23.pdf
.
9
A. Cockayne,
Prostitution and Sexual Exploitation in The European Union
, s. 14,
http://www.ex.ac.uk/~watupman/undergrad/aac/word_format.doc
.
10
Department of State US,
op.cit.
, s.6.
11
W czasie opracowywania niniejszego raportu (styczeń-luty 2007) MSWiA wspólnie z Uniwersytetem
Warszawskim przeprowadza pilotaż kwestionariusza wspomagającego identyfikację ofiary handlu ludźmi,
który został opracowany przez ekspertów reprezentujących Komendę Główną Policji, Komendę Główną
Straży Granicznej, Prokuraturę Krajową, Fundację „La Strada”, Fundację „Dzieci Niczyje” i Uniwersytet
Warszawski.
12
Krajowy Sprawozdawca w s[prawie handlu ludźmi w Holandii szacuje, że tylko 5% ofiar zgłosiło swoją
wiktymizację. Za: The Research and Training Center of Polaris Project,
Very Low Number of Police
Reporting Trafficking in Women
, 21 January 2003,
http://www.humantrafficking.com/humantrafficking/client/view.aspx?ResourceID=1892
.
sprawiedliwości
, a w tym także
korupcji
urzędników państwowych. Ofiary nie mają
zaufania do urzędników państwowych, dlatego unikają kontaktu z organami państwa albo w
trakcie kontaktu nie podają wszystkich okoliczności zdarzenia.
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję o złożeniu zeznań jest
aspekt
psychologiczny
. Handel ludźmi jest przestępstwem, które w bardzo brutalny sposób wnika w
sferę intymnego życia ofiar i powoduje nieodwracalne skutki. Ofiary z reguły mają za sobą
wykorzystywanie, traktowanie w sposób przedmiotowy, bicie i pozbawienie wolności. Z ich
punktu widzenia lepiej potraktować takie wydarzenia jako zakończone i nie powracać do nich
w trakcie postępowania sądowego. Zeznawanie oznacza bowiem odtwarzanie tych zdarzeń, a
w konsekwencji
ponowne przeżywanie przykrych doznań
, ale także wstyd z powodu stania
się ofiarą przestępstwa, a jednocześnie z powodu konieczności opisywania tych doznań.
Dodatkowo ofiary
obawiają się potępienia albo odrzucenia
przez rodzinę, sąsiadów i
społeczeństwo.
Wstydzą się
wszystkiego, co się stało, dlatego milczą. Niejednokrotnie ofiary
obwiniają się
. Uznają, że stały się ofiarą swojej naiwności, łatwowierności czy zaufania innej
osobie. Okolicznością, która prawdopodobnie ma największe znaczenie przy podejmowaniu
przez ofiarę decyzji o milczeniu jest obawa
przed zemstą ze strony sprawców
. Bardzo
często obawy są uzasadnione z uwagi na
groźby wyrządzenia krzywdy
ofierze albo rodzinie
ofiary. Zdarzają się również groźby ujawnienia zdjęć kompromitujących ofiarę. Najbardziej
dramatyczne przypadki nie poinformowania właściwych służb o przestępstwie wiążą się z
życiem lub zdrowiem ofiary. Stan zdrowia ofiary może uniemożliwiać jej złożenie zeznań.
Osobną grupę stanowią ofiary, które zostały pozbawione życia.
Odrębne zagadnienia stanowią niekompletność, niedokładność i
nieporównywalność statystyk.
Kvinnoforum
stoi na stanowisku, że ułomności danych
statystycznych dotyczących handlu ludźmi są spowodowane trzema zasadniczymi
przyczynami. Po pierwsze, brak jest jednej, kompletnej i powszechnie stosowanej definicji
handlu. Po drugie, przestępcza natura tego zjawiska wpływa na sposób i przedmiot badania.
Po trzecie, w wielu państwach handel kobietami nie jest postrzegany jako istotny problem
13
.
Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM)
wskazywała natomiast w 2001
r., że powodem braku dostatecznych danych dotyczących handlu ludźmi jest:
•
nielegalna natura handlu ludźmi,
•
brak prawnych regulacji przeciwko handlowi ludźmi,
•
niechęć ofiar do informowania władz o swoich doświadczeniach,
•
brak zainteresowania władz państwowych gromadzeniem danych i prowadzeniem
badań w tym zakresie
14
.
Frank Laczko
(IOM) wskazywał również na występowanie mieszanych statystyk
obejmujących handel ludźmi i nielegalną migrację, a także koncentrowanie się statystyk
wyłącznie
na
transgranicznym
handlu
ludźmi
przy
pominięciu
handlu
wewnątrzpaństwowego
15
.
Powszechnie przyjętą tendencją, o czym była już mowa wcześniej, jest podawanie
szacunkowej liczby ofiar handlu. Kierując się jednak zasadami obiektywizmu i rzetelności, w
raporcie przedstawione są tylko i wyłącznie potwierdzone dane statystyczne uzyskane w
efekcie działań podjętych przez Policję, Straż Graniczną i Prokuraturę.
13
C. Wennerholm,
Trafficking in women, girls and boys – a global issue
(w:) Kvinnaforum,
A Resource Book
for working against Trafficking in the Baltic Sea Region
, 3rd Edition, Stockholm February 2002, s. 5,
http://www.kvinnoforum.se/Documents/Literature/Pdf/resurs2002x.pdf
.
14
IOM,
op. cit.
, s. 1,
http://www.old.iom.int/documents/publication/en/tm_23.pdf
.
15
F. Laczko,
Human Trafficking: The Need for Better Data
, Migration Information Source, Washington,
Migration Policy Institute, November 1, 2002,
http://www.migrationinformation.org/Feature/print.cfm?ID=66
.
Definicja i metodologia
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 lit. d Konwencji Rady Europy w sprawie
działań przeciwko handlowi ludźmi, otwartej do podpisu dnia 16 maja 2005 r. w
Warszawie
16
,
„ofiara”
oznacza każdą osobę fizyczną będącą podmiotem handlu ludźmi
zdefiniowanego w art. 4 konwencji.
W związku z definicją handlu ludźmi zawartą w art. 4 konwencji, a przede
wszystkim w art. 3 Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w
szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniający Konwencję Narodów Zjednoczonych
przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, przyjęty przez Zgromadzenie
Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 15 listopada 2000 r.
17
należy przyjąć, że:
ofiara przestępstwa handlu ludźmi
to
każda osoba, która w związku z użyciem wobec niej
gróźb, zastraszania, oszustwa lub innych form przymusu lub podstępu, została wykorzystana
do świadczenia usług seksualnych, pornografii, pracy przymusowej, pobrania narządów lub
innych form eksploatacji, niezależnie od tego, czy wyraziła na to zgodę, czy nie.
18
Tak sformułowana definicja jest odnoszona zarówno do „ofiar” w rozumieniu
organów państwowych kierujących się przy identyfikacji kwalifikacją prawną czynu, którego
dana osoba stała się ofiarą, jak również do „ofiar” w rozumieniu organizacji pozarządowych,
dla których kwalifikacja prawna nie zawsze jest czynnikiem decydującym o uznaniu danej
osoby za ofiarę handlu ludźmi.
Dane statystyczne na temat handlu ludźmi – ofiary, sprawy,
wyroki
Źródłem statystyk dotyczących przestępstwa handlu ludźmi w Polsce są: Policja,
Straż Graniczna
19
, Prokuratura Krajowa i Ministerstwo Sprawiedliwości (sądy). Statystyki
dotyczące handlu ludźmi należy analizować ze świadomością, że każda sprawa, każdy
sprawca i każda ofiara wiążą się z określonymi zdarzeniami, które niekoniecznie łączą jedną
ofiarę i jednego sprawcę. W jednej sprawie może wystąpić kilku sprawców i kilkaset ofiar.
Związane jest to ze zróżnicowanym okresem, w którym sprawcy prowadzili swoją
przestępczą działalność, tym bardziej, że znamię czasownikowe „uprawia” wymienione w art.
253 § 1 k.k. zakłada ciągłość czynu. Dodatkowo należy stwierdzić, że nie ma żadnej
zależności między liczbą sprawców, a liczbą ofiar.
16
Konwencja nie weszła jeszcze w życie. Według stanu na dzień 15 lutego 2007 r. została podpisana przez 30
państw i ratyfikowana przez 4 państwa (Albania, Austria, Mołdowa i Rumunia).
17
Dz. U. 2005 r., Nr 18, poz. 160. Protokół wszedł w życie w dniu 25 grudnia 2003 r.
18
Z. Lasocik (red.),
Handel ludźmi – zapobieganie i ściganie
, Ośrodek Badań Praw Człowieka, Katedra
Kryminologii i Polityki Kryminalnej IPSiR UW, Warszawa 2006, s. 614.
19
W okresie 1999-2004 Straż Graniczna prowadziła 12 postępowań przygotowawczych.
I. Dane statystyczne Policji
20
Handel ludźmi (według przepisów kodeksu karnego)
Art. 204 § 4 k.k.
Art. 253 § 1 k.k.
Art. 253 § 2 k.k.
Rok
Liczba
przestępstw
Liczba
podejrzanych
Liczba
przestępstw
Liczba
podejrzanych
Liczba
przestępstw
Liczba
podejrzanych
1998*
6
b.d.**
b.d.
b.d.
b.d.
b.d.
1999
3
4
5
3
3
3
2000
6
7
19
12
0
0
2001
10
3
24
23
1
0
2002
2
2
8
7
0
0
2003
3
1
21
12
0
0
2004
6
4
44
21
0
0
2005
3
1
19
9
1
1
Ogółem
39
22
140
87
5
4
Tabela 1. Handel ludźmi (według przepisów kodeksu karnego).
*
Dane zostały zarejestrowane według kodeksu karnego obowiązującego od dnia 1 września 1998 r.
**
b.d. – brak danych.
W okresie od 1998 r. do 2005 r. Policja stwierdziła 179 przestępstw w sprawach z
art. 204 § 4 k.k. (uprowadzenie za granicę w celu uprawiania prostytucji) i 253 § 1 k.k.
(handel ludźmi), które wprawdzie penalizują różne czyny, to jednak powszechnie przyjmuje
się, że oba dotyczą zjawiska „handlu ludźmi”. Liczba przestępstw z art. 204 § 4 k.k., poza
rokiem 2001, nie przekroczyła 6. Natomiast liczba podejrzanych, poza 2000 r., nie
przekroczyła 4. Jeśli chodzi o liczbę przestępstw z art. 253 § 1 k.k. i podejrzanych o
popełnienie tego przestępstwa, to charakterystyczny jest ich wzrost w okresach trzyletnich
(1999-2001 i 2002-2004).
II. Dane statystyczne Prokuratury Krajowej
21
Wyniki postępowań przygotowawczych w sprawach o handel ludźmi
w latach 1995-2005
Ilość spraw
zakończonych
umorzeniem
Ilość
spraw
Ilość
Ilość osób
Ilość osób
Rok
zakończonych
wniesieniem
aktu
z powodu
niewykrycia
sprawcy
z powodu
niezaistnienia
przestępstw
zakończonych
postępowań
oskarżonych pokrzywdzonych
20
Tabela 1 została opracowana na podstawie danych dostępnych na stronie Komendy Głównej Policji -
http://www.policja.pl/portal/pol/4/314/
,
http://www.policja.pl/portal/pol/23/508/
i
http://www.policja.pl/portal/pol/31/560/
.
21
Tabele 2-6 pochodzą z Biura do Spraw Zwalczania Przestępczości Zorganizowanej, Prokuratura Krajowa.
Plik z chomika:
HANDEL_ZYWYM_TOWAREM
Inne pliki z tego folderu:
raport UNICEF dotyczący handlu ludźmi w Południowo Wschodniej Europie.docx
(14 KB)
Handel zywym towarem - Statystyka[1] grecja szwajcaria niemcy itp.pdf
(317 KB)
Dane_statystyczne dot handlu ludzmi 1995-2005.pdf
(256 KB)
Inne foldery tego chomika:
---- FILMY KTÓRYCH NIE MA W FOLDERACH ZNAJDZIESZ JE TUTAJ - hasło 123
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 19.01.2025
★Dziewczyny Z Przemytu-2005
★Eden-2012
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin